Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nicky de derde

Nicky de derde

04-03-2016 om 11:09

examenklasprobleem - Miriam Lavell?

Mijn dochter zit in de 6e, de examenklas dus. Op haar school is een leraar weggegaan, omdat hij een andere baan heeft gekregen. Die leraar gaf één zesde klas les, de rest van de zesdeklassers heeft voor dat vak een andere docent. Er is een nieuwe docent aangenomen, maar omdat het lastig is om zo vlak voor het examen ineens een zesde klas te krijgen, krijgt die ene zesde klas nu ook les van de docent die al langer op school werkt. Tot dusver geen probleem dus.
Maarrrrr... vanwege roostertechnische problemen krijgt die ene zesde klas nog maar twee uur in de week dat vak en de rest van de zesdeklassers drie keer. Lekker, zo vlak voor het examen! De ouders zijn hiervan niet op de hoogte gesteld, ik moest het via mijn dochter vernemen. Mailen en bellen naar de school leveren niets op, degene die erover gaat wordt afgeschermd door de secretaresse en hij beantwoordt zijn mail niet.
Kan dit zomaar? Of moet ik gaan dreigen met een kort geding als er niet snel iets aan wordt gedaan?

vraag

Heeft je dochter moeite met het vak? Denk je dat ze in de problemen komt door dat ene uur per week minder?
En wie is 'degene die erover gaat'? Als die persoon steeds onbereikbaar is, zou ik iemand anders proberen: mentor/jaarlaagcoordinator/decaan/rector enz. Net zolang tot je er eentje hebt die wat doet.
Dreigen lijkt me nooit zo constructief...

annet

annet

04-03-2016 om 13:05

ervaring

Hier soort gelijke situatie. Door ziekte viel docent langdurig uit. Er is op korte termijn een andere docent gevonden die twee van de drie lesuren kon in vullen. Het derde lesuur is een soort van studie uur geworden waarbij een onderbouw docent aanwezig is om vragen te beantwoorden. Ik ben erg blij dat er op korte termijn een oplossing is gevonden. Ik weet niet of je school op een of andere manier kunt verplichten het derde lesuur in te vullen.

Nicky de derde

Nicky de derde

04-03-2016 om 14:29

inmiddels reactie gehad

Ik had mijn laatste mail aan deze jaarlaagleider gestuurd met een c.c. aan de rector, de conrector, de hele sectie van het vak waar het om gaat, de mentor en nog wat mensen. En toen kwam er dan toch een antwoord
Dit is het beste wat ze kunnen doen, was dat antwoord. Slikken of stikken. Mijn dochter heeft geen problemen met het vak, maar heeft het wel nodig voor haar vervolgopleiding en wil haar examen dan ook zo goed mogelijk doen. Ik vind het uiterst merkwaardig dat het zomaar kan.
Mijn allergrootste irritatie was dat dit gegeven niet aan de ouders was medegedeeld én dat ik na diverse pogingen tot contact geen reactie kreeg. Dat is bij deze jaarlaagleider helaas schering en inslag, dus de irritatie zat al behoorlijk hoog. Mijn emails waren overigens keurig geformuleerd met de vraag of hij me kon uitleggen waarom er voor deze constructie was gekozen. Ik kan me voorstellen dat mensen geen zin hebben mails te beantwoorden die meteen in de aanval gaan, maar daarvan was hier geen sprake.

bieb63

bieb63

05-03-2016 om 15:53

het is niet fijn

maar soms is het niet anders. Mijn dochter haar Duits docent werd (langdurig) ziek. Er kwam een invaller, die totaal geen orde kon houden, dus van lesgeven kwam niets. Die is uiteindelijk weer vervangen (maar daar ging natuurlijk wel even tijd overheen voordat school een goed beeld had dat die eerste invaller het niet aan kon). Maar helaas ook de 2e invaller werd kort daarna ziek. Toen wéér een invaller en ook die was niet in staat om de klas te motiveren, uit te leggen enz. En ja, ook de klas was het een beetje beu en werd ballorig. Héél vervelend, maar soms gaat dat zo. De school deed z'n best, maar kan geen ijzer met handen breken. Is ook afhankelijk van het evt. aanbod van invallers én natuurlijk van het ziek worden van een docent.
Neemt niet weg dat dat soort zaken heel vervelend kunnen zijn.

Hé, dat ben ik

Deze had ik gemist.

Even voor de verhoudingen: scholen zijn verplicht per vak een x aantal uren te leveren. Dat is een van de subsidievoorwaarden. Het is een zaak tussen de subsidiegever en de school, niet tussen leerling en school.
Als de school de plicht niet nakomt em de subsidiegever er niet over klaagt, dan is er niks aan de hand.

Dat wordt het wel als je feitelijk schade leidt of als het er duimendik bovenop ligt dat dat ervan gaat komen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij leerlingen die wel problemen hebben met het vak. Of als helder is dat de examendoelen niet gehaald worden.

Je kunt daarop vooruit lopen door de school te vragen om een vergelijking tussen de leerlingen die wel voldoende les krijgen en de klas van je dochter: zijn ze net zo ver? Je kunt ook vragen om extra examentraining, desnoods door een ingehuurde student.

Ik zou proberenom dit verzoek met meerdere ouders in te dienen.

Jullie kunnen, als de school hakkelt, een ultimatum stellen en stellen dat als school het niet regelt dat jullie het dan zelf regelen maar dat de kosten daarvan wel op school verhaald zullen worden.

Er is meer tussen hemel en aarde dan een leerkracht en een vakuur. School kan die alternatieven nog verder onderzoeken eni inzetten.

Nicky de derde

Nicky de derde

06-03-2016 om 17:24

dank

Duidelijk!
Ik zal in ieder geval de namen van de andere ouders gaan achterhalen en vragen wat zij ervan vinden. Verder zijn er volgende week oudergesprekken en zal ik (hoewel de inschrijving al gesloten is) erop staan dat ik de lerares van het vak kan spreken. Wellicht kan zij wat meer vertellen. Volgens dochter is de examenstof al bijna helemaal behandeld, dus dat is een geruststelling. Ik blijf de vinger aan de pols houden.

lieverdje

lieverdje

07-03-2016 om 09:12

nounounou

Hallo, jij wilt dreigen met een kortgeding? Loop je niet wat hard van stapel? Met zo'n houding maak je geen vrienden hoor. Je zegt zelf dat de examenstof al bijna helemaal is behandeld, daar zal de school vast hebben meegenomen in de beslissing het zo te doen. Om wat voor vak gaat het eigenlijk?
Voor zwakke leerlingen op dit gebied is er vast wel iets te regelen aan extra begeleiding in een keuzeuur. Dat is niet op jouw dochter van toepassing, dus wat is het probleem?

Nicky de derde

Nicky de derde

07-03-2016 om 11:38

Eerst de hele draad lezen

Als je alles had gelezen had je gezien dat mijn grootste irritatie lag in het feit dat ik totaal geen reactie vanuit school kreeg. Als bellen en mailen (met keurige, vraagstellende mails) niks oplevert, dan wil een mailtje met de strekking 'ook prima, dan maar op een andere manier' de boel nog weleens in actie krijgen.
Nu ik inmiddels in contact ben met school, komen we er onderling vast wel uit. Ik zit hier overigens niet om vrienden te maken, ik wil dat mijn dochter haar eindexamen haalt. Als school zomaar dit soort beslissingen neemt zonder de ouders te informeren en ook nog eens niet reageert als er een vraag wordt gesteld, kunnen ze wat mij betreft een paar tikken om de oren krijgen. Arrogante blaaskaken.

Wat je zegt ben je zelf

Lieverdje "Hallo, jij wilt dreigen met een kortgeding? Loop je niet wat hard van stapel? Met"
Wie dreigt er met een kort geding?
Volgens mij loop JIJ te hard van stapel.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-03-2016 om 14:33

Mirjam

In de openingspost dreigt Nicky te gaan dreigen met een kort geding.

Nee hoor

Dat doet ze niet.

"Kan dit zomaar? Of moet ik gaan dreigen met een kort geding als er niet snel iets aan wordt gedaan?"

knor

knor

07-03-2016 om 16:43

wel

Dus ze dreigt te gaan dreigen met een kort geding.

Mijn hemel

Dreigt te gaan dreigen.. Dat klinkt paranoïde knor.

Geen wonder dat er zo hard van stapel gelopen wordt.

Ik krijg de indruk dat het gebruiken van de term kort geding al als bedreigend wordt ervaren.
Jemig. Is daar geen professionele hulp voor?

bieb63

bieb63

07-03-2016 om 21:26

dat zgn kort geding

zet natuurlijk sowieso geen zoden aan de dijk. Voordat die zaak in behandeling wordt genomen, behandeld is, er een uitspraak is, én er dan nog een adequate oplossing is, is het kind allang klaar met haar examens...

knor

knor

07-03-2016 om 22:03

dreigt te gaan dreigen

nicky de derde:

Kan dit zomaar? Of moet ik gaan dreigen met een kort geding als er niet snel iets aan wordt gedaan?

Daar dreigt ze te gaan dreigen

Heel simpel. Niks paranoides aan.

M.Lavell:

Ik krijg de indruk dat het gebruiken van de term kort geding al als bedreigend wordt ervaren.
Jemig. Is daar geen professionele hulp voor?

Dat slaat totaal nergens op wat mij betreft.

Hardnekkig hoor

Lees jezelf nog eens terug knor.
Iemand stelt een vraag. Jij leest er een dreigement in.
Dat komt nogal zenuwachtig over.

Helemaal idioot is dat deze angst nu op de proppen komt terwijl de kwestie, school reageert niet, al is opgelost. Zie bericht 4.

Ik vind dit soort gezeur trouwens helemaal niet grappig en die smiley geen excuus.

Ter informatie

Bieb, een kort geding wordt wel eens gebruikt om reactie te ontlokken bij een partij die niet reageert. Een kort geding kan binnen enkele dagen voor de rechter komen. Spoedeisend karakter.

Maar nogmaals: de school praat al weer.

Nicky de derde

Nicky de derde

07-03-2016 om 22:50

tjonge

Ik vroeg me af of ik moest gaan dreigen, dat is op zich nog geen dreiging of een dreiging tot dreigen. En gelukkig hoefde het niet. Ik ga het dus ook niet doen. Verder legt Miriam het prima uit, dank daarvoor.

Inhoudelijk voor de meelezers

Lees bericht 4 nog eens.
Bij aanhoudend geen reactie wil het inderdaad nog wel eens helpen om hetzelfde bericht naar zoveel mogelijk partijen te sturen met cc. Dan gaan ze bij elkaar aan de bel trekken wie er gaat reageren.

Nicky de derde

Nicky de derde

07-03-2016 om 23:06

Precies!

En dan is een kort geding niet nodig...

knor

knor

08-03-2016 om 07:49

laatste keer

Kan dit zomaar? Of moet ik gaan dreigen met een kort geding als er niet snel iets aan wordt gedaan?

Ik lees gewoon wat er staat. Heb er verder geen emotie bij, is verder niet zo belangrijk, en het komt helemaal goed met dochter dus prima.

In de reacties van M.Lavell heb ik inmiddels te horen gekregen dat ik:

'paranoide overkom', of er geen 'professionele hulp nodig is' dat mijn reactie 'zenuwachtig overkomt' en hoe idioot het is dat 'mijn angst op de proppen komt terwijl de kwestie al is opgelost'.

Okay dan.

Succes met het examen van je dochter.

Pak slaag

Knor, je bent niet de enige maar wel een hardnekkige variant.

Emotioneel voelt voor jou het begrip 'kort geding' kennelijk als 'pak slaag'

Dan staat er "Kan dit zomaar? Of moet ik gaan dreigen met een - pak slaag - als er niet snel iets aan wordt gedaan?"

Maar dan nog steeds is het geen dreiging met een dreiging, zoals jij het noemt, maar een vraag.
Dat kun je zien aan het vraagteken en bovendien aan het vervolg van de discussie.

Het is pas een dreiging als de zin wordt gericht naar de partij van wie wat verwacht wordt. Dan past een uitroepteken beter.

Een kort geding is geen pak slaag. Al is dreiging, een ultimatum stellen, vaak wel genoeg om iets gedaan te krijgen van een aanvankelijk onwillige partij.
Maar er zijn ook andere manieren.

In dit geval en nogmaals is bovendien het antwoord op de eerste vraag (kan dit zomaar) "ja" zie mijn antwoord.
Het kan wel "ja tenzij" worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.