Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pal

Pal

01-03-2016 om 08:56

Entreetoets en taalkundig/redekundig ontleden

Mijn zoon vertelde vandaag dat hij op school bezig is met ontleden. Hij vindt het een lastig ding. Ik twijfel of ik hem moet helpen of het op school moet laten. Echter, de entreetoets komt eraan en ik weet dat de klas vorig jaar een grote achterstand heeft opgelopen op een aantal onderwerpen. De leerkracht heeft ons aangeraden zelf evt hiaten in de gaten te houden. Nu kan ik gelukkig prima ontleden, maar ik heb geen idee van het niveau dat ze in groep 7 moeten kennen. Zoon had het over bijwoordelijke bepaling, dat gaat al vrij ver.

Mijn vraag: moeten ze in groep 7 (entreetoets) de hele zin redekundig kunnen ontleden of bv alleen onderwerp en persoonsvorm? En welke begrippen moeten ze taalkundig kennen? Ik neem aan zelfstandig naamwoord, bijvoegelijk naamwoord, lidwoord, of meer?

Alvast bedankt!

femkemaria

femkemaria

01-03-2016 om 09:19

persoonsvorm

Het is dacht ik niet heel veel hoor: werkwoorden, persoonsvorm en onderwerp. meer niet dacht ik. Vooral de persoonsvorm is handig om te oefenen.

@Emma

@Emma

01-03-2016 om 09:21

Oefenen

Kijk bij
www.cambiumned.nl
Dan doorklikken naar grammatica en oefenen. Dat kan op allerlei niveaus, staat zelfs groep 7 bij, meen ik.

@Emma

@Emma

01-03-2016 om 09:25

Oeps

Sorry, geen niveau groep 7, alleen brugklas en hoger. Maar onderwerp en persoonsvorm is altijd goed om te oefenen, ook in groep 7

Els

Els

01-03-2016 om 14:30

Iets verder al toch?

Ik denk dat ze wel iets verder moeten kunnen komen dan dat. Er is een boek "Het grote basisschoolboek" waar dat in staat. Misschien heeft iemand dat in de buurt om even te raadplegen?

Niemand die het precies weet?

Zie titel

@Emma

@Emma

02-03-2016 om 13:42

Misschien deze nog?

Link:
http://www.snapjekind.nl/

bertje1

bertje1

09-03-2016 om 22:50

volgens mij niet hoor

in entreetoets hooguit persoonsvorm volgens mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.