Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ervaringen met montessorischool gevraagd

Wij zijn op zoek naar een nieuwe basisschool (zoals de vaste bezoekers wel weten) en een van de opties is een montessorischool. Op zich een prima school denk ik, maar ik vraag me af of het systeem geschikt zou zijn voor mijn oudste (groep 5). Hij is superslim, zou dus mooi op zijn eigen niveau kunnen werken binnen het montessorisysteem, MAARRR.... hij zal uit zichzelf nooit iets doen wat hij moeilijk vindt, of waarvan hij denkt dat het moeilijk is. (ik weet het: onderpresteren, faalangst etc.). Zou Montessori dan wel geschikt voor hem zijn?

Ik heb hier ook wel verhalen gehoord van mensen die hun kinderen er juist af hebben gehaald omdat ze achterstanden opliepen door het systeem. Kinderen die zomaar een jaar achter zijn met rekenen omdat ze dat niet zo leuk vonden en dat uit zichzelf niet gingen doen, dat soort dingen.

Kortom: wie wil zijn/haar ervaringen delen over het montessori-onderwijs?


Evanlyn

Evanlyn

11-02-2014 om 11:08

inderdaad

Zowel ik zelf als mijn moeder in de jaren dertig deden niets op de Montessorischool. We zijn allebei nogal eenzijdig begaafd en rekenen was niet leuk, dus dat deden we niet. Later ging ik naar een Dalton school met een weektaak, dat was duidelijker.

IK denk dat het staat of valt met kleine klasjes en goede leerkrachten. En als er eens een mindere bij zit, dan heb je die meteen ook 2 of 3 jaar vanwege de combinatieklassen. Dus daar moet je echt op letten.

Voor mijn kinderen dus geen Montessori. Dat van die verschillende niveau's hangt ook maar net van de leerkracht af; ik kreeg destijds te horen dat ik geen boekjes van de tweede klas mocht lezen, omdat er dan volgend jaar niets meer voor me te lezen zou zijn! Echt waar, ik verzin dit niet. Goed uitkijken dus, en ouders vragen hoe het is.

Hombre

Hombre

11-02-2014 om 13:59

Andere ervaring

Mijn zoontje is een maand of 4 terug naar een Montessorischool (groep 4)gegaan. Hij is slim en goed in taal, maar rekenen vindt hij minder leuk (is hij dus niet goed in).

Op zijn oude gewone school bungelde hij gewoon wat achteraan en was hij 'langzaam' volgens de juf.

Op de nieuwe Montessorischool hebben ze hem direct getest en een flinke achterstand op rekengebied geconstateerd (ca. 6 mnd). De juf zit er bovenop en legt juist de nadruk op rekenen en minder op taal, dat kan hij uit zichzelf prima. Resultaat tot nu toe is dat hij op rekengebied nu bijna 'bij' is.

Uiteindelijk komt het op de kwaliteit van de onderwijzer en de school aan denk ik. Maar bij het Montessorisysteem is het wel veel logischer dat een kind individueel gevolgd en gecoacht wordt en dat lijkt bij hem goed te werken.

lisbeth

lisbeth

11-02-2014 om 14:29

ja en nee

Ik heb twee uitzonderlijk slimme kinderen. Mijn oudste zit groep 4 op een montesorri school (eigenlijk groep 3 maar versneld). Ja er is veel mogelijk, ze kunnen veel individuele werkjes geven en compacten en verrijken is makkelijker dan in het normaal onderwijs. Echter, mijn HB’er is daarnaast ook een ADHD’er en dan gaat het mis. Zelfstandig plannen, veel heen en weer geloop. Meer onrust. Dit is een groot nadeel voor haar. Verder is zij een echte aanpasser, ze zal niet snel voor moeilijker werk vragen want stel je voor je maakt fouten. Bij ons is het wel een beetje wat je niet vraagt krijg je ook niet. En ja ik heb bij mijn dochter ook geconstateerd dat ze een jaar achterliep op spelling, dat hebben we extern moeten oplossen. Nu gaan we extern ook rekenen oppakken. Ondanks dat ik de school waar ze zit echt goed vind weet ik niet of ik deze school nog eens gekozen zou hebben voor mijn kind.
Mijn jongste heb ik vanwege die redenen terug gezet naar het gewone onderwijs, meer rust, duidelijkheid en structuur. En hier krijgt hij gewoon moeilijk werk en moet hij het ook maken.

Tango

Tango

11-02-2014 om 22:42

Leerkracht

Hier twee kinderen op Montessori (gehad). De oudste zit nu in de brugklas van een 'gewone' school. Bij haar ging het prima tot ze in groep 6 bij een wat mindere juf kwam. Toen kelderde de prestaties. Ik weet niet of er op een andere school meer was uitgekomen maar wij hadden hoger verwacht dan VMBO-t
Jongste is een ingewikkelder verhaal. Heeft het wat minder getroffen met de leerkrachten. In de onderbouw overigens dezelfde juffen als oudste destijds maar bij hem werkte dit niet. Extra gekleuterd zonder resultaat en toen in groep 3 bij een juf die echt niet met hem overweg kon. Met pijn en moeite hebben we hem naar de parallelklas kunnen overplaatsen waar hij een prima jaar had. Juf hier gaf meteen aan dat hij op dyslexie onderzocht kon gaan worden, wat hij dus ook heeft. Daarnaast ook wat lagere intelligentie. School hier kan daar minder mee overweg, is meer ingesteld op meer-begaafden.
Hij zit nu in groep 5 (3,4,5 combi) bij een fijne meester en we zijn in overleg wat we hierna gaan doen. We vrezen echt voor de overstap naar de bovenbouw.
Overigens hebben ze hier wel een weekplanning dus moeten ze wel alle vakken doen. Zoon heeft daar ook moeite mee en pakt vooral wat vertrouwd is. Materiaal (waar Montessori toch voor staat) doet hij nauwelijks. Dus bij hem sluit het denk ik niet echt aan.
Van belang is dus echt de leerkracht en daarnaast goed kijken of dit echt past bij je kind.

zelf gaan kijken, en eigenlijk ook in alle klassen

Onze beide kinderen zitten op de Montessorischool. En zoals ik natuurlijk had kunnen weten: de kwaliteit staat of valt met diegene die voor de klas staat. De sfeer en de uitdaging wordt gemaakt door de juf of meester, niet door een systeem of een filosofie. Ik heb altijd gehoopt en heel lang verwacht dat "het" wel zou gaan gebeuren: de klik, de interesse, het spelenderwijs leren. Helaas moet ik zeggen dat ik bij onze beide kinderen zie dat ze achter beginnen te lopen, van onze oudste ook niet te zuinig. Op papier klinkt het prachtig, in de praktijk moet zij het stellen met een juf die net zelf van school is en al heel blij wanneer zij die 30 kinderen in toom weet te houden. Individuele aandacht is er niet, individuele verschillen zijn lastig.
Wat ik verder erg lastig vind aan dit systeem is het 3jarenplan. Heb je het getroffen, dan heb je dat voor 3 jaar. Zit je met een juf of meester waarmee de klik een stuk minder is, jammer maar dan zit je daar wel 3 jaar mee.
Op onze school worden de groepen ook bij de overgang van de onderbouw/midden- en bovenbouw helemaal door elkaar gegooid. Het is al een paar keer gebeurd dat onze kinderen op deze manier hun vriendjes en vriendinnetjes gedag konden zeggen. Heel jammer, maakte steeds weer dat ze moesten wennen en dat ging weer ten koste van het leren.

Enfin. Mijn advies: laat je niet leiden door de blinkende folders en ronkende teksten. Maar ga kijken in de klassen, stel lastige vragen aan het personeel. Je moet misschien een drempel over op deze manier, maar aan de andere kant: het is de scholen tegenwoordig veel aan gelegen leerlingen binnen te halen en dat mag dan ook wat kosten denk ik
Heel veel wijsheid toegewenst!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-04-2014 om 14:12

Hier

Mijn zoon, hb en ADHD, zat eerst op een "gewone" basisschool. Hij mocht niet "extra" leren en moest vooral leren kleuteren, kleuren en knippen. School was star en rigide. Na een gesprek en rondleiding op de Montessorischool heb ik besloten hem daar naartoe te laten gaan. Een fijne, kleine school waar alle ruimte was voor extra begeleiding en ondersteuning. Hij heeft het getroffen met zijn juffen en het feit dat deze school veel ervaring met en kennis heeft op het gebied van hb kinderen en kinderen met ADHD. Dus ieder halfjaar werd er een leerplan opgesteld wat werd besproken en eventueel aangepast, hij werd doorgetoetst en kreeg verdieping/verbreding/verrijking. Hij kon ook naar een Plusklas. Mocht hij behoefte hebben aan wat rust, kon hij even werken op een rustige plek. School had regelmatig contact met zijn behandelaars en de IB'er werd er ook bij betrokken. Er werd goed op gelet of hij geen last had van faalangst en andere problematieken. Toen bleek dat hij meer nodig had dan extra uitdaging kon hij ook in totaal 2 keer versnellen, na goed en zorgvuldig overleg. De communicatie met mij verliep prima; er werd goed geluisterd naar zowel mij als naar zoon.
De combinatiegroepen waren in zijn geval een voordeel. Uiteindelijk heeft hij een prima CITO gedaan en hij zit nu in 3 Gymnasium. Van achterstand met rekenen oid is geen sprake; integendeel Maar zoals al gezegd; het staat of valt met de individuele leraren en met de specifieke Montessorischool op zich. De ene Montessorischool is de andere niet. En deze vorm van onderwijs zal niet geschikt zijn voor ieder kind maar dit geldt voor elke vorm van onderwijs. Informeer jezelf goed en vraag vooral naar hoe school omgaat met specifieke problematieken en in hoeverre ze daar kennis van en ervaring met hebben.

Precies

Er zijn in deze regio Montessorischolen die prima scoren, maar ook Montessorischolen die als 'zwakke school' bekend zijn. Je kan het dus niet in algemeenheden zien, alles staat of valt met de directie en de leerkrachten. Bovendien hangt het van je kind af of het 'passend' is. Ik ken ouders die er super tevreden over zijn en ouders die er nu achter komen dat het niet goed voor hun kind is (op dezelfde school).

Systeem

Mijn indruk van het Montessori-systeem is dat het vooral geschikt is voor kinderen die in principe goed zelfstandig kunnen werken. Kinderen die een planning kunnen maken (of kunnen volgen), vanzelf beginnen aan het werk, doorzetten en afmaken, prioriteiten kunnen stellen, zelfreflexie. Je moet uit jezelf redelijk rustig en alert kunnen worden. Niet geschikt voor elk kind.
Het Montessori-systeem had ook mijn grote interesse tot ik besefte dat wat mij zo aantrok in het systeem dat was wat mijn kinderen nog moesten leren. Deels verwacht het m-systeem dat ze dat al kunnen, deels zullen ze kinderen eea bijbrengen maar vanaf een bepaald niveau.

Judith

Als dat waar is, dan zou de zoon van Elise germani niet op montessori kunnen functioneren, met ADHD kan je al die dingen juist niet.

Het valt of stat dus met de leerkracht en helaas is dat op elke school want bij mijn dochter is er ook een rekenachterstqnd omdat de juf van vorig jaar dt heft laten gebeuren en dat is geen montessori

regel en uitzondering

Ik denk dat de zoon van Elisa een slim kind met een grote leerhonger in een kleine school met ruimte voor extra begeleiding. Dat klinkt mij als een uitzonderlijke Montessori. Natuurlijk staat of valt een jaar met wat een leerkracht in huis heeft (oa) maar je kan daarop kan je moeilijk (jaarlijks) een schoolkeuze bepalen.

Misschien kan je het ook zo zeggen dat elke kleine school met veel ruimte voor extra begeleiding en begrip voor de noden van het kind, een goede keuze is, zelfs als het een Montessori is. Het helpt als een kind (uitzonderlijk) slim is en het gezien wordt door school.

Toch denk ik dat niet elke kind geschikt is voor een Montessori. Ik denk dat er heel veel kinderen met adhd bijvoorbeeld jammerlijk falen op een doorsnee Montissori school.

Die falen ook

Op ieder ander soort onderwijs waar een incompetente docent zit, doorsnee of niet.

Ik vind echt dat de leerkracht het kind kan maken of breken, onafhankelijk van het soort onderwijs.

idd

Dat is zeker zo, welk type onderwijs je ook kiest. Je bent zo afhankelijk van de directie en leerkrachten. Type onderwijs is niet zaligmakend.

leerkracht

MarSy, als volgens jou de school niet uitmaakt maar de leerkrachten op die school, dan heb je -neem ik aan- navraag gedaan over het personeelsbestand van de school van je kinderen? Ik neem aan dat niet alle leerkrachten even goed waren dus wat gaf voor jou de doorslag in je keuze?

Zelfstandig werken

Als een kind moeite heeft met zelfstandig werken , loopt het op een daltonschool ook tegen een muur.
De keuze voor een school is vaak op basis van geloof, lokatie of programma.

Maar hoe het met de kwaliteit van het personeel is gesteld, blijft onzichtbaar en dus een gok; In rapport van de inspectie staat bv dat het verloop niet groot is, er staat niet in dat de mensen die vertrokken zijn met name goede leraren waren die uit ontevredenheid zijn weggegaan. Dergelijke info wordt door een PO onder het kleed geveegd.

Ik denk dat een daling in citoscore ( 5 punten in 2 jaar, oude basisschool) meer iets zegt over de sfeer in een team. Een schoolteam met een goede sfeer zal meer betekenen voor een leerling, omdat dan zelfs de iets onervaren leerkracht zich niet beschroomd zal voelen advies te vragen bij de collega's of de schoolleiding Dit is in groot belang van een kind.
In de Trouw was een artikel dat eenderde schoolleiders onvoldoende scoorde. Ook dat lees je niet in een inspectierapport.

Denk dat een kind met ADHD zich op een kleinere school prettiger in zijn vel zit dan in de drukte van een grote school. Gewoon minder herrie en geschreeuw, zichzelf ook rustiger voeler, welkom voelen en daardoor zich beter kunnen concentreren op het werk.

Marije

Marije

14-04-2014 om 12:59

Dalton

Biedt juist wel veel structuur met weekplanningen, men is heel duidelijk is wat men verwacht van de leerlingen. Kinderen wordt geleerd verantwoordelijkheid te nemen en te plannen, hier hebben ze op het VO juist erorm veel profijt van. Veel ADHD'ers hebben dit op de basisschool nl nooit geleerd en komen op het VO in de problemen.

Daarnaast is mijn ervaring met een Montessorischool dat de oudere kinderen de toon zetten in de klas qua sfeer. Dus groep 5 kinderen spelen de baas over groep 3 kinderen die samen met elkaar in 1 klas zitten. Dit was op onze school niet prettig, maar wellicht is het elders beter.

Marije

In posting #9 geeft Judith-t al aan waar het aan schort, het zelfstandig werken. Het dalton heeft een structuur met duidelijke weekplanningen maar verwacht ook dat kinderen zelf hun werk kritisch nakijken.
Regelmatig gemerkt dat het bij kinderen daaraan schortte; weken later werd duidelijk dat ze niet gewezen waren op hun fouten wanneer ze een methodetoets kregen. En dat staat dan ook in hun LVS..

Sfeer in de klas is een punt. Maar zo ook de sfeer in het schoolteam.

Dalton

ik heb zelf Dalton en Montessori gedaan en heb ADD en het was totaal geen match. Marije alles wat jij zegt dat Dalton biedt dat kun je ook op een goede klassikale school leren. Als je niet kunt plannen en organiseren als kimd (en dat kunnen maar weinig kinderen overigens) dan loop je daar je hele schooltijd tegenaan op een Dalton school en Montessori. Het enige wat ik aan de Dalton heb overgehouden is enorme faalangst en een hoog frustratieniveau. Mijn zus heeft het er trouwens wel fijn gehad maar die had dan ook geen ADD. plannen en organiseren is al moeilijk genoeg voor kinderen die niets hebben. Ik vond het een opluchting om op de middelbare school klassikaal onderwijs te hebben. Advies lagere school was huishoudschool en ik heb VWO gedaan.

Judith t

De keuze voor school was wel op leerkracht en directie, kleine school dus alle leerkrachten gezien en gesproken bij intake.

Helaas vertrok de directrice na een jaar en de nieuwe directrice heeft een heel ander personeelsbeleid...

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 10:00

Mama Hippie

Ik vroeg me af of je al een besluit genomen hebt? Ik heb dit draadje met interesse gevolgd omdat wij ook naar een andere school aan het kijken waren en wij hebben inmiddels gekozen voor een Montesorri school. Ik ben er zeker van dat deze school voor mijn oudste zoon (hij gaat naar groep 7) ideaal is. Voor mijn dochter in groep 5 (ze gaat naar groep 6) wist ik het niet zeker maar nadat ze een dag is wezen kijken was ze heel enthousiast en wou ze ook graag naar die school.

Onze jongste zit in groep 1 dus die heeft niets te kiezen.

Wij gaan het dus doen. Maar ik vind het zo spannend. ik heb er slapeloze nachten van gehad en dat terwijl onze kinderen graag willen. Maar ja, wij weten wat ze nu hebben en wij weten niet wat ze gaan krijgen. De school voelt wel goed.

troelahoep

troelahoep

19-06-2014 om 13:18 Topicstarter

geen montessori geworden

De directeur verzuchtte bijna letterlijk "oh help, nog meer kinderen" en gaf ons vertrouwelijk te kennen dat de school volgend jaar met minder leerkrachten en nog grotere klassen te maken kreeg (van ca. 35 leerlingen). Er kwam een bezuiniging aan en deze school heeft blijkbaar altijd een aardige toeloop van zij-instromers en het is een openbare school, dus ze kunnen geen leerlingen weigeren.
Verder kregen we een beetje de indruk dat er wel heel veel van de zelfstandigheid van kinderen verwacht wordt uit de rondleiding die we kregen, dat leek ons voor onze oudste niet helemaal geschikt.

Gelukkig is er in de buurt nog een openbare school waarover we geen negatieve geluiden hebben gehoord en waar we wel een redelijke indruk van hebben. De kinderen gaan daarheen na de zomervakantie, ze wilden nog heel graag op de huidige school het jaar vol maken. Inmiddels heb ik begrepen dat wij bepaald niet het enige gezin zijn dat van school wisselt, tenminste 5 andere gezinnen stappen ook over en nog een aantal overweegt het (wat wel veel is voor een school met zo'n 120 leerlingen!)

troelahoep

troelahoep

19-06-2014 om 13:27 Topicstarter

vlinder72

ik vind het ook spannend hoor! Onze kinderen wilden aanvankelijk niet, maar wij vonden de sfeer in de bovenbouw zó slecht en er waren zoveel negatieve geluiden over en weer dat we toch maar dat besluit hebben genomen. Grappig, mijn kinderen zitten in dezelfde groepen als de jouwe. En inderdaad, die van groep 1 heeft nog geen keus, maar die in groep 5 weet ook niet beter dan het hoort zo. Ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat vinden op de nieuwe school. Ik verwacht dat het daar een stuk rustiger en vriendelijker zal zijn dan in zijn huidige klas, waar dagelijks kinderen de klas uit worden gestuurd. Nu werd er zelfs serieus gedreigd met dat kinderen die zich de twee weken voor het schoolreisje slecht gedroegen in de klas, niet mee mogen met het schoolreisje. Ik vind dat wel heel erg. Enerzijds kun je dat niet maken vind ik (kom op, schoolreisje!), maar anderzijds ook erg dat een juf blijkbaar zo ver heen is dat ze zulke zware maatregelen neemt.

Hombre

Hombre

19-06-2014 om 16:21

Hippie

Volgens mij mag een openbare basisschool wel degelijk kinderen weigeren als hij 'vol' is:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren.html

Ik ken er eentje hier in de buurt waar je je kind heel vroeg voor op moet geven, anders kun je het wel vergeten. Dat samen met een verplichte schoolbijdrage van 1000+ EUR per jaar. En ja, het gaat om een openbare school.

troelahoep

troelahoep

19-06-2014 om 17:13 Topicstarter

openbare school

Het zou toch wat zijn als openbare scholen leerlingen kunnen weigeren, dan zou je in mijn woonplaats op bijna geen enkele school meer terecht kunnen als je niet op een wachtlijst staat. De school waar we nu heen gaan heeft ook al vrij grote klassen (maar nog <30 leerlingen gelukkig).

Hier zijn wel scholen zonder geloofsovertuiging, maar die zijn 'algemeen bijzonder' en dus niet openbaar.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 20:40

Zelf kiezen

Wij hebben onze oudste twee kinderen zelf laten kiezen. Ze hebben een hele dag op die school meegedraaid en tot mijn grote schrik kozen ze daarna alledrie voor de nieuwe school. Redenen: rustiger, geen gepest, geen geschreeuw, zelf je dag indelen en mijn jongste was erg in zijn nopjes met de zandbak binnen de dinosaurus in de bouwhoek.

De oude school is niet blij. Ze zijn boos omdat wij nooit geklaagd hebben. Huh? Wij hebben keer op keer bij de leerkrachten aangegeven dat het onrustig is in de klassen, dat onze oudste zoon zich stierlijk verveelt. Hij heeft zelf ook steeds opnieuw om extra werk gevraagd maar er gebeurde nooit iets. Blijkbaar had ik moeten gaan zeuren bij de directeur. Tja, zo zijn wij niet. Wij blijven keurig netjes tot wij het zat zijn en dan ondernemen wij actie. Bij ons was dat kijken naar een andere school. En tot mijn verbazing willen de kinderen dat ook.

mamahippie

Toch kan het wel. Hier zit ook de openbare school vol en dus mogen zij kinderen weigeren (of in de praktijk: op een wachtlijst plaatsen). Het gebouw is geschikt voor een x aantal leerlingen, ze kunnen daar toch onmogelijk het dubbele inproppen?

Volgens mij valt montessori overigens niet onder openbaar, maar onder algemeen bijzonder net als dalton en jenaplan enz.

Gonniegans

Montessori/Dalton/Jenaplan is een onderwijsconcept, het is geen aparte bestuurlijke categorie. Je vindt ze onder openbare, katholieke en pc-schoolbesturen.

skik

Hombre

Hombre

20-06-2014 om 06:04

Hippie

"Het zou toch wat zijn als openbare scholen leerlingen kunnen weigeren,"

Het zou pas wat zijn als ze dat niet konden. (op een wachtlijst zetten beschouw ik trouwens ook als weigeren, als de lijst lang genoeg is komt dat op hetzelfde neer)

Minthe

Minthe

20-06-2014 om 07:20

Echt wel...

Openbare scholen kunnen echt wel kinderen weigeren. Mijn kinderen zaten op een Openbare Montessorischool met een wachtlijst van (ruim) 2,5 jaar. Zij hadden het maximum aantal leerlingen op 28 per klas. Nu is dat ivm budget omhoog gegaan naar 30 of 32. De klassen kunnen praktisch gezien nog wel iets groter worden.

troelahoep

troelahoep

20-06-2014 om 09:40 Topicstarter

en wanneer zou er dan een nieuwe school komen?

In mijn woonplaats met 10 basisscholen zijn er 4 openbaar daarnaast zijn er 5 met een wachtlijst. Van de openbare zijn er 2 die leeglopen (waaronder de oude school van mijn kinderen) en twee die groeien. De twee groeischolen barsten aardig uit hun voegen, d.w.z. de een (montessori) heeft al 2x een verbouwing gehad en toch klassen van 35 kinderen, de andere school heeft wel ruimte om uit te breiden met noodgebouwen op het plein. Overigens zijn de 2 volle openbare scholen wel voller dan de scholen met een wachtlijst; in die laatste categorie hebben ze echt niet (allemaal) klassen van 30 leerlingen.

Eigenlijk zou er dan wel reden zijn om een nieuwe school bij te bouwen dus. Momenteel wordt er ook nog gebouwd aan een nieuwe woonwijk (geen plannen voor een nieuwe school, voor zover ik weet).

Weigeren

Alle scholen mogen kinderen weigeren: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren.html

Mammahippie, er gaat echt geen nieuwe (openbare) school gebouwd c.q. opgericht worden als er van de vier openbare scholen twee overvol zitten en twee nog voldoende capaciteit hebben. Als je kind geen plek kan krijgen op de school van je keuze en wel leerplichtig is dan wordt er een plek gezocht op een school waar wel plek is. Of je die school nou ziet zitten of niet.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.