Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ipad

Ipad

01-04-2015 om 20:45

Erasmiaans Gymnasium Rotterdam ipadonderwijs

Op you tube kwam ik een filmpje tegen over een pilot met de ipad op het Erasmiaans Gymnasium Rotterdam uit 2011 en een volgend bericht uit 2013:

Het Erasmiaans Gymnasium stapt vanaf het komende schooljaar met de eersteklassers
definitief over naar de iPad. Begin 2011 startte de school een experiment in één eerste klas.
De reacties van docenten, leerlingen en ouders zijn zo positief, aldus rector Paul Scharff,
dat de school nu definitief overstapt. ‘We zijn ervan overtuigd dat de tablet in de toekomst
het leermiddel gaat worden. Dat is nu al vaak het geval op de universiteiten, waar bijna
al onze leerlingen hun studie voortzetten.’ Het aanbod van digitale methodes groeit snel,
constateert de rector. ‘De uitgeverijen zijn inmiddels zo ver dat we zonder risico kunnen
overstappen. Daarnaast zijn er nu zoveel extra’s dat wij vinden dat we onze leerlingen de
iPads moeten aanbieden.

Uit 2014.


https://www.youtube.com/watch?v=MFSemizeejo
Ik vond het sociale aspect erg breed uitgemeten en mis reacties van ouders en de eventuele invloed op de kwaliteit van het onderwijs en resultaten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit verder gegaan is en met name wat ouders daar nu van vinden?

Lees mee

Ben ook benieuwd!

Erasmiaans staat wel al sinds mijn middelbare school tijd (20 jaar geleden) als zeeeer goed te boek. Ik denk in al mijn onschuld dat zij hun goede naam niet te grabbel gooien als ze niet zeker weten dat het goed is.

Maar ik ben en ken geen insiders, dus ben benieuwd!

tonny

tonny

01-04-2015 om 21:41

zal eens vragen

Mijn neefje zit daar op school. Eerste klas.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2015 om 09:28

Vaag

Mijn neefje zit er ook

Ik heb er niet heel erg positieve geluiden over gehoord maar kan het niet precies zeggen.

Hier kan ik wel wat over zeggen:

"Dat is nu al vaak het geval op de universiteiten, waar bijna
al onze leerlingen hun studie voortzetten." (dit is 2011)

Complete lariekoek.

Barvaux

Barvaux

02-04-2015 om 10:38

ipad

Mijn zoon gebruikt een laptop en zelfs dan vind ik het lastig dat ik geen overzicht heb in het hoofdstuk en met een werkboek EN een tekstboek wordt het nog lastiger om die tegelijk open te hebben.

Een ipad heeft een veel kleiner scherm, nog minder overzicht.

Ik ben er nog niet achter of dit een dingetje is omdat wij anders gewend zijn of dat het echt iets is wat niet handig is.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2015 om 14:32

infoouders

Ho even. De ene 'ipadschool' is de andere niet. Een tablet gebruiken impliceert niet dat het hele onderwijs overhoop gehaald wordt. Die Steve Jobs scholen gaan daar op een heel andere manier mee om dan het Erasmiaans. Dat weet ik er dan weer wel van.

Lekker makkelijk en lui om alles op 1 hoop te gooien. Ze gebruiken een tablet dus dan zal het verder allemaal wel hetzelfde zijn..

An

An

02-04-2015 om 17:24

gestopt

Het Gymnasium van mijn dochter is juist gestopt met de ipadklas. Mijn dochter zegt dat je de ipadklas herkent in de pauze. Allemaal kinderen met een ipad op een rijtje. Spelletjes aan het spelen.....

ipad

ipad

02-04-2015 om 18:35

Wat was de reden dat ze stopten?

"Mijn dochter zegt dat je de ipadklas herkent in de pauze. Allemaal kinderen met een ipad op een rijtje. Spelletjes aan het spelen....."

En de andere kinderen vast allemaal met hun telefoon op een rijtje. ;0)

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2016 om 22:36

Erasmiaans en ipad

Ik ben geen Volkskrant abonnee (meer), maar blijkbaar is er een update op het Erasiaanse ipad front:

http://www.volkskrant.nl/opinie/ipad-in-het-onderwijs-op-zijn-retour~a4232706/

Kan iemand met een abonnement kort samenvatten wat er gemeld wordt?

Angela67

Angela67

27-01-2016 om 22:44

artikel

iPad in het onderwijs op zijn retour

Margriet Oostveen in Rotterdam

COLUMN

Dido Kievits (15) zit in de derde klas van het gymnasium en ze is benieuwd hoe het zou zijn om uit een boek te leren. Dido leunt tegen een rij schoolkluisjes, staart peinzend in de verte en zegt: 'Ik wéét het niet. Ik heb er hier nog nooit eentje gehad!'

Door: Margriet Oostveen 27 januari 2016, 02:00
Ze waren ervan overtuigd dat de iPad in de toekomst hét leermiddel ging worden. Dat valt tegen

Haar conrector schiet in de lach: 'Dat wordt een schok dan!'

Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, een van de oudste scholen van Nederland, bekend als degelijk en traditioneel. Toch gingen ze hier drie jaar geleden, na een proef van een paar jaar, in de onderbouw volledig over op onderwijs via de iPad. Dido begon net in de eerste. 'We zijn ervan overtuigd dat de iPad in de toekomst het leermiddel gaat worden', schreef de school aan de ouders. En ze waren de enige niet.

Dat valt dus nogal tegen: binnenkort keren de boeken terug op het Erasmiaans. En bij de iScholenGroep, een stichting waarin ruim vijftig scholen digitale ervaring uitwisselen, denken ze dat het hier niet bij blijft. 'Er zullen meer scholen terugkrabbelen', verwacht vicevoorzitter Leendert-Jan Veldhuyzen als ik bel. 'De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.' Dit terwijl staatssecretaris Sander Dekker maandag in deze krant zei dat het onderwijs 'echt eerder met ict' had moeten beginnen.

Afleiding
iPads in de klas: standaard op het Erasmiaans Gymnasium.
iPads in de klas: standaard op het Erasmiaans Gymnasium. ©
Mijn eerste reactie: zie je wel. Ook op de prima, traditionele school van mijn 13-jarige zoon zijn vorig jaar laptops geïntroduceerd. Dit via lange uitlegmails waarin met veel ontzag van 'devices' werd gerept: niet voor het complete lesmateriaal, zoals op het Erasmiaans, wel voor het maken van opdrachten. 'Technologie, daar zijn docenten nog lang niet klaar voor', zegt mijn zoon hoofdschuddend. Zelf programmeert hij roffelend op zijn toetsenbord al jaren allerlei leuke dingen die ik niet begrijp. Nu verstuurt hij ook appjes tijdens wiskunde. Maar zo mist hij wel veel wískunde. (Royaal: 'Dat vind ik zelf ook.'). De school vindt dit zijn verantwoordelijkheid, omdat leerlingen met afleiding moeten leren omgaan. Ben ik het wel mee eens. Maar toch: laat het mislukte experiment op het Erasmiaans niet zien dat niet alle afleiding hóéft?

Mislukt? Rector Jacques van Hoof en conrector Ank Groenendijk-Kars antwoorden in koor als ik ze opzoek: 'Nee!' Er kwam dankzij de iPad ook veel goeds in de les en dat zal allemaal blijven, sommen ze op: allerlei apps en programma's die helpen 'leren op maat', waar iedereen nu de mond vol van heeft. Als er een uur uitvalt, kunnen leerlingen via apps wiskunde oefenen, zichzelf woordjes overhoren, aantekeningen uitwisselen. 'Dat blijft allemaal.' Aardrijkskundedocent Annika Huizinga, ik mag erbij zijn, geeft inderdaad heel fijn interactief les via de digitale lesomgeving Edmodo. En als ze het nu over bruinkoolmijnen wil hebben, dan met hulp van Google Earth. 'Wanneer ontstaan en waarom daar?', begint Huizinga. 'Zelf uitvinden!'

Saai pdf-bestand
iScholen zetten de digitale leermiddelen die ze zelf ontwikkelen op 'iTunes U': scholen delen daar wereldwijd gratis prachtig leermateriaal. Het echte probleem zijn de drie grote Nederlandse uitgeverijen van schoolboeken: Kluwer, Malmberg en Noordhoff. Toen het Erasmiaans volledig overging op de iPad, zegt rector Van Hoof, beloofden ze prachtige digitale versies van hun methoden. Maar die kwamen niet.

De meeste leerboeken worden min of meer als saai pdf-bestand geleverd en de uitgeverijen weigeren samen te werken, waardoor de scholen met een wirwar aan verschillende formats en apps zitten. De prijs is intussen fors. Ook het Erasmiaans wil leerboeken het liefst naar keuze digitaal én op papier aanbieden, zegt Jacques van Hoof, maar dat is dus niet te doen, 'want dan betaal je dubbel'.

De totale vergoeding van de overheid is zo'n 300 euro per kind per jaar, te weinig om alle vakken dan te dekken

Leermiddelen van de iScholen op iTunes.
Leermiddelen van de iScholen op iTunes. ©
Ik vraag het na bij Noordhoff. Een woordvoerder laat weten dat ze 'modellicenties' hebben waarbij scholen 'voor een klein beetje extra' zowel papieren als digitale leermiddelen kunnen gebruiken.

'Die kosten 45 euro per kind per vak per jaar', riposteert Jacques van Hoof. 'Dat is financieel helemaal niet haalbaar.' De totale vergoeding van de overheid is zo'n 300 euro per kind per jaar, te weinig om alle vakken dan te dekken. Veel scholen werken nu liever met start-ups. Leendert-Jan Veldhuyzen van de iScholen heeft het gesprek met de uitgevers 'al jaren geleden opgegeven'.

We liepen langs de kantine, waar leerlingen in een tussenuur al ouderwets zaten te kaarten. 'Het zal wel wennen hoor, boeken', zei conrector Ank Groenendijk tegen Dido Kievits. Dat dacht Dido zelf ook. Een flink stuk lezen? 'Ik print al jaren alles uit.'

Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2016 om 22:51

Angela67

Thanks, goed om te lezen. Niet omdat ik onderwijsvernieuwing geen wamr hart toedraag, maar wel omdat ik mijn kinderen ervoor van een (andere) school heb gehaald.

Dit soort ondoordachte experimenten doen meer kwaad dan goed, het kost zo'n school dan toch mooi 5 jaar om dat in te zien

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2016 om 14:06

MarSy

Is nog maar een vooronderzoek zo te zien, maar zo'n experiment is natuurlijk reuzeinteressant voor het onderwijs. Zolang de ouders en kinderen er maar zelf voor mogen kiezen en zolang de schaal waarop beperkt blijft.

Klopt

Is vooronderzoek, maar wel boeiend begin, omdat er gekeken wordt naar voor- en nadelen.

Kosten

Mijn dochter zit nog in groep 7 en wilde dolgraag met vriendinnetjes alvast naar open dagen van scholen toe. Ik vond het prima.
Ik heb me verbaasd over folders waar ze mee thuis kwam van dat er scholen zijn waar alle brugklassers met de ipad (moeten) werken.
Ik vraag me af hoe het met de kosten zit. Mogen scholen wel ouders verplichten zelf de ipad te betalen? Hoe zit het als de ipad kapot gaat en het kind er geen gebruik van gaat maken? Moet het perse de nieuwste ipad zijn of mag je ook een ipad uit bijvoorbeeld 2012 gebruiken?
Gebruik van ipads prima maar ik vind dat het moet blijven bij vrijwillig gebruik van de ipad als verlengstuk.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-02-2016 om 10:40

MarSy

Hmm...
Nou de taal nog.

guera

guera

02-02-2016 om 11:48

onderwijs is een trage kolos

Omdat uitgeverijen achterblijven in fatsoenlijk ipad/digitaal/laptop materiaal moeten scholen mijns inziens noodgedwongen wel terugschakelen. Het ligt niet aan digitaal onderwijs an sich. Het ligt aan uitgeverijen die slecht materiaal leveren en aan docenten die niet fatsoenlijk kunnen omgaan met deze manier van onderwijs geven.
Onze zoon zit op een laptop school, deels boeken vanwege bovenstaande (te weinig materiaal van educatieve uitgeverijen) maar met JONGE docenten die wel begrijpen hoe het moet en hun bronnen dan ook in een bredere context aanbieden en vanuit verschillende bronnen werken. Ik vind het absoluut wel een aanwinst en ik vind echt dat het onderwijs om moet. Maar ja kip ei verhaal. Uitgeverijen hebben niet altijd goed materiaal, scholen gaan niet om dus vragen er niet naar en dus investeren uitgeverijen niet etc etc. My 2 cents

MarSy

Daar is helemaal geen tablet voor nodig. Op de basisschool van mijn kinderen wordt ook met adaptieve software gewerkt. Sterker nog, je kan die programma's ook thuis gebruiken - oproepen via internet en dan inloggen met de inlogcodes die je in de klas gekregen hebt. Wordt ook wel als huiswerk gegeven. Kan allemaal gewoon vanaf de pc, daar heb je geen tablet voor nodig. In de klassen staan meerdere pc's die door de leerlingen worden gebruikt. En verder werkt men ook en vooral uit boeken. Net zoals het huiswerk naast de opdracht 'doe een kwartiertje Taalzee' ook vooral op papier gaat.

Groeten,

Temet

Computer gestuurd onderwijs

Met dit onderzoek wordt volgens mijn aangetoond dat oefenen op het juiste niveau werkt. Dit kan tegenwoordig met hulp van computer (elke vorm) heel makkelijk, omdat de computer kan 'zien' of iemand begrijpt wat ie doet, ofwel het juiste antwoord, weet de computer hoeveel extra oefen materiaal iemand nodig heeft. Dus waar de een na een moeilijke goede som nog wat extra moeilijke sommen krijgt en dan klaar is, krijgt de ander na de foutieve moeilijke som extra oefen materiaal om uiteindelijk bij hetzelfde punt te komen.

Tegenwoordig zijn er ook steeds meer taalprogramma die dat kunnen.

Computer gestuurd onderwijs vind ik vooral handig bij het op niveau aanbieden van oefen materiaal, ik denk niet dat het een vervanger kan zijn van het theorie boek.

Machteld

Machteld

04-02-2016 om 17:39

chroombook

Dat is wat mijn zoon op sxhool heeft. Het leek mij vooral fijn omdat hij zo vergeetachtig is en zo alles bij elkaar heeft.
Wat ik een groot nadeel vind is dat heel lastig is je kind te helpen bij huiswerk wat de mijne wel echt nodig heeft.
Je hebt echt een zoektocht naar de leerstof. Dan mis ik echt een ouderwets boek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.