Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ervaring met combinatiegroep 2/3

Hallo allemaal,

Ik zit in de MR van een openbare basisschool. Het is een relatief kleine school (3 groepen 1&2 en verder van iedere groep 1 klas) en staat in een grote stad. Dit jaar zullen er teveel kinderen (40) doorstromen naar groep 3 wat teveel is voor 1 klas. Nu is de school zich aan het orienteren op een oplossing. 1 van de oplossingen zou kunnen zijn het combineren van groep 2 en 3. Combinatieklassen kent deze school, na groep 1&2, niet.

Nu ben op zoek naar ervaringen, voor en nadelen etc met de combinatieklas 2/3. In de buurt van de school heb ik geen openbare school kunnen vinden die dit heeft. Maar ik kan me voorstellen dat er ouders zijn wiens kinderen op bv een Vrije School zitten of op een school waar simpelweg te weinig leerlingen zijn om een hele groep 2 of 3 mee te vullen en er daarom een combinatieklas is.

Binnenkort is er een vergadering met alle betrokken ouders. Woensdag is er een MR vergadering over dit onderwerp. Graag zou ik van jullie ervaringen leren en deze horen. Alvast dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

16-03-2015 om 22:27

hier op school

is dit jaar ook een groep 2/3 gestart.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik kan je de emailadressen van school en de MR geven.
Dan mail je me maar op thursday . next @ mail . com

Pien

Pien

16-03-2015 om 22:51

Geen ervaring

maar waarom zoek je naar ervaringen van alleen openbare scholen? Ik denk dat je de denominaties en onderwijs-soorten doorelkaar haalt.
Je hebt openbare, katholieke en protestants christelijke scholen. En daarnaast heb je scholen van een speciale onderwijssoort, zoals Jenaplan, Dalton, Vrije School, Montessori, etc. Die scholen kunnen openbaar zijn, maar evengoed katholiek of pc.

Dit even off-topic, maar wellicht ter info.

Libertine

Libertine

16-03-2015 om 23:08 Topicstarter

thursday next en pien

Thursday next, wat een aardig aanbod. Ik stuur je morgen even een mail!

Pien, volgens mij staat er niet dat ik alleen zoek naar Openbare scholen. Er is vooralsnog een lijntje uitgegooid bij het overkoepelende school bestuur en daar zijn enkel openbare scholen bij aangesloten. Daar is de zoektocht naar ervaringen dan begonnen maar er staat volgens mij niet dat ie daar ook moet eindigen. Dat was in ieder geval niet de intentie

creabea

creabea

16-03-2015 om 23:42

ja, hier 2/3

mijn kind zit in groep 2 in een 2/3 combinatie. De school doet dit bewust (grote school van 400+ leerlingen), omdat kinderen in groep 2 vaak al interesse hebben in lezen en schrijven en kinderen in groep 3 nog heel speels zijn. Feitelijk is het een verlengde kleuterklas, waarin de kinderen toch al leren lezen en schrijven en rekenen; groep 2 is hier iets schoolser dan een reguliere kleuterklas en groep 3 is hier véél speelser dan een reguliere groep 3. De kinderen starten in groep 4 op het zelfde niveau als elders, dus voor de leerprestaties lijkt het niet uit te maken. Het onderwijs is hier net als in veel kleuterklassen op andere scholen projectmatig, maar de onderwerpen zijn hier net iets complexer dan op bijvoorbeeld de vorige school waar de kinderen op zaten (bijv. archeologie vs. in en om het huis)

Ik ben er heel blij mee, met een slimme jongen die al eind groep 1 voorzichtig begon met lezen en rekenen. Hij hoeft in groep 2/3 nu overigens nog helemaal niks te lezen of te rekenen, maar het mag wel altijd. En omdat andere kinderen (uit groep 3) het doen, willen kinderen uit groep 2 die al een beetje kunnen lezen ook wel uit zichzelf een boekje pakken. Op de vorige school werd hij in groep 1 (groep 1/2 combi) ook eens aan een rekenwerkje gezet, in zijn eentje, maar dat vond hij niet leuk omdat hij de enige was en bovendien was het te simpel volgens hemzelf.

Het nadeel is er vooral voor de leerkrachten, die schijnen het heel erg druk te hebben in groep 2/3. Groep 3 is ook hier een sleuteljaar, waarin een goede basis gelegd moet worden voor het lezen en rekenen. Er gaat dus heel veel aandacht naar individuele kinderen van groep 3, terwijl er ook veel speeltijd met groep 2 op het programma staat. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt er 's ochtends gewerkt en is er 's middags vrij spelen voor zowel groep 2 als groep 3 (met ruimte om evt. werk van de ochtend af te maken).

amk

amk

17-03-2015 om 09:25

2 draadjes dat is niet handig

dit draadje staat dubbel en in beiden komen reacties.

Ik word dit jaar geconfronteerd met de gevolgen van een 2/3 groep voor een kind in groep 3.

Het resulteert in RT omdat zowel rekenen als spelling niet voldoende zijn ingeoefend. Groep 3 is volkomen ondergesneeuwd bij groep 2.

Dit blijkt voor alle kinderen die destijds in die groep 3 hebben gezeten dat ze toch minder scoren als verwacht. De stof van groep 5/6 bouwt er natuurlijk op door en daar komen ze dan op het automatiseren in problemen.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

17-03-2015 om 09:28

Twee draadjes

Er zijn nu inderdaad twee draadjes bezig. Dit draadje gaat op slot, zodat het nog wel gelezen kan worden maar er kunnen geen nieuwe reacties meer bij komen.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.