Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

18-04-2020 om 11:06

Even iets leuks, online blunders

Gisteren had dochter een online les (MBO) ik had dat niet helemaal door en dochter kwam naar beneden met haar laptop om ontbijt te halen. De les was nog in de opstartfase. Ik stond net wat klaar te maken voor haar, yoghurt, en ze begon een heel verhaal over doe er maar geen lijnzaad in want daar kunnen mijn darmen niet meer zo goed tegen. Dus ik teruggezegd, iets te dicht bij die laptop: nee dan kan je beter geen lijnzaad nemen. Klinkt er ineens een stem van de docent uit de laptop: wie was dat? Dochter wist niet hoe gauw ze de microfoon uit moest zetten, haha!

Hebben jullie al dit soort hilarische dingen meegemaakt met het online lesgeven?


@Emma

@Emma

18-04-2020 om 11:19

Dochter

Mijn dochter, ook mbo4, had een online les in Teams. Zij en een klasgenootje dachten in het begin dat de chatfunctie alleen voor de leerlingen was. Dat ding dus van: "wat doet ze nou weer" tot "nou ja zeg lekker dan......." 🤣
Ze had later van dezelfde docent ongevraagd en min of meer per ongeluk een les opgenomen: het was een ingewikkelde instructie en best handig ivm dyslexie.
Gelukkig is het contact met de docent goed, kan ze een grapje wel hebben en heeft dochter keurig haar excusus aangeboden. Dat opnemen van de lessen is trouwens in sommige gevallen best een oplossing.

Hangkous

Hangkous

18-04-2020 om 11:32

Niet met online les

Maar en online vergadering van man's bedrijf.
We hebben een laptop met camera en een losse. Meestal hebben de kinderen die in gebruik.
Juist op het moment dat ik half aangekleed (bovenkant wel maar nog geen broek aan) naar de linnenkast loop (die in de werkhoek van man staat) zit man toch een keer met de camera te vergaderen.
Mijn slip en grote blauwe plek op mijn been (omvallend wasrek) wassen pontificaal in beeld.

Mijn man

Terwijl onze dochter een online meeting via Teams had met haar juf en klasgenoten (groep 8) riep mijn man behoorlijk hard: jemig, heb je weer lekker zitten schijten. Dit tegen de kat die net van de kattenbak afkwam, maar wat natuurlijk niet te zien was voor juf en klasgenoten.

Mijntje

Mijntje

18-04-2020 om 12:54

puberhumor

Mijn puber volgt stiekem online lessen van andere klassen, van andere scholen. Hij vindt het dan heel grappig als de docent dat niet door heeft.

Mijntje

Het schijnt dat Harvard nu online colleges verzorgt ☺

Zeker wel!

Ik had er eentje die wel lollig was. Bij ons werden in het begin nogal wat klassen overgenomen van zieke collega’s en ik nam een klas over die ik nog kende van vorig jaar. In de chat: “Wie geeft deze les?” “-mijn achternaam-“ “Oh zij is wel chill”, niet in de gaten dat ik de chat ook kon lezen. De rest wist dat wel en begon direct “Zij kunnen dat ook lezen he, het was nu iets aardigs maar...”
En de nodige katten voor camera’s, langslopende broers en zussen in ondergoed en rondrennende broertjes /zusjes.
Verder heb ik tegenwoordig die achtergronden in Teams en ik had zo’n berglandschap. “Oh mevrouw bent u op vakantie?!?” Heel snugger.

Dees

Dees

18-04-2020 om 13:28

Blunderen

Hier ook vergaderingen in teams van school ze doen het nu in kleine groepjes van 5 kinderen ofzo. Er zijn in ons groepje 2 moeders die met alle geweld in veel moeten bij die vergaderingen en zich overal mee bemoeien dat is een aardige blunder.

Met het werk een collega die in beeld steeds zijn vinger voor zijn mond hield ik zijn kinderen tot stilte te manen tot hij doorhad dat diverse collega's hem nadeden.

Even ano

Even ano

18-04-2020 om 16:00

Helaas

Ik was beroepsmatig met een meisje aan het videobellen ( 9 jaar). Plotseling moest ze naar de wc. Ik wacht en hoor een vreselijke huilbui op de achtergrond. Dat voelde heel naar, alsof ik in een situatie kwam die te privé was. Ik heb de verbinding maar verbroken. Vader belde al snel terug en daar zat ze weer. Een intens verdrietig gezichtje met een.koptelefoon op. Ik wist me echt geen houding te geven. Hoe kon ik haar troosten? Via de chat heb ik haar een paar vragen gesteld. Dat hielp een beetje. Maar tjonge, dat verdriet. Veel heftiger dan verdriet in een normale situatie.

Sorry dat mijn bericht niet om te lachen was...

AlisonH

Die is echt hilarisch, mevrouw, bent u op vakantie!

skik

Doenja

Doenja

18-04-2020 om 16:15

bijna blunder

Ik had me aangemeld voor een online balletles via Zoom. Terwijl ik de laptop klaar zetten zodat er beeld was van hoe ik de balletoefeningen zou uitvoeren loopt vriendlief hier in zijn boxershort rond voor dat beeld en ik maar waarschuwen dat hij dadelijk in beeld zou verschijnen. Helaas werkte het maken van verbinding niet mee en was er geen balletles. Heb enorm zitten balen maar ik heb mijn vriend behouden van het 'flashen' van zijn boxer hahahaha.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-04-2020 om 16:22

Grappig

Ik vind het op zich al grappig dat ieder overleg begint met ‘hallo, horen jullie mij?’, ‘ik hoor je wel maar je bent niet in beeld’. En dan mensen uitleggen dat ze bijv op de drie puntjes rechtsboven moeten drukken voor meer opties etc. Bij afsluiten van de vergadering altijd zwaaien, echt van die gewoontes die erin sluipen.

Triva

Triva

18-04-2020 om 16:23

hmm

Ik zorg dat mijn laptop altijd zo staat dat mocht ik het beeld aan doen (liever niet) dan zie je dus niemand voorbij lopen.

Mams

Mams

18-04-2020 om 17:36

Hier ook

Gisteren zat man aan het eind van de middag even met de laptop buiten voor de digitale vrijdagmiddagborrel met collega’s. Ik was binnen aan het koken en hoorde onze kids op de trampoline lachen en roepen. Ik stekker dus naar buiten, probeer non-verbaal mijn kids tot rust te manen en sta daarbij redelijk wild te gebaren. Blijkt dat ik op de achtergrond luid en en duidelijk in beeld was én dat de microfoon van manlief uitstond. Niemand hoorde dus mijn kids, iedereen zag mij (zonder geluid) uit mn pan gaan tegen diezelfde kids 😬

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-04-2020 om 17:40

Etherdiscipline

Bij ons heeft iedereen zijn microfoon altijd aan staan. Je hoort dus achtergrondgeluiden van koffiezetter, blaffende honden of een kind. En dan zijn er een of twee collega’s van de etherpolitie die steeds iedereen manen om zijn microfoon uit te zetten als je niets zegt, hilarisch. Een van mijn katten komt ook altijd even kijken, dan zitten mijn collega’s dus tegen een kattenkont aan te kijken

Hangkous

Hangkous

18-04-2020 om 18:01

Hmm Triva

Denk even groter dan je eigen laptopscherm, letterlijk.
Er staan hier 2 PC's met 3 gekoppelde schermen in plaats van de 2 grote schermen die op kantoor gebruikt woorden om het werk enigszins mogelijk te maken. Even bijdraaien is geen optie, melden dat de camera gebruikt wordt is hier na het incident een nieuwe huisregel.

mbo-docent

mbo-docent

18-04-2020 om 19:27

Dochter en vriendje

Ik werk op zolder tegenwoordig en oudste dochter komt soms even kletsen. Ik was in de opstartfase van een les, wachtte tot iedereen er was en had mijn microfoon uit. Ik ging er vanuit dat ik niet in beeld was, dat is meestal zo als je geen geluid maakt.
Ik was gezellig met dochterlief en haar vriendje aan het kletsen, toen ik ineens een student hoorde vragen: 'mevrouw, is dat uw dochter?' Dochterlief vond het wel leuk en kwam met vriendje even in beeld. 'Oh, en is dat uw man?'
Ik kon er heel hard om lachen, vriendje van dochter lachte als een boer met kiespijn 😄

mbo-docent

mbo-docent

18-04-2020 om 19:31

Geen blunder, wel grappig

Ik ging debatteren met een klas en dat gebeurde nu online. Meestal hebben studenten hun camera uit, maar diegenen die gingen debatteren moesten hun camera aandoen. Vraagt één student: 'mevrouw, moeten we dan ook nette kleren aan?' 'Tja, nette kleren hoeft niet perse, maar een pyjama is weer het andere uiterste'. 'Maar mevrouw, ik heb een hele leuke pyama, hoor! Wilt u 'm zien?'

Dat soort dingen maken mijn dag echt goed.

rode krullenbol

rode krullenbol

18-04-2020 om 20:46

Ter info

https://www.nu.nl/opmerkelijk/1881887/chinezen-mogen-niet-meer-in-pyjama-over-straat.html

Zou een dergelijke maatregel ook worden genomen ten aanzien van de spijkertuinbroek, mocht een groot deel van de bevolking zich daarmee gaan uitdossen; zo vraag ik mij dan af.

Rode krullenbol

Emmawee

Emmawee

18-04-2020 om 21:48

Van een vriendin in t onderwijs

"Mevrouw, ik laat m'n camera echt uit hoor, voorlopig. Mijn moeder heeft mijn haar geknipt."

Emmawee

Emmawee

18-04-2020 om 21:51

Hoewel ik veel waarde hecht aan persoonlijke vrijheid, zou ik voor een dergelijk verbod graag een uitzondering maken. Ik zou het zelfs willen uitbreiden naar alle tuinbroeken, ongeacht het materiaal.

bicyclette

bicyclette

18-04-2020 om 22:46

geen blunder

"Dus ik teruggezegd, iets te dicht bij die laptop: nee dan kan je beter geen lijnzaad nemen. Klinkt er ineens een stem van de docent uit de laptop: wie was dat?"

Ik vind dat geen blunder hoor. Ik ben voor mijn werk momenteel ontzettend veel aan het video-bellen, en het is echt doodnormaal dat dit soort dingen gebeuren. Net als katten die een kijkje komen nemen, kinderen die langs stuiteren, partners in boxershorts, fluitketels,... Iedereen is vanuit huis aan he werken, iedereen zit in het zelfde schuitje, dus niemand kijkt er van op. Dat is tenminste mijn ervaring.

Voor je dochter is het een leermomentje dat ze de microfoon dus uitzet, tenzij ze zelf wil praten.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-04-2020 om 23:03

Headset

Een headset met een mute button is handig. Eigenlijk zou je soms zelfs een push-to-talk functie willen hebben. Dat de microfoon uitstaat tenzij je de knop ingedrukt houdt, zoals bij een walkie talkie.

Als je dat combineert met de camera uit kun je intussen lekker op de bank gaan liggen of gitaarspelen. Alleen maar passief luisteren hou ik niet lang vol.

Online open dag

Dochter deed mee aan een online open avond. Je kon inschrijven voor diverse studierichtingen, informatiegroepen en docenten of leerlingen, op verschillende tijden.
Een docent had er blijkbaar weinig kaas van gegeten. We zaten klaar voor de presentatie en we werden blijkbaar ingelogd, de chatfunctie erbij, maar er gebeurde niets.

Toen hoorden we de docent praten: hij hoorde ons niet en lachte wat in zichzelf. En mompelde. Toen hoorden we ineens hoe hij een koekje oid zat te kraken.

Blijkbaar ging ineens het licht aan want na een minuut of tien begon de 'informatiesessie'. De docent werd zichtbaar en richtte zich tot ons allen. Je kon een vraag stellen via de chat en die werd dan herhaald door de docent en 'beantwoord'. Helaas was het geen groot licht want: 'ja, dat weet ik niet, daar moet ik over nadenken, kijk eens op de site, dat kun je beter vragen aan de decaan, enzovoort, enzovoort.

Tja, dan hoop je maar dat die gast niet representatief is voor de opleiding.

Gelukkig waren de overige sessies een stuk beter te volgen.

Tango

Tango

19-04-2020 om 11:11

Leuk!

Al die reacties.
Bicyclette, de blunder zat hem niet zozeer in het praten wat de docent hoorde, maar vooral in het onderwerp natuurlijk.
Hier verder ook al wel wat leuke situaties gehad tijdens videobellen voor werk. 1 keer zat ik met een groep beneden te bellen via Skype, ik had een nieuw bloesje aan en dochter heeft een jurkje in dezelfde stof. Dochter kwam naar beneden, met dat jurkje aan, en begon heel enthousiast te roepen: leuk mam, dat jij het ook aan hebt o.i.d. Ik natuurlijk gebaren dat ik zat te beeldbellen
Tijdens een online meeting met een nieuwe collega ook al een keer een kat door het beeld gehad en als we met ons team bellen lopen er regelmatig mannen en kinderen bij iedereen door het beeld. Dat vind ik allemaal redelijk normaal. Eigenlijk wel gezellig!

Hangkous

Hangkous

19-04-2020 om 11:30

Het gaat best goed

Zeker als je bedenkt dat het voor heel veel mensen nieuw is, dat we ons zeker de eerste weken, moesten redden met wat we hadden aan apparatuur.
Man heeft op het werk 2 hele grote schermen en die incidentele thuiswerkuren deed hij voor corona altijd met 2 normaal formaat schermen. Nu heeft hij het oude scherm dat er net nog stond (gelukkig net niet naar de milieustraat gebracht voor de lockdown) weer aangesloten om al zijn programma's in beeld te hebben al is de beeldkwaliteit van het oude scherm niet helemaal top.
Inmiddels een ergonomische muis besteld en een headset, zodat er per video gebeld kan worden zonder dat we alle gesprekken meekrijgen in de rest van de kamers boven.
Neemt niet weg dat er soms grappige dingen gebeuren, door het onwetend zijn, het niet melden aan gezinsleden wat je aan het doen bent enzovoort.
Het leek een goed idee om een kast van ons anders neer te zetten, zodat man een afgeschermde werkhoek had in onze slaapkamer maar dan moet ik wel op tijd kleding pakken voordat de camera aan gaat, mijn kast gaat open in zijn werkhoek.
Dat doe je een keer en dan ontwikkel je een nieuwe routine. Ik leg nu in de avond mijn kleren klaar voor morgen.

Triva

Triva

19-04-2020 om 11:34

Hangkous

Ik weet niet met welk programma hij werkt maar als hij met bijv teams werkt kan hij een andere achtergrond invoegen (dan zie je dus een kantoor of een berg ipv jou)

Hangkous

Hangkous

19-04-2020 om 13:14

Bedankt Triva

Mijn aap kan al klimmen. Wat overigens niet wil zeggen dat het altijd vlekkeloos gaat.
Źondag horen dat je maandag niet meer op kantoor mag komen en dan maandag vergaderen met je eigen team in skype en een uur later met een leverancier overleggen in teams was programma downloaden en beginnen. Alle mogelijkheden bekijken is pas gedaan toen alles vlotjes liep.
Een dan nog......
De uitgeprinte technische tekening waar je over moet vertellen plak je bij gebrek aan een flipover standaard maar op de kastdeuren. Kan je er naast gaan staan en dingen aanwijzen.
Nog een geluk dat die tekening vrijdag in de tas was gebleven na een bezoek aan een andere locatie. Als die tekening, zoals het hoort, op kantoor in de kast was gegaan dan was het overleg niet doorgegaan.

@Emma

@Emma

19-04-2020 om 13:30

Offline

Hier iets hilarisch offline: na 2 weken kon ik mijn bureaustoel en scherm ophalen. Ik heb ook maar even een blik in de koelkast geworpen en eea weggegooid (voor zover het er niet vanzelf uitliep uiteraard 😬🤢)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-04-2020 om 14:25

Omg Emma....

De koelkast op het werk... ik wil er niet aan denken

margaretha

margaretha

19-04-2020 om 15:16

O.T. (over koelkasten)

in tweede huisjes waar mensen al weken niet naar toe mogen (Belgie) ivm niet-essentiele verplaatsing. Daar zijn wel vragen over gesteld waarom men niet even daarheen mocht om de boel op orde te stellen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.