Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

10-10-2016 om 12:44

Extra vakken

De school van mijn zoon biedt naast het reguliere programma nog tal van extra vakken, masterclass tekenen, debatclub, extra beta vakken, Spaans, Filosofie etc. Deze vakken zijn extra en natuurlijk vrijwillig. Voor zoon is school een noodzakelijk kwaad dus het idee dat hij vrijwillig extra uren daar doorbrengt is niet bespreekbaar. Dat is zijn keuze , wij dringen niet aan.
Nu vraag ik mij alleen af of dat later, tijdens het kiezen zijn vervolgstudie een rol mee kan spelen. Kan hij worden geweigerd voor een opleiding omdat hij deze extra lessen niet heeft gevolgd ? Hij zit nu in de derde dus het duurt nog even voor hij een keuze hoeft te maken.

Angela67

Angela67

10-10-2016 om 13:25

Nee zeg het zou wat zijn

Het is gelukkig niet zo dat elke opleiding in nederland precies weet welke extra vakken er aangeboden worden en dat hij dat niet gevolgd heeft.
Het is eerder andersom: als je wilt dat een opleiding jou aanneemt (en er is een beperkt aantal plekken) dan moet je juist benadrukken wat je naast het reguliere programma hebt gedaan (het programma dat men kent, dus de standaard vakken die bij je profiel horen). Dus ik zou me geen zorgen maken, het is gelukkig niet zo dat hij nu al buiten een boot valt.
degenen die dat doen, doen het hopelijk omdat ze het leuk vinden en daarmee 'uitgedaagd' worden of 'beter worden' in wat ze al leuk vinden. Er zullen maar weinig derde klassers zijn die al zo ver vooruit kijken dat ze een extra vak kiezen omdat ze anders te weinig kans zouden maken.
gr Angela

vooruitkijken

Nou, het was wel een argument voor onze zoon (13 jaar, 2e klas VWO) om Spaans als extra vak te kiezen dat 'ie dan later de keus heeft om Frans EN Duits te laten vallen als eindexamenvak. We zullen het zien; vooralsnog vindt hij Spaans inderdaad veel leuker dan de twee andere vreemde talen.
Maar zover doordenken over een vervolgopleiding? Nee, dat niet. En heel belangrijk: het is echt zijn eigen beslissing om dat extra vak te volgen; niet de onze.

Steeds meer in zwang

Hier boden ze al extra vakken aan, en met ingang van komend jaar krijgen scholieren daarvan een aantekening op het diploma. Ik denk dat het in de toekomst wel steeds meer een rol zal gaan spelen in motivatiegesprekken bij de toelating van een studie.

Blijkbaar moet je op je 15e al beginnen met een CV opbouwen. Het is niet anders.

extra of tegelijk?

zijn de vakken tijdens de huidige schooluren of na de huidige school uren? dat maakt volgens mij veel uit. Bij mijn kinderen op school worden deze extra vakken aangeboden aan leerlingen die wat meer kunnen, maar worden de lessen tijdens de reguliere lessen gevolgd. Oftewel: de kinderen missen 1 les biologie en scheikunde per week om dan tijdens die uren bijvoorbeeld Delf Frans of robotica te kunnen volgen. het scheelt nogal als je niet langer daarvoor naar school hoeft, en je tegelijkertijd niet verveelt tijdens de gewone lessen.

Bloempot

Bloempot

26-10-2016 om 09:44

Reactie

We zullen zien hoe het gaat, op dit moment heeft hij al moeite met de reguliere vakken zodat extra uren waarschijnlijk ook niet zo verstandig zijn. Er komt ook nog de profielkeuze aan. Hij kan dan gelukkig een aantal vakken laten vallen. MIsschien is er in de bovenbouw meer ruimte voor iets extra!s .

lieverdje

lieverdje

26-10-2016 om 10:24

aan cv werken

... dat gebeurt al eerder toch? Mijn oudste zit in groep 8 en er zijn kinderen bij die al heel bewust (al of niet ingegeven door hun ouders?) kiezen voor 2-talig VWO, technasium, sportklas etc. Die van mij heeft echt geen idee wat hij wil, maar goed...hij is nog geen 11.
Hij zal waarschijnlijk wel een vwo-advies krijgen, maar is niet persé heel gemotiveerd voor school dus voor hem hoeven die extra's niet zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.