Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juliëtte

Juliëtte

11-01-2017 om 09:25

Engels woordenboek speciaal voor vmbo - aanrader?

Voor zoon (gr 8) zoek ik een woordenboek Engels. Hij gaat volgend jaar naar het vmbo, of het kader wordt of tl staat nog niet vast. Ik wilde eigenlijk gewoon een woordenboek van MP plukken, maar zie nu dat er ook een woordenboek (van Prisma) speciaal voor vmbo-leerlingen is. Het zou erg toegankelijk zijn, weinig afkortingen bevatten en veel voorbeeldzinnen.

Hebben mensen hier ervaring mee, en is het de moeite waard om er wat extra geld aan uit te geven?

Triva

Triva

11-01-2017 om 10:14

nee

Woordenboek gebruiken ze amper, gewoon die bij de action kopen.

Jasmijn

Jasmijn

11-01-2017 om 10:53

Net als Triva

Ze worden bijna niet gebruikt, bij zoon pas tijdens zijn eindexamen...en toen had ik geen tijd meer om naar de action te gaan...dus moest ik een dure bij de Bruna halen (zonde) ....voor 2 uurtjes examen. (moest spaans-nederlands zijn, en ik had alleen nederlands-spaans in huis) Dus inderdaad zodra je ze ziet liggen bij de action....halen en je hebt er de rest van zijn schoolcarriere wat aan. (àls ze het gebruiken)

Juliëtte

Juliëtte

11-01-2017 om 11:00

Goh

Zoeken ze dan niks meer op, of gebruiken ze er een app voor?

Hij wil nu graag een woordenboek (is een Engels boek aan het lezen). Maar ik begrijp dat ik geen dure hoef te kopen.

Elinde

Elinde

11-01-2017 om 14:10

Opzoeken

doen ze via Google Translate De woordenboeken zijn hier nooit gebruikt. Niet op VMBO-k, niet op havo en niet op vwo.

Triva

Triva

11-01-2017 om 14:35

idd

Alleen bij het eindexamen werd het meegenomen en thuis kun je ook google gebruiken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-01-2017 om 14:45

Hoe meer hoe beter

Waarom zou een vmbo'er met minder woorden toe moeten kunnen dan leerlingen op een hoger niveau? Een woordenboek wordt heus niet moeilijker als er meer woorden in staan.
Wij hebben hier woordenboeken van o.a. Van Dale, Prisma en Action. Allemaal volstaan ze maar in de eerstgenoemde staat het meest. Ze werden overigens vooral in de bovenbouw gebruikt.

Juliëtte

Juliëtte

11-01-2017 om 15:00

Vesper

Staan er minder woorden in dan? Had ik nog niet eens gezien. Het ging mij om de voorbeeldzinnen en beperking van afkortingen.

Marie

Marie

11-01-2017 om 17:23

Niet kopen

Hier liggen de woordenboeken al 8 jaar ergens in een la te verstoffen.
Nooit thuis gebruikt voor zowel Havo/Vwo-er als vmbo-BB-er.
Was dus echt zonde van het geld.
Voor de examens kregen ze woordenboeken van school.

Wacht dus eerst maar eens af of ze echt gebruikt gaan worden.

maria

maria

11-01-2017 om 20:55

wel kopen

Hij vraagt er nu om, wil Engels lezen. Juist stimuleren, dus zeker (nu) kopen. Zo duur zijn ze niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-01-2017 om 22:12

Telefoon?

Als hij een mobiel heeft kan hij toch gewoon Google translate gebruiken?

Hier liggen de woordenboeken ook ongebruikt achter in een kast

Lente

Lente

11-01-2017 om 22:53

Dat Action woordenboek lijkt me geen probleem

Dan kan kind zelf kiezen wat handiger is, google translate of het woordenboek.
Maar zeker geen duurder woordenboek kopen.

maria

maria

11-01-2017 om 23:59

tsja

Ben dol op woordenboeken.
Niet dat mijn kinderen ze gebruiken..echt hoogst zelden.
Zonde hoor.
Google translate valt harstikke tegen (nog) klopt vaak niet zo.
Maarja het is veel sneller dus spreekt jeugd meer aan.
Dus tsja, als kind hier vandaag een woordenboek vraagt ligt het hier morgen in huis.
Harstikke gaaf dat hij Engels leest, dat doet niet ieder kind uit zichzelf. (of moet hij van school?)
Zou ik echt alleen stimuleren.
Oh, en zeker geen vmbo editie. Als hij nu al Engels leest dan heeft hij een fikse voorsprong straks wrs en kan qua woordenboek dan vast ook meer aan.

Juliëtte

Juliëtte

12-01-2017 om 07:09

maria

Ja, eigenlijk sta ik er ook zo in. Ik heb (alsnog via MP) vrij goedkoop de vmbo-editie besteld en wanneer hij toe is aan een groter woordenboek, koop ik dat gewoon. Zo duur is het niet en het is idd al heel fijn dat hij er zelf om vraagt. Ook het lezen in het Engels doet hij uit zichzelf. Hij is er erg trots op (waar ik weer heel blij mee ben, want zijn zelfbeeld is niet zo best).

Esther

Esther

12-01-2017 om 07:37

hier worden ze echt wel gebruikt

Zowel thuis als op school. Dochter neemt zelfs voor haar geschiedenistoetsen een Nederlands woordenboek mee. Voor Engels gebruikt ze van Dale woordenboeken die nog uit mijn studietijd stammen. Die vind ze beter dan de prisma's die we ook hebben staan.

Half a twin

Half a twin

12-01-2017 om 07:59

gevaar van Action woordenboeken

Waarom verkoopt de Action dezelfde woordenboeken die in de boekhandel veel duurder zijn? Gaat het om een afgekeurde partij of speciaal goedkoop gedrukt? Heb ooit 1woordenboek bij deze Action gekocht en bij de o en de p zijn enkele bladzijdes zo slecht gedrukt dat de woorden nauwelijks leesbaar zijn. De ondergrond is grijs geworden en de letters zijn niet goed zwart. Boek was niet duur maar ik heb toch een andere moeten kopen, omdat deze niet bruikbasr was.
Als je bij action koopt dus eerst het hele boek doorlezen.

Taruh

Taruh

12-01-2017 om 14:53

Half a Twin

een misdruk kan ook bij de gewone boekhandel voorkomen.

Ook bij de action krijg je dan je geld terug tenzij het er expliciet bij staat.

Triva

Triva

12-01-2017 om 15:59

inderdaad Taruh, dat is niet de reden dat de actionboeken

goedkoper zijn (omdat ze drukfouten zouden hebben) en moet je echt het hele woordenboek doorLEZEN om fouten te constateren?

Het is wel zo dat er meer woorden in de van Dale of Prisma staan, daar mopperde mijn zoon wel over toen hij het woordenboek mee mocht nemen voor het examen (een klasgenoot kon woorden wel vinden die hij niet had bij de proefexamens, ik heb er na het examen niets meer over gehoord, was ook een stressdingetje denk ik). Ik zou dan ook nooit mijn kind het woordenboek van ons vroeger geven want er staan dan wellicht veel moderne woorden niet in.

maria

maria

12-01-2017 om 18:00

vd action

ken ik niet maar zag dat hema ook woordenboeken heeft, zagen er wel leuk uit.

niet aanschaffen

onze vmbo-er heeft in die 1,5 jaar dat boek nog netjes in de kast.

Juliëtte

Juliëtte

13-02-2017 om 08:16

Toch blij mee

Had het toch gekocht (tweedehands) en ben er blij mee. Hij heeft het al veel gebruikt, en zit er ook regelmatig in te bladeren, zomaar wat woorden opzoeken.

Vesta

Vesta

13-02-2017 om 10:24

verbaasd

Ik ben verbaasd dat er woordenboeken moeten worden aangeschaft als kinderen naar de brugklas gaan. Die staan bij mij gewoon in de kast al jaren. Die ga ik dus niet speciaal aanschaffen.

Wat mij nog meer verbaasd is dat ze niet al op de basisschool gebruikt moeten worden bij jullie. Want hier hebben ze ze regelmatig nodig bij het maken van het huiswerk. Daar staat letterlijk: zoek op in het woordenboek .....

Erg goed voor de woordenschat om gewoon wat andere woorden tegen te komen bij het zoeken.

Denk alleen niet dat dochter het woordenboek ijslands-nederlands-ijslands veel nodig zal hebben.

Juliëtte

Juliëtte

13-02-2017 om 10:31

Vesta

Ja, er zijn hier al veel woordenboeken in huis. De oudjes van mezelf om te beginnen Die van zijn oudere broer. Maar hij wilde graag een eigen exemplaar en ik vroeg me ook vooral af of de vmbo-editie nog iets toevoegde. Hij is er in elk geval blij mee.
Hier worden ze op de basisschool trouwens helemaal niet gebruikt. Evenmin leren ze überhaupt hoe er één te gebruiken. Zonde, vind ik.

vlinder72

vlinder72

13-02-2017 om 10:32

vesta

Sterker nog. Ik koop ze niet eens als ze naar de Middelbare School gaan. Ik koop ze als ze ze nodig hebben.

Mijn kinderen hebben nooit huiswerk mee op de lagere school. Behalve topo, de tafels en werkstukken/boekbespreking/gedichtenbeurt/krantenbeurt. Ik zou niet weten waarom ze iets in een woordenboek zouden moeten opzoeken.

Onze woordenboeken zijn al zeker 30 jaar oud. Ik heb dit jaar voor mijn oudste zoon in Havo 3 nieuwe woordenboeken voor Engels gekocht. Eerder had hij ze niet nodig. Mijn zoon in het eerste van het gymnasium gebruikt ook nog geen woordenboeken.

Triva

Triva

13-02-2017 om 10:47

inderdaad

De woordenboeken van ons van vroeger zijn niet echt bruikbaar die geef ik mijn kinderen niet. Zoals ik al eerder zei heeft mijn zoon toen hij naar de havo/vwo brugklas ging van mij de Action woordenboeken gekregen. Die waren altijd prima maar op het examen baalde hij er van dat de Prisma woordenboeken toch nog meer woorden bevatten.

Vesta

Vesta

13-02-2017 om 11:27

Triva

waarom zouden onze woordenboeken niet meer voldoen?
Een aantal woorden staan er niet in, maar in zo'n prisma woordenboek staan altijd al minder woorden dan in een dikke Koenen.

Triva

Triva

13-02-2017 om 13:05

vesta

Ik heb het gevoel dat die oude boeken toch echt achterlopen en dat de leerlingen ook veel moderne artikelen krijgen te lezen. Voor drie euro neem ik het risico niet.

vlinder72

vlinder72

13-02-2017 om 13:19

vesta

Mijn zoon moest in het Frans een stukje schrijven over zijn hobby's. Zoek maar eens computerspelletjes, gamen, programmeren, laptop, mobiele telefoon etc op in een Nederlands-Frans woordenboek van 30 jaar oud

Triva

Triva

13-02-2017 om 15:23

vlinder

Ja zoiets wilde ik ook al schrijven maar ik ben bang dat Vesta dan gaat roepen dat ze die woorden wel kennen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.