Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noname

Noname

05-02-2014 om 13:23

entreetoets groep 7

mijn dochter in groep 7 heeft de entreetoets gemaakt en kreeg van haar leerkracht de uitslagen te horen. Voor taal en begrijpend lezen scoort ze twee keer hoog in de I en een keer een II. Voor rekenen echter een hoge IV dat dus onder gemiddeld is. Heeft iemand een idee wat voor schooladvies daar bij zou horen? Er zit nogal een groot verschil in taal en rekenen.

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 13:38

tja

Ik vermoed dat daar een havo advies uit gaat rollen maar ik zou vanaf nu extra met haar gaan oefenen met toetstrainer of iets dergelijks.

vlinder72

vlinder72

05-02-2014 om 13:42

Percentage

Bij de entreetoets hoort toch een percentage? Mijn zoon scoorde 68% en kreeg een havo advies.

Noname

Noname

05-02-2014 om 14:12

geen percentage

vorige jaren kregen de ouders de uitslag van de entreetoets niet dus ik vermoed ook dit jaar niet. ze zijn ook nog niet getoetst op studievaardigheden want dat doen ze pas eind van het jaar en misschien kunnen ze dan pas de totaalscores berekenen.

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 14:19

sowieso

vind ik het erg vroeg om de entreetoets te doen in groep 7, hoort die niet in mei/juni gedaan te worden?

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 14:19

en daarbij

Op onze school zegt de entreetoets NIETS over het kind en gebruiken ze die om te kijken waar de meeste kinderen problemen mee hebben en herhalen ze dat in groep 8. Er hangt totaal niets individueels aan vast.

wizzer

wizzer

05-02-2014 om 14:22

recht op inzage

Als jij de resultaten wel wilt weten kun je dat gewoon aan school vragen. Inderdaad studievaardigheden hoort ook bij de entree-toets, dus als ze die nog niet gedaan hebben kunnen ze ook geen totaal resultaat geven.

(overigens is het goed mogelijk dat de resultaten vertekend worden doordat de entree niet bedoeld is om zo vroeg in het schooljaar af te nemen, volgens mij gaat de cito uit van afnemen ergens in april t/m juni. Als je hem veel eerder afneemt benadeel je leerlingen doordat ze nog minder stof behandeld hebben, dat kan haar score met rekenen best behoorlijk gedrukt hebben).

Noname

Noname

05-02-2014 om 14:29

twee andere kids

@Wizzer: nou ik weet van twee andere kids in groep 7 in twee andere scholen dat die ook de entreetoets hebben gehad inclusief de toets voor studievaardigheden. Dus landelijk gezien klopt de timing wel.

wizzer

wizzer

05-02-2014 om 14:53

nee dat doet die niet

Dat betekent alleen maar dat kinderen op die anderen scholen ook benadeeld worden. (of, maar dat heb ik niet kunnen vinden, zou cito aparte normen moeten hebben voor het afnemen van de entreetoets in januari/februari).

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 15:05

eens met wizzer

Het is echt te vroeg hoor om die toets nu te doen.

Annet

Annet

05-02-2014 om 15:10

Cito zegt mei/juni

Staat op de toetskalender van Cito. Veel eerder afnemen is een nadeel.

Als ze studievaardigheden pas later afnemen, zou het zomaar kunnen dat ze de antwoorden niet naar Cito toesturen. Daar hoort namelijk een resultatenformulier bij waarop zowel de score I-V staat als het percentiel. (geen percentage)

Natuurlijk zegt een entreetoets wat over de school (als je alles bij elkaar neemt) maar het zegt ook veel over het kind. Je kunt veel beter zien op welke subonderdelen beter of slechter gescoord wordt.

Heb je ook subscores gekregen? Ze moeten kunnen aangeven of je dochter op alle rekenonderdelen slechter scoort of op één onderdeel (terwijl de rest dan gewoon goed is).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-02-2014 om 15:28

is het niet gewoon de reguliere cito geweest?

Omdat je over subscores praat, vraag ik mij af of het niet om de gewone leerling-volg-cito's gaat. Die zijn namelijk in januari.

Bianca

Bianca

05-02-2014 om 16:07

Hier ook in mei pas

Het staat op de jaarkalender.
Oudste, die nu in de brugklas zit, kreeg hem ook in mei en de score kregen we gewoon te horen; met bijkomend niveau wat erbij zou horen (in percentage).
Ze krijgen nogal wat stof te verwerken, dus zo vroeg toetsen lijkt me zeker een vertekend beeld geven.

Noname

Noname

05-02-2014 om 16:42

M7 toets

Ja ik krijg nu ook het idee dat het de M7 toets was en niet de E7 entreetoets. Nou dan is er gelukkig nog wat tijd om wat te oefenen met rekenen

Noname

Noname

12-02-2014 om 11:11

rekenen oefenen

Ik begrijp nu dat er het nodige gaat veranderen doordat de eindcito in groep 8 verhuisd van februari naar april. daardoor komt de nadruk meer te liggen op het resultaat van de eindcito in groep 7. Mijn dochter is faalangstig in rekenen en scoorde daar een IV in de M7 toets. Ik wil nu (na te hebben overlegd met de leerkracht) thuis wat extra oefenen maar kan niet echt goede sites vinden. Wie heeft er ervaring of adviezen?

Dalarna

Dalarna

12-02-2014 om 11:44

Noname

Investeer in toetstrainer: http://www.toetstrainer.nl/

nonono

nonono

12-02-2014 om 11:52

squla

Mijn dochter vindt Squla erg leuk. Bovendien werken ze met de cito-methode. Kost wel wat maar is wel goed denk ik. Omdat ze het leuk vindt gaat ze er zelf mee aan het werk, geen gemor of vervelend huiswerk wat ze moet doen.

Mia10

Mia10

15-02-2014 om 22:42

Noname

"Ik begrijp nu dat er het nodige gaat veranderen doordat de eindcito in groep 8 verhuisd van februari naar april. daardoor komt de nadruk meer te liggen op het resultaat van de eindcito in groep 7."

Dat dacht ik ook, maar een andere groep7-moeder had bij een opendag gehoord dat in Amsterdam de hele procedure gewoon 2 maand opschuift(dus opendagen van januari naar maart enz; dus verleggen van het afnemen van de cito betekent niet dat je moet inschrijven op de middelbare school voor de cito is afgenomen...

Hierdoor heb ik ook weer rust gekregen dat de entreetoets toch echt bedoeld is als een soort peiling van waar het kind staat. In groep 8 grotendeels herhaling, dus ik wacht het rustig af, kijk wat er uit de entreetoets komt(mei), vroeg genoeg om evt volgend jaar specifiek wat onderdelen bij te spijkeren, mocht dat nodig zijn.

L214

L214

23-06-2014 om 11:32

entreetoets 2014 - ziek kind

mijn 11 jarige zoon is het laatste jaar bijna niet op school geweest door ziekte. Hij wil heel graag naar het gymnasium of naar het technasium, waarvoor hij een VWO advies nodig heeft. Maar het resultaat van de entree toets geeft geen VWO advies, alleen HAVO. Is de basisschool nu verplicht om een HAVO advies te geven..?

Dalarna

Dalarna

23-06-2014 om 12:23

l214

Natuurlijk is de school dat niet verplicht. Sterker nog, de school geeft een advies op basis van het LVS en op basis van het 'kennen van het kind' en daarnaast komt een 'objectief' advies, dus een cito eindtoets, een niotoets of een entreetoets. Eigenlijk mag school helemaal niet kijken naar de uitslag van dat 'objectieve' advies omdat die anders twee maal mee zou tellen. als jij denkt dat het er in zit en school doet volgend jaar niets meer kun je zelf een NIO aanvragen als objectieve test voor erbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.