Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

03-11-2015 om 09:20

Experiment regelluwe scholen kan van start

Excellente basis- en middelbare scholen die mee gaan doen aan het experiment regelluwe scholen mogen de komende jaren van bijna alle regels afwijken. Dat kan als scholen vermoeden dat een andere aanpak bijdraagt aan de verbeterde kwaliteit en doelmatigheid van het onderwijs. Zo mogen ze bijvoorbeeld afwijken van het vastgelegde aantal uren dat er les gegeven moet worden en zijn ze vrij om verplichte vakken in te ruilen voor lessen die ze zelf kiezen. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het experiment start per 1 januari 2016.

Zie verder:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/10/30/experiment-regelluwe-scholen-kan-van-start?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Ik vind het wel goed dit experiment en ook wel verstandig dat ze beginnen bij de al 2 keer als excellent uitgeroepen scholen. Die krijgen het vertrouwen dat ze sowieso voor kwaliteit gaan, na bewezen "excellent" presteren.

Wat denken jullie? Goed plan minder regels?

Ja, op zich wel

Minder regels is volgens mij altijd goed in dit dichtgeregelde landje. Maar ik ben wel bang dat scholen nu nog meer uit elkaar gaan lopen qua aanbod en leermethodes. En dat het dus voor ouders nog lastiger wordt om een school te kiezen. Hoe gaat de inspectie dat tzt met elkaar vergelijken en beoordelen?
Verder zit je met de vrije schoolkeus. Stel dat de school van je keus niet in hetzelfde dorp/wijk staat en dat er veel animo voor is. Dan kun je het wel vergeten, want via de postcodeselectie komen kinderen uit de buurt eerder in aanmerking.
En als ouder/kind heb je in Nederland sowieso geen rechten, alleen plichten, als het om school gaat. Hoe zouden deze scholen omgaan met inspraak van ouders?

Maar verder prima plan om scholen meer vrijheid te geven. Ik hoop dat het veel creativiteit losmaakt, en scholen stimuleert om out-of-the-box te denken en de leermethodes aan te passen aan de moderne tijd. Ik heb de link niet bekeken, maar krijgen ze ook extra budget?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2015 om 11:23

Excellent

Ik ben meestal niet zo van de experimenten, maar ik vind het heel verstandig dat ze zich hierbij beperken tot excellente scholen. Ik zou het heel veraalijk vinden als slechte en middelmatige scholen die vrijheid krijgen, goeie kans dat die met alle modes meewaaien. Net als gewone mensen zonder eigen mening.

wilma

wilma

03-11-2015 om 13:03

eindelijk

jammer dat het nog op zo'n beperkte schaal toegepast wordt.
Ik zie dit ook helemaal niet als een experiment, maar als een klein stapje in hopelijk de goede richting.
(Maarja, ik heb dan ook een kind dat totaal niet paste op school)

Klinkt leuk, maar het klopt niet

De veronderstelling dat regels de ontwikkeling en innovatie meer in de weg staan dan dat ze de kwaliteit waarborgen, heeft ten grondslag gelegen aan de kredietcrisis.
Blind vertrouwen in banken (hebben hun kwaliteit wel bewezen) terugtrekken van toezicht (zit de ontwikkeling maar in de weg).

Begrijp me niet verkeerd: er is niet één regel of wet in het onderwijs die ook maar enige toets van doelmatigheid heeft doorstaan. Het is heel goed mogelijk dat de regels in het onderwijs de kwaliteit van het onderwijs meer kwaad dan goed doen.

Maar als dat zo is dan is het een beetje raar om scholen die het makkelijk hebben (ze doen het goed ondanks de regels) te ontslaan van die regels en scholen die het slecht doen juist extra regels op te leggen (het het nog moeilijker te maken).

Tot die constructie kun je toch alleen maar komen als je de overtuiging hebt dat regels helpen om de kwaliteit te bewaken. Als je dat denkt, kun je dan wel zonder?

Niet op de manier waarop het nu gebeurt volgens mij.
Beweren dat scholen die al twee keer excellent gescoord hebben hun kwaliteit wel bewezen hebben, is voorbij gaan aan het feit dat de kwaliteitsindicatoren in hoge mate conjunctuur en populatiegevoelig zijn. Binnen 4 jaar, dat is binnen de aandachtsboog van de Inspectie, is de schoolpopulatie voor meer dan de helft vervangen. Niet alleen de leerlingen, maar ook leerkrachten.

Onderwijskwaliteit is geen statisch ding. Het is vooral ook geen eenduidig ding. Onderwijs is ideologie tot en met. Dat zit overigens ook verborgen in de regels.

De verplichte 5 daagse schoolweek in het basisonderwijs (vanaf groep 3) bestaat niet eens zo lang. De beslissing is genomen nadat ITS in een degelijk rapport had laten zien dat meer schooltijd juist niet tot meer kwaliteit leidt. Een 4 daagse schoolweek is ook goed.
Maar het kon politiek niet op een meerderheid rekenen dus werd er een wettelijk stokje voor gestoken.

Ik ben voor een 4 daagse schoolweek. Woensdag vrij graag. Maar ik benijd werkende ouders van een excellente school niet. Het zal ze toch maar gebeuren dat de school inderdaad onderwijstijd bekort. Zit je ineens weer met je kinderen thuis.

Wilt u dat niet?

Dan moet u maar niet zo'n goede school kiezen.

bieb63

bieb63

04-11-2015 om 14:40

onderwijstijd bekorten

Ik denk niet dat het eerste doel is om persé onderwijstijd te bekorten. Ze zullen ook wel snappen dat dat voor ouders van onderbouw kinderen tegenwoordig niet echt een optie is. En de BSO is normaliter niet open op woensdagochtend en de andere dagen niet voor pakweg half 3. Als ze dat gaan doen moet het hele 'systeem' omgegooid worden en dat werkt natuurlijk niet met een paar scholen. Ik denk eerder dat het feit dat het mág voldoende is om de betreffende scholen het gevoel te geven dat ze keuzes hebben en het anders kúnnen doen. Maar het moet natuurlijk geen problemen geven met opvang, want dan krijg je de ouders niet mee.
Verder denk ik dat vakken kunnen wijzigen, omruilen enz. op de bs interessant kan zijn, maar wel belangrijk dat er de aansluiting met het VO moet blijven.
Ben wel heel benieuwd hoe en wat ze dan anders willen gaan doen.

Lynn

Lynn

04-11-2015 om 15:55

ook VO

Het geldt niet alleen voor het BO, maar ook voor het VO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.