Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annaniem

Annaniem

25-02-2014 om 14:09

Ervaringen met Nifterlake of Minkema collega?

Wie heeft er ervaringen met een van deze twee scholen? We hebben een slim kind dat cognitief op zijn minst atheneum haalt, maar zwak is in de executieve vaardigheden (problemen met plannen, organisatie, opstarten) en zeer gevoelig is voor een fijne sfeer en niet al te strenge docenten.

Mink

Mink

25-02-2014 om 14:22

Minkema fijne school

Tenminste dat vindt mijn kind.
Ik heb het idee dat ze daar echt de bruggers goed op weg helpen, en dat ze de kinderen ook zelfstandigheid gunnen.
Zelf heb ik een heel goed gevoel bij deze school, maar ik heb een heel makkelijk kind. Ze zit nu in de gymnasiumbrugklas en alles gaat haar heel makkelijk af.
Dus dat zal de ervaring zeker kleuren.

Anoniempje

Anoniempje

25-02-2014 om 19:13

Ook Minkema

Woon zo'n beetje tussen de 2 scholen die jij noemt in en we hebben ze vorig jaar zelf ook beide overwogen. Onze oudste (ook slim en versneld) is dit jaar begonnen in de brugklas op het Minkema. Zij vindt het er echt helemaal geweldig. Niets dan positiefs. Ook de opvang is erg goed. In de mentorlessen zijn ze veel bezig geweest met plannen en organiseren. Hoe vul je je agenda, hoe leer je, hoe plan je? Als je toch een slechter cijfer haalt eens met de mentor of leraar gaan kijken hoe je hebt geleerd en hoe je dat dan misschien beter zou kunnen doen. Wij zijn echt lovend.

Linda

Linda

02-03-2014 om 13:21

Minder

Mijn zoon was een aantal jaar geleden deel van een jaarlaag waar een aantal (3 of 4?) gymleerlingen vertrokken zijn van het Minkema. De school was veel te rigide en klassikaal voor zijn gezondheid. Daarnaast ging hij ook gebukt onder een intolerante sfeer. Dat was reden om het met de jongste daar niet meer te proberen, ondanks dat jongste wel degelijk veel structuur nodig heeft.

Volgens mij is het verder een prima school, maar niet voor mijn kind dat duidelijk gebaat is bij vrijheid en zelfstandigheid. Veel leerlingen halen de eindstreep die het op een andere school allicht niet zouden halen. Daarnaast heb ik begrepen dat de starheid van de school de laatste jaren een stuk minder is geworden, maar dat heb ik alleen van horen-zeggen.

Linda

Linda

02-03-2014 om 13:24

Overigens

Overigens hoor ik van ouders met kinderen jonger dan mijn zoon goede verhalen, terwijl mijn zoon regelmatig (oudere) studenten spreekt (die al dan niet zelf op het Minkema hebben gezeten) die volledig snappen waarom hij daar gillend is weggerend. Daardoor lijkt het erop dat dat ene jaar van veel vertrekkende leerling toch een soort alarmbellen heeft doen afgaan.

Mink

Mink

03-03-2014 om 09:11

Linda dit herken ik helemaal niet!

" De school was veel te rigide en klassikaal voor zijn gezondheid. Daarnaast ging hij ook gebukt onder een intolerante sfeer."

Het lijkt wel of je over de andere school in die gemeente praat...
Ik schrik ervan eigenlijk.
Kun je dit nader verklaren?

Ik heb voor deze schoolkeuze heel wat ouders en leerlingen gesproken op de betreffende scholen, en daarop heeft mijn kind de keuze gebaseerd, samen met ons (de ouders).
En juist Minkema is eruit gekomen vanwege de goede sfeer en het goed begeleiden van kinderen, terwijl ze juist ook zelfstandig worden gemaakt.

Wat vreemd...

Annaniem

Annaniem

04-03-2014 om 11:25

rigide

Beste Mink, ik weet dus niet hoe het Minkema college is (vandaar mijn vraag), maar ik begrijp heel goed wat Linda bedoelt. Onze zoon is ook heel gevoelig voor sfeer, zelfs op zijn huidige basisschool merk ik heel veel verschil of hij juf A of juf B heeft, terwijl de manier van lesgeven niet zo heel veel afwijkt. Juf A. heeft echter wat meer begrip, laat hem zijn ding doen (achterstevoren ondersteboven op zijn stoel zitten en zijn sommen van rechts naar links maken, ik noem maar wat.. zolang hij zijn werk maar goed doet en geen anderen stoort) juf B is meer van zo moet het jij dus ook.

Vandaar mijn vraag, orde en structuur is prima, maar een beetje flexibel en met begrip voor het kind moet een school ook wel zijn.

Kan me ook voorstellen dat een school inderdaad verandert in de loop van de tijd.

Anoniempje

Anoniempje

04-03-2014 om 11:33

Juist daarom

Juist vanwege die flexibiliteit zijn wij vanuit Utrecht met onze oudste uitgeweken naar het Minkema in Woerden. De aanmeldingsprocedure hier binnen Utrecht was al veel stroever (vorig jaar) dan die op het Minkema, maar ook binnen school is de ervaring dat school best flexibel is.

I

I

04-03-2014 om 12:09

Spijt van Minkema

Hallo!

Onze dochter zit in de brugklas van het Minkema en eerlijk gezegd hebben wij er enorm veel spijt van dat ze niet naar het Kalsbeek is gegaan!
Zij heeft het wel naar haar zin mede omdat haar vriendinnen er ook naar toe zijn gegaan, maar wij zijn over de begeleiding en het onderwijs minder te spreken.
Onze zoon zit in de derde van het Kalsbeek, dus we hebben wel vergelijking.

Mijn dochter is taalkundig begaafd, maar rekenkundig zwak. Advies van basisschool en NIO toets wezen duidelijk havo/vwo brugklas uit. Haar cito score viel iets tegen waardoor ze eigenlijk een punt te kort kwam voor een havo/vwo brugklas. Maar met advies van school zat het wel goed dachten wij.
Helaas heeft het Minkema besloten haar terug te zetten naar een t/havo brugklas. Er is dus alleen naar de cito gekeken! Dit kregen wij overigens twee dagen voor de sluiting van de inschrijvingen te horen!
Ze haalt nu echt hele goede cijfers, maar alleen voor gym en wiskunde een 6. Hierdoor haalt ze het gemiddelde van 8 dus niet om naar havo te mogen en dreigt ze naar vmbo t te moeten (Stein!).
Had ze in een havo/vwo brugklas gezeten, had ze allemaal zessen kunnen halen en kon ze gewoon naar de havo, nu is het elke dag een strijd en een verrassing wat op magister terug te vinden is.
De school zet namelijk de totalen ook op magister met de nadruk dat ze minimaal 91 punten moet halen voor de havo. Ze heeft er nu slechts 89 (!) en advies is vmbo t! En tjsa, van het normenboekje met de overgangsregels wordt niet afgeweken. Hoe bedoel je, we kijken alleen naar de cijfers en niet naar het kind!

Al met al gepraat als brugman, maar de school wilde het 'risico' niet nemen omdat de kans er in zat dat ze het niet zou halen! Hiervoor wordt een school dus afgerekend en zeker een openbare school die afhankelijk zijn van geld van de gemeente en regering (en dit is ons letterlijk gezegd!)
Ook nog gesprek gehad op het Kalsbeek (helaas achteraf!) en hier werd aangegeven dat ze naar het kind hadden gekeken en de kans er in zat dat ze wel naar een havo/vwo brugklas had gekund......

Succes met kiezen!

Inca

Inca

04-03-2014 om 12:15

Kalsbeek

Overigens wil ik even aanvullen op het verhaal hier boven dat wij over het Kalsbeek erg te spreken zijn!
Ik snap dat sommige mensen deze school wellicht star en rigide vinden, maar dat is onze ervaring totaal niet.
Onze zoon is zeker niet de makkelijkste, maar voelt zich echt 'thuis' op deze school. Leraren gaan goed met hem om en hij wordt nog steeds (drie havo) goed begeleid. Ook de info die wij vanuit school ontvangen is altijd op tijd (kan Minkema nog wat van leren) en duidelijk.
En ja, gelukkig zijn ze ook wel eens streng aangezien pubers dit echt wel nodig hebben!

Mink

Mink

04-03-2014 om 13:12

Zelf ex kalsbeek

En ik heb daar echt geen leuke tijd gehad. Okee we hebben het over 25 jaar geleden maar er lopen nog veel mensen rond uit mijn tijd.
Ik had als puber problemen, vooral met mijn ouders (tja wie niet). En echt ieder gevalletje werd met mijn ouders contact opgenomen. Dit waren geen gevalletjes stout geweest, maar problemen als huilbuien en hyperventileren. En die kwamen juist door de thuissituatie.
En die thuissituatie werd daar niet beter van. Ondanks dat ik het heb geprobeerd uit te leggen, ze bleven hun zorgen naar mijn ouders uiten, wat tot erg veel problemen thuis heeft gezorgd.

Ik vond dat (vooral achteraf) zo stom van ze! Ze dachten aan dingen als "verkering uit" en dergelijke. Maar naar mij hebben ze toen echt niet geluisterd. Ze bleven naar mijn ouders gaan, die boos op mij werden erover.
Ik werd thuis niet erg fijn behandeld. Maar kreeg geen slaag dus ik wist ook niet hoe ik dat moest noemen. Tegenwoordig weet men beter dat je ook geestelijk mishandeld kunt worden. Ik weet niet of dat toen ook bekend was eigenlijk.

Ik weet niet hoe Minkema met dit soort dingen omgaat, maar toen ik de directeur van de Kalsbeek sprak (hij herkende me niet eens!) kreeg ik de indruk dat er niks was veranderd.
Dat kinderen als ze 16 zijn gehoord moeten worden lijken ze niet te beamen. Dus ben ik nog steeds heel blij met Minkema. Ik was ook bijna opgelucht dat dochter hiervoor koos.

Overigens lijkt het me wel idioot als ze een kind op 2 punten laten zitten. Maar naar ik hoor van collega ouders gebeuren dit soort dingen op de Kalsbeek ook gewoon.
Mijn dochter bloeit in ieder geval erg op Mink. Maar zij stoort zich juist aan die kinderen die de les verstoren, van haar mogen de docenten juist wel strenger toezien op klieren in de klas.

Bovendien wordt er op de Kalsbeek erg veel tijd gestopt in godsdienst. Ik vind dat echt verspilde tijd, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik ben totaal ongelovig, en heb dan ook best moeite met een school die zoveel aan godsdienst doet. Her is niet alleen de les zelf, maar ook het bidden bij het eerste uur, de kerst en paas vieringen enz.

Anoniempje

Anoniempje

04-03-2014 om 13:37

Echt tegengesteld

Hier dus echt een totaal andere ervaring met onze dochter die ook in de brugklas op het Minkema zit. Dochter is in de bovenbouw van de basisschool versneld en het leerlingvolgsysteem op de basisschool was niet meteen na de versnelling op vwo-niveau (wel op havo-niveau en een half jaar later ook op vwo-niveau), tijdens de Cito was onze dochter ziek, met als resultaat een uitslag op TL-niveau en dat terwijl de basisschool haar echt een VWO-kind vond. Hier in Utrecht zou ze waarschijnlijk in een TL/Havo-klas zijn geplaatst, maar op Minkema in een Havo/VWO-klas en die hebben zelfs de gymnasium-klas overwogen.

In de Havo/VWO-klas gaat het super, al hebben we hier ook een lager cijfer voor gym. Op het verhaal van I wil ik dan ook wel wat opmerken. In dat verhaal staat dat je met een score van 91 punten naar HAVO zou gaan (vanuit die TL/HAVO-klas), dat is niet helemaal juist. Om automatisch naar HAVO door te stromen heb je 96 punten nodig en van 90 tot en met 95 punten zit je in de bespreekzone. Zelfs met 4 punten extra (wiskunde en gym een 8) zou je dan volgens mij nog steeds slechts op 93 punten, dus bespreekzone uitkomen. En ik krijg juist van alle kanten het gevoel dat er over iedere regel te spreken valt als er goede argumenten zijn.

Annaniem

Annaniem

04-03-2014 om 15:24

punten, is dat overal zo erg?

Ik weet nog weinig van het vo anno nu, maar is het overal zo erg dat je een x aantal punten nodig hebt om al dan niet een bepaald niveau te mogen doen? Kijken ze niet naar het kind? En aarom tellen ze een cijfer voor gym mee om te bepalen welk niveau een kind aankan? Belachelijk!

Wij zoeken overigens een school in Maarssen, Woerden, Utrecht, Nieuwegein... (tips zijn welkom!)

Mala

Mala

04-03-2014 om 18:59

Heemlanden?

Heemlanden in Houten al naar gekeken? Fijne school, structuur en flexibel, prettige sfeer, kijken naar het kind en indien nodig is er veel extra hulp met plannen, structureren etc. mogelijk.

guera

guera

04-03-2014 om 20:01

unic

Ga es kijken bij unic in utrecht!

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 13:20

L of I

"Had ze in een havo/vwo brugklas gezeten, had ze allemaal zessen kunnen halen en kon ze gewoon naar de havo, nu is het elke dag een strijd en een verrassing wat op magister terug te vinden is."

Vergeet je niet dat het voor je dochter MOEILIJKER was geweest in een havo/vwo brugklas dan nu in de mavo/havo brugklas? Daar had ze nooit 89 punten gestaan nu.

Linda

Linda

10-03-2014 om 19:25

Details

Ik heb lang getwijfeld of ik hierop nog moest reageren. Ondanks dat het nu al heel lang goed gaat met zoon, kan ik niet zonder emotie aan die tijd terugdenken. Maar toen ik een school zocht voor zoon, had ik graag gehad dat iemand zijn negatieve ervaringen had gedeeld.

Het Minkema is een klassikale school. Van tevoren wist ik niet dat dit een probleem zou zijn voor zoon. Zoon deed het immers prima op zijn eveneens klassikale basisschool.
Zoon is er zo een die aan een half woord genoeg heeft om de stof te beheersen. In sommige lessen mocht hij als hij klaar was niet voortuitwerken en niet iets (stils) voor zichzelf doen. Wat hij dan wel moest doen hebben ze hem nooit kunnen vertellen. Hij heeft veel tijd moeten wachten op de rest van de klas, zitten/liggen wachten tot de bel gaat.

Zoon was een makkelijke leerling. Hij zette de klas niet op stelten, pestte geen leerlingen (zoals een aantal klasgenoten). Hij was haast onzichtbaar in de klas (als ouder word ik ook niet zo blij als docenten aangeven wel een hele klas vol 'zoons' te willen hebben). Herhaaldelijk aan de bel trekken leverde zeer begripvolle reacties op, maar geen actie. Het zou (vul hier een willekeurig moment in de toekomst in) beter worden. Daar hebben wij niet op gewacht. Als ik eerder signalen had gehad dat het niet goed ging (anders dan een 'gewoon' lamlendige puber, want ja: puber -> lamlendig), hadden we het niet zover laten komen.

Ik hoef echt niet zo nodig uitdaging voor mijn kind, maar dit was het andere uiterste. Bij mijn jongste moet ik nu oppassen dat ik geen oorzaken ga zoeken voor ieder spoortje pubergedrag. Bij oudste verdween dat gedrag na een schoolwissel namelijk als sneeuw voor de zon.

Natuurlijk was er ook een aantal docenten dat hun best deed maar toen zoon daar op school zat was het systeem zo klassikaal dat er voor een individuele, welwillende docent weinig meer te beginnen was dan het toestaan van het lezen van een boek of een paragraaf al eerder op te geven wanneer bekend.

Anoniempje

Anoniempje

10-03-2014 om 23:19

Veranderd?

Zou het misschien kunnen dat het Minkema in de afgelopen jaren is veranderd? Onze oudste zit zoals gezegd nu in de brugklas en hier gelukkig andere ervaringen dan Linda.

En dan wil ik niet onderuit halen wat Linda zegt. Hier op de basisschool hetzelfde soort ervaringen en juist nu gaat het een stuk beter. Zo mag ze met bijvoorbeeld Wiskunde wel vooruitwerken en hoeft dan ook niet de uitleg aan te horen over de dingen die ze al weet. En stil wat voor je zelf doen is geen enkel probleem, tenminste niet bij de leerkrachten die zij nu heeft. Misschien dat het meespeelt dat de school vorig jaar behoorlijk is gegroeid en dat er behoorlijk wat nieuwe docenten zijn?

Mink

Mink

11-03-2014 om 08:27

Ik herken dit ook helemaal niet Linda

Maar ben wel blij dat ik het weet. Dan kan ik er extra alert op zijn.
Nu is mijn kind nog maar een brugger. Maar loopt wel met alles voor. Ze werkt zelf vooruit en legt ook veel uit aan haar vriendinnetjes (vooral bij wiskunde).
En hier doet ze ook stil wat voor zichzelf als ze klaar is. Soms zelfs samen met haar vriendinnen. Dus of dat erg stil is? Op het laatste gesprek werd ze nog geprezen door de mentor omdat ze altijd wel wat bedenken om juist goed bezig te zijn.

Hier dus een kind dat echt als een vis in het water is.
Maar ik kan me ook best indenken dat een ander soort kind bij ander soort onderwijs beter gedijt. Ik heb (denk ik) wel een kind wat in een typische schoolomgeving het juist erg goed doet.
En de verklaring van Anoniempje zal ook wel mee kunnen spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.