Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

13-03-2016 om 19:05

Faalangst

Mijn zoon van 16 blijkt ernstige faalangst te hebben. Hij is mijn jongste en hij en mijn andere kinderen hebben autisme en ADHD maar iemand met faalangst heb ik er nog niet bij gehad en ken ik het verder ook niet.
Nou moet ie een nieuwe school want op de oude loopt hij vast.
Waar moet ik op letten, wat moet ik vragen? Het wordt in ieder geval speciaal onderwijs maar mijn ervaring daar in is dat er veel verschil is. En bij autisme en ADHD weet ik het allemaal wel een beetje maar faalangst?

Opvallend

http://www.kenniscentrum-kjp.nl/ouders/Stoornissen-1/Autisme-spectrum-stoornissen-1/Inleiding-4

Angst en faalangst komt juist vaak voor bij kinderen met autisme en adhd.

"Zelfbeeld
Kinderen en jongeren met ASS en een normale/hoge intelligentie zien dat ze anders zijn dan anderen. Naarmate ze vaker reageren op een manier die de buitenwereld niet begrijpt of afkeurt (en ze daarop aanspreekt) kunnen gevoelens van onbehagen en angst ontstaan. Kinderen of jongeren met ASS hebben daarom meer dan gemiddeld last van faalangst en hebben vaak een negatief zelfbeeld."

Hier tobt mijn dochter mee en het wil maar niet weg.

Ze heeft al heel wat oefeningen gedaan en zaken besproken en aanmoedigingen ingeprent en in haar agenda gezet. Al jaren.

Vorige week begon ze toch maar over 'accepteren en loslaten'. Wie weet is dat nog wel de beste truc.

Bij haar hielp vroeger wel bespreken dat het normaal is dat je ook weleens een onvoldoende haalt. Ik gaf haar dan ook een compliment bij haar eerste 3 op de basisschool. Andere kinderen hadden al veel eerder een onvoldoende gehaald. En sommigen halen altijd een hoog cijfer en anderen altijd een laag cijfer. We zijn niet allemaal hetzelfde en doet gewoon je best zoals je het zelf kan.

Het idee dat je foutjes moet maken, van je fouten leer je, perfectie bestaat niet, je komt nergens als je geen foutjes wil maken. Zo werkt het voor iedereen, niet alleen voor jou.

De realiteit van de dingen bespreken, hier ook vanwege autisme, kan helpen.

Kan. Het is hier lang niet weg. Gelukkig kunnen we er ook grapjes over maken. En ik heb ook een vriendin met faalangst die dat al haar hele leven heeft en er ook niet uit te krijgen is. Ze zijn niet de enige. Social stories kan ook verlichten.

En natuurlijk het zelfvertrouwen steunen, dat spreekt vanzelf.

Speciaal onderwijs

De meeste scholen geven een faalangsttraining. Als dat ook gegeven wordt op je huidige school kun je vragen of je zoon daarbij aan kan sluiten op korte termijn.
Vaak zijn er wachtlijsten. Maar ze steken er toch iets van op al is het een reguliere cursus.
Als je kind overgaat naar het speciaal onderwijs zou ik het wel direct bij de intake melden maar toch niet meteen starten. De eerste periode moeten ze erg wennen en hebben alle energie daarvoor nodig. Start bijvoorbeeld in januari.
Want het vraagt ook energie zo'n training of werken aan je zwakke kanten en dat kan teveel zijn naast wennen, huiswerk en verandering in het algemeen.

Kijk ook naar je kind

Natuurlijk start je met vragen aan de school wat zij voor programma's hebben op het terrein van faalangst. Het lijkt me, zeker op speciaal onderwijs, dat een school die wel heeft. Toch?

Verder zou ik goed kijken naar wat past bij je zoon. Zelf heb ik twee kinderen met faalangst. Ze hadden echter allebei een totaal andere aanpak nodig. Kijk of het programma op school past bij je zoon en kijk zonodig naar alternatieven buiten school om. Voor mijn zoon hebben we een psycholoog ingeschakeld. Mijn dochter had veel baat bij yoga.

Moeder

Moeder

27-03-2016 om 22:34

Reactie

Sorry, er kwam een hoop tussendoor gefietst vandaar de late reactie. Zoon zit tussen 2 scholen in en gaat nu dus vrijwel niet naar school. Ik kan daar ook niet terecht.
Het gekke is dat ik helemaal geen gebrek aan zelfvertrouwen zie. In ieder geval niet thuis. Daar is het gewoon een lekker zelfbewust jong met een gevat bekkie. Op school zag ik dat ook niet maar daar kwam ik natuurlijk ook maar beperkt. Hij zegt steeds dat hij een trauma heeft opgelopen van de vorige school, dus niet nu de laatste, en dat hij blokkeert als hij een boek voor zich heeft.
Hij wil heel graag brommer rijden maar het leren voor het brommerrijbewijs lukt niet.Hij heeft het boek van zijn zelf verdiende geld betaalt dus hij was echt gemotiveerd.
Hij praat al een tijdje met een psychologe en die kwam ook met die faalangst. In eerste instantie kwam hij daar om beter om te gaan met zijn autisme en ADHD. Daarbij kwam toen die faalangst en kort daarop raakte hij in een crisis en werd behoorlijk depressief. Nu gaat dat gelukkig beter en nu wil ik toch iets met die faalangst.
Dit stukje: "Zelfbeeld
Kinderen en jongeren met ASS en een normale/hoge intelligentie zien dat ze anders zijn dan anderen. Naarmate ze vaker reageren op een manier die de buitenwereld niet begrijpt of afkeurt (en ze daarop aanspreekt) kunnen gevoelens van onbehagen en angst ontstaan. Kinderen of jongeren met ASS hebben daarom meer dan gemiddeld last van faalangst en hebben vaak een negatief zelfbeeld."
Volgens de psychiater is hij door de autismetherapie in die depressie gekomen omdat hij zich is gaan realiseren wat autisme betekent.
Uiteindelijk zou ik hem toch graag weer op een school hebben. Ik ga ook nog een gesprek plannen met die psychologe maar ik zoek dingen die ik zelf kan doen met en voor hem. Jullie tips hebben me al wat geholpen bij het zoeken. Dank

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.