Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

faalangst onderprestatie

Mijn dochter is 11 jaar en zit op groep 8. toen ze op groep 5 was zijn we achtergekomen dat ze enorme achterstand had bij rekenen. door nalatigheid van haar juf op groep 3 en 4 had ze de stof niet goed geleerd of is ze erg onderschat. Inmiddels hebben we haar niveau van C bij rekenen naar B of soms A om hoog gehaald. Ze is erg gemotiveerd en werkt hard. Bij all haar boekbesprekingen en spreekbeurten en topo toetsen haalt ze A ook taal gaat erg goed, bij rekenen als het op toetsen aankomt haalt ze soms een A en dan weer een C. Zij is ook erg gevorderd in muziek en zit bij jong talent op conservatorium. Thuis werken we aan rekenen en ik merk dat ze de stof van rekenen goed kent. vorige jaar op groep 7 heeft ze toch een advies van HAVO gekregen, terwijl ze een vwo advies verwachte dit heeft haar erg ontmoedigd. Ik vermoed dat ze last heeft van faalangst vooral bij rekenen bij laatste toetsen had ze elke dag hoofdpijn en ze heeft constant last van gespannen schouders.Ik vindt dat de school haar niet de juiste advies heeft gegeven. Mijn vraag is of iemand soort gelijke ervaring heeft en of ik nog iets aan de advies van school kan doen?

Paddington

Paddington

18-09-2015 om 15:11

Vreemde instelling

Het kan aan mij liggen, maar uit jouw verhaal krijg ik het idee dat jullie dochter heel erg door jullie wordt gepushed.

Hoe reageerde jullie op haar HAVO advies? Waren jullie als ouders teleurgesteld?

Veel kinderen die last hebben van faalangst krijgen dat door hun omgeving. Dat kan zijn dat kinderen niet de gelegenheid krijgen om zelf dingen te ontdekken (te veel bescherming) of doordat ouders hele hoge verwachtingen hebben.

Waarom wordt er nog thuis met haar gerekend, is dat omdat school het nodig vindt?

Probeer eens heel objectief te kijken. Is de teleurstelling van jullie dochter echt van haar, of is het doordat zij weet dat jullie meer van haar verwachten?

Amare

Amare

18-09-2015 om 15:29

nou

Ik lees geen consequente lijn van A's in haar uitslagen, dus waarop hadden jullie dan een vwo-uitslag verwacht? En hoe zijn de rest van haar cijfers, dus buiten de cito's om?

Dat ze goed is in muziek is heerlijk, maar zegt helaas niets over haar schoolniveau.

Nastia

Nastia

18-09-2015 om 15:41

Als

Als ze met rekenen soms 'n A en soms 'n C haalt, dan is havo toch een passend advies? Hoe zijn haar taaltoetsen, begrijpend lezen, etc? En 'n 'A' voor topo, boekbespreking of werkstuk is fijn, maar dat zijn natuurlijk geen Cito's.

Als ze dit halfjaar duidelijke verbetering laat zien dan kan ze nog wel 'n vwo-advies krijgen. Ze is pas net begonnen in groep 8, het advies staat nog niet vast. En als het havo blijft en jullie nog steeds denken dat ze beter kan, kan je misschien kijken naar 'n school waar ze in een havo/vwo-klas kan beginnen.

Ze is gemotiveerd en werkt hard (prima!), dus onderpresteren lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik weet ook niet of de achterstand die ze heeft opgelopen in groep 3/4 drie jaar later nog wel zo relevant is.

Misschien moeten jullie het wat meer loslaten, dan gaat zij zelf wellicht ook wat minder gespannen de toets in.

creabea

creabea

18-09-2015 om 16:42

wat is er mis met een havo-advies?

je komt ook op het conservatorium met een havo-diploma hoor. Hoe kan het dat je dochter zo teleurgesteld is, het komt op mij over alsof het haar een beetje aangepraat is. Is de school dan al zo nadrukkelijk met het schooladvies bezig? Mijn kind zit nu in groep 7, maar die heeft volgens mij nog geen idee wat voor middelbare scholen er allemaal zijn. Is daar ook nog helemaal niet mee bezig, het leeft volgens mij ook nog niet bij zijn klasgenootjes.

gloria

gloria

18-09-2015 om 17:12

ga praten

op school. Je hebt vast goede redenen om aan vwo te denken.
Neemt niet weg dat het, naar dochter toe, heel goed kan zijn uit te stralen dat havo óók oke is. Tegelijkertijd is het nu juist het goede moment erachteraan te gaan op school. Bespreek en motiveer wat je vindt en vraag om hun mening. Kun je ze meekrijgen in je verhaal, probeer dan een gezamenlijke aanpak te vinden om doel te verwezenlijken. Cito oefenen kan bijv zeer productief zijn. Liefst één- op -één, kijken waar dingen misgaan. Dat kun je zelf doen of uitbesteden.
Ik weet niet hoe dringend de noodzaak is van vwo, je kunt haar (iq, leerstijl) tegelijkertijd natuurlijk ook laten testen. Maar dat moet je wel heel snel gaan doen wil je dat school daar nog iets mee kan in de praktijk.

Debbie

Debbie

18-09-2015 om 21:26

dakpanklas

Je zou haar toch ook in een dakpanklas kunnen laten plaatsen?

Dan heb je havo/vwo mocht ze een echte vwo er zijn dan kan ze verder op dat niveau.

Bij ons op school werd een enkel vwo advies alleen gegeven als een kind steeds hetzelfde haalde op de cito was dat steeds wat anders dan werd het een havo advies voor een dakpanklas havo/vwo.

Niets mis mee lijkt mij.

Lynn

Lynn

20-09-2015 om 20:31

vwo-niveau en wat van belang is

Atousa, wil alleen je dochter graag vwo-advies? Of vinden jullie dat ook beter bij haar passen?

En waarom?

In elk geval: als jullie met jullie dochter van mening zijn dat zij een vwo-kind is, dan is het handig om te achterhalen (bij school) wat zij belangrijk vinden om een vwo-advies te geven.

En heel belangrijk: kijk ook wat de middelbare scholen verlangen!

Vaak zijn begrijpend lezen en rekenen het belangrijkste, dus dan weet je waar jullie je met oefenen op kunnen richten (via OO kan je oefencito's verkrijgen). Inderdaad een-op-een oefenen. Als er VWO-score voor de cito in zit, komt die er vast wel uit als je voldoende geoefend hebt en weet waar het bij haar (af en toe) mis gaat.

Spreekbeurten en werkstukken zijn leuk om goed te scoren, net zo topo, maar vaak minder belangrijk.

Niet te gestresst doen hoor, maar oefenen kan goed helpen.

Succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.