Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pompon

Pompon

30-06-2013 om 23:18

Ervaring met (wachtlijsten van) scholen in bussum-zuid?

Hallo,

wij hebben een woning in Bussum Zuid op het oog, in de wijk Westereng (bij station Bussum Zuid). Wij wonen nu zelf niet in Bussum.

Mijn dochter en zoon zijn resp. 5 (gaat naar groep 2) en bijna 4 (half september). Nu vraag ik mij af of er plek is voor hen op een bassischool in de buurt.
Na wat speurwerk kom ik uit op vier scholen, St Vitus, dat niet echt deze buurt bedient, de Julianaschool in Ooster Eng,en een Brede School met een openbare en een protestants-christelijke school (Emmaschool en Zonnewijzer). Wie heeft ervaring met deze scholen, welke zijn goed en prettig? Van de laatste twee vond ik de schoolgids helaas niet op de website. En de eerste twee hebben volgens mij sowieso wachtlijsten, maar ik weet niet of die ook gelden voor verhuizers (St. Vitus houdt wel plek vrij voor verhuizers, maar of die nu in de zomervakantie nog vrij zijn?).

Komende week ga ik even bellen, maar misschien kan iemand met in de tussentijd nog wat informatie geven, Bedankt, Pompon

Bussummer

Bussummer

01-07-2013 om 10:25

Ervaring hier. Zowel zelf als via de buurt/mijn bijleskinderen.
De Emmaschool in Breeduit moet je niet zijn, dat is een puur zwarte school en ik heb daar kinderen zien stranden vanwege het slechte onderwijs. Bijna alle ouders stemmen met de voeten. Vorig jaar had groep 3 maar 6 kinderen, dit jaar zijn het er waarschijnlijk nog minder. Ze hebben ook veel gedoe gehad met de leerkracht van groep 7/8 die vorig jaar geschorst is, daar gaan ook de meest wilde verhalen over rond. Het enige wat ik zeker weet is dat hij geschorst is in afwachting van onderzoek en dat hij niet meer op school mocht komen.
De Zonnewijzer is niet zo'n slechte school, maar ook niet zo'n goede. Gewoon klassikaal les, alleen maar combiklassen. Er zitten een paar kinderen uit onze straat op de Zonnewijzer, een aantal ouders is best tevreden, een aantal gaat overstappen naar een andere school vanwege pesten waar echt niets aan gedaan wordt of vanwege dyslexie, het dyslexieprotocol wat er is werkt in de praktijk niet.
De Julianaschool is op zich best een goed bekend staande school maar heeft grote klassen, 30-35 leerlingen, gemiddeld 32. Dat gaat alleen goed als je een kind hebt wat goed zelfstandig kan werken en goed kan plannen. Als er iets is waarmee je kind voor/achter loopt mag je dat in de praktijk zelf oplossen. Voor alles wat niet helemaal in het stramien past hebben ze geen tijd. Ze hebben een remedial teacher in school die niet in dienst van school is maar waar ze zo heen verwijzen (natuurlijk mogen de ouders die kosten zelf ophoesten, is een paar hier in de straat overkomen).
De Vitusschool is ook een goed bekend staande school, richt zich niet primair op de Westereng maar er gaan wel veel kinderen vanuit die wijk naar deze school. De klassen zijn ongeveer 25 kinderen groot en ik weet dat ze wel zeggen dat er wachtlijsten zijn, maar dat die in de praktijk nogal meevallen. Mijn kinderen zitten hier op en ik ben er erg tevreden over. Die van mij passen niet echt in het stramien (oudste dyslexie, tweede voorloper, derde dromertje) maar daar wordt goed mee omgegaan en er is ruimte voor kinderen om zichzelf te zijn.
Leuk dat je bij ons in de wijk komt wonen, ik ben benieuwd of we elkaar eens tegenkomen.

Hilversumse meent

Iets verderop zit de Hilversumse meent. Officieel hoort het bij Hilversum maar in feite zit het vast aan Naarden en Bussum waar het ook veel dichterbij zit. In deze wijk staan twee scholen in hetzelfde gebouw. Een Daltonschool (De Gooise Dalton)en een Jenaplanschool (De Sterrenwachter). In die laatste heb ik toevallig aandelen en daarvan weet ik dat er geen wachtlijst is.

In het verleden vaker gemerkt dat mensen in Bussum tegen wachtlijsten aan liepen maar de scholen in de Meent niet vonden omdat die wijk officieel bij Hilversum hoort.

Afijn, of Dalton of Jenaplan bij je past weet ik niet. Beide scholen hebben een website
De Gooise Dalton: www.degooisedaltonschool.nl
De Sterrenwachter: jenaplan.sterrenwachter.nl

Pompon

Pompon

01-07-2013 om 22:15

Bussumer en master goat

Bussumer, wat een goede informatie! Ik zal de St. Vitus eens bellen.

Master Goat, de Hilversumse Meent heb ik al een bekeken maar ik wil liever een school die echt in de buurt is. Asl ik nou een woning in 't Spiegel zou kopen zou ik het zeker overwegen, heb niks tegen Jenaplan of zo.

Pompon

Pompon

02-07-2013 om 13:40

Bussumer nog 1 vraagje

Met die St. Vitus bedoel je toch de dependance in de Kwartellaan?
Er dit ook nog eentje in het centrum namelijk.
Groet Pompon

Pompon

Pompon

02-07-2013 om 13:50

Nu verwar ik de hoeksteen met st. vitus

maar beiden zijn katholiek

Iemand ervaring met de Hoeksteen? Er kunnen daar ook kinderen op vanuit Westereng
Pompon

Bussummer

Bussummer

02-07-2013 om 16:17

Nee, dat is de juliana

De juliana zit aan de kwartellaan, die met die hele grote klassen en waar ze veel inzetten op zelfwerkzaamheid, weektaken en zelf plannen.
De vitus zit net ten zuiden van het centrum, vlak bij de kapelstraat en is inderdaad katholiek.
De hoeksteen is ook katholiek, is een erg gewilde school met lange wachtlijsten, maar informeren kan nooit kwaad, ik hoor er goede verhalen over, al zitten er erg weinig kinderen vanuit de westereng op de hoeksteen.

Pompon

Pompon

02-07-2013 om 20:29

Dank bussumer

Je hebt me heel erg geholpen.

Pompon

Fantastische school in bussum

Hi Pompon,

Ik ken die andere scholen niet eerlijk gezegd dus wellicht dat die prima zijn maar ik heb een aantal vrienden die hun kinderen op een school hebben ook in die buurt, die echt heel enthousiast zijn. Hele goede resultaten nieuw gebouw etc. Wellicht dat je er niet meteen aan gedacht hebt maar wel de moeite om eens te kijken of dit je aanspreekt;Vrije school Michael

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.