Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
aleid

aleid

09-07-2019 om 17:58

extra vak havo

Zoon gaat om diverse redenen van VWO 3 naar havo 4. Is de laatste periode van dit schooljaar op havo-niveau beoordeeld. Bovendien had hij voor 2 vakken al vrijstelling gekregen. Hij scoort nu aantal vakken boven de 8, en geen vak lager dan 7. Hij gaat dus ruim over. Dat is fijn, er ontstaat eindelijk wat ontspanning. Wanneer zoon de overige 2 jaar zonder doubleren doorstaat is hij net 17 wanneer hij naar hbo gaat. Omdat hij nog niet precies weet wat hij hierna wil, zou na havo5 doorstromen naar vwo ook een optie kunnen zijn. Nu vraag ik me af of het slim zou zijn wanneer hij de komende 2 jaar een extra keuzevak gaat volgen om te voorkomen dat hij, mocht hij na havo5 inderdaad VWO gaan doen, dan een deficiëntie moet wegwerken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Frans/Duits

Mijn zoon gaat w.s. ook van vwo3 naar havo4. Hij neemt dan Frans als extra vak aangezien een tweede vreemde taal in principe verplicht is op het vwo. Of heeft jouw zoon vrijstelling voor een tweede vreemde taal?

zebra

zebra

09-07-2019 om 18:35

geen ervaring

maar moet hij dan sowieso geen extra vreemde taal erbij nemen?
Onze zoon heeft destijds Duits als extra vak genomen omdat hij de mogelijkheid open wilde houden om na havo nog vwo te kunnen doen, had NT/NG profiel. Is niet meer gebeurd, hij is naar hbo gegaan.

Ik weet niet welk profiel je zoon heeft gekozen?

mirreke

mirreke

09-07-2019 om 18:38

Hier een zoon met achtste vak op de havo

Voor hem is dat Duits.

Hier ook van 3VWO naar 4 Havo

Hier werken ze in 4 VWO met een soort uitgesteld profiel (10 vakken, geschiedenis voor iedereen verplicht bijv.) en kun je bepaalde keuzevakken pas vanaf de 5de kiezen (bijv. Wiskunde D).
Zoon kiest op Havo gewoon 7 vakken en kan dan altijd als hij alsnog naar Vwo wil, dan Wiskunde D kiezen bijv.
Tweede vreemde taal heeft hij al vrijstelling voor.

Ik zou op school vragen, wat ze aanraden.

Verschilt soms wel per school...

...de profielen die worden aangeboden, maar op het vwo heb je sowieso een vak meer dan op de havo ( dus je moet sowieso een extra vak doen op de havo om terug te kunnen naar het vwo na je diploma) en op het vwo zijn idd Engels en een andere vreemde taal verplicht. (op de havo kun je met sommige profielen met alleen Engels als vreemde taal examen doen). Ook kun je ( CM profiel ) havo examen doen zonder wiskunde. Op het vwo heb je altijd een vorm van wiskunde. In ieder profiel.

Omdat er ook schoolspecifieke restricties kunnen zijn qua profielen / pakketten.....gewoon even checken met de decaan!

Ingrid

aleid

aleid

09-07-2019 om 22:42

Zoon

gaat /m doen. Met Frans en wiskunde A. Dus kan sws wel naar VWO. Ik zal het checken op school.

Extra vak

Met een extra vak op Havo weet je zeker dat hij niks in hoeft te halen bij de overstap. Doet hij dit niet dan zal hij in de zomer na de vakantie de Vwo-4 stof van een vak moeten inhalen. Vraag op school even na wat er gebruikelijk is zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Extra vak

Op school kinderen kon men ook kiezen voor muziek. Zo ken ik een zijstromer die op zijn oude school niet mocht opstromen en op deze school wel door muziek te kiezen. Nu lijkt muziek een creatief vak, er moet ook heel wat gestampt worden.

Andere scholen bieden soms informatica; dat is weer aantrekkelijk voor high tech lln.
De grotere schoolgemeenschappen kunnen vaak een grotere keus aanbieden.

Je bent sowieso niet verplicht op dezelfde school op te stromen. Als een andere school een beter passend profiel biedt, dat opstormen haalbaar maakt of nuttig is voor je vervolgstudie, sta je vrij om die overstap te maken.

aleid

aleid

10-07-2019 om 20:32

ondertussen

Zijn we wat verder. Omdat zoon komend schooljaar al informatica kiest komt dat vak niet in aanmerking om in vwo 5 eventueel als 8e vak te kiezen. Blijft over management en organisatie. De keuze is daarmee wat beperkt dus nu denkt hij nog over biologie of aardrijkskunde als 8e vak komend schooljaar. Vooralsnog ontbreekt daar de motivatie nog voor. Wat ik snap aan het einde van een schooljaar...

Keesje

Keesje

10-07-2019 om 23:56

Hier

Kan je in 5 VWO met nieuwe vakken starten. Zijn tweejaarsvakken.
Dus er zijn leerlingen die een vak van 4 VWO inruilen voor zo’n nieuw vak, en het is ook handig voor Havoleerlingen die naar het VWO overstappen.
Bijv informatica, M&O, drama.
Reuze handig.

Keesje

Dat is inderdaad handig. Ik denk dat mijn dochter best economie zou willen inruilen ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.