Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pieternel

Pieternel

21-03-2016 om 21:25

Extra ouderbijdrage voor automatisering

Afgelopen week kreeg ik van de (v.o.) school van mijn kind het verzoek om een extra ouderbijdrage van 100 euro. Met dit geld wil de school o.a. het draadloze netwerk moderniseren en digiborden aanschaffen. Nu is de school een van de duurste hier in de omgeving (ca. 400 per jaar), dus het verbaast mij een beetje dat ondanks de reguliere 'vrijwillige' ouderbijdrage de automatisering kennelijk zo verouderd en slecht is.
Ik heb inmiddels al gereageerd en gezegd dat ik niet extra ga bijdragen. Kind doet ook volgend jaar al examen, dus zou er dan niet lang meer gebruik van maken (als het al op korte termijn gerealiseerd wordt).
Hoe zouden jullie reageren op zo'n verzoek? Ik ben er echt een beetje verontwaardigd door.
(PS Ik weet dat er nog meer ouders van dezelfde school hier lezen, dus die zullen het wel herkennen. Ben ook benieuwd naar hun mening.).

Angela67

Angela67

21-03-2016 om 21:31

niet reageren

ze mogen het altijd vragen, maar ik hoef niet te antwoorden.
Zou ik ook niet doen. Je verandert het toch niet.
Als ze het nogmaals vragen en misschien gaan bellen ofzo, dan zou ik wel vertellen waarom ik niet zou betalen, maar verder ook niet.
gr Angela

Juno

Juno

21-03-2016 om 21:44

Nee

Ik zou zeker niet betalen, hier is de ouderbijdrage niet voor bedoeld.

bieb63

bieb63

21-03-2016 om 21:55

ook niet

Ik zou zeker niet betalen. Ik kan uiteraard niet in je portemonaie kijken en of jij behoefte hebt aan donaties of 'goede doelen'. Maar gezien jullie al hoge bijdrage én het feit dat je kind dit jaar examen doet, zou ik het laten voor wat het is.

Schuilnikki

Schuilnikki

21-03-2016 om 21:58

Hebben meteen betaald.

Dochter gaat daar volgend jaar naar de derde en zoon gaat daar naar de brugklas. Zoon heeft een beperking en werkt met een aantal digitale hulpmiddelen en lesmaterialen. We zijn al ern jaar bezig om hem een plek te geven ergens. Die school was helemaal enthousiast, zagen het als uitdaging. Wat is 100 euro als je het kan missen en je kind is er mee geholpen?

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2016 om 22:20

Schuilnikki

Heb je een idee hoeveel je in de loop van je leven niet via belasting aan onderwijs hebt betaald? Ik kan het je ook niet vertellen maar ik denk dat je schrikt van het bedrag. Je betaalt die school al veel meer dan je misschien denkt. Moet daar dan nog eens 100 EUR bij? Scholen genoeg met wifi en digiborden die het met veel minder dan 500 in een jaar extra doen.

mijk

mijk

21-03-2016 om 22:34

hier

Heeft school een extra vrijwillige bijdrage gevraagd voor het inhuren van extra personeel om bij pauze te helpen. Er isnu continu rooster. Ik betaal niet omdat ze exact de zelfde club gehuurd hebben die vroeger de overblijf deed. Daar was altijd zo veel gepest en gedoe dat ik daar geen geld voor over heb. Dit zou ik ook niet betalen. Wij betalen slechts 120€ voor vo en er zijn gewoon digiborden...

Mijk

Pieternel

Pieternel

21-03-2016 om 22:46

Wat is 100 euro?

Nou, best veel, als éxtra bijdrage. Zeker als je bedenkt dat ik dit jaar al 450 + 165 aan excursies/schoolreisjes betaal + de reguliere ouderbijdrage. Het houdt een keertje op. Volgens kind is er op school wifi in de kantine, mediatheek en op de bovenste verdieping. Leuk dat het meer en beter kan, maar dan moet school maar beter budgetteren of de verbetering in delen doorvoeren. Ik vind het echt absurd.

Schuilnikki

Schuilnikki

22-03-2016 om 08:30

Bet ging om een eenmalige bijdrage van €100,00. Vrijwillig, het was niet verplicht. Voor mijn kind dat daar volgend jaar naar school gaat betaal ik dat graag. Hij heeft een beperking waarvoor hij digitale versies van de boeken gebruikt en een paar apps die hij regelmatig gebruikt.
Deze school durft het aan met hem, ze zien het als een uitdaging om hem over een x aantal jaar met diploma van school te laten gaan.
Het is een beperking die alleen bij mannen voorkomt en school kan hulp voor hem inkopen uit het Cluster 1 budget. In de tijd dat ik naar school ging bestond deze beperking wel maar had je geen hulpmiddelen nodig.
Inmiddels heb ik uit eigen middelen al zoveel betaald voor zoon om hem mee te laten doen met de andere kinderen in de klas dat die €100 peanuts is.

Annoniema

Annoniema

22-03-2016 om 08:45

Belachelijk

Onze school vist in dezelfde vijver voor leerlingen maar wij betalen vele malen minder en volgens de leerlingen hebben zij de beste wifi van heel Nederland en ook gewoon overal digiborden en al heel lang.

Belachelijk dat een school die zoveel meer ouderbijdrage vraagt dit ook nog eens durft te vragen. Ik zou zeker niet betalen en al helemaal niet als ik al zoveel voor mijn kind heb betaald. Die borden komen er zonder jouw bijdrage ook wel en dan kunnen ze nog meer in de onderhoud van dat gebouw steken. Je houdt het gewoon in stand zo.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2016 om 09:08

Schuilnikki

Nee het is niet verplicht, ze kunnen het nl. niet verplichten. Als dat kon zouden ze het vast doen. Wat ze nu doen is zware sociale druk uitoefenen om de 'vrijwillige' bijdrage binnen te halen.

Ik vind het best om soms meer te betalen, maar dan moet wat mij betreft de school ook aantoonbaar *meer* doen dan vergelijkbare scholen. En dan ook nog iets waar ik het nut van inzie.

Als dat in jouw geval zo lijkt, prima. Bij de school van mijn kinderen zitten de digiborden en de wifi gewoon inbegrepen in de 'standaard' bijdrage (ook al vrijwillig).

mijk

mijk

22-03-2016 om 09:11

volgens mijn man

Die jaren in de mr van basisschool gezeten heeft zijn er jaren subsidierondes geweest om dit soort dingen te regelen. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor vo anders was. Erg zuur als een school niet meegaat en dat nu op ouders afwentelt...

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.