Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Shanna

Shanna

08-08-2017 om 11:14

Faalangst en zitten blijven (VO)

Iemand die wat afweet van het nu van doubleren als iemand faalangstig is?
Is dat juist gunstig of juist contraproductief of maakt het niets uit

Ik heb al wat gegoogled, maar kan niet geschikte teksten/links vinden.
Iemand die misschien wel wat geschikte links op dit vlak weet?

Ik vraag me af of zittenblijven van iemand die door faalangst net te weinig scoort op een vak (net geen voldoende heeft) en daardoor moet blijven zitten nou zinvol is. Diegene beheerst de stof dus wel.

NB Naar mijn idee moet de faalangst wel serieus genomen en aangepakt worden, maar hoeft een leerling daarvoor niet te blijven zitten (de faalangst kan ook in de hogere klas aangepakt worden).

Ik schreef "Diegene beheerst de stof dus wel."

Voor de duidelijkheid, ik kan beter schrijven: "Diegene beheerst de stof wel. Dat heeft ze aangetoond." (wil ik even verder niet over uitweiden, maar daar is geen discussie over).

Ik ben overigens van mening dat we echt moeten kijken of ze iets aan die faalangst kan doen.

Maar mijn vraag aan jullie blijft staan. Hoop dat iemand hier toevallig iets meer van weet.

Angela67

Angela67

08-08-2017 om 12:40

shanna

ik ben bang dat dit nou typisch iets is waar alleen de overtuiging van de school in kwestie telt. Zij hebben hier vast wel een mening over en/of de doublureregels zijn duidelijk.
Het is natuurljik ook iets heel persoonlijks dus ik zou de discussie met school hierover vermijden en het zakelijk houden.
gr Angela

Shanna

Shanna

08-08-2017 om 13:00

Angela

Wat bedoel je met 'zakelijk houden'?

En ik was juist benieuwd of er iets objectiefs over te zeggen is (met bewijs/onderzoek of wat dan ook). Sowieso heeft de school er wat over te zeggen/een mening.

Maar juist in de bespreekmarge is er ruimte en kan zoiets meespelen, misschien.

Angela67

Angela67

08-08-2017 om 13:14

zakelijk

het is geen 'science' , dat bedoel ik. Wat voor de ene faalangstige geldt, geldt niet voor de ander.
Ik ga eerlijk gezegd ervan uit bij middelbare scholen dat er niet echt mee te praten valt, en zeker niet in dit stadium (gaat het om komend schooljaar?). Dus of er is ruimte dat kind+ouders zelf beslissen (omdat school zegt: je zit hin bespreekzone, en wij denken dat je het wel/niet moet doen). Of er is geen ruimte maar school doet alsof ('bespreekgeval' , maar wat voor argumenten daar gehanteerd worden zul je nooit weten). Docenten hebben helemaal geen tijd/expertise om over zoiets als 'algemene insteek bij faalangst' na te denken. de meesten hebben een mening en die telt dan. Als het zou helpen dat je met onderbouwde voorbeelden/artikelen/beschouwingen kwam dan was deze discussie niet nodig denk ik. Dan had school al lang gezegd: probeer het maar.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.