Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pol

pol

17-01-2014 om 23:07

fout van meester corrigeren of niet?

Van mijn zoon hoorde ik vanmiddag na school dat hij de cito's heeft gehad. We hebben co-ouderschap dus ik had hem even een paar daagjes niet gezien. Afijn, hij vertelde trots dat hij maar 1 fout had bij spelling en dat hij vervolgdeel 1 mocht maken. En hier zit dus de fout! De leerlingen die veel fouten maken in de starttoets moeten deel 1 krijgen en de leerlingen die weinig fouten maken behoren deel 2 te krijgen.
Ik heb het hem een paar keer gevraagd en hij was ervan overtuigd dat alle leerlingen dus de verkeerde vervolgdeel hebben gekregen.
Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf leraar.

Moet ik het zo laten of iets zeggen? Vind het vooral heel sneu voor al die leerlingen die nu die moeilijke deel 2 hebben gekregen en daardoor waarschijnlijk laag scoren. Ik neig ernaar om niks te zeggen in de hoop dat dat de meester zelf zijn fout ontdekt.

vragen

Mijn ervaring (4 kinderen) is dat het niet altijd zo gegaan blijkt te zijn als een kind denkt. Het lijkt me een onwaarschijnlijke fout van een leraar. Hoe dan ook hoef je de leraar niet te 'corrigeren', maar kun je gewoon eens vragen hoe het nu zit.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-01-2014 om 12:55

Even navragen.

Het is niet allen sneu voor de kinderen die een moeilijker toets hebben gehad, de andere kinderen krijgen waarschijnlijk ook een lagere beoordeling omdat ze deel 1 hebben gemaakt.

`goh, ik hoor zoiets geks...´

De enkele keer dat mijn kind thuis kwam met een raar verhaal heb ik dat ook zo gebracht. Dus ´goh, ik hoor van zoon nou zoiets raars, zussemezo, hoe zit het nou echt?' of woorden van vergelijkbare strekking. Boodschap: ik hoor iets wat mij zorgen baart maar ga ervan uit dat er wel ergens een misverstandje zal zitten dus ik hoor graag van u hoe het werkelijk zit. Daar kan volgens mij niemand aanstoot aan nemen, maar je hebt de zaak wel aangekaart.

Is er geen misverstandje, dan biedt deze opening de andere kant ook nog de mogelijkheid van een terugtrekkende beweging zonder gezichtsverlies (nee, goh, inderdaad, dat is verkeerd begrepen... )

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.