Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Loes

Loes

12-02-2016 om 18:39

Ervaring met Utrecht Povo

Het probleem met loten in Utrecht is wel bekend, en dat er alleen een enkelvoudig advies gegeven mag worden ook, maar hoe zit het met het schooladvies?

Kijkt het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs daarbij meer naar de cito uitslagen dan in de rest van het land? Ik heb de indruk dat de populaire scholen de eisen opschroeven, maar is dat ook jullie ervaring?

ouder in Utrecht

ouder in Utrecht

12-02-2016 om 19:42

evaluatie overig vorig jaar

hoi Loes,

Dit is een evaluatie van het verloop van de povo-procedure van vorig schooljaar, toen het basisschool-advies voor het eerst leidend was:
http://www.uitgeloot-in-utrecht.nl/?page_id=11
We hebbben geen signalen gekregen dat de scholen heel kritisch waren, maar er zijn natuurlijk altijd leerlingen die 'niet toelaatbaar' geacht worden.

Ik kan me voorstellen dat ze afgelopen schooljaar nog niet goed wisten hoe te reageren, dit jaar zal er misschien strenger gekeken worden. Maar feit blijft: als het advies A is, dan moet de VO-school van goede huize komen om het kind alsnog niet toelaatbaar te achten.

Uit de povoprocedure:
http://www.sterkvo.nl/doc/povo/procedures/povo/POVO%20procedure%20Utrecht%202015-2016.pdf
"" 12 Bij algemene klachten over een basisschool of school voor voortgezet
onderwijs geldt de klachten- en bezwaarregeling van de betreffende
school of het bestuur. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook klachten over de
afwijzing van een leerling of over het basisschooladvies."

uit een andere document:
http://www.sterkvo.nl/doc/povo/ouders/veelgestelde%20vragen%20POVO-Ouders.pdf
"V: Kan de voorgezet onderwijs school van de basisschool vragen het advies aan te passen?
A: Het advies van de basisschool is bindend. Vo-scholen kunnen het schooladvies niet bijstellen. Zij mogen ook niet op basis van informatie uit het leerlingvolgsysteem van de basisschool de basisschool verzoeken het advies bij te stellen. Nader overleg over het basisschooladvies tussen de basisschool en de school voor voortgezet onderwijs is wel mogelijk. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de voorgezet onderwijs school de basisschool om aanvullende informatie vraagt,
bijvoorbeeld een nadere toelichting op de onderbouwing van het advies in het belang van een succesvolle schoolcarrière.Deze informatie kan de voortgezet onderwijs school helpen om bijvoorbeeld de begeleiding en ondersteuning van een leerling goed te organiseren."

Dus ja het kan, en het zal ook gebeuren, maar bij het minste of geringste vermoeden zou ik zeker aan de bel trekken.

groet,
Ouder in Utrecht

Dubbeladviezen nadrukkelijk toegestaan

Staatssecretaris Dekker heeft maart 2015 alle vo-scholen een brief gestuurd, waarin de nieuwe regelgeving voor de overgang po-vo wordt verduidelijkt. Hierin benadrukt hij ook nog eens, dat de basisschool altijd het recht heeft om een dubbeladvies te geven. De vo-school beslist in welke brugklas de leerling vervolgens wordt toegelaten (vmbo-t/havo of havo bijvoorbeeld).
http://www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/Overgang%20PO-VO/Brief-aan-VO-scholen-over-de-overgang-van-PO-naar-VO.pdf
Ook worden scholen positief geprikkeld door de onderwijsinspectie om de leerling op het hoogste niveau te plaatsen.

mamabeer

mamabeer

14-02-2016 om 00:13

Plaatsbaar?

Ik snap wigenlijk niet meer zo goed in hoeverre scores nog van belang zijn. Advies is bindend toch? Wanneer kan een school dan besluiten dat een kind 'niet plaatsbaar' is?? Advies is toch advies? Oke ik snap ook wel dat 3tjes en 4tjes niet passen bij een VWO advies, maar waar ligt nu de grens?
Kan me niet zo goed voorstellen wanneer een kind als 'niet plaatsbaar' bestempeld wordt, of heeft dat te maken met speciale zorg die niet geboden kan worden??? Ook hier lotings'stress'

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 09:18

recht

de vo-scholen hebben altijd nog het recht om iemand te weigeren, die povo-procedure is ook door henzelf opgezet en niet 'opgelegd' door een onafhankelijke instantie. En ja, ergens ligt een grens dat snap ik ook wel en die ligt bij cijfers in ieder geval. Je moet als basisschool ook die cijfers aanleveren, je mag ze niet weglaten. Je mag dus wel andere conclusies trekken dan vroeger maar je moet dat kunnen uitleggen als basisschool.

Als het allemaal wat makkelijker ging, als niet iedereen het idee had dat er maar 1 goede plek was op 1 school voor 1 specifieke leerling, als er soepeler van niveau gewisseld kon worden dan kon het keuze moment minder specifiek zijn. Nu valt alles samen met elkaar. Maar de eerste stap is toch dat het basisschooladvies leidend is, dat is echt een verandering. Nu zorgen dat de VO scholen niet in de kramp gaan schieten en allerlei andere afweermechanismen gaan opwerpen.

gr Angela

Maaike

Maaike

14-02-2016 om 11:18

plaatsbaar

Basisschooladvies is leidend, mits onderbouwd. En daar zit het 'm dus in, daar stellen de scholen hun voorwaarden. Ofwel Cito scores, ofwel cito vaardigheidsscores.

Dat populaire scholen aanvullende eisen stellen is niet iets dat alleen aan Utrecht is voorbehouden, dat zie je hier in de regio (Den Haag) ook.

Het grappige is wel dat die zogenoemde 'goede' scholen het recent bij de rekentoets helemaal niet zo goed hebben gedaan.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 11:25

cito scores

mogen niet gevraagd worden,maar staan wel in het onderwijskundig rapport. zijn dus te zien en er kunnen dus vragen over worden gesteld.
Erger is nog dat een hele generatie basisschool-leerkrachten opgegroeid is met cito-(eind)scores als heilig en alles bepalend, oftewel het idee dat de eisen van de VO scholen dus de waarheid zijn. Zo hielden ze samen het systeem in stand. De basisschoolleerkrachten zullen dus meer zelfstandigheid mogen gebruiken om hun oordeel te geven en moeten dus ook vrijheid krijgen om dubbele adviezen te geven bijvoorbeeld. De Povo-uitvoeringsorganisatie in Utrecht wilde de basisschoolleerkrachten graag 'helpen' (lees: de adviezen sturen) door een tool te ontwikkelen waar de basisschoolleraar alleen maar scores hoefden in te vullen en dan rolde het advies eruit . . .

Lees bijv dit eens:
https://www.amn.nl/onderwijs/po-2/aansluiting-po/

"Nu de verplichte eindtoets voor het PO is ingevoerd komt veel aan op de expertise van de basisscholen. Wij vinden dat een goede ontwikkeling. Zo zal er meer aandacht komen voor de complete ontwikkeling van kinderen als mens en minder nadruk gelegd worden op slechts cognitieve vaardigheden. Een nadeel is de druk van ouders en een subjectieve inschatting van wat kinderen aankunnen. AMN heeft hiervoor Aansluiting ontwikkeld. Een instrument dat gebruikt kan worden om het eigen schooladvies te onderbouwen en te objectiveren. Aansluiting kijkt ook naar de cognitieve ontwikkeling maar in samenhang met aanleg en motivatie. Dit laatste zelfs in 360 graden, dus ook het oordeel van ouders en leerkrachten wordt meegenomen."

Een gat in de markt dus, weliswaar breder dan alleen de cito-eindscores dus dat is een winst. Maar mijn tenen krommen door dit : "de druk van ouders" als argument. Ik voel hier een beetje als bij jeugdzorg, dat de overheid wel weet wat goed is voor kinderen omdat ouders tenslotte geen professionals zijn. Belachelijk en denigrerend. Als je zo over ouders denkt en meent dat het echt een risico is dan heb je zelf een systeem gecreeerd waarbij ouders dit gedrag moeten vertonen.

gr Angela

Sanne

Sanne

21-02-2016 om 19:18

Onderwijskundig rapport

Vorige week vertelde een juf in de regio mij dat ze de cito uitkomsten op het onderwijskundig rapport handmatig invulden en dan in lijn brachten met hun eigen advies om te zorgen dat kinderen conform hun advies geplaatst worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.