Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-11-2015 om 00:06

Ervaringen met mindmapping (middelbare school)?

Een van mijn kinderen (2e klas gymnasium) loopt behoorlijk vast met o.a. geschiedenis. Hij heeft een concentratieprobleem en heeft een hekel aan lezen, dat helpt al niet. Maar hij ziet de verbanden ook niet. Nu hoor ik wel eens positieve verhalen over mindmapping. Dat zou ik hem dan ook wel willen laten uitproberen. Ik zie echter door de bomen het bos niet, er lijken zo veel programmaatjes te zijn.

Wie heeft ervaring met mindmapping, en dan specifiek voor zaakvakken? Hoe bevalt het? Do's en dont's? Welk programma/app is aan te bevelen?

Ik hoop dat iemand ons wat verder kan helpen. Dank!

Ga het vragen

Ik ken hier een student, voormalig speciaal onderwijs, die zijn colleges voorbereid met mindmapping. Ik zal hem morgen even vragen hoe hij dat aangelegd heeft gekregen en waar. Voor mij is hij de enige die dat ook met succes gewoon dagelijks doet.

mijk

mijk

12-11-2015 om 09:59

Gewoon tekenen.

Ik had hoer laatst uit de bieb een boek leren studeren en daar zaten oefeningen in om te leren mindmappen.

Mijk

boek

Het boek van Tony Buzan: "mindmappen voor kids" vind ik wel een goeie. Ik zie alleen dat het op het moment niet leverbaar is. Misschien is het in een bibliotheek te vinden?

Mijntje

Mijntje

12-11-2015 om 10:28

youtube

Ik zou gewoon op youtube wat filmpjes bestuderen. Goed idee om hem zo te helpen!

Theekopje

Theekopje

12-11-2015 om 11:28

zelf tekenen

Mijn ervaring met mindmapping is dat zelf tekenen beter werkt dan een computerprogramma gebruiken. Dus op een groot papieren vel, met veel verschillende kleuren.

Ten eerste omdat dan ook het zintuiglijke een rol speelt. Met een computerprogramma ben je vooral bezig met het vinden van de juiste knoppen en het sleutelen aan de instellingen om een lijntje dikker of dunner te krijgen, met papier en stiften ben je meer bezig met het onderwerp en zie, hoor, voel en ruik je wat je aan het doen bent.

Ten tweede omdat een mindmap beter werkt als je er ook tekeningen bij maakt. Dat hoeven geen kunstwerken te zijn, pictogrammen kan ook. Tekenen helpt je te bedenken wat de essentie is en welke associaties je daarbij hebt. Dan onthoudt je het beter. In een computerprogramma kun je weliswaar misschien plaatjes plakken, maar dan ben je dus meer bezig met plaatjes zoeken en bekijken en dat is een passievere activiteit (en meer kans op afleiding).

Theekopje

Theekopje

12-11-2015 om 11:29

spelfout

Onthoudt je= onthoud je.

inderdaad

mindmappen doe je op papier.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-11-2015 om 13:43

zelf tekenen

Dank!

Ik had inderdaad al wat filmpjes en websites gevonden waarin mindmappen d.m.v. zelf tekenen wordt toegelicht (hoewel niet gericht op zaakvakken). Ik snap de argumentatie dat het gunstig is om extra zintuigelijk aan het werk te gaan (zo noem ik het maar even). Zelf tekenen gaat 'm echter niet worden bij mijn zoon. Hij schrijft onleesbaar en hij vindt tekenen een drama. Dat gaat geheid weerstand opleveren en dan schiet het zijn doel voorbij.

Op de computer wat freubelen met lijntjes en blokjes zie ik hem juist wel doen en ik verwacht dat ik hem daar wel enthousiast voor ga krijgen. Dus wil mindmapping kans van slagen bij hem hebben, dan zal het toch met een computerprogrammaatje moeten. Denk ik.

Mocht iemand daar dus concrete suggesties voor hebben en zijn ervaringen willen delen, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

Zelf geprobeerd

Voor 'mijn' student was het een alternatief voor samenvatten. Om zaken in te prenten maakte hij samenvattingen maar dat werd te saai en hij mistte de mogelijkheid om verbanden te leggen. Met google vond hij toen 'mindmappen'
Als hij nu een hoofdstuk gelezen heeft neemt hij een vel papier.
In het midden schrijft hij de naam van het hoofdstuk of een samenvatting daarvan in 1 woord met dikke letters.
Dan begint hij linksbovenin met het noteren van steedwoorden die hij uit de tekst opmaakt. Van links naar rechts en dan van boven naar beneden, helemaal langs de rand. Daarna gaat hij pijltjes zetten en verbanden leggen en tussenbegrippen of uitleg erbij zetten.
Als hij een steedwoord noteert dan zet hij er ook de uitleg bij in een paar woorden, geen hele zinnen.
Hij heeft het ook met de computer geprobeerd maar dat vind hij te beperkend.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je zelf al met Word een blokkenkader kunt opzetten waar je later pijltjes, lagere en kortere en gericht, aan toevoegt.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat hij zelf een probleem constateerde en daar zelf een oplossing bij bedacht. Dat werkt uiteindelijk het beste.
Soms kun je een kind helpen een probleem te verduidelijken.
Maar het blijft lastig.
Ik heb hier ook ontzettend zitten zweten om te zorgen dat mijn kinderen hun sommen gingen uitschrijven. Ook zoiets. Dat deden ze pas toen het echt niet meer in hun hoofd pastte.

Mijn ervaring

Wel laat, maar toch
Mijn eigen ervaring is dat het met geschiedenis lastig is ivm tijdlijnen enzo. Voor biologie en aardrijkskunde gebruik ik het zelf wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.