Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Livia

Livia

22-07-2016 om 01:24

Financiering tussenjaar

Mag ik jullie ideeën over dit onderwerp eens horen?

Wij hebben 2 pubers. Een daarvan wil na de middelbare school een tussenjaar. Na dat tussenjaar wil hij in Nederland gaan studeren.

De tweede zal ook wel gaan studeren, maar is nog niet zover om over tussenjaren of zoiets na te denken.

Oudste wil een tussenjaar gaan doen dat flink wat geld kan gaan kosten. Heel grofweg 20-30.000 euro. Kan ook iets minder of zelfs wat meer gaan kosten.

Nou vinden we een tussenjaar op zich prima. Wat hij dat ene tussenjaar wil gaan doen (ik wil het even niet te concreet maken ivm herkenning) vinden we ook prima/leuk. Iets anders wat minder geld kost of een tussenjaar van eerst werken/geld verdienen, daarna reizen zou ik ook prima vinden. Maar hij wil dus dat ene gaan doen.

Nou mijn vraag.

Stel dat wij het ons financieel kunnen veroorloven om oudste dat tussenjaar te "geven" (en daarna ook nog de studie in Nl te betalen) en hetzelfde voor jongste, zouden jullie dat dan ook doen?

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Argumenten voor of tegen de kosten van zo'n tussenjaar geven?

Nb Alternatief zou kunnen zijn: oudste betaalt een deel zelf (voor zover hij al wat bij elkaar gespaard heeft) en de rest lenen wij hem en moet hij -deels- als hij na zijn studie in Nl gaat werken.

Ik ga er overigens van uit dat we de beide kinderen tijdens hun studies in Nederland zoveel mogelijk financieel ondersteunen. Het gaat dus specifiek over de kosten van dit tussenjaar.

triva

triva

22-07-2016 om 05:31

als je

het kunt betalen en je staat erachter zou ikhet geld niet gaan lenen aan mijn kind. Heeft het enig voordeel voor de kans op werk later of helemaal niet? Als het je gaat om een eerlijke verdeling tussen beide kinderen; presenteer dan voor beide een x bedrag. Uit te geven aan een tussenjaar, uitwonendstuderen als dat niethoeft of geld te gebruiken voorna de studie (huis of reis ofzo)

Als je t voor allebei kan

Betalen dan zou ik t doen. ( al zou ik voor de vorm zelf oudste wel een deel laten betalen,puur om te leren dat je voor dingen moet werken, )
Ook al wil de jongste dat tussenlaag niet,dan zou ik hetzelfde bedrag voor hem apart zetten. Het is een te groot bedrag om de een wel te geven en de ander niet.

Geven of lenen.

Als je achter de plannen van oudste staat en je kunt het geld missen zou ik het geven.
Ik zou dat voor mijn eigen kind niet snel doen omdat hij nog al makkelijk is aangelegd. Het zou hem niet vooruit helpen maar waarschijnlijk (nog) luier maken. Geld op een presenteerblaadje zeg maar.
Maar die instelling kan nog veranderen de komende jaren

Hier zou het dus sam sam worden of een lening bij aanvang van "leuke" plannen.

je ziet het aankomen

en je hebt twee kinderen, dus daarom kun je een goed plan maken - de anderen geven al prima suggesties.

Bij ons gebeurde er weleens minder gepland (niet perse een tussenjaar maar een paar andere zaken buiten de studie om die nogal geld gingen kosten) en daarin hebben we niet exact afgewogen dat de anderen dezelfde bedragen toebedeeld kregen. Speelt ook mee dat ons gezin groter is, dat de kinderen best verschillende ontwikkelingen doormaakten vanaf een jaar of 13. We proberen voor ieder te doen wat belangrijk is, wat hen verder zal helpen in hun leven.

Geld op een presenteerblaadje, daarvan is nooit sprake geweest. Als onze kinderen het vanzelfsprekend hadden gevonden dat wij 'voor de leuk' flink in de buidel zouden tasten boven de gewone kosten, dan was het niet gebeurd. Het ging steeds om gezamenlijke inzet, naar draagkracht.

Als je iets speciaals wilt, is het goed daarvoor ook zelf inzet te tonen - waarbij je als ouders natuurlijk beseft dat een 16-jarige geen wereldbedragen bij elkaar kan verdienen, over 't algemeen. Dus TS, ik zou er niet voor kiezen het complete bedrag te geven, maar het samen te bekostigen (bijvoorbeeld ver(drie)dubbelen wat hij zelf verdient). Zelf verdiend geld voelt anders dan geld op een presenteerblaadje.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-07-2016 om 09:40

Bijzonder

Je wilt er niet over uitwijden maar dat maakt het lastig er iets over te zeggen. Een tussenjaar lijkt mij om te werken, reizen of een of andere cursus, waarbij ik niet voor een hobby-achtige bezigheid de kosten zou dragen. Als het alleen voor de leuk is gaan ze er zelf maar voor werken (zo ook voor eventueel reizen).
Mag wel iets bijzonders zijn als dat 30.000 per jaar kost. Dat is meer dan een modaal nettoloon.

mirreke

mirreke

22-07-2016 om 10:20

Nee

Dat zou ik niet doen. Hooguit als lening...

Anno

Anno

22-07-2016 om 10:37

Als het kan voor allebei, dan wel. Wel met zelf een "symbolisch" bedrag bij elkaar sparen, wij deden 1 %

Beide kinderen zijn een half jaar weggeweest (ander land met bepaalde cursus), het andere half jaar hebben ze gewerkt.

zebra

zebra

22-07-2016 om 12:29

niet het hele bedrag

Op zich ben ik niet tegen een tussenjaar maar bij zulke hoge bedragen zou ik waarschijnlijk niet het hele bedrag op tafel leggen. Ik zou verwachten dat hij zelf ook financieel zijn steentje bijdraagt. Je betaalt namelijk ook al de studie (en daarna ook nog voor je jongste kind). Je financiële situatie kan tussentijds ook nog veranderen in de komende jaren.

Ely

Ely

22-07-2016 om 13:19

Ik ben ook wel nieuwsgierig

Waar je zo'n bedrag aan wilt/kunt uitgeven in een jaar. Kun je er echt niks over kwijt?
Heeft je kind onderzocht of het ook via een andere financiële constructie kan? Bijvoorbeeld als het om een jaar bezig zijn met een sport met sponsoring? Mijn ervaring is dat enigszins hand op de knip veel creatiever en inventiever maakt. Lijkt me het proberen waard, leren ze ook veel van.

inderdaad nieuwsgierig

Hier heeft kind ook een tussenjaar gedaan - maar dat kostte een beetje meer dan 7000 voor een uitwisselingsjaar in Brazilie. Is ook al een boel geld maar met mijn eigen uitwisselingsjaar in het achterhoofd, was het dat waard wat ons betreft. Overigens heeft dochter zelf een deel mogen betalen.

Ik ben een groot voorstander van een tussenjaar in het algemeen, dus als je je het kan veroorloven zeker doen. En voor iedereen die het zich op het eerste gezicht niet kan veroorloven - er zijn ook beurzen verkrijgbaar!

Geloof overigens wel meer in een ervaring die iets meer inhoudt dan een paar maanden backpacken. Dat is leuk, maar vooral veel lol met andere toeristen en wat mooie plaatjes schieten. Ik denk dat voor de vriendinnen van dochter die dat hebben gedaan vooral het werken vooraf om het geld bij elkaar te krijgen het meest leerzame deel van hun tussenjaar was.

Jaina

Jaina

22-07-2016 om 14:31

Ja en Nee

Als ik het geld had zou ik met alle plezier een tussenjaar betalen. Maar ik heb het niet (misschien wel voor 1 of 2 kinderen maar niet voor alle kinderen) dus ik heb zoiets nooit betaald. Mijn oudste kinderen hebben een master jaar gedaan in het buitenland. Ze hebben dit zelf bij elkaar moeten sparen. Ik heb ze een kleine bijdrage gegeven maar niet heel veel.
Als ik het zou kunnen betalen zou ik er geen probleem mee hebben om dat wel te doen (mits het een plan is waar ik achter kan staan)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-07-2016 om 19:30

tussenjaar

Hier ook een zoon die een tussenjaar heeft gedaan (highschool USA). Dat loopt in de richting van 10.000 euro en hebben wij volledig voor hem betaald. Als jongste zoon dat eventueel ook wil, dan betalen we het voor hem ook. Mogelijk betekent dit dat er minder geld beschikbaar is om bij te dragen aan de latere studie, misschien ook niet, dat zien we tegen die tijd wel.

Als ik het geld er voor zou hebben, dan zou ik iets duurders ook betalen. Mits wij er achter staan natuurlijk. Zoiets lijkt mij bijvoorbeeld wel heel gaaf: http://schoolatsea.com.

Je zou natuurlijk ook kunnen afspreken dat je zoon een x bedrag zelf bijdraagt (nu of later). Op een later moment zou je dan altijd alsnog kunnen besluiten dat hij het niet hoeft terug te betalen.

Lastig

Aan de ene kant weet je nooit wat voor een narigheid een kind in leven nog te wachten staat, dus waarom zou je het niet een mooie ervaring geven? Aan de andere kant denk ik dat zelf iets bikkelen iets positiefs bijdraagt aan de karaktervorming. Word je er een prettiger mens van als je alles in de schoot geworpen krijgt? Lastig hoor. Gelukkig is voor mij een hypothetische kwestie

Ik heb even op die schoolatsea link geklikt. Dat kost maar liefst 3600 euro per maand. Aangezien De Triple A vast wel mee mag met oma op de Groene Draeck, vraag ik me waar ze hun matroosjes werven. Er staat als tip dat kinderen in hun netwerk sponsoren kunnen zoeken. Dan heb je dus pubers die zichzelf verheffen tot een Goed Doel. Tsja. Laat ik nou net denken dat het na groep 8 wel afgelopen was met gebedel op familiefeestjes van neefjes en nichtjes voor sponsorlopen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-07-2016 om 00:08

Schoolatsea

Mijn dochter had het daar laatst over, volgens mij omdat een klasgenoot dat gaat doen. Mijn reactie: 'Oh, dat is toch dat programma voor jeugddelinquenten?' Ik dacht dat toch heus eens gezien te hebben, en het lijkt me ook zo zinvol als heropvoedprogramma

Els

Els

07-08-2016 om 22:52

Ja, dat zou ik doen. Afhankelijk van het kind kan het zijn dat ik het opvoedkundig beter vind om te kiezen voor een eigen bijdrage. Bijvoorbeeld door wel zelf rond te komen tijdens de studie, dus wel lenen en werken tijdens de studie (en dan zelf gaan budgetteren enzovoorts) en vervolgens na afloop van de studie een schenking doen waarmee de lening in 1x afgelost kan worden. Maar dat weten ze dan nog niet natuurlijk. Of een woning kopen voor kind in de studie-stad en daar een constructie mee bedenken.

Sanne

Sanne

09-08-2016 om 23:48

Zou ik zeker doen. Maar jij hebt twijfel, waar zit 'm dat in?
Mijn ouders konden mij ook veel laten doen, maar lieten mij wel een percentage betalen, afhankelijk van het soort kind zou ik dat mogelijk ook zo doen.

Lieverdje

Lieverdje

10-08-2016 om 10:01

Veel geld!

Heel veel geld, veel gezinnen moeten van dat geld of minder rondkomen. Dat moet je kind wel goed beseffen! Aan de andere kant, als het echt zinvol is en niet voor de leuk (ik noem maar wat, snorkelen in Australië), je kunt het betalen en je weet dat je kind z'n tijd goed gaat besteden, waarom niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.