Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Enquete ouders leenstelsel

Hallo, wij zijn twee 5 havo leerlingen en wij doen onderzoek voor ons profielwerkstuk over het financieel gedrag van ouders met kinderen met betrekking tot het leenstelsel. Zouden jullie deze enquête willen invullen? Alvast bedankt!

https://nl.surveymonkey.com/r/NPFZDY6

gemistte categorie

Ik geef mijn kinderen wat ik heb. Heb ik het niet moeten ze lenen. Dat is geen vaststaand gegeven. Ik spaar op dit moment de kinderbijslag voor dochter zodat ze een goede start kan maken op vervolgonderwijs. Bij zoon kon ik het zo neerleggen zonder te sparen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-10-2015 om 16:08

aantal tips

Leuk onderwerp! En hartstikke goed dat jullie hier vragen om de enquete in te vullen.

Ik mis wat dingen in jullie onderzoek. Een paar tips daarom voor jullie.

In vraag 2, 3e antwoord, hebben jullie het over 'hoofopleidingsniveau'. Dat klopt vast niet. Ik denk trouwens dat je bij de antwoorden beter concrete niveaus kan noemen: MBO, HBO, universitair.

Gata vraag 3 over NU of over de toekomst? Nu zitten mijn kinderen op de middelbare school en hoef ik niet extra bij te dragen. Nou ja, beter gezegd: ze hoeven zelf niets bij te dragen. Of moet ik invullen wat ik straks van plan ben als ze gaan studeren?

Vanaf vraag 4 gaat over over 1 kind. Maar ik heb er 2, en daarvan kan natuurlijk de situatie sterk verschillen. Eigenlijk kan ik deze vragen dus niet beantwoorden.

Vraag 6 is niet duidelijk. Feitelijk zou je hier altijd moeten invullen 'ja hoor, dat kan'. Want ieder kind kan immers lenen. Maar dat is vast niet jullie bedoeling.

Dees

Dees

22-10-2015 om 16:27

AnneJ

Misschien een stomme vraag, maar waarom besloot je niet een deel van de bijdrage voor zoon achter te houden zodat dochter minder hoefde te lenen?

Jamie

Jamie

22-10-2015 om 16:31

interessant

Rommelige vragen en antwoorden. Wat wil je hier mee? Je vraag niet of je studenten hebt of scholieren en daardoor zijn de antwoorden niet nuttig.

Dees

Dees

22-10-2015 om 16:33

Ik denk dat je het onderzoek nog eens beter moet bekijken

Inhoudelijk op het onderzoek:

De definitie schoolgaande kinderen: Er is nogal een verschil tussen kinderen in het basisonderwijs en kinderen die naar de middelbare school gaan.

Ik vraag me af wat voor "rapport" je hiervan wilt maken. Welke correlatie zoek je, en wat voor statistieken wil je laten zien. Ik denk namelijk dat je met dit onderzoek echt geen kant uit kunt.

Stel dat 80% van de mensen reageert met "mijn kind heeft nooit geld geleend voor zijn/haar studie", wat kun je daaruit concluderen? Want een moeder van een kind van 4 heeft een schoolgaand kind maar die heeft uiteraard nog nooit geld hoeven lenen voor zijn/haar studie.

Nog niet Dees

Dochter hoeft nog niet te lenen. Zoon heeft de basisbeurs en leent een deel. Kost en inwoning en wat zakgeld is voor mijn rekening.
Vorig jaar had ik niet in de gaten dat je zoveel startkosten heb bij de aanvang van een hogere opleiding. Dat weet ik nu wel, dus wordt ik er volgend jaar niet door overvallen.
Je inkomen fluctueert ook. Van zoon heb ik geen kinderbijslag en toeslagen meer, van dochter nog wel.
Gelukkig hoef ik mijn toeslagen niet terug te betalen aan de belasting wat even dreigde vanwege kamerhuur waar de belanstingdienst een fiscale partner van maakte, wat uiteindelijk na beroep goed afgelopen is. Dat was wel even krap voor zo'n driekwart jaar.
Uiteraard gaan we dat volgend jaar weer bekijken of zoon meer bij moet lenen, wat hij ook terug moet betalen, als dochter ook bijdragen nodig heeft waarvan ze alles terug zal moeten betalen. Zoon krijgt bij de prestatiebeurs mits binnen tien jaar afgestudeerd ov en collegegeld terug.
Tenzij de overheid weer wat anders verzint, zien we dan wel weer.

Sorry dames

Maar de enquete is haast niet in te vullen als je meer dan 1 kind hebt. Verschillende onstandigheden. En wat willen jullie precies weten? Als je alleen kinderen op de middelbare school hebt, woont er toch niemand op kamers?
En ik noem mijn op de universiteit studerende kind niet schoolgaand. En dat ik niet spaar voor mijn kinderen zegt toch niets? Misschien heb ik gewoon wel heel veel inkomen.
Misschien moeten jullie eerst nog een keer samen met een deskundige goed naar de vraagstelling kijken en proefdraaien in je omgeving. En dan hem nog eens op ouders on line zetten
Het onderwerp is natuurlijk hartstikke leuk! Dus veel succes!

Ingevuld.

......

mirreke

mirreke

23-10-2015 om 18:13

Leuk idee, nog iets beter uitwerken

Ik heb eigenlijk dezelfde opmerkingen als hierboven.

Wat bedoelen jullie met schoolgaande kinderen, basisschool, voortgezet, of studie/opleiding?
Voor mij is een schoolgaand kind geen studerend kind. voor een schoolgaand kind hoef ik geen studiekosten te betalen, een studerend kind heeft wel studiekosten.

Ik zou ook gewoon het opleidingsniveau noemen, zonder hoog of laag erbij. Dus idd: MBO, HBO, Wetenschappelijk, enz. geen opleiding kan ook nog.

Ook hebben jullie het aan de ene kant over een huidige situatie, of een kind nu kosten maakt voor een opleiding, maar in een andere vraag gaat het om het sparen voor een toekomstige opleiding.

Ik zou het geheel iets meer ordenen, eerst goed definiëren wat jullie willen vragen en de vraagstelling nauwkeurig formuleren.

(nieuwsgierige vraag: is dit door een docent ingezien?)

Leuk onderzoek hoor, en zeer actueel, met veel meningen erover.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.