Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

20-02-2017 om 11:23

Ervaring met elastiek op school?

Beste forumgebruikers,

Heeft iemand ervaring met elastiek op school? Zie:

Elastieken aan schoolbanken geven leerlingen rust
http://www.zitdazo.be/single-post/2017/02/16/Elastieken-aan-schoolbanken-geven-leerlingen-rust

Dat artikel gaat over een school in België. We zijn benieuwd of het ook in Nederland wordt toegepast.

Henk Boeke
Redactie Ouders Online

Tijgeroog

Tijgeroog

20-02-2017 om 12:35

Deze

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/118455/Weken-wiebelen-voor-betere-concentratie?r=nieuws

En misschien dat we het voor m'n dochter gaan proberen.

Lekker schoenen uit.

Lijkt me ook heerlijk met een kantoorbaan, lekker wiebelen in je sloffen

Daarom heb ik geen kantoorbaan, deze volwassene kan ook niet stilzitten.

hier wordt er veel over gesproken

En er zijn al ouders naar op zoek, niet alle scholen,die ik ken, zijn enthousiast,omdat ze denken dat ze nog meer gaan wiebelen.

Gene

Gene

20-02-2017 om 14:12

Arme juf/meester

Als ik voor zo'n klas met wiebelende beentjes moest staan zou ik knettergek worden.

Pien

Pien

20-02-2017 om 14:38

Wiebel

Ik sta dit jaar voor een ontzettende wiebelklas (groep 5). Toch lijken deze elastieken me niet handig. De tafels staan bij mij in groepjes (zoals in vele klassen in Nederland). Hier wil ik ook niet vanaf. Maar dat betekent wel dat kinderen tegenover elkaar zitten, wat met de elastieken niet zal gaan.

Ik probeer de kinderen nu hun energie kwijt te laten raken, door na elke les, en soms ook tijdens een les, een energizer te doen. Even een dansje, liedje met bewegingen, tafelsommen springen, spelletje, enz.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

20-02-2017 om 15:48

Dank! (En wat me ook opviel)

Dank voor de nuttige info!

Vooral de verwijzing naar dat item van RTV Drenthe was heel nuttig. Ten eerste omdat je dus - inderdaad - net zo goed een oude fietsband kunt gebruiken, in plaats van een prijzig commercieel product. En ten tweede omdat we nu een aanspreekpunt hebben (SBO 't Hoge Holt in Roden) waar we t.z.t. de resultaten van het experiment kunnen navragen. Tot dat moment wachten we dus nog even met het opnemen van dat elastiek in onze Tips-rubriek.

Wat me trouwens ook opviel aan dat item, was dat er muziek in de klas wordt gedraaid. Ik weet dat dat vaker gebeurt, maar of dát nou zo handig is...

Om discussies hierover alvast voor te zijn, even de feiten (op basis van onderzoek):
- sommige kinderen vinden het onprettig, met name introverte kinderen
- andere kinderen vinden het juist wel prettig, met name extraverte kinderen
- vooral kinderen met ADHD en ADD kunnen baat bij hebben bij de extra prikkels die de muziek biedt.

De vraag is dus vooral of je een klas als geheel moet blootstellen aan muziek tijdens de les (als de leerlingen voor zichzelf werken, dus afgezien van muziekles of samen zingen natuurlijk) als slechts een deel er baat bij heeft en een ander deel er last van heeft.

Milcham

Milcham

20-02-2017 om 19:41

Wat is het verschil

Wat is het verschil met de uier-bal? Dat is een soort skippybal met uiers tegen het wegrollen, was eind jaren '90 erg populair. Konden kinderen ook wiebelen.
Ik denk dat het symptoombestrijding is, de kinderen van nu zijn echt niet drukker dan de kinderen vroeger. Wel worden er veel meer eisen aan kinderen gesteld en wordt er meer druk op ze gelegd.

Vogel

Vogel

20-02-2017 om 21:28

Interessant

Dat kinderen in België er ook hun angst mee kwijt raken. Lijkt mij sterk, maar wie weet.

Bij sommige kinderen is het lichaamsbewustzijn niet zo goed ontwikkeld, die voelen hun lichaam niet goed als ze stil zitten. Wel als ze bewegen, dus dat doen ze dan ook veel. Bij ons op school worden vaak wiebelkussens gebruikt, daarmee beweeg je niet alleen je benen maar ook je hele romp. En ze zijn minder groot en onhandig dan skippyballen.

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek in Roden.

Tango

Tango

20-02-2017 om 21:58

Wiebelkussen

Hier op school hebben ook enkele kinderen een wiebelkussen. Zoon heeft het ook een tijdje gehad op advies van de fysio. Dat is dan weer iets waar niemand anders 'last' van heeft. Van die elastieken zou je inderdaad gauw de kriebels krijgen. Skippyballen heb ik nooit zo begrepen. Lijkt me helemaal niet prettig om op te zitten.
Muziek in de klas draaien lijkt me absoluut niet handig. Er zijn kinderen die daar prima mee om kunnen gaan maar ook die er door worden afgeleid.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-02-2017 om 22:15

interessant

Interessant. Als mijn zoon nog op de basisschool had gezeten, dan had ik het wel willen uitproberen. Hij heeft nu op een zitbal gezeten.

Milcham: ik denk dat een zitbal 'meer' doet dan elastiek. Een elastiek laat een kind alleen wat met zijn benen doen, terwijl een bal effect heeft op het hele lichaam. En het is een beetje te simpel om te stellen dat 'kinderen niet drukker zijn dan vroeger'. Daar gaat het toch niet om? Vroeger waren er ook al kinderen voor wie dit soort oplossingen zeer prettig waren geweest. En dat is nu nog steeds zo.

Tango: zo'n bal is effectiever dan een wiebelkussen. En massa's mensen vinden zo'n bal juist heel prettig om op te zitten, ook volwassenen. Het zorgt ervoor dat je actiever zit, en meer spanning op je spieren zet. En dat is voor sommigen belangrijk voor hun concentratie en aandacht.

Dat anderen er 'last' van zouden hebben, vind ik persoonlijk een lastige. Wat is dat dan, last hebben van? En wiens last telt het zwaarste? Dat blijven ingewikkelde dilemma's. Geluid/muziek is voor sommigen een last. Stilte is voor anderen juist een last. Nu valt dat eenvoudig op te lossen met een koptelefoon, maar dat is met andere dingen minder simpel.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

21-02-2017 om 14:13

Koptelefoon

@ijsvogeltje: nee, een koptelefoon werkt niet. Dan komt de muziek te veel naar binnen, zeg maar, en leidt het te veel af.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-02-2017 om 14:18

"nee, een koptelefoon werkt niet. Dan komt de muziek te veel naar binnen, zeg maar, en leidt het te veel af."

Dat lijkt mij nogal een stelling. Mijn kind is de basisschool doorgekomen dankzij (ondermeer) een koptelefoon met muziek.

Maar mij opmerking was van wat algemenere aard. Geluid kun je nog (redelijk) per kind reguleren (koptelefoon kan ook geluid buitensluiten). Andere dingen zijn aanzienlijk lastiger. En dat leidt als snel tot dilemma's: wie mag last hebben van wat?

lieverdje

lieverdje

23-02-2017 om 09:27

ijsvogeltje

"Milcham: ik denk dat een zitbal 'meer' doet dan elastiek. Een elastiek laat een kind alleen wat met zijn benen doen, terwijl een bal effect heeft op het hele lichaam. En het is een beetje te simpel om te stellen dat 'kinderen niet drukker zijn dan vroeger'. Daar gaat het toch niet om? Vroeger waren er ook al kinderen voor wie dit soort oplossingen zeer prettig waren geweest. En dat is nu nog steeds zo."

Dat zegt Milcham ook niet, hij/zij zegt dat er tegenwoordig meer verwacht wordt van kinderen. Ik denk dat dat wel zo is, dat er meer eisen worden gesteld aan kinderen en mensen in het algemeen in de maatschappij. Daarom ook juist meer diagnoses: persoonlijke eigenschappen worden sneller gezien als abnormaal.

Milcham

Milcham

23-02-2017 om 14:02

Beetje van beide

Ik denk dat er meer eisen gesteld worden waardoor persoonlijke eigenschapoen worden gezien als iets abnormaals, maar ook dat we zó veel van kinderen verlangen, er zo'n druk op ze gelegd wordt dat hierdoor stress en ongewenste gedragingen ontstaan.
Als ik een klas in loop zie ik drie tot vijf kinderen met een geluiddempende koptelefoon, minimaal één wiebelkussen en minimaal één concentratieschot. Ik denk dat al die kinderen dit oprecht nodig hebben, maar niet omdat er iets 'mis' met ze zou zijn. Ik denk dat er iets mis is hoe volwassenen vorm geven aan de wereld van de kinderen.
Een schot, koptelefoon, wiebelkussen, skippybal, elastiek, tangle en wat er verder verzonnen wordt zou een uitzondering moeten zijn, niet een tool waardoor een kind zich staande kan houden in alle belachelijke dingen die wij, volwassenen van ze eisen.
Voor kinderen die echt niet zonder functioneren zonder hulpmiddelen is het anders, maar ik denk dat het percentage kinderen dat een hulpmiddel gebruikt niet klopt. Het kan niet kloppen dat 50% van de kinderen in een klas in het regulier onderwijs een hulpmiddel nodig heeft.
En wanneer kinderen zo veel steun nodig hebben, moet je naar mijn mening iets aan de oorzaak doen.

Milcham...

En wat is dan volgens jou de oorzaak?

Bewegen

Bij mijn dochter op school hebben ook enkele kinderen een wiebelkussen. Het onderstaande artikel geeft een leuke inkijk over de functie hiervan:
(verwijderd door forumbeheer)
De elastieken lijken mij niet handig. Ook als kinderen tegenover elkaar zitten, is dat geen optie. Natuurlijk kan er ook zitbal gebruikt worden. Bij een zitbal en wiebelkussen beweegt het hele lichaam, dat is volgens mij met elastieken minder.
Muziek al dan niet met een koptelefoon kan specifiek bij ADHD misschien wel werken. Maar in het algemeen zijn er volgens mij geen onderzoeken die aantonen dat er een concentratie verbetering optreedt tijdens het luisteren van muziek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.