Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maaike

Maaike

20-03-2017 om 09:45

examen op het mbo, rapport cijfers tellen niet mee?

Hallo allemaal,
Mijn zoon doet over een paar weken examen in Nederlands, Engels op mbo 4. Volgend jaar heeft hij voornamelijk stage en een afstudeer opdracht.
Nu heeft hij gehoord dat de twee cito onderdelen, lezen en luisteren samen de helft van het eindcijfer zijn en de drie andere onderdelen een instellingscijfer.
Dus volgens de leerkracht telt het rapport cijfer niet mee itt het VO, waar het rapport cijfer 50% van het eindcijfer is.
Dit lijkt me zo raar, zoon staat er prima voor , maar dan zou het dus totaal niet uitmaken wat hij nu staat?
Heeft iemand ervaring met examen op het mbo?
Ik hoor graag ervaringen.

Zo werkt het op het VO ook niet hoor

In het VO heb je ook een schoolexamen dat voor 50% telt, maar dat is niet hetzelfde als het rapportcijfer. Het schoolexamen bestaat uit enkele grote tentamens met specifieke inhoud. Bepaalde inhoud is bij het schoolexamen "verboden" omdat het onderdeel al in het centraal schriftelijk zit en anders te zwaar mee zou tellen (en omdat je dan als school de andere onderdelen niet meer hoeft te doen als je leerlingen een goed cijfer kunt geven door alleen maar de centraal schriftelijk onderdelen te onderwijzen...).

Maar die stof van het centraal schriftelijk die moet wel geoefend worden. En de leerlingen moeten daar feedback over krijgen. En de school moet kunnen beslissen of een leerling wel of niet overgaat van het voorexamenjaar naar het examenjaar. Dus over die stof worden wel proefwerken gegeven. En die proefwerken tellen wel mee voor het rapportcijfer.

Het is wel raar dat jou zo'n daar nu pas achter komt.

Maaike

Maaike

20-03-2017 om 14:43

Syboor

Dank voor je reactie. Ik denk dat het op het VO wel zo werkt, daar maak je tentamens, die uiteindelijk voor de helfr meetellen.
Zoon heeft een hoop toetsen gemaakt voor Nederlands en Engels en nu blijkt pas dat het dus eigenlijk niet uitmaakt wat hij haalde.
Toch echt heel anders dan op het VO .

Examenplan

In hrt examenplan van de opleiding staat alles beschreven, maar voor Nederlands en Engrls zijn de regels hetzelfde voor alle opleidingen, namelijk: 5 onderdelen, waarbij eindcijfer voldoende moet zijn.

Lezen en luisteren zijn zogenaamde COE centraal ontwikkel examen die op alle mbo worden afgenomen.voor elk onderdeel apart krijg je een cijfer wat een gemiddelde geeft.

Vervolgens zijn er instellingsexamens: schrijven, spreken en gesprekken voeren. Daar krijg je ook aparte cijfers voor wat samen 1 gemiddelde is. De twee gemiddelde worden opgeteld en het gemiddelde daarvan is je eindcijfer.

Er is dus verschil tussen formatief en summatief toetsen. Op VO telde voor het examen ook de school examens deels mee, gewone toetsen niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.