Ad Hombre

Ad Hombre

29-06-2017 om 07:59

Triva

De man heeft volkomen gelijk, maar helaas heeft het hoger onderwijs het aangtrekken van buitenlandse studenten als een van de weinige groeimogelijkheden geidentificeerd en dan moet je je opleidingen wel in het Engels aanbieden. Wat mij betreft dan wel in aparte colleges.

vlinder72

vlinder72

29-06-2017 om 08:40

Ook mee eens

Het is ook voor een deel gemakzucht. Nu hoeven er ook geen Nederlandstalige studieboeken gemaakt te worden.

Overigens geldt dit ook voor Middelbare scholen. Op de school van mijn kinderen zijn steeds meer TTO klassen. TtO mavo, havo/vwo en vwo klassen. Mijn dochter gaat naar een normale vwo brugklas. In haar klas zitten straks 22 kinderen en er zijn 3 TTO vwo brugklassen (3!). Dat gaat zeker ten koste van het Nederlands want dat vak krijgen ze niet of nauwelijks. Ook kan ik mij niet voorstellen dat ze voor al die klassen native speakers hebben kunnen vinden. Mijn kinderen vinden dat TTO helemaal niks. En wij als ouders ook niet. Het is ook nog eens schreeuwend duur (schoolgeld is minimaal 500 euro extra).

Vesta

Vesta

29-06-2017 om 09:11

wat is het doel

Ik ben een voorstander van meer Engels onderwijs zodat we ons inderdaad in het werk beter kunnen uitdrukken.

In mijn werk werk ik samen met 60% mensen van niet nederlandse origine die hier tijdelijk zijn. Mijn directe collega's komen uit: Australie, China, Brazilie, Amerika.

Documentatie is in het engels. Voertaal in ons bedrijf is officieel engels. In de documentatie wordt aangegeven dat de Engelse versie leidend is.

In hun vervolg onderwijs hebben HBO'ers en WO'ers dat engels op een hoog niveau gewoon nodig. Dat niveau bereik je alleen met een goed niveau van je moedertaal in de basis dus VO en MBO. Maar het benodigde niveau voor je werkomgeving moet in dat vervolg onderwijs zitten.

Ik heb diverse WO en HBO stagieres gehad die nog geen fatsoenlijke e-mail in het engels kunnen schrijven. Dat het net lijkt of ze het door google translate gehaald hebben. Dat kan niet in een zakelijke omgeving.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-06-2017 om 09:23

Vesta

"Ik ben een voorstander van meer Engels onderwijs zodat we ons inderdaad in het werk beter kunnen uitdrukken."

Dat is niet de kwestie hier. De vraag is of onderwijs in *andere* vakken ook in het Engels moet worden gegeven, met name als dat door non-native speakers gebeurt.

Dat je in een internationaal bedrijf Engels gebruikt is logisch. Maar helaas zullen zowel de Nederlanders als de Chinezen als de Brazilianenzich toch wel degelijk beter kunnen uitdrukken in hun moedertaal. Amerikanen en Australiers zijn in het voordeel. Ik stel me ook zo voor dat je als je een gesprek met een moedertaalgenoot voert je dat toch het liefst in jullie moedertaal zult doen.

"Ik heb diverse WO en HBO stagieres gehad die nog geen fatsoenlijke e-mail in het engels kunnen schrijven."

Zegt weinig. Ik heb nooit tweetalig onderwijs genoten maar ik kan prima Engelstalige e-mails schrijven (near-native). Daarnaast ken ik Nederlandse WO studenten die niet eens een behoorlijke Nederlandse e-mail kunnen schrijven. Ik heb daarentegen wel eens wat lessen in het Engels gegeven (aan buitenlandse studenten) en dat ging toch echt niet zo goed als in het Nederlands.

Dat geldt voor veel (universitaire) docenten. Vaak kunnen ze (veel) beter Engels schrijven dan spreken. Soms weten ze helemaal niet hoe je bepaalde woorden uitspreekt.

Marianne

Marianne

29-06-2017 om 09:44

Zo mee eens

Zo ontzetend stompzinnig, zo dom, zo kortzichtig en het gaat op een gegeven moment zo'n pijn doen als blijkt dat we technisch niet mee kunnen komen omdat het onderwijs in een vreemde taal door iemand die die taal niet extreem goed machtig is nou eenmaal niet opweegt tegen onderwijs in de eigen taal van beide partijen. Ook als het om technisch onderwijs gaat.
Je ziet het aankomen, van mijlen- en mijlenver.

Mijn oudste gaat gelukkig niet naar TTO en als mijn jongste zou willen, zit ik er hard over te denken om dat te verbieden, tenzij ze aantoonbaar alleen geboren Engelstaligen voor de klas hebben.

Li

Li

29-06-2017 om 10:08

internet-Engels

Die kinderen zitten de godganse dag op internet naar Engelse filmpjes te kijken. Dochter had een ingewikkelde Engelse tekst nodig voor haar profielwerkstuk. Nou, dat was mij echt niet gelukt toen ik 17 was.

Het niveau is dus al veel hoger dan in onze tijd. En dan ga je mensen uit onze generatie voor zo'n klas zettn, met hun steenkolen-Engels en vreselijke uitspraak. Echt niet om aan te horen voor onze kinderen, want die zijn beter gewend. Bovendien komen nuances beter over in je moedertaal. Als die docenten moedertaalsprekers zijn, zou ik er dus juist voor zijn dat ze Engels spreken en geen slecht Nederlands. Maar anders....brrrr.

els

els

29-06-2017 om 10:26

inderdaad niet eens nodig

Zoon van 15 beheerst Engels heel veel beter dan ik, met nauwelijks les (democratisch onderwijs) en zeker geen tto.
Dochter van 13 is nog niet zo goed, maar opvallend is wel dat ze vaak beter Engels beheerst dan Nederlands...
Ook zij heeft geen tto. (en leest weinig, ik denk dat daarom haar Nederlands achterblijft)

Ja, maar nee

Het verband tussen Engelstalig onderwijs en de kwaliteit van het Nederlands ligt een stuk minder voor de hand dan deze meneer suggereert. Nieuwe woorden of woorden gebruiken leer je, zeker als 18+er niet meer alleen van je schoolmeester. Na dat uurtje college, kun je er nog uren over nababbelen met je medestudenten en de professor, in het Nederlands.

Maar ja, die colleges (of lessen, sommige leerlingen worden er al in de basisschool mee lastiggevallen) in de niet moedertaal in het steenkolen engels, zijn droevig.

Niet overal hoor. Mijn jongste zusje heeft twee jaar ISB(russel) gedaan voor haar 12e en is er zo goed als een native speaker Engels van geworden. Overigens ook hier weer niet vooral door die paar uurtjes les, maar door het uren napraten met de klasgenoten.

Het eisen van naleving van de wet vind ik grappig. Dat moesten ze nou vaker doen in het onderwijs Maar ik zie geen succes. Dat 'verplicht' les geven en examineren in het Nederlands, geldt ook voor het bo en vo. Eigenlijk is TTO een 'verboden' onderwijsvorm.
Maar met wat niet zo heel rechtlijnig worstelen is dat wel goed te praten. Dat is dan ook gebeurd. Zou de rechter die sluiproute van tafel vegen voor het hoger onderwijs, dan valt ie ook voor het TTO.

In Internationaal perspectief valt er niet te klagen. Overal waar in een andere taal onderwezen wordt dan de moerstaal, speelt deze kwestie. Het Nederlandse hoger onderwijs doet het niet zo slecht. Bovendien wordt het economisch belang in al het onderwijs al sinds jaar en tot het belang van de leerling gerekend: Zonder deze extra inkomsten neemt de kwaliteit van het onderwijs af.

Terug naar de teleurgestelde classicus: niets verbiedt de docenten en studenten om, desnoods op eigen kosten, het college nog eens in het Nederlands over te doen. Maar eh... een college in het Nederlands op Youtube kan ook hoor.https://


www.youtube.com/user/UniversiteitvanNL

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2017 om 11:15

Ben misschien ouderwets

maar het stuit mij ook tegen de borst dat we op deze manier volledig verengelsen. Dat het gemiddelde Engels opgekrikt kan worden... ik ben de eerste die dat beaamt. Mijn Engels is echt treurig. Ik blokkeer, ik haper en dat allemaal omdat ik het niet voldoende beheers en daardoor ook onzeker wordt. Bij de taallessen vind ik dan ook dat de voertaal de taal moet zijn die dan op het programma staat en dat er ook echt geconverseerd wordt in die taal. Dus niet de leerkracht aanhoren, iets voorlezen, opdrachten doen etc., maar gesprekken voeren. Misschien is dat al zo, in 'mijn tijd' zeker nog niet. Bij de school waar mijn oudste les had, kregen we op een gegeven moment ook een enquête wel of geen tweetalig onderwijs, wij hebben nee ingevuld. Ik ben algemeen gezien helemaal niet zo vreselijk 'nationalistisch' ingesteld, maar ik vind het van de zotte dat we ons zo volledig op het Engels moeten storten al in het voortgezet onderwijs. Gaan we dat straks ook met Chinees doen? En dat daar dan ook nog eens zo'n royaal prijskaartje aan hangt. Geef goede taalles, zodat de basis goed is, dat zou voldoende moeten zijn voor de meeste banen en ook voldoende om op het HBO of WO daar op over te schakelen als dat per se nodig is.

best of both worlds

Hier doet zoon gewoon Nederlandstalig gymnasium. Daarnaast heeft hij de afgelopen jaren lessen Cambridge gevolgd en pasgeleden examen gedaan op het hoogste niveau. Het is nog even afwachten of hij geslaagd is want dit is echt wel een zwaar examen.Hij spreekt en leest hiermee trouwens veel beter Engels dan ik met mijn VWO niveau anno 1983!
Met zo'n Cambridge diploma heb je echt iets in handen: het hoogste niveau geeft toegang tot alle internationale universiteiten wanneer het gaat om de beheersing van de Engelse taal.
Wat mij betreft heeft dit ook sterk de voorkeur boven TTO.

Li

Li

29-06-2017 om 12:47

ja Cambridge

Daar ben ik het helemaal mee eens, daar heb je wat aan.

Of Engelstaig onderwijs door native speakers, maar dat lijkt me niet reëel.

Jaina

Jaina

29-06-2017 om 12:56

Ja en nee

Aan de ene kant vind ik Engels als lingua franca in het hoger onderwijs prima. In het hoger onderwijs is het door de eeuwen heen vaak zo geweest dat er een andere meer universele taal werd gesproken dan het plaatselijk dialect /taal (eerst Latijn, later ook Frans). In veel opzichten maakt het de universiteit een meer internationale plaats, met meer internationale medewerkers en studenten. Dat laatste is ook nog eens bijzonder goed voor het budget. Wetenschappelijk onderzoek is ook vooral in het Engels tegenwoordig.

Maar aan de andere kant komen de meeste studenten gewoon in een Nederlandstalige omgeving te werken en is dus je goed in het Nederlands kunnen uitdrukken (schriftelijk en mondeling) ook gewoon heel belangrijk. Als je alleen maar onderwijs in het Engels hebt gehad kan zeker de geschreven taal achterblijven.

Verder hou je natuurlijk bijna altijd een communicatie probleem als niet Engelstalige persoon A met niet Engelstalige persoon B in het Engels communiceert. Engels is nou eenmaal niet de moedertaal van de meeste Nederlanders en daardoor zul je die bijna nooit zo goed beheersen. Dus als twee mensen met Nederlands als moedertaal communiceren in het Engels dan gaat er toch vaak een stuk verloren. Net zo goed in het Engels communiceren als in het Nederlands dan zal vaak niet lukken bij mensen die deze taal niet als moedertaal hebben.

In het hoger onderwijs heb je ook veel niet-Nederlandstalige studenten en docenten dus dan is het Engels heel toepasselijk om te gebruiken. Ik ben er ook niet echt op tegen.

Aan de andere kant is de realiteit gewoon dat de meeste studenten later helemaal niet perse in een internationale omgeving terechtkomen en dat dus onderwijs in het Engels helemaal niet zo veel concrete voordelen oplevert.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-06-2017 om 14:03

"Het niveau is dus al veel hoger dan in onze tijd. En dan ga je mensen uit onze generatie voor zo'n klas zettn, met hun steenkolen-Engels en vreselijke uitspraak."

Ik heb een idee, we laten onze kleintjes gewoon via youtube op afstand achter de PC onderwijs volgen. Van native speakers! Dat kan ook nog eens veel goedkoper dan dat dure gedoe met leraren die ook nog eens steeds meer geld willen.

Sesamstraat 2.0

Zoiets gaat het worden natuurlijk. En niet alleen voor de kleintjes.
Je kunt ook een native speaker in X zijn college laten geven dat online over de hele wereld wordt gevolgd.
Kun je er via pm, hangouts of facetime in je eigen taal over verder babbelen.

Beteronderwijsnederland voelt de bui al hangen.

Li

Li

29-06-2017 om 14:28

Ad Hombre

Goed plan, één kind voert dat al uit, al gaat hij nog wel naar school. Het is tenslotte een dagbesteding en hij ziet nog eens iemand.

Te laat!

Bij mij op de universiteit riegelt het van de niet-nederlandstalige medewerkers. Deze medewerkers proberen Nederlands te leren, maar de Nederlanders werken niet echt mee. Die schakelen binnen de kortste keren weer over naar het Engels, omdat de terminologie ook allemaal in het Engels is. Dan zitten we regelmatig te piekeren, hoe zèg je dat eigenlijk in het Nederlands?

Li

Li

29-06-2017 om 15:32

riegelen

vind ik trouwens een mooi woord, dat ik nog niet kende. All is not lost!

We gaan gewoon actie voeren voor het Nederlands in het onderwijs. Ik weet al een slogan:

Nederlands verloren, ramspoed geboren.

How about tnat?

Zon

Zon

29-06-2017 om 16:48

wat een titel

Gelukkig is het een opiniestuk en de schrijver mag natuurlijk een mening hebben.

Ik woonde laatst een presentatie bij over internationale studenten en het belang van deze groep voor de samenleving. Nederland loopt in aantallen behoorlijk achter op andere landen. Daarom wordt hierop fors ingezet. Als wij buitenlandse studenten willen werven, die zich daarna hopelijk hier vestigen en hun kennis en kunde hier te gelde maken, zullen wij meer internationale opleidingen moeten aanbieden. Dit betekent helemaal niet dat *alle* opleidingen in het Engels moeten. En met TTO heeft het al helemaal niks te maken.

Daarnaast is het voor de universiteiten en hogescholen natuurlijk een lucratieve doelgroep.

Mmm

Ik heb me ingelezen toen mijn jongste aankondigde tto te willen gaan doen. Ik had wel wat twijfels in de lijn van hierboven. Op de school waar hij heen gaat halen de vwo'ers zonder tto gemiddeld een lager eindcijfer voor Nederlands dan de tvwo'ers. Vond ik nogal opvallend. Sowieso doen de twvo'ers het gemiddeld beter op het (inderdaad Nederlandstalige) eindexamen. Dan kun je zeggen: de slimmerds kiezen voor tto. Is vast waar, maar schadelijk is het in ieder geval niet. Dus ik kan mijn mannetje met een gerust hart naar het tto laten gaan.

Ik vind het grappig dat er zo vaak heel negatief op tto wordt gereageerd. Alsof het een ramp is als je kind daar naartoe gaat. Ik vind het onzin. Laat je kind lekker zelf kiezen. En al die studenten die slecht Nederlands schrijven hebben heus niet allemaal tto gedaan

Erica

Erica

30-06-2017 om 05:49

Voorlichting

Ik was bij een voorlichtingsbijeenkomst voor een school met tto. Daar werd ook gezegd dat het Nederlands van de kinderen er niet onder leed. Maar even later werd er ook gezegd dat de leerlingen na een aantal jaar liever een stuk in het Engels schreven.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2017 om 08:58

Drietje

Ik geloof ook niet dat het vreselijk schadelijk is. Zolang het een vrije keus blijft voor de léérling. Dus als jouw 'mannetje' er zelf voor kiest... prima. Als er geen andere keus zou zijn... niet prima.

Zon

Zon

30-06-2017 om 09:46

Precies

Ik zie zelf het nut niet van klassieke talen. En met TTO heb ik ook niet veel, dan liever een internationale school.

Cambridge Engels vind ik wel zinvol en gaat zoon ook doen. Ik zou het fijn vinden als er bijv. Chinees of Spaans gegeven zou worden op zoons nieuwe school, maar dat is voor zover ik weet niet.

Maar inderdaad, ieder moet vooral vrij zijn om te kiezen wat bij hem of haar past.

Overigens heeft dit (nogmaals) helemaal niets te maken met het artikel van de openingspost, dat nogal tendentieus is.

Voertaal?

De openingszin klopt niet.

Je bedoelt dat de voertaal (Engels) de moedertaal vernielt? Of dat het funest is voor het onderwijs?

Tsja, zoon studeert geneeskunde, in feite een beroepsopleiding op hoog niveau. Met allemaal Nederlandse studiegenoten op een enkele verdwaalde grensduitser na. Die kwam na twee keer zijn bed niet meer uit om half zes voor het zouteloze hoorcollege van matig Engelse sprekende docent.

Man geeft les aan de uni. ALs het kan geeft hij de colleges in het Nederlands, hij merkt dat hij dan aanzienlijk meer respons van zijn studenten krijgt.

Triva

Triva

30-06-2017 om 21:23

Kenfan

Bedoel je met 'je' mij? Ik heb alleen de titel uit het artikel gekopieerd als onderwerp naar hier.

Triva

ik zie als kop echt engels ALS voertaal vernielt het hoger onderwijs. En ook al was dat niet zo, het is beter iets te checken voor je iets doorstuurt. Je bent slim genoeg om te zien dat die zin niet klopt. De moedertaal is te vernaggelen, een voertaal is vervangbaar. Die kun je niet vernielen.

Engels als voertaal in een college over de Tachtigers en de Tachtigjarige Oorlog , bij de Mediamarkt krijg je geen geld terug, maar cash back, een situatie is niet meer genant of ongemakkelijk, maar awkward, al krijgt bijna geen Nederlander dat woord recht zijn strot uit. Over 100 jaar is het Nederlands uitgestorven en koeterwalen we - op wat halsstarrige Frysken na -allemaal Pidginengels. Zo wat, wie zorgt, wateverzwijn.

Ja

Ja

07-07-2017 om 22:51

Ik zie de nadelen

Ik studeer aan een universiteit in de Randstad die wel heel erg zijn best doet om "Engels als voertaal" in te voeren. Dit heeft voornamelijk te maken met dat de universiteit buitenlandse studenten wil werven, omdat die meer geld opbrengen, terwijl zij na hun studie vrijwel altijd terug naar hun thuisland gaan en de Nederlandse staat dus niet kan profiteren van wat zij geleerd hebben. (Behalve profiteren in de zin van gedurende de studententijd extra inkomsten in de Albert Heijn )

Enkele verschijnselen:
- Buitenlandse studenten krijgen voorrang bij het verkrijgen van een woning. Zo zijn hier meerdere gebouwen waar alleen op de bovenste verdieping een paar ruimtes voor Nederlandse studenten beschikbaar zijn.
- Er zijn meerdere studies waar een maximum is voor het aantal Nederlandse studenten dat toegelaten mag worden. Er moeten minimaal xxxx buitenlandse studenten toegelaten worden!
- Eigenlijk worden studenten in Nederland dus benadeeld ten opzichte van buitenlandse studenten. Zeker omdat een bepaalde studie hier alleen in het Engels wordt gegeven met een maximaal aantal "Nederlanders". Wordt je daar afgewezen of wil je de studie toch in het Nederlands doen, dan bestaat de kans dat je of direct op kamers moet in twee dure studentensteden of elke dag heel veel moet reizen, afhankelijk van jouw woonplaats... Dat lijkt me niet erg eerlijk.

Kortom, ik heb het idee dat het eigenlijk vooral gaat om geld.

Overigens herken ik het beeld dat de vakken van de NEDERLANDSTALIGE studies inderdaad niet van erg hoog niveau Engels zijn. (Steenkolenengels. Of dat er ineens in het Nederlands gepraat gaat worden of gewoon heel gebrekkig Engels.) Of nog veel erger: dat we zonder voorbereiding en steun een bepaald niveau moeten volgen. Voor dat laatste zijn inmiddels maatregelen getroffen door niet alleen in het laatste jaar vakken in het Engels te gaan geven.

Om nog te reageren op de opkomst van TTO: Hier zitten meerdere studenten die TTO afgerond hebben. Echter, zij halen vaak alsnog onvoldoendes bij Engelse tentamens. Hoe dat komt? Geen idee. Dit zijn steeds vakken die niet bepaald bekend staat als struikelvakken. Degenen die een onvoldoende halen hebben meestal moeite met het Engels en niet met de stof.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.