Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2013 om 15:21

Entreetoets

Mijn dochter heeft vandaag haar entreetoets uitslagen gekregen. percentiel 94.
Het gesprek hierover krijgen we volgende week, maar dat duurt me te lang
Weet iemand welk schooladvies hierbij hoort?

grt Dendy

Koolmees

Koolmees

20-06-2013 om 15:32

Hier

http://tinyurl.com/qf7urk3
Klik het pdf 'terugblik 2013' aan. Kijk op blz 5. Daar zie je een schema waarin je kun lezen dat de kinderen die dit jaar een percentiel van 94 hadden voor de eindtoets, een citoscore kregen van 548. Dat is bijna vwo. (vanaf 545 ongeveer).

Lie

Lie

20-06-2013 om 15:49

Cijfer

Puur op het cijfertje afgaand hoort daar (natuurlijk) vwo bij. Mijn kinderen hadden 94e en 99e percentiel en kregen allebei een (dik) vwo-advies.

wizzer

wizzer

20-06-2013 om 15:50

Dit soort vragen verbaasd mij

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt als je kind bijvoorbeeld percentiel 75 scoort. Maar bij een percentiel van 94 hoort je kind toch bij de beste 6 %. Het is dan toch niet meer dan logisch dat daar een ruim VWO-advies bij hoort?

P

P

20-06-2013 om 15:51

Lijkt me wel duidelijk

Maar 6% heeft het beter gedaan dan jouw dochter dus daar hoort een VWO advies bij. Staan er niet van die Romeinse cijfers boven?

P

P

20-06-2013 om 15:51

Wizzer

We tikten tegelijk

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat bijv de taaldingen en studievaardigheden op 100% zaten en rekenen op 75 en dan ga je wel twijfelen.

Hier 1 tevreden en 1 teleurgesteld..

Want de scores waren 76 en 39.
76 was tevreden, 39 niet , al kon hij volgens de leerkracht met 39 wel richting HAVO denken. Maar ja, eieieigenlijk heeft hij zijn zinnen gezet op een gym hier in de buurt: die school vindt hij prettig klein en overzichtelijk, terwijl alle HAVO's in de royale omtrek van die leerfabrieken zijn. De revalidatiearts zag hem ook niet zo op zo'n fabriek zitten... Vanavond gesprekjes met hun leerkrachten. Ben benieuwd.

Heej

he petuut! ik las je opmerking zonder door te hebben dat jij het was, en herkende zoveel in je reactie!

mijn dochter -groep 8- gaat dus ook naar dat gym omdat ze die 'leerfabriek' in de buurt helemaal niets vond. moet bij je passen dat massale en dat past niet bij mijn rustige meisje, die valt dan volledig weg in die school. op dat kleine gym voelde ze zich meteen thuis. de sfeer is erg goed.

Maar met een 39 score moet ie er volgend jaar wel flink aan trekken, toelating is minimaal 543 met vwo advies, wat overigens lager is dan bij die leerfabriek.

en waar wil de andere helft van de tweeling naar toe?
succes vanavond, laat je weten hoe het gegaan is?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2013 om 18:15

Nou

Met taal en rekenen zit ze helemaal rechts, bij de 1 zeg maar. Studievaardigheden daartegen is minder, met 1 onderdeel zit ze bij de 3 (perc. 54). En aangezien dat dat mij zeker op het VWO belangrijk lijkt lees ik het hele plaatje als Havo/VWO. Wat ik trouwens prima vind hoor.

Dendy

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2013 om 18:43

Dendy

Dendy, met zo'n score is het echt zeer overtuigend VWO hoor. Vrijwel alle kinderen hebben onderdelen waar ze minder op scoren; het gaat uiteindelijk om de totaalscore.

Vic

Vic

20-06-2013 om 20:16

Percentielen

Mijn dochter had op de eindcito percentiel 73 voor rekenen (totaalscore 99 percentiel - 549). Het vwo-advies was geen enkel probleem.

Sporty

Sporty

20-06-2013 om 21:54

Petuut

Met 39% lijkt Havo me aan de hoge kant. Mijn zoon had vorig jaar 50%, Cito 531 en gaat TL doen.

@gruffalo

Ben jij van 'mijn' school? Van (destijds) de voorgenomen veranderding in de schooltijden? Leuke nick!
Ik ken het gym.. heb er zelf op gezeten vroegah. Vond het zelf ook fijn, de kleinschaligheid. Nog een extra pluspunt voor mij was dat mijn ouders net die zomervakantie 400 m van die school af gingen wonen. (yep, van oprit naar oprit, opgemeten, hahaha)
Jongste van de 2 had zich vergist in de score. Hij had een 53, zijn broer wel de 76. En zoals verwacht viel jongste uit op spelling. Taal 33, rekenen 84 en studievaardigheden 59. Volgens meester B zit ie op een mooie HAVO, als zijn begrijpend lezen nog een beetje opgekrikt wordt een ruime.
Zijn broer had voor taal 65, rekenen 97 en studievaardigheden 53. Als hij zijn begrijpend lezen nog wat verbetert zit er een ruime HAVO/atheneum in, volgens meester M. Meester J van volgend jaar zou daar ook wel in mee kunnen gaan, volgens M.
Het gym vraagt met een schooladvies VWO een score van 543, met HAVO/VWO-advies ligt de lat een puntje hoger, op 544 zag ik. Oudste zou zoiets misschien net wel/net niet halen gezien zijn entree, maar jongste zit daar echt veel verder van af.
Oudste vindt de fabriek ook wel goed, het gym lijkt hem zwaarder door latijn en grieks, dus 'dan maar atheneum', zei hij laatst. Al denk ik dat ze beiden op dat gym qua schoolstructuur en begeleiding heel goed op hun plaats zouden zijn.
De toekomst (en de cito, en wellicht nog andere toetsen) zullen het uitwijzen. Ergens hoop ik dat mijn oude school ze gewoon een kans wil geven, want ik denk zelf dat, als ze die krijgen, ze hem zullen kunnen benutten. Op de open dag heb ik nog even met mijn oude leraar duits staan praten en die gaf aan dat hij cito niet zo hoog aanschreef. Hijzelf had volgens de toets naar de MAVO gemoeten. Nou, dan moeten ze ook maar door de vingers kijken voor onze kids, hahaha.

@petuut

yep that's me dit is mijn vaste nick.

de afstand is wel een issue voor mijn oudste. het is toch elke dag 2*30minuten fietsen in sneeuw, regen, etc. We wonen 4 minuten fietsen bij de andere school vandaan, maar dochter is desondanks overtuigd dat ze het fietsen voor die school over heeft. We zullen het zien, ben blij met de keuze. het past bij haar.
Jongste (gaat naar groep 6) is een type wat misschien wel beter past bij de leerfabriek, die kan omgaan met grote groepen en drukte. Houdt er van om in de belangstelling te staan ipv weg te vallen in een grote groep.

ik kan me voorstellen dat gezien de problemen die je eerder beschreef (zware dyslexie toch?) het geen kwaad kan om eens in gesprek te gaan met school B. Ze hebben een toelatingscommissie en staan volgens mij best open voor dit soort dingen. Het is misschien wel handig om dat begin volgend jaar al eens op te starten, voordat de cito-uitslagen etc er zijn zodat je ruim de tijd kan nemen en het niet een overhaast proces wordt?

@gruffalo

Ik denk ook dat ik dat ga doen, praten met B.
Eerst dit najaar nog even een overleg met de revalidatiearts, kijken wat die nog toe te voegen hebben aan het geheel.
Ik hoop dat B verder wil en kan kijken dan alleen sec de testuitslagen. Ik denk dat het daar eerder zal gebeuren dan op de fabriek, tenminste dat heb ik in mijn omgeving gehoord.
Ik weet niet hoe de weging van de verschillende onderdelen is op zo'n entree, maar ik neem aan dat een percentiel van 7 voor spelling er wel in hakt. Maar zoals je al zegt: dyslexie maakt dat je daar natuurlijk behoorlijk op kunt miskleunen.
De duitse leraar zei ook al: om te slagen moet je vooral begrijpen wat je leest.. (maar goed, voor die tijd zul je wel toch woorden moeten spellen, hahahaha).

Vwo

Mijn dochter wilt heel graag naar het VWO alleen we weten niet van af welke toetsscore je naar het vwo mag ze heeft een toetsscore 76 van de 96 van Rekenen.
Ik hoop snel antwoord

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.