Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stenna

Stenna

23-01-2013 om 12:30

Ervaringen met highschool jaar

Zoon doet eindexamen HAVO en heeft geen idee wat hij wil gaan doen, zie draadje hierboven ook.
Een optie is dat hij eerst een jaartje highschool in de V.S. gaat doen. We zijn op een open avond geweest hierover, waar zeer veel organisaties waren vertegenwoordigd. Ze werken allemaal met gastgezinnen en allemaal op dezelfde manier. Welke moeten we nu nemen? Waar moeten we op letten? Heel graag ervaringen, zowel goede als slechte!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-01-2013 om 17:27

Bijna

Onze zoon van 15 vertrekt deze zomer voor een jaar naar de Verenigde Staten. Hij gaat via EF. Vooralsnog komt het mij allemaal heel gedegen over. Goede informatie, heldere afspraken. Volgens mij zijn ze een van de grotere (de grootste?) uitwisselingsorganisaties. Afgelopen jaar is onze zoon al twee weken op taalcursus geweest met EF, daar waren we erg tevreden over.
Wij hebben ons trouwens niet verdiept in andere organisaties. Ik heb wel eens op de website gekeken van een non-profit-organisatie die hier op OOL werd genoemd. Ik dacht dat dat die misschien goedkoper zou zijn, maar dat bleek geen enkel verschil te maken.

koffiekwast

koffiekwast

23-01-2013 om 22:33

Uitwisseling

er zijn heel veel organisaties die dit doen.
De 2 grootste en meest ervaren zijn de non-profits (AFS en YFU).
Ze zijn wel degelijk goedkoper dan sommige van de commerciele clubs en zeker dan EF (vooral omdat de prijs die je ziet voor AFS en YFU de all in prijs is en je dus geen aparte verzekeringen ed hoeft af te sluiten. Er is tegenwoordig zelfs een organisatie die daarboven op uiteindelijke ook nog luchthaven belasting doorberekend boven de deelname prijs.Dan is wat je uiteindelijk betaalt opeens heel veel meer). Ander bijkomend voordeel van de grotere organisaties is dat er tijdens het jaar veel (gratis) bijeenkomsten zijn waar je ook nog eens veel mede uitwisselingsscholieren ontmoet.
Voor de standaard uitwisselingslanden kan je bij veel organisaties terecht - maar wil je echt iets heel anders dan zijn er veel meer mogelijkheden dan het highschool jaar in de VS, Een schooljaar Thailand kost met beurs relaief weinig.
Kortom kijk goed op de diverse sites, vergelijk de prijzen met bovenstaande in het achterhoofd en praat met mensen die je uit eigen ervaring meer kunnen vertellen.

koffiekwast

koffiekwast

24-01-2013 om 13:31

Motivatie tussenjaar!

Nog even als aanvulling - een tussenjaar is inderdaad ideaal als je er nog niet uit bent wat je wil doen.

De meeste kinderen leren enorm veel tijdens een jaar "in het diepe".

Maar het is wel belangrijk dat je gemotiveerd bent om op uitwisseling te gaan. Het is namelijk meer dan zomaar een "fun jaar".
Het valt niet altijd mee om te wennen aan een nieuw gezin, nieuwe omgeving, nieuwe taal, andere regels, vrienden maken in een land waar je (nog) niet weet wat gebruikelijk is etc. Natuurlijk krijgt een uitwisselingsscholier daarbij ondersteuning, maar dat werkt aleen als je ook echt gemotiveerd bent.

Een uitwisselingsjaar is leuk en zeker zinvol - maar het gaat met ups en downs.
Onze huidige gastdochter zegt nu nog regelmatig "ik weet nu wat ze bedoelden tijdens de voorbereidende orientatieweekende". Zij is enorm gemotiveerd en heeft snel de taal geleerd, maar geeft aan dat er regelmatig dingen zijn waar ze tegen aan loopt. Het heeft haar zeker 3 maanden gekost om bv echt vrienden te maken - en het is een heel open en extraverte meid.

Brianna F

Brianna F

24-01-2013 om 20:11

Dochter F heeft 4 jaar geleden een highschooljaar gedaan in Amerika via EF. Bij haar was alles prima geregeld, ze had al in februari contact met het gastgezin via email en werd daar hartelijk ontvangen. Elke student heeft een coördinator dichtbij wonen, waar ze ook een goed contact mee had. Het jaar was heel leerzaam, veel geleerd, veel volwassener geworden, zelfstandiger, kortom het heeft haar goed gedaan en ook wist ze wat ze wilde gaan studeren toen ze terug kwam. Zij heeft het jaar gedaan tussen 5 en 6 VWO. Anders had ze niet mee mogen doen aan de schoolsporten, toch één van de redenen dat ze graag naar Amerika wilde: sporten op hoog niveau.
Aansluiting met Amerikaanse klasgenoten is lastig, iedereen heeft zijn eigen vriendenkring en buiten het sporten om krijg je niet echt contact. De meeste vriendinnen die ze daar had, waren net als zij uitwisselingsstudenten. Toch heeft ze een topjaar gehad en tevens besefte ze hoe goed ze het thuis had. Het gastgezin waar zij zat had 2 werkende ouders, min. 60 uur per week. Ze aten 2 keer per jaar gezamenlijk: thanksgiving en kerst, voor de rest moest ze zelf maar zien wat te eten maken. Iedereen at op andere tijdstippen, of buitenshuis, wat heel normaal is, zowel bij ontbijt, lunch als diner. Fastfood was de standaard.
Ze moest zich overal naar toe laten brengen, want fietsen is daar levensgevaarlijk, haar gastvader reed haar naar en van school, later had haar gastzus een rijbewijs (16) en reed zij.
Aan de andere kant heeft de dochter van een kennis hele slechte ervaringen met dezelfde EF. Er was nog geen gastgezin voor haar toen ze vertrok, ze kwam zolang bij de coördinator in huis, waar al verscheidene andere studenten zonder gastgezin verbleven. Zij moest het doen met een veredelde bezemkast. Toen een gezin uitbleef is ze zelfs met tafel en folders in een mall geplaatst om een gastgezin te "werven".
Daarna was er een gezin gevonden, maar in een andere staat, dus naar een andere school toe, waar ze te laat was met aanmelden, zodat ze alleen nog maar op een privé school terecht kon, waar de leerlingen het heel hoog in de bol hadden en zij totaal geen aansluiting vond. Ze is na een aantal maanden naar huis gegaan en haar ouders hebben een rechtszaak aangespannen tegen EF om een gedeelte van het geld terug te krijgen, wat wel gelukt is.
Dus 1 goede en één slechte ervaring. 2 goede ervaringen eigenlijk, want vriend van dochter is in zelfde periode gegaan, naar andere staat ook met EF. Hij komt nog elk jaar terug om nieuwe EF'fers te begeleiden in het kennismakingskamp.
Ik hoor wel goede berichten van TA en YFU (is een vriendin van dochter mee gegaan, dat was ook goed)

annootje

annootje

25-01-2013 om 22:54

Hier ook goede ervaringen met ef

engeland dan wel, maar een kennis ging via EF naar amerika. Het was haar daar te groots en de organisatie heeft haar nu halverwege naar engeland laten omswitchen. Mijn dochter zit niet bij een gastgezin maar in een residence en het bevalt haar goed. Gastgezin moet het maar mee klikken. Maar EF zelf luistert goed en onderneemt vlot actie van wat wij ondervonden.

Stenna

Stenna

03-02-2013 om 20:39

Nog een late reactie

Excuses voor de late reactie op jullie allemaal, ik was even door de griepepidemie geveld (en daarna veel werk inhalen).
EF hebben we inderdaad informatie van liggen, en van nog twee hier genoemde organisaties ook. Hij wil trouwens ook vooral sporten op niveau, net als jouw dochter Brianna, dus daar zoeken we ook naar. Een gastgezin lijkt me voor hem beter dan een residence, hij is nog erg jong (16) om voor zichzelf te zorgen vind ik. Maar dat contacten leggen best moeilijk is verontrust me. Daar is hij nl niet zo goed in.
Goede tip om bij de organisaties te vragen naar de early return rate, ik ga een drietal bellen daarvoor (want het staat niet in hun informatie natuurlijk).
Aan het mislopen van de basisbeurs en het sociaal leenstelsel als hij een jaar later begint had ik eigenlijk helemaal niet gedacht. Dat is wel balen eigenlijk, nog maar eens goed over nadenken want zo wordt dat jaar wel heel duur.

Dank aan iedereen,
Stenna

koffiekwast

koffiekwast

04-02-2013 om 09:22

Wijzigbaar retourticket

Stenna

er zijn maar heel weinig early returns als het om Nederlandse kandidaten gaat. Maar ik kan in ieder geval bij AFS op de site zien dat er een wijzigbaar retourticket geboekt wordt - dus geen extra kosten als er een early return is. Bovendien dekt de AFS verzekering ook tussentijdse overkomst in bepaalde gevallen (overlijden opa/oma ec.)

Contacten leggen is iets wat hij zal leren tijdens het jaar. Daarvoor is er ook het gastgezin als veilige thuishaven en de ondersteuning van lokale vrijwilligers. Ik ging destijds als heel verlegen meisje weg en kwam heel veel sterker terug. Een jaar weg is niet altijd makkelijk, maar een leerproces met af en toe wat achtbaan momenten. Dat is wat een organisatie je ook moet vertellen. (het is niet alleen "een leuk jaar" en het leren van een taal).

Sporten op school zal gezien zijn leeftijd voor je zoon geen probleem moeten zijn. Sommige scholen zullen soms de beperking stellen dat een uitwisselingsscholier niet in het hoogste team kan meedoen (maar als hij goed is stappen ze daar meestal snel weer vanaf want dan komt het ze goed uit). Geen van de uitzendorganisaties kan je echter garanderen dat een scholier altijd op het hoogste niveau de sport kan doen die hij wil. Dat is volledig afhankelijk van de school ter plekke die hem opneemt.
Ik kijk als vrijwilliger wel naar de sportmogelijkheden voor kandidaten als ik ze plaats. Dus bv een meisje dat fanatiek zwemt probeer ik hier te plaatsen via de zwemvereniging. Maar de surfende Amerikaan die we nu in de regio hebben, zal vanuit zijn Drentse gastdorp niet veel aan surfen doen dit jaar - maar kan wel fietsen naar de waterski vereniging in de buurt van Groningen en hij voetbalt inmiddels fanatiek in het naburige dorp. (kortom, meestal is het ook een moment om helemaal nieuwe dingen te proberen)

Succes met beslissen!

Brianna F

Brianna F

04-02-2013 om 18:33

Enkele reis

Mijn dochter ging op een enkele-reisticket. De terugvlucht werd ter plekke geboekt tegen de tijd dat ze terug ging en stond ook nog niet vast omdat er eerst moest worden gekeken wat de goedkoopste vlucht was en op welke dag die ging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.