Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

30-09-2014 om 14:04

Facultatieve schoolreizen en kosten

Bij dochter op school (3 VWO) wordt er een facultatieve schoolreis naar het buitenland (2 of 3 schooldagen + weekend als ik het goed heb) georganiseerd, waar ze op kan inschrijven.

Kosten iets van EUR 320.

Reis is eductatief verantwoord, maar daarnaast vindt ze het (natuurlijk) ook erg leuk om op reis te gaan met een vriendin en zonder haar ouders .

Ik gun het haar van harte (hoewel ze niets tekort komt qua vakanties), en we kunnen het geld makkelijk missen.

Maar het lijkt mij goed als ze zelf ook een financiële bijdrage levert, het is immers ook gewoon leuk voor haar. Mag ze met heitje voor een karweitje terugverdienen (of op een andere manier, bijbaantje, oppassen). Ze krijgt niet ruim zakgeld.

Hoe gaan jullie om met dit soort facultatieve (wel educatieve) dingen?

En als jullie je kind laten bijdragen, hoeveel zouden jullie dan in dit geval laten bijdragen?

Hortensia

Hortensia

30-09-2014 om 14:08

Vroegâh...

...hadden mijn ouders binnen enkele maanden een werkweek en een toernee met de muziek te betalen. Dat konden ze, maar daar moest wel wat tegenover staan. Klusjes en zo.

Ik ben er niet slechter van geworden en had het gevoel er zelf ook voor gewerkt te hebben.

Als ze werk of zakgeld heeft zou ik ook om de tafel gaan zitten. Wat heb je er zelf voor over, wat kan je missen? We zijn er altijd uitgekomen (mijn ouders en ik).

Karin

Karin

30-09-2014 om 15:09

Mag

Bij mij mogen de kinderen (we hebben er 2) in voorkomende gevallen mee. Zonder bijdrage van hun kant. Ik ben erg blij dat ik het mij kan veroorloven mijn kinderen mee te laten gaan. In tegenstelling tot mijn situatie vroeger. Omdat ik mij erg bewust ben van de (financiële) mogelijkheden de ik en mijn gezin nu hebben besteed ik daar in de opvoeding (veel) aandacht aan. Maar wel op een andere manier dan ze te laten meebetalen,

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2014 om 15:20

ik denk

Ik denk dat ik de reis zou betalen en het zakgeld voor daar voor eigen rekening laat zijn.
Dochter gaat morgen met school een dag naar Antwerpen. Die reis hebben wij betaald. Maar de kosten die ze daar maakt ( macdonalds en souvenirs ) zijn voor haar eigen rekening. En daar is ze het gewoon mee eens.

Lynn

Lynn

01-10-2014 om 15:05

Dank

Leuk jullie reacties, bedankt.

Inderdaad een idee om gewoon om de tafel te gaan zitten en te vragen wat ze er zelf van vindt om bij te dragen.

En de optie om haar alles daar te laten betalen is ook een idee. Kan ook nog eruit komen als we samen om de tafel gaan zitten .

Mochten er mensen nog andere ideeën hebben, laat het gerust weten. Altijd leuk om meerdere geluiden te horen.

Eens met Karin

Ik denk er hetzelfde over. En als Dendy, zelf souvenirs betalen vind ik wel een goed idee.

lennest

lennest

02-10-2014 om 22:49

Samen sparen

Wij deden/doen het als volgt: voor ieder kind is een spaarrekening voor dit soort reisjes. Ouders en kind storten elke maand een bedrag(je) en als het genoeg is, kan het kind mee, anders andere fondsen aanspreken (en wij zijn dat niet!) of.... thuisblijven. Onze bijdrage is in ieder geval niet genoeg om eenmaal per jaar het reisje te betalen, er moet van hen ook wat bij.

School

Alles wat school gerelateerd is wordt door onszelf betaald.Gewoon omdat school nou eenmaal moet en dit soort dingen daar bij horen. Zakgeld voor daar betalen ze wel zelf.

hangt er vanaf

Volgens mij doe je een gezamenlijke inspanning om dat rond te krijgen. Ouders, school en zonodig ook de kinderen.
Maar ik zie er geen meerwaarde in om kinderen op voorhand mee te laten betalen aan schoolse zaken.
Geld is een middel, geen doel en als ik het gewoon kan betalen gaat dat zonder discussie over financiële middelen.
Dat leidt alleen maar af van de discussie, als die er is, of het wenselijk is en nuttig.
Is het financieel lastig dan probeer je alles op alles te zetten, inclusief spaargeld of bijbaantjes geld of via familie.
Het zal van je instelling afhangen, maar ik vind dat je kinderen het belang van geld realistisch kunt bijbrengen maar een soort 'alsof' hoeft van mij niet. Kinderen mag je financieel uit de wind houden. Tenzij het niet anders kan, dat is dan de realiteit.

Lucerna

Lucerna

03-10-2014 om 09:47

facultatief

Dat is bij mij het sleutelwoord hier. De standaard schoolse zaken (kamp, schoolreis enz) zijn geen onderwerp van discussie. Maar facultatieve reizen, daarvan verwachten wij wel dat ze meebetalen. Alles in redelijkheid.

Helemaal eens AnneJ

Waarom inderdaad 'alsof' doen, worden ze daar beter van? Wij betalen schoolreizen, 'verplicht' of facultatief, zolang wij dat kunnen.

Annet

Annet

03-10-2014 om 21:10

Toch niet mee eens

Vanaf een jaar of 16 kunnen pubers een bijbaantje hebben. Daar kunnen zij zelf dingen van betalen. Ik blijf niet alles betalen terwijl zij zelf geld kunnen verdienen. Tenzij er redenen zijn dat een bijbaan niet mogelijk is.
Een verplichte schoolreis betalen wij, zakgeld niet.
Een facultatieve reis hebben wij niet. Maar dan zou ik inderdaad een bijdrage verwachten, al is het maar 20%. Het maakt voor mij dan niet uit of we het wel of niet kunnen betalen. Dit hoort voor mij bij financieel opvoeden.
En ook hierbij geldt weer: is zelf geld verdienen echt niet mogelijk, dan ligt de situatie anders.

Financieel opvoeden

doen wij op andere manieren aan, bijbaantjes zijn hier nog niet aan de orde overigens. Maar zelfs dan weet ik niet of we zouden laten meebetalen. Kunnen we nog even over nadenken.

aard van de reis?

Hangt niet veel af van de aard van de reis? Daar hoor ik niemand over. Als mijn kind dolgraag meewil op dat leuke skireisje zou ik wellicht wel om een bijdrage vragen. Wil mijn kind op (facultatieve) studiereis naar Frankrijk om beter Frans te leren zou ik dat sowieso betalen.

Niet elke facultatieve reis is nuttig, net zo min als elke facultatieve reis nutteloos is.

Annet

Annet

03-10-2014 om 21:54

educatief is meestal niet facultatief

Aan een reis om een taal te leren zal ik eerder meebetalen dan een leuk reisje naar grote stad of wintersport.
Studiereizen zijn meestal niet facultatief. Niet als studie echt de reden is, in de zin van deel uitmakend van het lesprogramma.
We hadden hier wel een Ardennenreis eind klas 3 omdat er daarna geen klassen meer zouden zijn, maar iedereen een eigen rooster waarbij je veel mensen tegenkomt. Doel was elkaar beter te leren kennen. Daar kan ik ook mee leven (eenmalig)

Allemaal leerzaam

Ook een skireis is waarschijnlijk heel leerzaam, maar dan op een ander vlak (naast het skiën). Voor mij maakt het dan ook niet uit wat de aard is van de reis. Toevallig hier net oudste op educatieve reis geweest en gaat volgend jaar op skivakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.