Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-05-2010 om 13:51
Komt er ooit een einde aan het fonetisch neerpennen van de woorden, zoals onze zoon (bijna 8) doet? Is dit een fase of moeten we er keihard aan gaan werken?
Hij schrijft bv. apol, deksol, ware, zweme etc. Kan wellicht ook aan onze regionale uitspraak ligguh?
22-05-2010 om 16:22
Ligt aan taalmethode
De regels die bij appel horen zijn: naar korte klank een dubbele medeklinker én je hoort ol/ul en je schrijft - el (stomme klinker noemen ze dat geloof ik. In de methode Taaljournaal worden deze regels pas in groep 5 behandeld. Er lijkt dus niet al te veel aan de hand. Wij hebben ook een zoon die nog veel fonetisch schrijft én echt spelt op basis van regels. Onze andere zoon doet het veel meer op woordbeeld. Ik zou me nog niet al te veel zorgen maken.
24-05-2010 om 20:17
Tnx, nog maar even afwachten dus
Ah, dan hoop ik dat het bij ons ook pas in de groep 5 stof zit. In de tussentijd zullen we dan maar gokken op het zelflerend vermogen van zoonlief en de speelse aanpak (is scrabble al leuk met 8 jaar?).