Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ervaring met combinatiegroep 2/3

Hallo allemaal,

Ik zit in de MR van een openbare basisschool. Het is een relatief kleine school (3 groepen 1&2 en verder van iedere groep 1 klas) en staat in een grote stad. Dit jaar zullen er teveel kinderen (40) doorstromen naar groep 3 wat teveel is voor 1 klas. Nu is de school zich aan het orienteren op een oplossing. 1 van de oplossingen zou kunnen zijn het combineren van groep 2 en 3. Combinatieklassen kent deze school, na groep 1&2, niet.

Nu ben op zoek naar ervaringen, voor en nadelen etc met de combinatieklas 2/3. In de buurt van de school heb ik geen openbare school kunnen vinden die dit heeft. Maar ik kan me voorstellen dat er ouders zijn wiens kinderen op bv een Vrije School zitten of op een school waar simpelweg te weinig leerlingen zijn om een hele groep 2 of 3 mee te vullen en er daarom een combinatieklas is.

Binnenkort is er een vergadering met alle betrokken ouders. Woensdag is er een MR vergadering over dit onderwerp. Graag zou ik van jullie ervaringen leren en deze horen. Alvast dank!

Karen

Karen

17-03-2015 om 07:09

Ervaring

Niet echt ervaring maar enkele jaren terug was er op onze basisschool eenzelfde situatie, te veel kinderen die doorstroomden naar groep 3 (Had overigens te maken met een regelgeving die gunstig voor de school zou zijn, niet zo veel met het niveau van de kinderen. Hoe 'nodig' het was, was achteraf nog maar de vraag). Aangezien groep 3 zo belangrijk werd gevonden met het leren lezen is er toen voor gekozen om tot aan de kerstvakantie (of de voorjaarsvakantie) 2 kleinere groepen 3 te maken en een hogere groep te combineren. Daarna is toen de klas veranderd naar 1 hele grote groep 3. Maar ik geloof geen 40, iets van 34. Besproken optie is toen ook om na die vakantie groep 3 te splitsen in 1 groep 3 en 1 combigroep waarin ook groep 3.

Pug

Pug

17-03-2015 om 07:29

en 4?

Hoe groot is groep 4?

Ik ken iemand die lesgaf in 2/3 en die vond dat te doen. Groep 2 moest dan wel vaak stil zijn.

Vanaf dit jaar zijn er ook voor het eerst groepen gecombineerd op onze (kleine) school en toen de ouders van de kinderen in die groepen dat hoorden zaten ze tegen het plafond. Omdat ze het nooit meegemaakt hadden waren ze er allemaal op tegen.

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 08:22

tjonge

Mijn zoon had in gr drie en vier drie klassen van 18 leerlingen die pas in groep vijf twee klassen werden.

Een andere oplossing is anderhalve fte en bij sommige uren de klas te splitsen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2015 om 09:03

Hier

hebben ze dat probleem ook gehad. Toen is er een groep 3 en een groep 3/4 gekomen. In de laatste klas zaten dan de groep 3érs die wat voorliepen en groep 4 kinderen die wat extra instructie nodig hadden.

Ik vraag me af hoe je een groep 2 met groep 3 kan combineren. Groep 2 speelt toch nog vooral?

amk

amk

17-03-2015 om 09:15

NIET DOEN!!!!

zeker niet als groep 2 een stuk groter is als groep 3.
Mijn dochter zat in de groep 3 en naar nu blijkt is het leren rekenen en de spelling niet voldoende diep in geoefend.

Daardoor is de basis niet goed en komt ze nu in groep 6 in de problemen, zodanig dat er RT gegeven moet worden.
Dit is het beeld van alle kinderen die in die groep 2/3 hebben gezeten.

Spelen met de kleuters is natuurlijk veel leuker dan je eigen werkjes doen.

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 09:26

denk ook aan de toekomst

Wat willen ze het jaar erna? Blijft die combigroep dan voortaan bestaan?

Verder moet je volgens mij niet de snelsten uit de lagere groep combineren met de langzaamste uit de hoge groep. Je moet bij beide groepen de kinderen nemen die goed zelfstandig kunnen werken en de minste instructie nodig hebben.

Kleutergroepen spelen vaak 's middags nog buiten, die tijd moet de leerkracht bij groep 3 zijn en de kinderen uit groep 2 bij andere groepen 2. Zo kan de leerkracht extra uitleg geven aan groep 3.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

17-03-2015 om 09:29

zie ook het andere draadje

Er waren twee draadjes actief, het andere draadje is nu gesloten maar nog wel leesbaar: http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/ervaring-met-combinatiegroep-23

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Ervaring, wel lang geleden

Mijn dochter heeft in een combigroep 2/3 gezeten. Dat heeft voor haar groep en voor haarzelf heel goed uitgepakt, maar er zijn wel een paar voorwaarden.
Ten eerste, en het meest belangrijk: de leerkracht moet erg ervaren zijn en heel goed structuur kunnen bieden en overzicht hebben. En goed samen kunnen werken met de leerkrachten van 1/2. De tweede is de combinatie van de kinderen. Dat luistert ook best nauw.
Bij ons werden de 'stevige' (soc em) kinderen uit groep 2 in de combigroep geplaatst, samen met de kinderen groep 3 die redelijk goed zelfstandig kunnen werken. Daardoor hadden de wat zwakkere leerlingen in de kleine groep 3 meer ruimte en aandacht, en de kinderen groep 2 in de combigroep pikten al wat op van lezen, schrijven en rekenen. De kleintjes gingen buiten spelen met de andere groepen 1/2, op die momenten kreeg groep 3 instructie. Dat is een kwestie van goed plannen en aan je dagindeling vasthouden.
Wij waren er heel enthousiast over, de overgang van 2 naar 3 verloopt zo heel soepel. Voordeel voor kindern groep 3 in de combiklas was dat het lokaal was ingericht als een kleuterlokaal, dus er viel voor hen ook nog veel te spelen. Dat vonden alle kinderen natuurlijk heel fijn!
Kortom, onder voorwaarden zou ik voor zijn.
Als je meer wil weten mag je ook mijn mailadres opvragen bij forumbeheer.

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 10:04

dendy

'Ik vraag me af hoe je een groep 2 met groep 3 kan combineren. Groep 2 speelt toch nog vooral?'

vreemde opmerking is dat eigenlijk... deden jouw kinderen nooit werkjes in groep 2? Ze kunnen natuurlijk de bouwhoek en de huishoek gebruiken in de andere groep 2 en dan daar dat soort dingen doen. Je zou zelfs de groep 2 volledig kunnen inrichten als WERKJESlokaal en daar afwisselend kinderen uit groep 2 laten komen. Dus geen vaste halve groep 2 maar de kinderen die moeten werken naar het lokaal laten gaan waar een deel van groep 3 zit. Brengt veel meer rust.

Leerlingvolgsysteem?

Eigenlijk doen die groepen er helemaal niet toe. Je kunt ook groep 2 met groep 5 combineren. Leeftijd maakt niet uit. Thuis pas je ook niet alles aan aan één leeftijdsgroep bij meerdere kinderen.
De ervaring die amk beschrijft, inleveren op instructie taal en rekenen, komt alleen voor als de leerkrachten de groep uitsluitend als groep willen behandelen en daarin de meerderheid de toon laten zetten. Dat dan ook nog gecombineerd met de gedachte dat 2e groepers helemaal niks te maken mogen hebben met letters en cijfers, waardoor de groep 3 van haar dochter het echt van dat ene moment moest hebben.

Als je het leeftijdverschil zo behandelt als overal in de maatschappij, dan kun je wel gewoon met de oudsten werken, terwijl de jongsten iets anders doen en af en toe zelfs aanhaken (als ze dat willen).

Het is van belang om de leerlingen op hun individuele niveau te blijven volgen. Hoe zit het leerlingvolgsysteem in elkaar?
Er zijn nogal wat scholen die aanhaken op de Ipadschool, omdat die Ipad zo makkelijk registreert wat het kind doet en waar het aan toe is. In die omgeving kunnen alle leeftijden bij elkaar en doet iedereen zijn eigen leerlijn.
Dat volgen moet ook op een andere manier kunnen.

Als het samenvoegen een tijdelijke oplossing is, kiezen tussen twee kwaden misschien, dan moet je dat ook zo benaderen. Vraag de leerkrachten of ze het zien zitten. Bedenk dat het voor die 2e groepers helemaal niet uitmaakt. Die komen ook echt tot spelend leren als ze de klas delen met bijvoorbeeld groep 8.

Juf

Juf

17-03-2015 om 12:36

Kan

Op de school waar ik werk hebben we een groep 2/3. Dat gaat prima. De kinderen doen het zelfs beter dan in homogene groepen.

combiklas

Dochter heeft in een hogere groep elk jaar in een combiklas gezeten. Dat kon omdat het een kleine klas was, maximaal 15 leerlingen. Naast de fulltime juf was er bijna permanent een klasseassistent of stagiaire. De school had aanvankelijk ook extra gelden omdat het een zwakke school was.
Het lijkt me onwerkzaam als de klas 30 kinderen heeft, 2 parttime juffen die het permanent alleen moeten rooien en dan nog een paar lichamelijk of geestelijk gehandicapte kinderen en kinderen met een leer- of ontwikkelingsachterstand, -voorsprong, of - verschil.
Nou daar tussenin zo'n beetje laveren en de balans zoeken is het wel, denk ik. Je kunt de school ook niet sluiten of kun je kinderen van school sturen en klassen opheffen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2015 om 14:10

Barveaux

Het zal overal anders zijn, maar hier zitten de kleuters gewoon echt apart van de rest. 4 lokalen met een hal waar gespeeld wordt. En waar gespeeld wordt is op zijn minst geroezemoes.
Hier doen de kleuters natuurlijk ook werkjes, maar dat zijn echt andere werkjes dan in groep 3. Er wordt vooral gespeeld, gezongen etc. De kring duurt ook veel langer dan in de hogere groepen.
Kortom, er zijn grote verschillen. En ik geloof best dat de combi kan, maar het lijkt me zo lastig. Omdat de dagindeling van kleuters en hogere groepen zo anders is.

creabea

creabea

17-03-2015 om 14:17

positieve ervaring dus,

zie het andere draadje. Nu moet ik wel zeggen dat er op deze school inderdaad ervaren leerkrachten zitten en de populatie vrij makkelijk is (veel hoogopgeleide ouders, de meeste kinderen zijn heel leergierig). Op de school waar we eerst zaten had het misschien niet gekund. Verder heeft de school hier bewust combiklassen: 1, 2-3, 4-5, 6-7, 8 en is het systeem een beetje montessori-achtig. Niet met van die echte Maria Montessori- dingen, maar wel werken de kinderen met een weekplanning en hebben ze naast het reguliere werk hun eigen projectjes. Kinderen uit verschillende groepen worden aan elkaar gekoppeld (ook bijvoorbeeld groep 3 aan groep 8), waar men heel enthousiast over is. We zitten nog maar net bijna een jaar op deze school, dus veel ervaring heb ik er nog niet mee; maar tot dusver bevalt het goed!

De vorige school waar we ervaring mee hebben, was een kleine school met gedwongen combinatieklassen en dat pakte niet altijd goed uit daar; leerkrachten waren niet persé allemaal goed ingespeeld op het lesgeven aan 2 groepen tegelijk.

Ook mijn adres mag je aanvragen via forumbeheer, voor de naam van de school.

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 14:26

juf

'Op de school waar ik werk hebben we een groep 2/3. Dat gaat prima. De kinderen doen het zelfs beter dan in homogene groepen.'

Ik neem aan dat de kinderen dan random in die groepen geplaatst zijn en niet, zoals mij het beste lijkt, de kinderen die goed individueel kunnen werken en minder instructie nodig hebben in een combigroep zetten?

Fruitella

Fruitella

17-03-2015 om 14:33

een van de reden voor overstap

Dat er een combinatiegroep 4/5 zou komen was voor ons een (van de vele) reden(en) om over te stappen. Naar mijn mening is de belasting van de leerkracht groter en dan is het wel handig als de school en zeker ook de leerkracht ervaring hebben met combinatieklassen: er moet twee leerprogrammas voorbereid worden. Dat was niet het geval. Daarbij kwam dat de leerkracht ook geen extra ondersteuning kreeg, waardoor het geheel voor ons onrealistisch leek.

De leerkracht moet niet alleen op verschillende niveaus lesgeven (en met 3 niveaus binnen 1 groep, zijn dat er al 6 in een combinatieklas). Het komt natuurlijk goed uit als wat nieuw is in de ene groep, in de andere groep sowieso herhaald moet worden (op dat moment) en daarom kan aansluitende niveaus juist wel belangrijk zijn omdat het de leerkracht minder belast dan zeg groep 3 en 5 in 1 klas. Daarnaast is het ook handig dat de kinderen in de klas redelijk zelfstandig kunnen werken en er weinig kinderen zijn die specifieke aandacht nodig hebben omdat de leerkracht minder beschikbaar is (voor uitleg, aansturing) in een combinatieklas.

Het kan wel, denk ik, maar wel met de juiste begeleiding en ervaring.

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 14:44

Fruitella

'De leerkracht moet niet alleen op verschillende niveaus lesgeven (en met 3 niveaus binnen 1 groep, zijn dat er al 6 in een combinatieklas). '

zolang je ook nog een gewone groep hebt pik je natuurlijk niet per groep er drie niveaus uit als het even kan.

Fruitella

Fruitella

17-03-2015 om 16:00

Barvaux

Je hebt de schoolpopulatie niet voor het uitkiezen (als je bij de kleuters al kon voorzien hoe die zich zouden ontwikkelen). De ideale kinderen voor een combinatiegroep zijn niet perse altijd voor handen. Het hangt van meer factoren af of het een succes wordt en of het succes voor jouw kind is.

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 16:35

fruitella

Dat begrijp ik maar je gaat natuurlijk als het even kan niet zes verschillende niveaugroepen in een combiklas zetten als dat niet hoeft. Als de combiklas de énige klas is moet je wel, dat snap ik ook.

Libertine

Libertine

17-03-2015 om 21:21 Topicstarter

wow!

Wat fijn al die reacties! Dat helpt enorm. En biedt ook zeker wat nieuwe opties. Volgens mij wordt er nu enkel aan combinatieklassen gedacht, en dan ook voor de volgende jaren. Maar wellicht is het idee 1 combiklas en 1 groep 3 met een bewuste indeling van die groepen ook nog wel een mogelijkheid. Ook is het me nu duidelijk dat extra ondersteuning van de docenten een must is. Op de school is steeds minder sprake van de zogenaamde gewichtsleerling dus ik vermoed dat er ook financieel behoorlijk wat belangen spelen.

De school heeft een heel stabiel team. Goeie docenten ook. Zij zien het heel erg zitten. Maar de school heeft een barslechte reputatie als het om communicatie en veranderprocessen gaat. Meestal drukken ze alles er gewoon door. De school kent steeds meer witte ouders die hoogopgeleid zijn. Dat is een hele betrokken groep ouders te zijn waar de school nog niet zo goed raad mee weet. Met jullie hulp kan de school de info-avond in ieder geval goed voorbereiden. Veel dank daar voor!

Katniss

Katniss

17-03-2015 om 21:26

Bij ons op school

Bij ons op school is momenteel alleen groep 6 (waar mijn dochter in zit) geen combiklas. Volgens mij is dit jaar groep 3/4 samen, maar vorig jaar was er een 2/3 en een losse groep 3. Er wordt gewoon naar de groepen gekeken, wat die nodig hebben, en met behulp van LIO's en de IB'er wordt er apart instructie gegeven. Momenteel is ook groep 7/8 gecombineerd, en wordt de klas regelmatig gesplitst zodat groep 8 zich gezamenlijk kan richten op het als groep afscheid nemen van de school.
Desondanks ben ik wel blij dat mijn kinderen altijd in een homogene groep (m.u.v. 1/2) hebben gezeten, ze ontspringen steeds de dans.

mama van twee

mama van twee

17-03-2015 om 21:38

Hier alleen maar groepen 2/3

Bij ons op school zijn sinds een jaar of 8 alleen nog maar groepen 2/3 (is toen bewust voor gekozen). In het begin waren veel ouders hier huiverig voor, maar dat was eigenlijk snel genoeg over en zo'n 90% van de ouders hier is hier positief over. Uit ervaring blijkt dat veel groep 2-ers ongemerkt al veel meekrijgen van groep 3 (en daardoor wordt voor hen de overgang naar groep 3 makkelijker) en dat doordat er in een groep 2/3 toch nog gelegenheid blijft voor groep 3 om af en toe te spelen de overgang voor groep 3 ook makkelijker loopt dan van een groep 1/2 (veel spelen) naar groep (alleen leren). Verder scheelt het natuurlijk ook als er een goede leerkracht voor de groep staat die dit goed aankan. (Maar dat geldt eigenlijk voor elke groep vind ik).

Henriette123

Henriette123

18-03-2015 om 00:04

Hoeft geen probleem te zijn

Juist als er maar 1 combiklas op school is, kunnen ze er een geschikte leerkracht voor zetten.
Ons kind heeft vanaf groep 4 tot en met 7 in een (vaste) combiklas gezeten, en dat ging prima.
Juist omdat het de enige combiklascombiklas school was, stonden er altijd ervaren en goede leraren voor de groep.
Daarnaast kunnen ze kinderen die het misschien moeilijk zullen hebben in een combinatieklas, in een "enkele" groep 3 zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.