Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

21-11-2016 om 15:36

Extra kosten voor school, word er niet goed van

Dochter zit in 4 VMBO-T en dit schooljaar loopt het naar mijn idee nogal uit de hand met allerlei extra's dat door ouders moet worden betaald.
Allereerst was er een sportproject, dit loopt het hele schooljaar door. Leerlingen kunnen diverse sporten kiezen met de daarbij verschillende kosten. Sommige sporten zijn gratis, zoals voetbal, volleybal, badminton. Andere kosten veel, zoals skiën (50 euro voor 2 keer). Met dochter hebben we om tafel gezeten om te kijken hoe we het betaalbaar konden houden. Ze koos zelf geen skien omdat dat wel erg duur was en ze dan liever wat meer andere leuke sporten wil doen. We zijn daar best aardig uitgekomen.
Nu kwam er vandaag weer een mail binnen dat alle 4e klassen in december gaan wokken en of we maar weer even 25 euro kunnen betalen. En dit allemaal nog bovenop de ouderbijdrage van zo'n 160 euro die we in het begin van het schooljaar betaald hebben.
Ik heb er net maar even een mail over gestuurd naar de mentor, vind het zo vervelend worden. Of ben ik nu zo'n zeikerd?


Triva

Triva

21-11-2016 om 15:40

160

euro vind ik behoorlijk veel, wat zit daar allemaal in?

Hier geven ze duidelijk aan dat een klassenuitje (uit eten dus bijv) niet in de ouderbijdrage zit dus dat soort dingen zie ik wel aankomen. Ik zou meer vallen over die 160 of zit daar nog een kamp ofzo in?

Triva

Triva

21-11-2016 om 15:41

overigens

wat is er mis mee om je dochter ook wat te laten betalen? Niet alles want als ze thuis is betaal je ook voor het eten maar een beetje kan toch wel? Hier leren ze ook dat het geld niet aan de boom in onze voortuin groeit

loekie

loekie

21-11-2016 om 15:44

160 euro?

Moeten jullie 160 euro ouderbijdrage betalen? Ik betaal een fractie voor mijn kinderen. Ze zitten op 2 verschillende scholen. Wat wordt daar allemaal van gedaan?
Verder heeft zoon (ook examen maar havo) ook dat gymsysteem. Hij heeft gekozen voor gewone gym want dat vindt hij altijd zo leuk en al die andere dingen kun je ook later, als je klaar bent met school, nog doen maar gewone gym niet meer. Dat was toevallig gratis. Maar inderdaad, er zitten duurdere en goedkopere dingen bij maar zeker geen 50 euro. En uit eten, vaak wokken, doen ze ook 1 x per jaar en dat is tussen de 20 en 25 euro.
Ik zou me vooral druk maken om die ouderbijdrage.

Tango

Tango

21-11-2016 om 15:51

Triva

Ik heb even gekeken naar die ouderbijdrage, want ik riep maar even een bedrag, wat overigens wel ongeveer klopte. Wat hier in zit is de jaarlijkse bijdrage van de Ipad en die is al 100 euro, verder nog wat kleine kosten van kluisje en leesboeken Engels en dus 50 euro ouderbijdrage, niet nader gespecificeerd. Daar ga ik dus maar eens naar vragen, wat daaruit betaald wordt.
Verder is er niets vooraf aangekondigd over dit etentje en het sportproject en vrees ik dat er zomaar nog meer kan komen.
Dochter een deel laten betalen vind ik overigens prima. Ze stelde dit zelf al voor omdat ze ook voor haar dansles al iets moest betalen en dat allemaal in deze drukke maand. Dat komt dus wel goed. Maar vind het vanuit school allemaal zo onduidelijk.

Tango

Tango

21-11-2016 om 15:54

En verder

Nog maar eens verder gelezen. In een andere brief vond ik nog uitleg over wat er uit die 50 euro wordt betaald. O.a. huur van sportterreinen en buitenschoolse activiteiten. Dat zijn dit toch???

Marjoleine64

Marjoleine64

21-11-2016 om 15:56

160 euro

is inderdaad behoorlijk hoog. Ik zou verwachten dat daar een klasse-uitje al in zit. Bij ons (nu 6 VWO) is het 93 euro (plus 110 extra voor technasium). In die 93 euro zit allerlei algemene kosten (zoals printen etc), kluisje, culturele activiteiten, intro-activiteit, klasse-uitje (of eindejaarsactiviteit) en jaarboek. De 'examenjaar excursie' naar Parijs zit hier nog niet in, en de extra sport (SOLO) zeker niet. Ook de extra sport is overigens niet zo extreem duur als bij jullie (duiken is de duurste voor 40 euro voor 4 of 5 keer).
In de 110 voor technasium zitten allerlei extra materialen en bedrijfsbezoekjes die ze nodig hebben voor hun opdrachten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-11-2016 om 16:11

Oh echt?

160 euro veel? Ik betaal zeker 300 per jaar, en dat is nog exclusief de extra dingen als theaterbezoek voor Kunst Algemeen/Drama, excursies voor geschiedenis (kaartjes zijn betaald, vervoer niet), en vrijwillige uitstapjes zoals een Kerstmarkt. Gelukkig doet ze dit jaar examen en wordt de school van jongste volgend jaar een stuk goedkoper.

Elfje65

Elfje65

21-11-2016 om 16:17

Nou buitensporig?

Hier vorig jaar nog 145 euro betaald en daar zat niets bijzonders in. Geen Ipad, en niet ieder jaar een gratis excursie gehad. Hooguit alleen het Kerstgala en in examenklas een prom. Etentjes met dw klas kwamen daar ook nog bij. Hij betaalde wel de helft als hij uberhaupt wilde. Ik ben het eens dat het heel veel geld is, aan de andere kant als je ziet wat het nu kost wil ik graag nu die 145 euro betalen.

Triva

Triva

21-11-2016 om 16:28

klassenuitje

'Ik vind niet dat het klassenuitje er al in moet zitten, nu word er dan nog een beetje gekeken om het goedkoop te houden. "

Verder is er niets vooraf aangekondigd over dit etentje en het sportproject en vrees ik dat er zomaar nog meer kan komen.

Een etentje vooraf aankondigen kan niet, hier bepaalt de klas zelf wat ze wel en niet gaan doen en wanneer.

Die 100 euro is dus voor een ipad, ja dan wordt het al een ander verhaal.

Huur van sportterreinen?

Dat hoort er dus echt niet in. Dat zijn verplichte gymlessen waarbij de school er voor kiest die buiten te doen. Hoe zien ze dat voor zich als je niet betaalt, krijgt je kind dan een één omdat het geen toegang krijgt voor het sportterrein? Of zetten ze een extra gymleraar in de gymzaal voor alle kinderen wiens ouders de bijdrage niet hebben betaald? Onderwijskundige, verplichte zaken mogen niet via de vrijwillige ouderbijdrage bekostigd worden.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-11-2016 om 19:17

Monument

Hier is 100 euro per jaar voor onderhoud van het (monumentale) gebouw. En toen hadden ze nog de euvele moed om 100 euro te vragen voor de aanleg van nieuw draadloos internet. Gouden routers waarschijnlijk ;-( Dat heb ik dus geweigerd maar er hebben heel wat ouders wel betaald.

ik moet ook veel betalen, en dat voor 2 kinderen. ouderbijdrage is 165 euro, algemene schoolbijdrage 60 euro en steunfonds 75 euro. en dan sparen voor een reis in de 5e, kosten 120 euro per jaar.

en dat voor twee kinderen. ik vind het ook flink slikken.... een gedeelte is officieel vrijwillig, nu met twee kinderen zit ik er aan te denken om het steunfonds niet te betalen.

voor de duidelijkheid; dit zijn de bedragen per kind.

Lente

Lente

21-11-2016 om 20:36

65 euro per jaar is niet veel voor VO

De bijdrage voor de iPad sla ik over. Dat is geen gewone schoolbijdrage.

Misschien is mijn informatie verouderd, maar volgens mij 'krijgen' alle VO-scholen ruimte op sportterreinen voor buitengym, tenzij ze zelf velden hebben. Dan krijgen ze een vergoeding van de gemeente voor het gebruik van hun eigen veld.
Als school wat extra's wilt, bijvoorbeeld een ander veld of extra veld, dan betaalt de school zelf. Lijkt me vreemd om de ouders daarvoor te laten betalen. Goede vraag voor de MR.

Tango

Tango

21-11-2016 om 21:36

Sportvelden

School heeft inderdaad geen eigen sportveld. Geen idee of de gemeente dit betaalt. Dat is een goede vraag. Maar ik dacht dan kan het geld voor dat sportproject daar dus wel uit betaald worden, want daarvoor moet school ook inderdaad sportvelden, zalen etc. huren.
W.b. het etentje dit kon wel degelijk aangekondigd worden, want is blijkbaar een traditie binnen de school. Handig dat wij daar als ouder dan ook vanaf weten natuurlijk.

Triva

Triva

21-11-2016 om 22:00

gruffalo

Wat is een steunfonds?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2016 om 22:31

Nou ja

Hier betalen we ook zo'n 60 euro per jaar per kind (twee verschillende scholen), dus zo gek vind ik dat bedrag nog niet. En daar bovenop komen inderdaad nog diverse incidentele bijdragen voor schoolreisjes, projecten, etentjes, dagjes uit.
Dus tja, zeuren is mischien een groot woord, maar het is ook een beetje pubers eigen. Die kinderen kosten nu eenmaal veel geld. Oudste is vorig jaar 70 km verderop gaan indoor paintballen met zijn mentorklas. Toen kon ik en daar naartoe rijden, en naast tijd en benzine ook nog eens 50 euro spenderen aan entree en verfballetjes. Maar weet je, het is niet verplicht en nee is ook een antwoord.

Afhankelijk van de activiteit, mijn humeur, de inhoud van mijn portemonnee en het gedrag van de puber bepaal ik of ik bijdraag en hoeveel dat dan is.

Ik vind het zonde om op voorhand dat soort activiteiten al te gaan ontmoedigen. Dit zijn wel de krenten in de pap.

Celine

Celine

27-12-2016 om 20:22

Hier ook hoog!

Zo dit draadje maar weer even naar boven gehaald.

Hier op het VO voor de ene EUR 216 (5 VWO) en voor de andere EUR 320 (3 VWO). Dus erg hoog als ik het hier lees.

Ga maar eens aan de MR vragen hoe het zit en of ze daar wel kritisch op zijn, gezien het feit dat de school erg hoog zit.

Ben wel benieuwd naar andere bedragen.

triva

ik zie nu pas je vraag. het steunfonds is om kinderen te ondersteunen die het financieel minder hebben, zodat zij ook mee kunnen met de schoolreis in de 5e en al die extra andere dingen die geld kosten.

N.N.

N.N.

28-12-2016 om 09:33

1.195

Kind 1: €135 per jaar
Kind 2: €530 per jaar
Kind 3: €300 per jaar
Kind 4: €230 per jaar
Totaal: €1.195 vrijwillige ouderbijdrage per jaar.

Triva

Triva

28-12-2016 om 09:50

gruffalo

Er zijn dan wel heel veel kinderen die steun nodig hebben aangezien het bedrag wel heel erg hoog ligt tov wat je voor je eigen kind betaalt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2016 om 11:32

Hier

heb ik aan het begin van het schooljaar net iets meer dan €800 betaald, verdeeld over twee scholen.

Ouderbijdrage van de basisschool van jongste is al jaren €30,- per kind per jaar. Dat is dus prima te overzien. Er komt dan nog wel de Sinterklaassurprise bij en het schoolreisje. Maar dat blijft wel overzichtelijk dus.

De middelbare school waar de twee oudsten op zitten, kwam deze keer met echt grote rekeningen: Camebridge-examen van de één (ik meen iets van €250,-) en het internationale uitwisselingsprogrammma van de ander (€350,-). Dan waren er nog wat andere eendaagse excursies en bijzondere lesdagen waaraan extra moest worden bij gedragen en een aantal leesboeken voor de talen die via school moesten worden aangeschaft. Alles bij elkaar waren die laatste dingen ook nog zo'n €180,-. Dat waren flinke rekeningen dus.

En dit was nog maar voor de helft van het schooljaar. In januari komen ze met het tweede deel. Daar zal iig nog een flinke rekening bij zitten voor een meerdaagse excursie naar het buitenland. Verder zou het mee moeten vallen want Camebridge is klaar; het uitwisselingsprogramma is niet klaar maar al wel volledig betaald.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2016 om 11:43

Ja hoor eens

Als je dat soort bedragen gaat meerekenen.

Dat Cambridge-examen is vrijwillig. Sterker nog als we dat hier via school doen, krijgen we zelfs korting.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2016 om 11:56

Nou ja Ginny

dat is waar, dat Camebridge-examen is vrijwillig. Maar dat is dan ook het enige waarvan we het ook niet hadden kunnen doen.
Maar waarom zou ik het niet meerekenen in de kosten? Het zit gewoon in de rekening die school stuurt nav het leerjaar waar kind in zit en de keuze voor dat examen die daarbij gemaakt is. En daarmee moet het dus betaald worden.

Ik had overigens aan het einde van mijn vorige posting nog een stukje geschreven over het feit dat ik me afvraag hoe mensen met minder inkomen/reserves met dit soort rekeningen omgaan. Daarin had ik nog gezet dat het Camebridge-examen een keuze is die ook niet gemaakt had kunnen worden, maar dat dat niet geldt voor al die andere dingen. Omdat ik bang was dat dat de eeuwige discussie op OO over het vrijwillige karakter van de ouderbijdrage zou losmaken, heb ik dat weer verwijderd.

Aagje

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-12-2016 om 12:37

Aagje

"Ik had overigens aan het einde van mijn vorige posting nog een stukje geschreven over het feit dat ik me afvraag hoe mensen met minder inkomen/reserves met dit soort rekeningen omgaan."

In sommige gemeenten is Stichting Leergeld actief. En anders wordt het de Bijzondere Bijstand lief aankijken of keihard nee zeggen. Heel sneu voor mijn kinderen, maar zij moesten het zonder jaarlijks skikamp doen van enkele honderden euro's excl. aangepaste kleding (sorry, wij hebben geen skipakken in voorraad) en huur ter plekke van e.e.a. doen. Schrale troost: ze waren niet de enigen.

Niet leuk, maar het leven is soms keuzes maken en wie het niet breed heeft, kan het ook niet breed laten hangen. Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen kunnen dan ook zelden speciale examens doen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2016 om 12:50

Sally

Dat scholen niet verplichte activiteiten als skikampen, reizen voor de leuk ed aanbieden weet ik. Ben er nog niet zo uit wat ik daarvan vind. Aan de ene kant prima dat het door het vrijwillige karakter mensen niet met die kosten opzadelt, aan de andere kant vergroot het verschillen tussen leerlingen.

Dat kinderen door de kosten dan niet mee kunnen doen met iets als Camebridge vind ik van een andere orde. Vind ik ook echt geen goede zaak, die ongelijkheid, maar veranderen kan ik het niet.

Aagje

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-12-2016 om 13:10

dat klopt

"Dat kinderen door de kosten dan niet mee kunnen doen met iets als Camebridge vind ik van een andere orde. Vind ik ook echt geen goede zaak, die ongelijkheid, maar veranderen kan ik het niet."

Nee, en ik weet dat veel mensen die ongelijkheid ook graag willen veranderen. Net als bereikbaar hoger onderwijs.

Een skikamp missen, ach, dat valt bij mij in de categorie "je kunt niet alles hebben". Maar als het echt om dingen gaat waarmee je hogerop kunt komen, is er een boel veranderd waardoor de drempel stukken hoger is geworden voor de kleine beurzen.

Dees

Dees

28-12-2016 om 13:59

Nou dat Camerbridge

Camebridge zou een school dan niet moeten aanbieden, en wellicht foldertjes verspreiden hoe dit extern gevolgd kan worden. Ik vind het belachelijk als zoiets wat echt een extra is in een standaardpakket wordt gegoten zodat iedereen het kan volgen, niet iedere leerling is in staat om dat te volgen en dan heb ik het niet over financieel.

Celine

Celine

28-12-2016 om 14:16

Cambridge

Ik vind het juist wel goed dat ze dit op school aanbieden om aan leerlingen die het aankunnen extra uitdaging te bieden. En op school inpassen maakt het natuurlijk veel laagdrempeliger dan foldertjes rond te delen hoe je het ergens extern kan volgen (bij ons is het aansluitend op de schooldag, gewoon de laatste twee uren).

Het zou wel goed zijn als het ook mogelijk wordt gemaakt voor mensen met een smalle beurs. Volgens mij is daar bij ons op school wel wat mogelijk (als het niet via de Gemeente lukt).

En dat is in mijn ogen inderdaad iets anders dan een vrijwillige skireis (in de vakantie). Daar heeft Sally gelijk: je kunt niet alles. Als je een smalle beurs hebt zul je dat noodgedwongen moeten accepteren. En gelukkig zijn er meer, want het zou sneu zijn als een hele klas zou gaan en 1 kind niet. Skireizen hebben we bij ons op school overigens niet.

Celine

Celine

28-12-2016 om 14:18

Cambridge

En voor het geval we in dit draadje er nog verder over gaan: het is dus Cambridge, niet Camebridge . Wel raar eigenlijk, want je zegt wel Camebridge.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.