Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

04-06-2014 om 11:21

Excursie brugklas

Dochter heeft volgende week een excursie naar Blijdorp. Ze zit in de brugklas. Nu staat er, tot mijn verbazing, in de mail dat er ouders gezocht worden die meegaan. Ik dacht toch eigenlijk dat je daar vanaf zou zijn als je kind naar het voortgezet onderwijs gaat. Dochter wil ook absoluut niet dat ik mee ga, want daar schaam je je als puber toch voor? Ik laat het dus graag aan iemand anders over. Maar vroeg me dus wel even af hoe dit op andere scholen gaat.

Angela67

Angela67

04-06-2014 om 11:27

da's toevallig

Mijn brugklaszoon ging afgelopen maandag hetzelfde doen. er waren per klas 2 docenten mee en ouders werden niet gevraagd - gelukkig inderdaad .

Wat bij ons wel speelt is dat er geld gevraagd wordt en dat het toch verplicht is. Dankzij OO een mooi documentje opgestuurd naar de ouderraad of zij op deze school al vaker dit soort situaties hadden gehad. Ik wilde niet meteen pontificaal weigeren te betalen dus ik ben benieuwd naar hun eerste reactie. Ik heb deze keer betaald maar blijf het wel volgen en zal zelf evt actie ondernemen om het te bespreken. Hoe is dat bij de school van jouw kind?

gr Angela

niet

Hier heb ik dat nog nooit meegemaakt (oudste zit nu in 2e klas VO). Er gaan altijd docenten mee.
Nadeel van dat systeem is alleen dat er nog wel eens lessen uitvallen omdat er dan natuurlijk ook docenten mee moeten op excursies van andere klassen...

Hadewich

Hadewich

04-06-2014 om 11:29

huh?

Dat vind ik inderdaad ook vreemd. Basisscholen laten kinderen van groep 7 en 8 vaak al 'los lopen' in een dierentuin of pretpark, dus in de brugklas zou dat toch zeker moeten kunnen. Hier gingen ze in de brugklas een dag naar Canterbury met 45 leerlingen en drie leerkrachten. Doen ze al jaren, geen ouders bij nodig.
Misschien kun je eens navragen bij school waarom ze ouders nodig denken te hebben, waarom de begeleiding door de leerkrachten niet voldoende zou zijn?

spri

spri

04-06-2014 om 11:41

Op school van jongste hetzelfde, andere dierentuin. Ik stond er ook van te kijken. Dit jaar twee keer meegemaakt, andere dag was sportdag. Jongste zou me nooit meer aankijken als ik mee was gegaan haha.
Bij oudste nooit gevraagd

bibi63

bibi63

04-06-2014 om 13:10

Nee, hier ook niet aan de orde hoor. Op kamp in groep 8 gaan er toch ook geen ouders mee? Raar.
Bibi

Suze

Suze

04-06-2014 om 13:52

VO en BO

Op VO bij ons geen ouders die begeleiden op excursies. Ik zou er (voor mijn dochter) ook niet over peinzen mee te gaan.
Gaat het wellicht om het vervoer? Voor daar ter plekke lijkt het me onzinnig.
Op BO groep 8, Bibi, bij ons wel ouders die meegaan op kamp!

Yura

Yura

04-06-2014 om 14:46

Geen ouders

Moeten die ouders mee als begeleiding of om te rijden? Dat laatste kan ik me nog voorstellen, spaart kosten uit voor een bus. Hier doen ze alles met de bus en gaan alleen docenten mee. Ze lossen het uitvallen van de lessen op door alles voor de hele school in dezelfde week te doen. De voor-examklassen zijn op kamp, de 3e klassen hebben snuffelstage, 4 vwo werkweek en 1e en 2e klas projectweken met van alles behalve reguliere lessen.

pandora

pandora

04-06-2014 om 14:51

hier wel

"Op kamp in groep 8 gaan er toch ook geen ouders mee? Raar."
Hier wel ouders op groep 8 kamp hoor. Er is dus niet 1 waarheid.

Tango, wat is je probleem eigenlijk met de vraag van de school?

Marijke

Marijke

04-06-2014 om 20:59

Wel ouders, niet in eigen klas

Op de middelbare school van mijn zoon wordt aan het begin van het schooljaar ook gevraagd of je bereid bent hand- en spandiensten te verlenen (schminken bij voorstellingen, begeleiding excursies e.d.). Ook wordt gevraagd even met je kind te overleggen of die accoord is dat je dat in zijn/haar eigen klas doet of niet. Vind ik een terechte vraag.

Tango

Tango

04-06-2014 om 23:51

Probleem

Een probleem is het niet hoor, Marijke. Het was meer dat ik er verbaasd over was. Ze vroegen echt ouders ter begeleiding, niet alleen voor vervoer en dit terwijl bij andere excursies van hogere klassen volgens mij alleen docenten mee gingen waardoor er inderdaad voor de brugklassen regelmatig wat uitval was.
Ik was dus gewoon even benieuwd hoe dit op andere scholen gaat, maar zoals ik lees zijn wij dus niet de enige.
Geld wordt er niet apart voor gevraagd, het zit gewoon in het schoolgeld wat je begin van het jaar betaalt.
Sportdag hebben we hier ook gehad, maar daar waren geen ouders nodig. We mochten wel komen kijken stond er in de mail. Maar niet gedaan, want dat werd ook echt niet gewaardeerd door dochter.

Juffie

Juffie

05-06-2014 om 06:05

Onderwijstijd

Sinds de onderwijstijd strenger werd nageleefd, zijn scholen ouders of bovenbouwleerlingen gaan vragen voor begeleiding. Het heeft dus inderdaad met lesuitval te maken.

Melle

Melle

05-06-2014 om 08:14

Hier

Hier worden ook wel ouders ingezet op het VO, maar niet bij schoolreisjes, die redden ze allemaal met docenten. Overigens zouden mijn kinderen het geen probleem vinden als man of ik mee zouden gaan, zolang we ze maar niet publiekelijk knuffelen

Bij kamp op de basisschool waren er hier wel degelijk ouders mee (stuk of 6 op 3 klassen).

Annet

Annet

05-06-2014 om 10:41

hier wordt nauwelijks inzet van ouders gevraagd

Oudste zit nu in de vijfde. Ik heb twee keer meegemaakt dat ze vroegen of ouders konden begeleiden, dat was voor een schaaktoernooi (ca 8 leerlingen uit verschillende klassen onderbouw) en voor een regionaal hockeytoernooi voor de onderbouw (rijden en één coach). Voor klasactiviteiten is nooit hulp gevraagd.

Marjolein

Marjolein

14-06-2014 om 11:11

wel gereden voor uitjes, niet voor schoolexcursies

Hier op het VO worden alle schoolexcursies helemaal door school geregeld, inclusief vervoer.

Af en toe is er een klassenuitje van de mentorgroep en dat mogen de kinderen zelf organiseren (uiteraard met wat hulp van mentor) en zelf een activiteit kiezen. Buiten schooltijd en niet verplicht, wel heel leuk. Er gaan wel twee docenten mee voor begeleiding (mogen de scholieren zelf kiezen, welke docenten ze aardig vinden)

Als de organiserende pubers dan om de kosten te drukken vragen of ouders willen rijden, doe ik dat graag (nu pas drie keer gebeurd in 4 jaar, met twee kinderen op school).

Marjoleine64

Marjoleine64

14-06-2014 om 14:46

Haha Marjolein

ik dacht even 'dat heb ik toch niet geschreven?' Nee, inderdaad, maar ik zou het geschreven kunnen hebben, onze situatie is precies zo. Voor klasse-uitjes wordt wel gevraagd te rijden, en dat doe ik dan altijd graag. Dwz, zoons regelen dan dat ik óf heen óf terug een auto vol pubers laad, en dat een andere ouder de andere keer rijdt. Wij wonen het verste weg, en ik ben een ochtenmens, dus ik vind het niet erg om de kinderen naar een ver-weg sportlokatie te brengen 's ochtends vroeg (en dan door te gaan naar mijn werk). Een andere ouder haalt ze dan weer op. Of ik breng ze de ene avond (vroeg) naar de camping, en de andere avond (laat) als ik niet kan dan brengt een andere ouder zoon weer thuis. Ik heb nog niet gehoord wat ze dit jaar gaan doen (en het is al over 3 weken).

Marjolein

Marjolein

15-06-2014 om 10:28

Marjoleine64 (ot)

Paar jaar geleden heb ik mijn Nick veranderd omdat er iemand was met een soortgelijke naam (die ook nog steeds actief is). Dus werd het Marjolein. Vrij snel daarna bleek jij actief. Blijkbaar ben ik niet erg origineel

Tot nu toe was het bij ons nooit een probleem omdat we meestal in andere draadjes reageren
Maar zal ik maar weer eens iets anders zoeken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.