Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Indie

Indie

01-10-2016 om 09:52

Ervaringen aangepaste leerlijn basisschool

Voor ons geen verrassing, maar onze dochter (nu groep 4) komt op school niet goed mee met rekenen.
Ze ligt verder prima in de groep, maar in het totaal plaatje geen hoogvlieger. Ze voelt zich verder heel prettig op deze school.
We zijn nu op een punt gekomen dat school ons adviseert om met rekenen een aangepaste leerlijn te gaan volgen, zodat ze op haar eigen tempo verder kan werken.
Het klinkt zo in eerste instantie allemaal heel reëel, maar voordat ik het gesprek op school verder aan ga, ben ik benieuwd naar praktijk ervaringen.
Is het haalbaar dat een leraar naast dat hij zijn eigen groep instrueert ook nog eens een leerling met een aangepaste leerlijn ondersteunt?
Wat zijn de valkuilen?
Waar moeten we allemaal rekening mee houden?
Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Lizzie

Lizzie

01-10-2016 om 11:28

Nu al?

Ik kijk er wel van op dat er in groep 4 al gesproken wordt over een aangepaste leerlijn. Onze zoon had twee jaar geleden in groep 4 ook heel ernstige rekenproblemen. Bleek geen getalbegrip te hebben, automatiseerde niet en kwam dus al vanaf dag 1 in groep 4 totaal niet mee met rekenen. Andere vakken gingen beter maar ook niet geweldig. Bij spelling ook automatiseringsproblemen en met lezen ook. Resultaten voor die vakken waren net voldoende.

School gaf toen aan dat een aangepaste leerlijn op termijn een optie zou kunnen zijn, maar dat het daarvoor nu nog veel te vroeg was. Er is fors ingezet op RT maar dit bleek weinig effect te hebben. Uiteindelijk is besloten dat zoon groep 4 over zou gaan doen (ook doordat hij sociaal-emotioneel kwetsbaar was en inmiddels flinke faalangst had ontwikkeld).

Tweede keer groep 4 is voor hem heel goed geweest. Hield het nu beter bij allemaal en kon wel meekomen. Inmiddels zit hij in groep 5 en hoort ie bij de betere middenmoters. Of dat zo blijft is natuurlijk de vraag, maar dat jaartje extra is voor hem een jaar extra groei en zelfverrtrouwen opbouwen geweest. Ook heeft hij in het jaar dat hij doubleerde reflexintegratie gehad en dat maakt dat zijn automatiseringsproblemen nu verdwenen zijn waardoor hij de aangeboden lesstof veel beter kan verwerken en vasthouden.

Els

Els

01-10-2016 om 11:31

Ook vroeg

Maar, je zegt zelf al in je posting dat het je niet verbaast. Maar ik zou ervoor waken dat je kind al vanaf groep 4 als 'probleemrekenaar' wordt neergezet. Alsof het nooit meer beter zou kunnen worden.

Mams

Mams

01-10-2016 om 12:21

Risico

Gevaar van een eigen leerlijn voor rekenen is dat dit min of meer onomkeerbaar is. Ons is destijds uitgelegd dat een kind dat een eigen leerlijn krijgt vrijwel nooit meer kan terugkomen in de normale, klassikale leerlijn. Als duidelijk is dat het kind hiervoor de potentie niet heeft is dat natuurlijk geen probleem, maar als nog niet volledig zeker is wat het perspectief van het kind in kwestie is ontneem je het kind de kans om nog te groeien.

Ik vind groep 4 wel heel jong om al zeker te weten dat er niet meer inzit op rekengebied. Bij ons op school gebeurt dat op zn vroegst in groep 6, als echt alle andere opties (RT, arrangement) uitgeprobeerd zijn en onvoldoende effect hebben gesorteerd.

bieb63

bieb63

01-10-2016 om 13:03

is het geen betere optie

om haar buiten school, thuis dus, bijv. met een bs leerkracht die naast haar/zijn baan (of wellicht geen baan op dit moment) haar helpt met rekenen. Eerst de basis intensief oefenen en dan zo snel mogelijk richting niveau waar de klas nu is? Er zijn er velen die een dergelijk 'bijbaantje' zoeken.
Bijv.: http://www.bijlesleraar.nl/bijles-voor-de-basisschool/bijles-rekenen/
Maar er zijn veel meer sites.

Mama

Mama

01-10-2016 om 13:10

Ik zou er voor zijn

Ik heb jaren geroepen op school dat mijn kind niet meekwam met rekenen en steeds werd het oplappen en bladen mee naar huis. Uiteindelijk liep ze in groep 8 toch 2 jaar achter, zonder eigen leerlijn. Steeds mee moeten doen met dingen die ze absoluut niet beheerste. En ze beheerste zelfs de eerste 6 jaren niet perfect.
Achteraf had ik mooeten zeggen: zorg eerst eens dat ze alles snapt voor je haar weer nieuwe dingen leert.
Uiteindelijk kwam ze met een cito van 518 op de mavo terecht en rekenen was toen nog niet verplicht. Dat heeft haar gered.

Zeetakje

Zeetakje

01-10-2016 om 13:34

Wat willen ze aanbieden

Ligt er ook een beetje aan wat ze willen denk ik. Onze dochter had t/m groep 5 veel moeite met rekenen. Ze kon al die poppetjes die de bus in- en uitgingen niet plaatsen. Ze raakte ook in de war doordat ze de sommen steeds op een andere manier uit moest rekenen. Schattend rekenen, getallenlijn. Optellen van links naar rechts. Was heel verwarrend voor haar. Verder had ze moeite met al die tekeningen in het werkboek. Soms staan er maar 3 sommen op een a-4tje. Slecht in rekenen dus volgens de leerkrachten van groep 3 t/m 5.

In groep 6 kreeg ze een juf die aangaf dat er in elke klas een paar kinderen zitten die je eerst moet laten rekenen, voordat die kinderen inzicht in de getallen krijgen. Daar passen de huidige rekenmethodes niet zo goed bij.
Zij is toen samen met 2 andere kinderen uit haar klas in een groepje gezet. Zij leerden rekenen op de ouderwetse manier. Alles onder elkaar. Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. Geen bladzijden vol met tekeningen, maar gewoon vellen vol met onder-elkaarsommen. Er ging voor deze kinderen een wereld open.

Onze dochter kon toch wel rekenen. Ze heeft vanaf groep 6 een behoorlijke inhaalslag gemaakt en ik denk dat door haar gewoon anders te laten rekenen het inzicht wel gekomen is. Op haar eindtoets had ze een percentiel van 89 voor rekenen. Dus zeg niet te snel dat je dochter niet kan rekenen. Soms valt het kwartje wat later of hebben ze andere instructie nodig.

In groep 7 was het wel weer strijd, omdat die juf weer wilde dat alle kinderen volgens de standaard lessen rekende, maar toen hebben we de schoolboeken besteld (kregen ze niet te leen van school) en we keken iedere week een paar keer waar de hiaten zaten en dat leerden we onze dochter dan zelf op de manier die ze wel begreep.

Ik vind in groep 4 al zeggen dat het een zwakke rekenaar is dus erg voorbarig.

De nadeel van eigen leerlijn, in praktijk

Vaak gepaard met tekenen van contract of handelsplan. Maar wij ouders zijn geen onderwijsdeskundigen en weten niet of het plan onderbouwd is en of het in praktijk ook zo uitgevoerd wordt zoals afgesproken.
Maar we tekenen wel zot we niet kunnen klagen over de uitvoering.

Laat je informeren door een orthopedagoog.

http://henkboonstra.blogspot.nl/2012/04/ambulant-begeleider-wil-liever-geen.html

Indie

Indie

01-10-2016 om 16:47

Fijn zoveel reacties!

We gaan dit allemaal eerst eens even laten bezinken. Idd als we éénmaal een aangepaste leerlijn kiezen, is er geen weg meer terug, dus daarom nemen we geen overhaaste beslissingen.
Het is dubbel allemaal....
Ik denk dat we straks een gesprek met de ib'er en de leerkracht moeten gaan plannen hoe zij dit voor zich zien, maar neem jullie opmerkingen en tips zeker mee in dit gesprek.

Voor een ander zou ik dit allemaal zo kunnen bedenken, maar nu het om mijn eigen kind gaat, lukt dat me niet zo goed meer.Bedankt voor het meedenken!

@nnemoon

@nnemoon

02-10-2016 om 09:13

Voorstander

Wat is de reden voor een eigen leerlijn? Heeft je dochter een leerprobleem?

Ik ben voorstander van een eigen leerlijn. Mijn zoon is een zwakke
rekenaar. Hij snapte de plaatjes niet in zijn boek en deze leiden hem alleen maar af. Hij vond het ook moeilijk om te schakelen tussen boek en werkboek of schrift. Hij moest soms cito's maken voor rapporten over rekenstof die hij nog helemaal niet beheerste.

De school heeft in overleg met de ib-er een andere lijn voor ons kind uitgezet. Dit ligt vast in een handelingsplan. Dit wordt om de 2 of 3 maanden besproken en eventueel aangepast. Er moet dus wel een bepaalde groei in zitten. Het is dus niet zo dat een kind op een eigen leerlijn niet kan groeien. Mijn zoon wijkt momenteel van zijn uitgezette lijn af, gelijk wordt er aktie ondernomen. Hij krijgt nu op school twee keer in de week extra rekenen, een op een. Naast de RT die hij al in een groepje krijgt per week.

wendy

wendy

02-10-2016 om 16:41

groep 4

Mijn zoon heeft in groep 4 maatwerk gehad van rekenen omdat hij er totaal niks van snapte.
Hij kreeg iedere week 2 keer een half uur rt van zijn juf maar nog bleef het voor hem een probleem.
Nu was bij hem het probleem dat hij door omstandigheden blokkeerde op alle vakken.
Hij heeft vorig jaar groep 4 overnieuw gedaan en het gaat nu goed.
Nu zit hij in groep 5 en draait gewoon mee met de normale lesstof wat tot nu toe goed gaat.

Hoe gaan de rest van de vakken bij je dochter?

Helemaal vergeten,

Bij een dyslexie-test voeren ze vooraf een test uit op gezichtsvermogen en gehoor.

Misschien speelt een van de twee een rol bij jullie dochter zodat ze misschien uitleg mist.
Deze zaken kan je beter uitsluiten.

Bij mijn buurmeisje ging het ook niet zo lekker op school. Haar gezichtsvermogen bleek zwaar onvoldoende.

deelvaardigheden

Is de beheersing van de deelvaardigheden onderzocht?
Is er een didactische resistentie aangetoond?
Wat is de motivatie/reden om jouw kind op dit moment een aangepaste leerlijn te bieden?

Ik vind groep 4 erg vroeg voor een aangepaste leerlijn...
Waaruit bestaat de aanpassing?
Tempo, stof, aanbieden van enkelvoudige rekenstrategieën...

een heleboel vragen die ik zou stellen voordat ik een kind op een aangepaste leerlijn zou zetten.

Een aangepaste leerlijn op referentie niveau heeft consequenties voor de einddoelen in groep 8.
Een kind met een aangepaste leerlijn op een lager referentie niveau zal nooit de uitstroom naar vo halen (voor het vakgebied rekenen) die er maximaal gehaald kan worden (dwz. als je havo ambieert kan dit een probleem gaan wordenl een dergelijke aanpassing betekent automatisch een lagere uitstroom omdat bepaalde vaardigheden niet meer geboden worden)

Omdat kinderen nog veel basisvaardigheden en rekenstrategieën aanleren tm groep 5, moet je terughoudend zijn, zoals Mams al zegt, om een kind een aangepaste leerlijn te geven.

Inderdaad, zolang niet alle opties zijn uitgeprobeerd (RT op deelvaardigheden, aantonen van didactische resistentie, wellicht zelfs een diagnose dyscalculie) zou ik er erg terughoudend mee zijn..

uitleg over de consequenties

Wellicht werkt dit artikel verhelderend in het beoordelen van de mogelijke consequenties...

http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_rekenen/uitwerkingen/uitgelegd/

elsje78

elsje78

12-10-2016 om 18:20

gevolgen

Hoi

De aangepaste leerlijn gaat er meestal vanuit dat de leerling uitkomt op eind groep 6 niv, tenminste dat is dan het streven.
Eind groep 6 niveau is het minimale niveau dat gehaald moet worden om op het VO nog mee te kunnen richting het einddoel op het VO, de rekentoets.

Het voordeel is dat ze niet de rest van haar basisschooltijd enorm op haar tenen hoeft te lopen. Ik zie soms leerlingen die een soort trauma hebben opgelopen omdat ze jarenlang altijd sommen kregen die ze niet snapten.

Het nadeel is, dat ze misschien de stof van groep 7 en 8 helemaal niet aangeboden gaat krijgen, en op het VO zal ze toch ook weer moeten rekenen.

Komt ze wel wel mee bij de andere vakken? Is het woord dyscalculie in de mond genomen? Als ze bij de andere vakken wel mee komt, zou er sprake kunnen zijn van een rekenstoornis. Maar, ik heb nog niet vaak gehoord dat ze in groep 4 al afstappen van de leerlijn, meestal wordt via RT en een rekenspecialist nog wel geprobeerd te achterhalen waar de problemen vandaan komen en dat te verhelpen.

Verder, er zoals ik het geleerd heb bij de rekenspecialist opleiding is het niet de bedoeling dat ze alles op de leerlijn weglaten na gr 6, maar dat ze er stukken uithalen die minder belangrijk zijn (ook ivm de rekentoets) en dat ze wel alle stof in een makkelijkere vorm aangeboden krijgen.

Misschien kan je de school vragen een rekenspecialist mee te laten kijken, het is nogal een beslissing in groep 4.

groeten Elsje

-Henk Boonstra

-Henk Boonstra

05-01-2017 om 22:40

De aparte of eigen leerlijn

Waarom willen we al vanaf 1901, het begin van de leerplicht, àlle kinderen hetzelfde leren in dezelfde tijd op de basisschool?
Ik hoop dat het vele ouders ook opvalt: we hebben daarna 7 niveaus van voortgezet onderwijs, waarvan 4 in het vmbo. Waarom? Heel logisch: niet iedereen is even intelligent enzovoort.
Op de universiteiten, waar de echt betere leerlingen ooit naartoe zullen gaan, mag je ook langer over een masterstudie van 4 jaar doen, zonder problemen!
Waarom dan op de basisschool, waar de basis wordt gelegd, dat stramien van iedereen hetzelfde leren in een schooljaar?
Iemand reageerde al heel goed onder de schuilnaam Mama. Ik kan u vertellen dat naar landelijke normen, er leerlingen aan het eind van groep 8 zijn die nog niet het niveau hebben van eind groep 5! De betere leerlingen hebben wérkelijk ook het niveau van eind groep 8.
Dat betekent dat leerlingen en ouders vele jaren "voor de gek" worden gehouden.
Al die leerlingen aan het eind kunnen zeggen dat ze in groep 8 zitten, maar welk niveau ze hebben is heel iets anders!
De officiële regel voor een "aparte leerlijn" is ook, dat je tenminste een jaar achterstand moet hebben. Stel dat een leerling aan het eind van groep 4 een achterstand heeft van ongeveer 3/4 jaar, dan moet er dus nog gewacht worden tot het tenminste één jaar is geworden.
U begrijpt dat ik als orthopedagoog hier zeer tegen ben. Zodra je merkt dat een leerling problemen heeft moet je een goede diagnose stellen en die kan zijn dat de leerling méér leertijd nodig heeft dan het systeem en de meester of juf beschikbaar stelt. De leraar MOET het programma afhebben aan het eind van het schooljaar en gaat dus vérder, wétend dat er een paar leerlingen zullen zijn die hiaten gaan krijgen en in grote problemen zullen komen. Wilt u met mij van dat achterhaalde systeem af?

.

-Henk Boonstra

-Henk Boonstra

05-01-2017 om 23:00

Gebrekkige kennis van de tafels en het vermenigvuldigen

We zouden graag willen dat àlle leerlingen de tafels er in een beperkte tijd goed in krijgen. Dat betekent dat ze mét hun juiste antwoorden, muurvast zijn vastgelegd in het langetermijngeheugen.
De methoden, die met vastgestelde programma's werken en die het Cito in haar halfjaarlijkse toetsen toetst, hebben dus voor àl die onderwerpen en onderdelen maar een beperkte tijd.
De juf of meester gaat dus door naar de TOEPASSING van de tafels in de vermenigvuldigsommen onder elkaar, terwijl op z'n minst een paar leerlingen die tafels nog volstrekt(!) onvoldoende paraat hebben.
Probeert u zich nu eens in te leven i n zo'n leerling, die mee wordt "gesleurd" in dat leertempo dat hij niet aan kan.
Elke juf wéét het, maar is de "gevangene" van dat achterhaalde systeem en moet dus verder, de twee rekenboekjes moeten uit zijn aan het eind van het jaar!

.

debbie

debbie

06-01-2017 om 22:41

maatwerk?

Mijn zoon heeft eerste jaar groep 4 met rekenen op maatwerk schrigt gezeten vanaf januari hij blokeerde echt op rekenen en doordat hij ook niet goed in de groep paste blokeerde hij uiteindelijk op alle vakken.

Uiteindelijk hebben wij er voor gekozen om hem groep 4 overnieuw te laten doen aangezien hij ook een jonge leerling was en wij vonden dat het een totaal plaatje was waardoor hij blokeerde.

Tweede jaar groep 4 ging echt goed zelfs rekenen ging veel beter.

Nu zit hij in groep 5 en heeft uitdaging op rekenen voor ons was dat heel vreemd om te horen.

Waar je rekening mee moet houden als ze nu al op een aangepaste lijn gaan werken dat haar uitstroom daardoor ook lager word werd ons verteld des tijds. Echter praat je pas over groep 4 wie weet trekt het rekenen nog wel bij.

Bij ons op school nam de juf er tijd voor en hij kreeg van zijn eigen juf 3x per week een half uur RT.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.