Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examen en manier van leren 'pakt' niet bij dochter

Onze dochter van 16 zit in de eindexamenklas Havo.
Toen zij in de 3e klas zat, kelderden haar cijfers bij leestoetsen en toetsen met veel tekst. Alle andere soort toetsen waren geen probleem. Wij hebben een remedial teacher ingeschakeld en zij is met onze dochter aan de slag gegaan: plan van aanpak bij het leren, leerschema's maken e.d. Dyslexie is niet aan de orde, maar op een of andere manier heeft onze dochter zich in de afgelopen jaren een eigen manier van (begrijpend) lezen aangewend. Dit is er heel moeilijk weer uit te krijgen met als gevolg dat zij vaak in haar eigen systeem terug valt.
In de 4e kreeg zij audio ondersteuning en tijdverlenging. Maar nu in het beslissende jaar staat de examencommissie dit niet toe. (Begrijpelijk)
Onze dochter werkt kei hard: samenvattingen maken en vervolgens leren, leren, leren. Maar dat laatste valt haar niet mee. Doel van mijn schrijven is of jullie tips, adviezen hebben hoe zij makkelijker zou kunnen leren vanaf de samenvattingen en boek zodat het ook in haar hoofd blijft.

Paal

Paal

25-03-2014 om 12:32

Samenvatting?

Misschien zit daar het probleem. Is ze misschien meer geschikt om op een andere manier te leren?
Mindmappen? Een rap ervan maken? Al wandelend over het stuk nadenken? Sleutelschema?
Er zijn zoveel andere manieren. Op de een of andere manier valt bijna iedereen terug in samenvattingen.
Als het goed is kan de RT haar hier mee verder helpen.

Bibiane

Bibiane

25-03-2014 om 20:30

Visualiseren?

Idd zoals Paal zegt: mindmappen oftewel de stof visueel maken door schematisch verbanden te leggen. Verder werkt hier het ( hoewel het een brugklasser is) voorlezen van de stof goed. En er dan tegelijk over verder door te praten en verbanden te leggen. Ik kan natuurlijk niet inschatten of dit voor jullie thuis haalbaar is, maar wie weet.

Verder denk ik aan ezelsbruggetjes, maar ik kan me indenken dat dat stadium al gepasseerd is. Of zoals Paal zegt een RT-er of een soort examenbegeleiding ?

Succes!

1968Babet

1968Babet

26-03-2014 om 11:40 Topicstarter

Dank

Dank je wel voor jullie tips.
Visualiseren is inderdaad een hulpmiddel tijdens het leren.
Punt is dat zij bij het maken van de toets de vragen soms niet goed oppakt. Met name bij multiple choice toetsen of bij leestoetsen gaat ze vaak de mist in. Ze weet het allemaal wel, maar op een of andere manier gaat het mis bij het kiezen van het juiste antwoord of bij het beantwoorden van vragen. Er zit iets niet goed in haar leesstrategie, vervalt snel in haar eigen gemaakte systeem.
RT heeft zij in de 4e klas gehad.

(Anders) oefenen

Ooit had ik geen idee hoe ik kon slagen voor mijn vwo Engels omdat ik eind vijfde klas nog steeds geen voldoende haalde voor de teksten van het havo examen.
Ik heb toen veel geoefend met examenteksten van de voorgaande jaren. Eerst las ik de tekst door. De woorden die ik niet wist schreef ik op(maar de betekenis zocht ik nog niet op) en daarna maakte ik de vragen. Vervolgens zocht ik de woorden op, nam de vragen door waar deze instonden of betrekking ophadden en verbeterde eventueel de antwoorden. Daarna keek ik de vragen na. Als een antwoorde fout was, keek ik waarom een ander antwoord goed was. Langzamerhand wierp deze techniek vruchten af (de woorden met hun betekenis stampte ik in mijn hoofd)want uiteindelijk scoorde ik zelfs een 7 op het eindexamen.
Multiple choice ligt de één trouwens beter dan de ander.
Misschien heeft je dochter nog iets aan het volgende artikel waarin ook staat dat het kan helpen om op verschillende manieren bezig te zijn met de studiestof http://educatie-en-school.infonu.nl/studievaardigheden/128768-studietips-leertechnieken-en-leerstrategieen.html
In ieder geval heel veel succes!

1968Babet

1968Babet

21-04-2014 om 17:15 Topicstarter

Dank!

Beste mensen,

het o.a. opzoeken van woorden was/is onderdeel van het RT programma. Onze dochter zal dit voorlopig nog moeten blijven doen.
Ze oefent nu ook met examenbundels.
Sinds vorige week gaat ze ook weer naar de remedial teacher zodat ze weer de goede richting opgestuurd wordt tot aan het landelijk examen.

We hopen op het beste.
Dank voor jullie adviezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.