Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mies

Mies

04-11-2014 om 16:14

Erg hoge ouderbijdrage met 3 kinderen

Wij kregen vandaag de rekening voor de ouderbijdrage van de school van onze kinderen (VO).
We moeten 771 euro betalen. Dit is de ouderbijdrage, maar ook lidmaatschap oudervereniging, leerling-vereniging, leermiddelen en uitstapjes.
Ik vind het wel erg veel geld. Hoe zit dat bij jullie kinderen op school?

Linda K

Linda K

04-11-2014 om 16:32

Hier

Oudervereniging, kluisje, plusklas, excursies, leermiddelen is hier 250 voor een jaar. Dat komt dus prima overheen met wat jij beschrijft. Het is ongeveer 100 plusklas, 100 excursies en 50 overig. Excursies variëren per jaar, maar kosten meestal tussen de 50 en 150.

Adrienne

Adrienne

04-11-2014 om 16:34

nog hoger als...

Bij de middelbare school van onze dochter is dat ongeveer 150 euro per kind, dus duidelijk minder dan jij noemt. Als ze naar de middelbare school zou zijn gegaan van de basisschool waar ze op zat (Werkplaats Kindergemeenschap te Bilthoven) was dat veel meer geweest, ook nog veel meer dat wat jij noemt, maar goed, dat is dan ook een van de duurste niet-particulieren scholen van Nederland. Zie ook http://www.wpkeesboeke.nl/ouders-sp-518691532/ouderbijdrage

Let alleen wel op: onderwijs in Nederland is (min of meer) gratis, ten minste dat is de bedoeling. Natuurlijk wil je vaak ook wel bijdragen aan het schoolreisje dat alleen maar leuk is, of begrijp je wel dat sommige zaken er leuker op worden als de ouders ook meehelpen. Maar waar ik een hekel aan heb, is als de school net doet of het moet. Of dat het vanzelfsprekend is. Of als ze wel toegegeven dat de ouderbijdrage vrijwillig is, maar een enorme druk erop leggen dat je moet betalen.
Waar ik ook een hekel aan heb is als school met droge ogen zou beweren dat je 'moet' betalen voor leermiddelen. Welja! Daar krijgen ze geld voor en als je dat deel niet zou betalen mogen (nou ja, moeten) je kinderen nog evenzogoed onderwijs krijgen.
Succes met je beslissingen (je kunt ook voor slechts een deel tekenen om te betalen).

Groeten,
Adrienne

Katniss

Katniss

04-11-2014 om 16:45

Hoger

Volgens mij betaal ik ongeveer 300 euro aan vaste ouderbijdrage en dan nog ongeveer 100 euro per jaar aan extra excursies en activiteiten. Ik ben dan ook blij dat mijn kinderen 6 jaar in leeftijd schelen, zodat de een van het v.o. af is als de andere er heen gaat

Hoger

Maar het bedrag kan wel in termijnen worden betaald.

Marie

Marie

04-11-2014 om 18:20

3e kind?

Begrijp ik het goed dat nu jullie derde kind nu naar het VO gaat? Wat betaalde je de vorige jaren dan?
Hier wisselt het per jaar, hangt ervan af of je "spaart" voor een schoolreis (mag ook in 1 keer betaald worden).

KGO

KGO

04-11-2014 om 22:17

hoog

Wat hoog zijn de bedragen zeg.
Ik heb twee kinderen op het voortgezet onderwijs, op twee verschillende scholen. Hier betalen we per jaar zo'n vijftig gulden per kind. Daar zitten geen excursies bij, die worden apart gerekend maar zijn ook niet verplicht (bv. zeilweek, dagje weg naar pretpark oid).

Kaatje

Caesar

Caesar

05-11-2014 om 00:00

Kaatje

Mogen jullie nog in guldens betalen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2014 om 07:23

Hier ook niet

Hier kost een schooljaar rond de 100 euro. Ik vind het echt hele grote bedragen en vraag me af wat ze dan doen voor dat geld.

Wil je dat wel?

Bij hoge rekeningen heb ik altijd de neiging om te kijken of er iets geks tussen staat.
Eens kijken: "Dit is de ouderbijdrage, maar ook lidmaatschap oudervereniging, leerling-vereniging, leermiddelen en uitstapjes."

Het eerste wat me opvalt is de leerling vereniging. Wat is dat nu weer? Hebben de leerlingen dat zelf opgericht? Wie is daar dan bestuur en voorzitter? Eén vereniging kost geld, twee kosten meer. Waarom is dat? (de voetbalvereniging heeft ook geen aparte vereniging voor kinderen, toch?)

Wil je trouwens wel lid worden? Willen (alledrie) je kinderen dat ook?
Het hoeft niet. Dat scheelt misschien al een slok op een borrel.

De post leermiddelen begrijp ik ook niet helemaal, want die moet de school per definitie gratis verstrekken. Waar gaat dit over?

Dan blijven de posten 'ouderbijdrage' en 'uitstapjes' over. Dat klinkt ook al dubbelop.
Waarvoor is die ouderbijdrage precies bestemd?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2014 om 09:37

Vraag ik me ook af

Hier wordt voor iedere aktiviteit apart een bijdrage gevraagt. Geen losse ouderbijdrage dus. Maar deze school houdt de uitjes ook klein. Keertje zwemmen, keertje theater, een dagje antwerpen. Dat dagje Antwerpen koste trouwens 20 euro en dat vond ik een mooie prijs.

Wat doen die scholen voor spannends als er zoveel voor moet worden betaald?

Barvaux

Barvaux

05-11-2014 om 09:53

Dendy

Heb jij het over basisschool of voortgezet?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-11-2014 om 10:08

barveaux

Over het VO, daar ging het toch over?

Barvaux

Barvaux

05-11-2014 om 10:17

ja ok

Ik wilde het even duidelijk hebben voor de zekerheid

Ilva

Ilva

05-11-2014 om 10:33

Hier ook

Drie maanden achter elkaar 80 euro per kind. Alleen in de laatste maand iets minder omdat we twee kinderen daar op school hebben zitten. De kosten bestaan uit drie delen en deze 240 euro is alleen de eerste twee delen. Het derde deel betaal je per keer (voor uitjes e.d.)

Dus ja, het bedrag komt wel ongeveer overeen.

Selecteren

Het vo van mijn oudste vroeg niet al te veel ouderbijdrage, maar voerde wel posten aan die in mijn ogen onnodig of onterecht waren. Ik heb alleen betaald voor de posten waarvan ik het nut in zag.

Voor mijn tweede dochter betalen we 385 euro per jaar, exclusief schoolreizen. Dit betalen we in zijn geheel omdat zij een school met wat extra's bezoekt waarbij ik graag bereid ben om die extra's te betalen. Ik vind ook dat we daar waar voor ons geld krijgen.

Volgend jaar heb ik drie kinderen op het vo. Ik weet nog niet waar de jongsten heen gaan en wat dat gaat kosten, maar drie kinderen is sowieso een dure hobby. Op zich vind ik ca. 250 euro per jaar voor een school zonder fratsen stevig aan de prijs, maar als er bijvoorbeeld een reservering voor een grotere schoolreis in zit lijkt met me wel redelijk. Je bent niet verplicht om te betalen, maar school kan je kind dan wel van niet-onderwijskundige activiteiten uitsluiten. Je kan ook bepaalde posten wel en andere niet betalen. Lid zijn van een oudervereniging is met één keer betalen ook geregeld, dat zou je niet drie keer hoeven doen omdat je toevallig drie kinderen op die school hebt.

skik

Briljant!

"Lid zijn van een oudervereniging is met één keer betalen ook geregeld, dat zou je niet drie keer hoeven doen omdat je toevallig drie kinderen op die school hebt."
Aha, maar natuurlijk wel als je een aparte leerling vereniging hebt. Elke leerling apart lid. En de ouders ook nog, in weer een aparte vereniging.

Dat tikt vanzelf aan.

Gelukkig ben je niet verplicht om lid te worden, al kan dat ook weer wel betekenen dat je aan bepaalde dingen niet mee kan doen.

pittig!

Inderdaad pittig hoor! Wat doen ze extra voor dat geld? Want je weet zelf toch ook wel dat dit niet standaard bedragen zijn? Ik ben benieuwd!

Barveaux

Barveaux

05-11-2014 om 11:20

twee voorbeelden

Twee kinderen op twee verschillende scholen:
brugklaskind:
11 euro introductiesportdag
110 euro meerdaags brugklaskamp
16 euro project
10 euro ander project
14 euro volgend project
55 euro ouderbijdrage
15 euro kluishuur

Havo4kind:
55 euro middelenfonds
75 euro activiteitenfonds
15 euro ouderfonds
60 euro voor technasium

simone

simone

05-11-2014 om 13:26

koopje

goh, ik zit geloof ik voor n koopje als ik deze bedragen lees. kluisje is hier op de ene school 10 euro en de andere 7,50. vrijwillige ouderbijdrage is tussen de 10 en 20. excursie is zo'n 20 euro. ik kom uit voor 1 kind op 40 euro (A5) en de andere 2 ca 70 euro pp (V4 en TL4). Dus ruim onder de 200 voor 3.

Karin

Karin

05-11-2014 om 13:37

Postjes-bijdrage

Ook hier een forse bijdrage aan allerlei potjes. Waar je per post kiest of je bijdraagt. Wat ik dan wel weer aardig vind is dat er ook een post is opgenomen om te storten in een fonds voor ouders die niet de basisbijdrage kunnen betalen.

bibi63

bibi63

05-11-2014 om 14:19

hier ook leerlingenvereniging

Die organiseren o.a. de schoolfeesten en het 'diner' voor de eindexamenleerlingen.
Kosten: 15,== p/j per kind.
Er is geen entreeprijs voor de schoolfeesten. Fris/chips e.d. voor (bijna) kostprijs (ik geloof 30 cent voor een bekertje cola).
De schoolfeesten zijn meestal op school, dus geen zaalhuur te bekostigen. Een enkele keer buiten school, dan is er wel entreeprijs a 3,50 geloof ik.
Ik heb eens gevraagd wat er van die 15,- per kind wordt bekostigd. Dat is o.a. huur e/o onderhoud e/o aanschaffen van muziekinstallatie, mengpaneel, lichten e.d. De schoonmaak na het feest (zaterdag door het schoonmaakbedrijf). De leden van de vereniging ruimen zelf op na het feest, maar doen niet de algehele schoonmaak van vloeren, wc's e.d. Het oppimpen van de zaal, flyers/posters. En verder voor het jaarlijkse eindexamen diner: het inkopen van eten/drinken (deels catering). Huur servies/bestek, tafels enz. En er is altijd een (betaalde) kok/restauranthouder aanwezig die controleert op hygiëne e.d.
Nou ja, gezien het feit dat e.e.a. verder nagenoeg gratis is, kan ik er wel mee leven.
Bibi

Yura

Yura

05-11-2014 om 16:27

Komt net binnen

Hier komt de rekening toevallig net binnen en ja dat is even schrikken. Voor oudste (5 atheneum): Schoolbijdrage (niet nader gespecificeerd) 118, kluishuur 12,50, project LO (weet ik niks van, nog niks over gehoord) 30,00, eindejaarsuitje 25,00, totaal 185,50. Daar komt echter dit jaar 625 euro bij voor de reisweek waarvan de eerste 300 vorige week betaald moest zijn.
Voor jongste (4 gymnasium): Schoolbijdrage 118, kluishuur 12,50, meerdaagse excursie 160,00, eindejaarsuitje 35,00 excursies gymnasiumafdeling 75,00, totaal 400,50. Kortom ik moet binnen een maand voor 2 kinderen 886 euro ophoesten en dan voor eind februari nogmaals 325 euro. Die uitjes zullen misschien niet verplicht zijn, maar bij de meerdaagse excursie van jongste moet ook een groepsopdracht gedaan worden voor biologie dat als practicumdeel telt voor het eindexamen.

Barvaux

Barvaux

05-11-2014 om 16:49

Yura

Hier hebben ze op beide scholen wel een mooi systeem, je kon de school machtigen en die halen in 4 en 6x het geld van je rekening Niet in 1 of 2x in ieder geval.

Yura

Yura

05-11-2014 om 18:20

In delen

Met dit soort bedragen is dat inderdaad beter, kan me voorstellen dat sommige mensen hier wel een probleem mee hebben. Het totaalbedrag is ook elk schooljaar anders, dus je kunt er niet echt op anticiperen, behalve op die 118 eigenlijk.
Overigens nav deze draad even gekeken wat die "schoolkosten" nou inhouden. Volgens de site is dat voor zaken als schoolkranten, voorstellingen etc. De schoolkrant komt echter alleen nog digitaal en ze hebben 1x per jaar een grote talentenshow waar je een kaartje voor moet kopen. Ook voor schoolfeesten moet apart een kaartje gekocht worden. Kortom de school strijkt jaarlijks zo'n 120.000 euro op en niemand weet wat ze ermee doen. Misschien daar toch eens induiken.

Yura

Als je het idee hebt dat posten er op staan die nergens op slaan, dan betaal je die toch gewoon niet? Dan krijg je die digitale schoolkrant misschien niet, maar daar mis je waarschijnlijk weinig aan. En die talentenjacht, als je kinderen daar niet aan mee doen, dan draag je daar gewoon ook niet aan bij. Ik betaalde destijds niet voor de post 'excursies', omdat ze in de praktijk nooit een excursie maakten. Bij de post 'lesmateriaal waarvoor wij door het ministerie niet voldoende bekostigd worden' heb ik aangegeven dat ze dat vooral met het ministerie moeten uitzoeken maar niet met mij.

skik

Katniss

Katniss

05-11-2014 om 19:31

Onderhoud

Bij onze ouderbijdrage zit ook een bedrag (ik meen 100 euro) voor onderhoud van het monumentale pand. Dat is dan wel een post waar ik mijn twijfels bij heb, maar ik durf het ook niet goed aan om erover te protesteren. Sowieso stelt de school in de brugklas de inschrijving afhankelijk van je ondertekening van de machtiging voor de ouderbijdragen. Ook dat kan natuurlijk niet door de beugel, maar ik was allang blij dat dochter door de loting was gekomen. En dan heb ik ook nog borg voor de schoolboeken betaald (eenmalig), a 100 euro.

Katniss

maar nu zit je kind erop en ze kunnen haar er niet meer afschoppen, dus nu is er geen reden meer om dubieuze posten te betalen. Geld voor onderhoud - kom op zeg, wat krijgen we straks, een wekelijkse rondgang van de collectezak? Het is verd... de kerk niet!

Die machtiging kan uiteraard weer worden ingetrokken.

groeten,

Temet

Katniss

Zo, da's van de ratten besnuffeld. Mijn ervaring is trouwens dat je helemaal geen reactie krijgt als je niet het volledige bedrag betaalt.

skik

De tarieven voor ons dit jaar: € 2035 (2 kinderen)

Kind A, 5 VWO, school A:totaal € 1160
- Algemene schoolbijdrage
- Bijdrage fonds Ouderraad
- Gymnasiumreis
- Activiteitendag
- Culturele dagen april
- excl. facultatieve trips, leerlingenvereniging e.d.
Dit jaar nogal prijzig vanwege Romereis (bijna € 1000,=). School heeft potje voor ouders die niet kunnen betalen, potje wordt o.a. gevuld door ouders die dat wél kunnen. School biedt bijv. in 6VWO gratis en betaalopties aan bij gym/LO. Als je erom vraagt, zal je vast in termijnen kunnen betalen.

Kind B, 1 VWO (Tweetalig), school B: totaal € 875
- Algemene schoolkosten, veroorzaakt door de tweetalige opleiding.
- Onderwijskosten zoals IB-Engels-examenkosten.
- Reis- en cursuskosten voor bijv. introductiekamp en internationale activiteiten (reisjes buitenland en taaltrainingen hogere leerjaren).
- COS-programma (COS = Cultuur, Ontspanning, Sport).
- Individueel gebruik van locker en schoolpas.
- Administratiekosten.
- Kosten in verband met het aantrekken van native-speakers.
- excl. toelatingstest (€ 50,-); meerkosten buitenlandse stages, Macbook verplicht.
School geeft aan dat wij gekozen hebben voor een tweetalige opleiding met “een andere dan een bij of krachtens de wet geregelde bijdrage” zoals bedoeld in de eerste zin van art.27, tweede lid WVO. Bij aanmelding en jaarlijks opnieuw verplicht je je tot betaling van de bijdrage. School biedt de mogelijkheid om in 3 termijnen te betalen (vóór Kerst heb je dan alles betaald).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.