Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Etenendrinkenmee

Etenendrinkenmee

15-03-2016 om 11:05

Eten en drinken mee naar school

Over niet al te lange tijd gaat mijn kind naar school. Op school maakt men gebruik van een continurooster, mijn kind drinkt geen melk en ik vind chocomelk elke dag geen optie, dus we willen geen gebruik maken van schoolmelk. Liefst geef ik mijn kind een beker karnemelk mee en een beker limonade om zo de dag door te komen qua drinken. School is om 14:30 afgelopen.

Probleem is echter dat school geen koelkast ter beschikking van de kinderen heeft. Hoe doen jullie dat ? Hoe zorgen jullie dat de (karne)melk van je kind niet bederft tussen 8 en 12 (lunchtijd).

Moni

Moni

15-03-2016 om 11:09

Ik zou het omdraaien

Karnemelk in de ochtend (dan is het zeker nog goed) en water/limonade bij de lunch.

Alternatief is een kleine thermoskan. Maar zelf zou ik daar niet aan beginnen.

Machteld

Machteld

15-03-2016 om 11:09

Toch pakjes

Mijn kinderen krijgen allemaal al sinds jaar en dag een pakje mee. Chocolademelk, fristie of iets anders. Thuis drinken ze dan wel gewone melk.

Inmiddels nemen twee van de vier een Doppler met water mee naar school en willen ze geen pakje meer mee.

Schoolmelk hebben ze niet op school en een koelkast ook niet.

Pug

Pug

15-03-2016 om 11:16

geen melk mee

Ze drinken thuis melk voor of na school. Naar school geef ik een beker water mee.

lisbeth

lisbeth

15-03-2016 om 11:17

geen melk

ze krijgen beide gewoon een flesje water mee, mijn oudste pakt zich ook wel eens een pakje drinken

Half a twin

Half a twin

15-03-2016 om 11:28

Melk is geen must

Een beker limonade en een pakje sap/fruitdrank met vitamine C. Vit. C zorgt ervoor dat ijzer uit brood en vleeswaren goed wordt opgenomen. Melk vermindert de opname van ijzer dus melk heeft sowieso niet mijn voorkeur. Ik werd blij van de invoering van het continuerooster konden mijn kinderen eindelijk eens minder melk drinken.

aanmaaklimo

Hier aanmaaklimo, vanwege het ontbreken van een koelkast op school. Als mijn kinderen al melk drinken is het gewone melk, en ik kan weinig smerigers bedenken dan lauwe melk.
Aanmaaklimo in een flesje omdat dat minder verpakkingsmateriaal vergt dan iedere keer een pakje, omdat het stukken goedkoper is dan pakjes, en omdat ik het zo extra waterig kan maken om de hoeveelheid suiker die ze binnen krijgen op die manier nog een beetje te beperken.

Mocht je aan de aanmaaklimo gaan: neem niet de allergoedkoopste van Ap (C-merk), die is niet geweldig, eigen merk is goed, en dat geldt ook voor de aanmaaklimo van Lidl (in elk geval de cassis en de sinaasappelsiroop zijn lekker).

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

15-03-2016 om 11:36

ook geen melk

Het wordt eentonig, maar mijn kinderen krijgen ook geen (karne)melk mee naar school maar 1 beker limonade of sap en 1 fles met water. (Karne)melk drinken ze bij het ontbijt en soms na school nog een beker.

Maar als je per se karnemelk mee wilt geven kan je dat volgens mij gewoon meegeven. Kan best een uur of 4 buiten de koelkast bewaard worden. Kan me uit mijn jeugd niet anders herinneren dan dat jet tussen de middag lauwe melk dronk

Als je het per se koud wil hebben zou je inderdaad een thermoskan kunnen gebruiken. Of misschien wat karnemelk invriezen in ijsblokjes en dan een beker half karnemelk half 'ijsklontjes' mee geven.

Half a twin

Half a twin

15-03-2016 om 11:44

Bevroren melk

Melk invriezen gaat niet echt goed, dan is het niet meer gehomogeniseerd, de water, eiwit, vet en koolhydraat componenten raken gescheiden je hebt dan een soort waterige drap met witte drab.
Dat overkomt ons wel eens met onze camping koelkast, zo'n pak of fles gast echt weg, het wordt ook na schudden nooit meer echte melk.

Hanne.

Hanne.

15-03-2016 om 11:45

herken ik niet

Wat gek, ik leg voor de vakantie wel eens een pak melk in de vriezer (weggooien is zonde) en ik herken dat niet. Ook slagroom vries ik met enige regelmaat in en dat gaat ook goed.

Maar goed, even proberen dus, met karnemelk invriezen heb ik eerlijk gezegd geen ervaring.

Half a twin

Half a twin

15-03-2016 om 12:39

Frans vs Nederlands

Ik heb voornamelijk ervaring met Franse melk. Misschien scheelt dat?

Etenendrinkenmee

Etenendrinkenmee

15-03-2016 om 15:15

oke

Nou er wordt ook overal afgeraden om melk of karnemelk in te vriezen dus dat is geen optie hier.

Ik wilde karnemelk meegeven omdat mijn kind dat lekker vind. Ik denk inderdaad dat ik dan maar voor een flesje aanmaaklimonade ga welke hij op school kan navullen met water.

@nnemoon

@nnemoon

15-03-2016 om 15:41

Melk

Hier ook een zoon met een continu rooster. Hij neemt altijd een beker en een pakje mee. In de beker doet hij karnemelk, gewone melk, optimel of chocolademelk. En het pakje is meestal Wicky framboos. Hij mag absoluut geen aanmaak limonade omdat daar vaak vruchtensap uit concentraat in zit, is hij allergisch voor. Hij drinkt de melk in de eerste pauze. In de zomer neemt hij ook nog een flesje water mee.

@nnemoon

Je zoon is allergisch voor vruchtensap uit concentraat, maar drinkt wel Wicky? Waar denk je dat dat van gemaakt is dan?

Ingrediënten Fruitdrink framboos 0,20L (Wicky):
Water, 6,7% fructosestroop, voedingszuur: citroenzuur, aroma, 0,35 rood fruitsap uit geconcentreerd sap (rode druif, 0,02% framboos, aardbei, zwarte bes, vlierbes, braam), voedingsvezel, zuurteregelaar: natriumcitraat, zoetstoffen: cyclamaat en sacharine, vitamine C, kleurstoffen (karmijnzuur, caramel E150c).

allergisch voor vruchtensap?

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel vers sap, verse vruchten etc. Maar vaak reageert een patiënt niet meer wanneer het fruit bewerkt/gekookt is.
Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar dit maakt me nieuwsgierig. En dan Wicky wel verdragen idd?

Benieuwd

Etenendrinkenmee, als de school geen koelkast heeft, hou houden ze de schoolmelk dan goed? Die schoolmelkbezorger komt niet pas rond pauzetijd en sowieso niet elke dag.

Op de school van mijn kinderen stonden een paar koelkasten voor de schoolmelk, daar konden kinderen hun eigen beker bij zetten.

skik

@nnemoon

@nnemoon

15-03-2016 om 16:50

Concentraat

Klinkt heel raar maar hij kan niet tegen concentraat van appel.
Concentraat van appel komt heel veel voor in diksap en siroop. Wicky framboos gaat wel. Gewone appels geen enkel probleem en 100% puur sap ook niet maar bij concentraat voegen ze er blijkbaar iets aan toe waar hij niet tegen kan.

Yura

Yura

15-03-2016 om 17:13

Karnemelk mee nemen

Ik heb mijn hele middelbare schooltijd karnemelk mee naar school genomen voor tussen de middag. Ik kan me niet herinneren dat het ooit bedorven is. Soms in de zomer was het niet meer ijskoud en dat is minder lekker, maar bedorven is het nooit geweest. Maar goed dat was 30 jaar geleden, misschien is er intussen iets veranderd in de bereiding?

40er

40er

15-03-2016 om 19:28

overblijf

Ben jaren overblijfmoeder geweest, kinderen hadden in de zomer wel eens een koeltasje meevoj het fris in te houden. Later hebben we een koelkast gekregen in het tso lokaal, ideaal.
Zijn er geen kleine pakjes karnemelk te koop? Lang houdbaar?

bieb63

bieb63

15-03-2016 om 21:04

doe die (karne)melk gewoon thuis

En naar school: water, aanmaaklimo, pakje.
Ook met beleg hield ik vaak een beetje rekening dat het lang buitend de koelkast is, dus geen filet americain e.d., maar gewoon kaas, worst of pasta.

Lúthien

Lúthien

16-03-2016 om 01:13

Water?

Gewoon lekker water meegeven, in de zomer kun je er dan ijsklontjes indoen zodat het koud blijft! En beter voor de tanden dan bijv pakjes.

In het draadje hierboven wordt ook al genoemd dat water meer en meer meegegeven wordt.

Wanda

Wanda

16-03-2016 om 03:46

water

Mijn kind krijgt twee bekers water mee naar school. Is het handigst, gezondst, goedkoopst.

Melk drinkt kind thuis, 's avonds als toetje.

Overigens kan ik me herinneren dat ik vroeger wel karnemelk mee naar school had, als ik me goed herinner. Is echt niet na een paar uur bedorven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.