Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

10-01-2014 om 13:52

Ervaring met Johan van Oldenbarnevelt (Amersfoort)?

Iemand ervaring met deze school? Liefst recentere ervaring.

Ik hoor graag positieve en negatieve ervaringen.

En specifieke vraag: wordt er bijv. bijles gegeven door oudere leerlingen aan jongere leerlingen? Ken ik van andere scholen en vind ik wel een mooi, en beter betaalbaar, systeem als je iets extra aandacht voor een vak wilt hebben.

JVO-moeder

JVO-moeder

10-01-2014 om 14:26

ervaring

Hier heel positieve ervaring. Oudste zit nu in de 5e, jongste gaat als het goed is hier komend schooljaar ook naar toe.
Jouw vraag over bijles: ik denk dat op alle scholen oudere leerlingen wel eens bijles geven hoor. Dat zou ik niet als een specifieke plus (of min) willen benoemen. Maar heel concreet: onze zoon heeft inderdaad bijles wiskunde gehad van een leerling uit een hogere klas. We hebben op enig moment aan de leerkracht gevraagd of hij een suggestie had. We kregen een naam en mailadres, en hebben vervolgens met die jongen afspraken gemaak. Zoon en hij zochten dan gewoon een lokaal op dat vrij was en daar gingen ze zitten. We hebben op enig moment ook iemand gezocht voor bijles Frans, maar daar kan de leerkracht ons toen niet aan helpen. Ze wist gewoonweg niemand die dit goed zou kunnen - en er ook nog tijd voor had (oftewel: de leerlingen die dit wel konden, hadden al genoeg bijlesklantjes).

Verder gewoon heel positief over de school. Zijn er concrete dingen die je wilt weten?

JVO rules

JVO rules

10-01-2014 om 15:02

Onze zoon zit in de 2e klas. Onze ervaringen zijn ook erg positief, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Bijles kun je idd vragen via de leraar naar oudere leerlingen (zij bemiddelen alleen, tarief e.d. moet je verder zelf uitzoeken). Er is ook een huiswerkklas, waar de leerlingen verplicht moeten blijven (indien aangemeld hiervoor uiteraard) en dan huiswerk moeten maken. Er is een leerling uit een hoge klas aanwezig die evt vragen kan beantwoorden. Eventueel kunnen ze overhoord worden.

Vooral in de eerste klas is het erg goed geregeld met uitval; uren worden vrijwel altijd zo verplaatst dat ze aan het begin of einde uitval hebben.

Onze zoon is er gewoon erg op zijn plek en dat merken wij aan hem.

Wel is het best wel druk, wij wonen niet in Amersfoort, dus hij moet om half 8 de deur uit en is pas om 16.00 weer thuis (5 d/w).

Ook JVO-moeder

Ook JVO-moeder

10-01-2014 om 16:47

prima

sinds dit jaar is onze dochter ook JVO-er, en het bevalt haar prima. Het is een fijne school met heel duidelijke regels (vind ik). We zijn naar verschillende middelbare scholen geweest voor voorlichting en het JVO kwam daar heel gunstig uit. Tot nu toe geen moment spijt gehad.
Bijles is er wel, heeft dochter (nog) niet nodig, en inderdad de huiswerkklas.
Er zijn dit jaar 6 brugklassen van 30 leerlingen, flink groot dus. Dat heeft wel het voordeel dat alle kinderen uit de klas van dochter hier uit de buurt komen en ze samen kunnen fietsen.

nog een jvo moeder

nog een jvo moeder

10-01-2014 om 20:28

prima

Mijn dochter zit in de vierde van het JvO en heeft het prima naar haar zin. In de eerste zat ze in een klas waar nogal gepest werd en ik vond de mentor daar niet altijd even goed mee omgaan. Maar in de tweede zat er een andere mentor bovenop en was het snel over.
Bijles heeft ze nog niet nodig gehad, dus daarover kan ik niets vertellen.
Er vallen wel vrij veel kinderen af. Dochters jaar begon met zeven eerste klassen, zo'n 200 leerlingen. We hebben laatst fotootjes staan tellen bij een ouderavond, in de vierde zijn er nog 143 over. Dat is natuurlijk een nadeel van een categoraal gymnasium, je kunt niet een niveau lager gaan.

Annet

Annet

10-01-2014 om 20:35

Gymnasium heeft standaard veel afvallers

Officieel zijn dat geen afstromers. Ze gaan naar een vwo-klas op een andere school, vaak gaan ze gewoon over. Als je namelijk de cijfers voor Latijn en Grieks weghaalt, blijft er voldoende basis om over te gaan naar een VWO-klas.

Via via heb ik ook goede ervaringen gehoord over dit gymnasium. Dat ging over een kind met Asperger.
Ook als je geen zorgenkind hebt, vind ik het prettig om te horen dat een school goed met zorgenkinderen om kan gaan. Dat zegt ook wat over de school.

JVO-moeder

JVO-moeder

10-01-2014 om 21:00

juist relatief weinig afvallers

Ik vind juist dat er weinig afvallers zijn. Maar het is nogal een relatief begrip. Van diverse scholengemeenschappen in Amersfoort ken ik verhalen (van vrienden van zoon) dat daar juist echt weinig kinderen de eindstreep van VWO of gymnasium halen. Zo was een vriendin (deed tweejarige havo/vwo-brugklas) van de 30 de enige (!) die naar het VWO doorging. Van een andere school hoorde ik onlangs nog dat na bij de overgang van de derde naar de vierde minimaal de helft (!) van het VWO naar havo overstapt. Ieder jaar weer. Blijven zitten is (in de praktijk) op scholengemeenschappen geen optie. Slechte cijfers betekent afstromen. Nou ja, ik ken talloze van dit soort verhalen.

JVO rules

JVO rules

10-01-2014 om 22:06

Afvallers viel mij mee

Volgens mij is uiteindelijk 1 kind in de klas van zoon blijven zitten en 1 naar een andere school (ik weet niet waarom). Nu moet ik zeggen dat uiteindelijk het cijfer van Engels door omstandigheden niet heeft meegeteld voor de overgang, wellicht dat daardoor nog wat kinderen mazzel hebben gehad. Als je bedenkt dat je een cito van 'slechts' 542 nodig hebt om in aanmerking te komen voor het JvO, dan is dat een goed resultaat toch?

Dat met Engels was trouwens een soepele oplossing; vóór de proefwerkweek was een toets niet besproken en door een misverstand was het extra ingelaste bespreekuur niet doorgegaan. Hierdoor kon het laatste proefwerk niet doorgaan en heeft men besloten dus het cijfer niet mee te laten tellen voor overgang. De docent heeft overigens behoorlijk door het stof moeten gaan, vond ik nu ook weer niet nodig, maar zorgde wel voor een verzorgde afronding van dit incident.

JVO mams

JVO mams

11-01-2014 om 19:32

Mijn kind zegt.....

Ik heb een kind in de eindexamenklas van het JVO en 2 kinderen op andere middelbare scholen in de stad. Ik heb 7 jaar geleden gekozen voor het JVO omdat het (toen) een kleine school was. Sinds die tijd zijn er ieder jaar meer leerlingen en meer brugklassen bijgekomen, zijn de gangen overvol en is het een anonieme school geworden (aldus mijn kind). Dit komt omdat ze ieder jaar hoog in de rankings eindigden en er meer aanmeldingen kwamen, maar op een dag keert de wal het schip.
Leuk zijn de extra's en dat er veel individueel ingestelde getalenteerde kinderen op zitten (minder conformisme), maar aan de andere kant veel kinderen van zeer gefortuneerde ouders en daardoor eenzijdige populatie (hockey cultuur & Abercromby fans aldus kind).
Als moeder vind ik het een nadeel dat er weinig leerling begeleiding is en je het zelf mag uitzoeken. Als antwoord op je vraag; mijn kind heeft nooit extra hulp of ondersteuning nodig gehad, maar als je de beschikbaarheid en toegankelijkheid van extra hulp belangrijk vindt kun je beter een andere school zoeken. Leerlingen worden geacht heel zelfstandig te kunnen werken en veel inzicht en studievaardigheden te hebben, alsook een uitstekende werkhouding (volgens school kenmerkend voor de "echte gymnasiast").
Waar van de leerlingen wordt verwacht dat zij " het neusje van de zalm" zijn, geldt dit niet altijd voor de docenten en dan kun je het zelf uitzoeken. Ik weet van weinig afstromers in de afgelopen 6 jaar. Anders dan op een scholengemeenschap worden leerlingen meer binnenboord gehouden, omdat ze anders van school moeten veranderen.
Het JVO is een uitstekende school voor zelfstandig werkende en begaafde leerlingen, voor extra (kostenloze) ondersteuning zou ik verder zoeken.

JVO moeder

JVO moeder

11-01-2014 om 21:08

Grappig

Leuk hoor, dat er zoveel JvO ouders hier zijn. En zo zie je maar, niet iedereen heeft dezelfde indruk. Ik herken het beeld van de gefortuneerde ouders en hockey cultuur bijvoorbeeld helemaal niet. Mijn zoon heeft alleen maar voetballende vrienden, en de meesten wonen 'gewoon' in een tussenwoning. Ook herken ik de opmerking over de grote groei niet. Vijf jaar geleden waren er 7 eerste klassen, dit jaar waren er 6 eerste klassen. Volgens mij is het leerlingenaantal juist vrij stabiel. En het JvO is niet de enige vwo school in Amersfoort met goede scores, er zijn ook prima andere scholen, dat scheelt ook.

JVO mams

JVO mams

13-01-2014 om 11:40

Groei

In de jaarlaag van mijn kind waren 4 klassen. Inderdaad ieder jaar daarna waren er 6 of 7 klassen; dat bedoelde ik met groei. Het JVO is geen kleine school meer, maar vergelijkbaar met de overige scholen in de buurt. Maar misschien is het door de groei ook minder een zgn "kakschool"

Ook JVO-moeder

Ook JVO-moeder

13-01-2014 om 13:04

nou,

Het JVO is inderdaad groot voor een gymnasium, met bijna 900 leerlingen. Wat kleiner had ik ook prima gevonden. Maar ja, dat is er niet in Amersfoort en omstreken, bijna alle scholengemeenschappen hebben over de 1000 leerlingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.