Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moedertje

moedertje

15-04-2018 om 23:57

extra vak volgen voor havo

Onze zoon van 13 zit in de brugklas Mavo. Hij is het jaar goed begonnen en kreeg de kans om extra Frans te gaan volgen om eventueel naar de Havo te kunnen. Hij heeft wel getwijfeld toen over de keuze wel of niet, maar uiteindelijk toch ervoor gekozen om het te proberen. Wel met antwoord van ons (ouders) en mentor dat als hij het niet meer wilde en/of zijn andere vakken zouden erdoor in gevaar komen dat hij dan kon stoppen.
Vanaf het begin vond onze zoon het al een lastig vak/taal (dyslexie) En wil het geval dat de leraar frans telkens ziek is waardoor dus telkens uitval.
Hij wil nu ermee stoppen. Zelf zegt hij dat hij toch niet meer naar de Havo wil/kan. Zijn cijfers zijn wel wat lager dan aan het begin maar nog steeds wel prima en de leraar geeft aan dat ze pas aan het einde van het schooljaar bekijken of hij naar de Havo kan of niet. Maar zoon geeft zelf aan dat hij nu, op de mavo, goede cijfers haalt en daardoor gemotiveerd is. Maar als hij op de havo mindere cijfers gaat halen zal hij minder gemotiveerd zijn. Op zich natuurlijk best goed inzicht. Hij zit ook lekker in zijn vel daar. Maar van de andere kant; hij zit nu misschien een half uur per dag aan zijn huiswerk en het gaat hem aardig af. Iets meer tijd besteden aan huis/leerwerk en hij zou nog betere cijfers halen.
Ik vind het iets lastigs. Aan de ene kant wil ik niet dat hij "zomaar" opgeeft; hij geeft het nu geen kans meer. Te weinig inzicht in het vak omdat hij zeer weinig lessen heeft gehad. Aan de andere kant; als hij toch niet naar de havo kan/wil, tja..... wat zou je dan...
Ik wil niet afdwingen dat hij naar de Havo moet. Hij moet zelf achter die keuze staan. Anders krijg ik 5 jaar lang; ja maar ik moest van jou naar de havo.
Mavo vind ik ook prima. Maar kun je die keuze aan een 13 jarige overlaten ?

Angela67

Angela67

16-04-2018 om 00:14

extra?

ik begrijp niet helemaal of hij nou een extra vak zou moeten volgen? hij heeft nu toch ook gewoon Frans? Of is dat in deze mavo-brugklas uit het rooster gelaten en zou hij het daarom moeten volgen?
als het 'technisch noodzakelijk' is dat hij een extra vak volgt omdat hij anders niet naar 2 havo kan, dan is de beslissing inderdaad aan hem, maar kun je wellicht nog wel wat bespreken aan meer opleidingsmogelijkheden na vijf jaar VO ipv na 4 jaar. Dus insteken op de reden om Havo te doen. En dat hij na vier jaar mavo wellicht geen zin heeft om dan nog twee jaar te moeten voor een havo-diploma als hij het nu met wat extra werk in vijf jaar kan doen.

Maar als het niet strikt noodzakelijk is voor overgang naar 2 havo dan zou ik het hem niet laten volgen en kijken hoe hij eind van het jaar ervoor staat. Misschien als hij extra goed z'n best doet voor vakken die hem beter af gaan, dat hij op basis van een bepaald puntenaantal ook naar 2 havo kan?
Maar dat hangt natuurlijk van het systeem af dat men hanteert.
gr Angela

betrouwbaar

'Wel met antwoord van ons (ouders) en mentor dat als hij het niet meer wilde en/of zijn andere vakken zouden erdoor in gevaar komen dat hij dan kon stoppen.'
Hoe betrouwbaar is dat als je hem nu niet serieus neemt, nu hij wil stoppen? Natuurlijk kun je met hem in gesprek om zijn motivatie te onderzoeken, maar als hij het mocht beslissen zou ik hem daarin ook serieus nemen. Ik zou het hem zelf laten uitzoeken met de mentor samen, hij moet/mag/kan zijn eigen beslissing nemen, en daarbij vooral aangeven dat jullie als ouders hem steunen, wat hij ook kiest. en dat je vertrouwen in zijn toekomst hebt, wat hij ook kiest.
Ook met een VMBO-GT diploma komt hij verder, hij kan dan instromen op MBO-4 en als hij een richting kiest waarin talen niet zo belangrijk zijn is er genoeg te doen voor hem.
Ik vraag me wel af waarom de school kiest voor een zwaarder pakket voor kinderen die mogelijk richting HAVO zouden willen gaan. Er zijn ook andere mogelijkheden in aanbod en beoordeling, waardoor alle kinderen pas na een jaar een definitieve keuze moeten maken. Maar die vraag mag de mentor zichzelf en de school stellen.

Tsjor

braam

braam

16-04-2018 om 11:26

nodig

Ik zou ook eerst uitzoeken of dat Frans echt noodzakelijk is om havo te kunnen doen. In klas van mijn kind zitten een aantal opstromers vanuit vmbo. Die kregen in de tweede een aangepast programma voor Frans. Voor Frans wordt niet een heel hoog niveau gehaald in de eerste, dat kon gewoon bijgespijkerd worden tijdens de tweede.

Het is natuurlijk handiger als je het al wel gehad hebt, maar als het niet nodig is, dan is er ook wel wat voor te zeggen om het nu te laten vallen en eind van het jaar het advies af te wachten.

Ik zou ook uitzoeken hoe de scholen bij jou in de buurt omgaan met opstromen naar havo na vmbo-4. Als je kind echt hoge cijfers haalt met maar een half uurtje per dag dan kan ik me voorstellen dat hij op een gegeven moment toch bedenkt dat hij havo wil doen. Als dat na de vierde vrij makkelijk gaat, dan hoeft het misschien niet per se nu, vooral als hij nog steeds wel gemotiveerd is om hoog genoege cijfers te halen.

Paperclip

Paperclip

16-04-2018 om 13:29

Hier op VMBO

is een extra vak verplicht. Mocht het met 7 vakken niet lukken om een diploma te halen, dan kan de leerling zelfs na het centraal schriftelijk nog een vak laten vallen, zodat dat diploma alsnog gehaald kan worden. En anders heb je al 7 vakken gevolgd, waardoor opstromen naar de Havo heel gemakkelijk is. Zou dat nog een optie zijn?

moedertje

moedertje

16-04-2018 om 18:54

extra frans

Op de mavo waar hij zit krijgen ze geen frans. Ik zal eens gaan navragen of Frans echt nodig is om in te stromen in havo 2. Misschien, als de andere cijfers goed genoeg zijn, vindt school dat ook oke.

@tsjor; Van mij mag hij stoppen met frans als hij het goed overdacht/doordacht heeft. Maar met zeer weinig lessen frans (door uitval) kan hij als 13 jarige misschien niet een goed doordachte keuze maken (denken wij).
Bij wijze van spreken; als je 8 x tennisles hebt gehad weet je toch ook nog niet helemaal of tennis iets voor jou is ? Dat vergt wel wat meer inzet lijkt me. Maar dat maakt het ook juist lastig hoor.
Want ja; wij hebben gezegd dat hij mag stoppen als hij het niet goed ging, maar niet wetende dat de halve tijd de les zou uitvallen.

@paperclip; het 7e vak is bij ons op de mavo ook het geval, dus dat zou een goede optie kunnen zijn. Al ben ik een beetje bang dat hij na 4 jaar mavo echt niet meer de havo gaat doen. Maar dat is misschien te negatief gedacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.