Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jula

Jula

29-02-2016 om 14:36

Engels begrijpend lezen oefenen - hoe?

Zoon (brugklas vwo+) moet wat oefenen met begrijpend lezen voor Engels. Heeft instructie gekregen hierbij thuis zelf hulp te zoeken.
Heb al wat leesboekjes gekocht, gewoon om wat meer gewend te raken aan het lezen van Engels. Maar ik zoek nu eigenlijk een site waarbij hij ff kan oefenen. Gewoon: een Engelse tekst en daar dan wat vragen over. Dan kan ik misschien zien waar hij de mist in gaat.
Ik vind wel sites, maar kan zo gauw niet zien op welk niveau die zitten en vind dat ook moeilijk in te schatten.

Engels

Misschien is het handig om gewoon samen te gaan lezen, omdebeurt een alinea, en daar dan vragen bij te bedenken. Overigens zijn de schoolboeken soms ook zo ingericht dat je eert een verhaaltje hebt en dan daar vragen over. Dus je kunt ook een tijdje meedoen met het huiswerk, of even overnieuw beginnen in het Engels boek.
Verder hebben mijn kinderen goed Engels geleerd door te gamen, door engelstalige video's als Harry Potter en daar dan later het boek van te lezen, ook in het Engels. En we hebben internationale studenten in huis gehad, dat hielp ook geweldig.
http://www.roalddahlfans.com/shortstories.php
Dochter had een boek met korte verhalen van Roald Dahl dat we samen gelezen hebben en samenvattingen per verhaaltje van gemaakt in de onderbouw.
Begrijpend lezen was hier wel een voortdurend aandachtspunt. Daarom hebben we nog lang samen gelezen.
Inmiddels heeft dochter haar Engels op havoniveau gehaald en zoon is al door naar het HBO.
Wat ook meespeelde hier was dat het vooral ook hun interesse moest hebben. Je kunt niet elk random boek, op hun niveau, aanbieden, dat werkte hier niet. Ik heb ook nooit iets met avi boekjes gedaan, maar liet ze zelf in de bieb of de boekhandel iets uitzoeken.
Zoon heeft ook veel begrijpend lezen geleerd door de samenvattingen van andere scholieren van het net te lezen.
En altijd de instructie erbij. Wie zijn de karakters, in welke tijd is het geschreven, wat is het hoofdonderwerp van de alinea, wat de bijzaken, wat is de actie, wie doet wat.
School heeft vaak standaardinstructies en het is handig om juist die erbij te houden.

KGO

KGO

01-03-2016 om 10:33

nog twee tips

Laatst op het 10 minuten gesprek met de Engelse lerares zei ze dat als lezen echt geen hobby is, dan maar Engelse tv kijken: bv dagelijks het jeugdjournaal op BBC, of andere programma's. Ik heb thuis net Netflix aangeschaft en let erop dat de kinderen als ze kijken in het Engels kijken met Engelse ondertiteling.

Verder kun je aan het eind van de eerste klas al kijken naar eindexamens Engels, BBL niveau. Dan heb je jaren oefenmateriaal op internetstaan.

Kaatje

Jula

Jula

01-03-2016 om 13:37

thnx, en KGO

Voor de tips. Ja, samenvattingen van anderen is een goed idee. Ik heb leuke boeken (dunnetjes hoor) gekocht, ken zijn smaak heel goed. Ik snap ook niet dat hij plots zo uitvalt op begrijpend lezen, hij staat verder gewoon goed voor Engels.

KGO, komt dat idd overeen, BBL eindexamen en eind brugklas vwo+? Dan kan ik daar gericht gaan kijken voor oefenmateriaal. Misschien kan ik uitvinden wat er mis gaat.

KGO

KGO

01-03-2016 om 14:20

BBL

Hier (indertijd havo/vwo) kregen ze in de allerlaatste proefwerkweekvan de 1e dus BBL teksten. In de tweede kregen ze KBL teksten, in de derde (wel havo) kregen ze TL teksten.
En dan zal er vast een of andere rekenregel zijn met de normering. Maar dit was in ieder geval het niveau van de teksten.
Kaatje

Agatha

Agatha

05-03-2016 om 14:24

ook digischool

Naast de tips die al zijn gegeven, digischool is een site met veel materiaal. Kies voor teksten op A2 of B1 niveau. Op de site van Anglia staat ook heel veel oefenmateriaal.

Jula

Jula

06-03-2016 om 11:42

Fijn

Dank weer voor de tip. Fijn om af te kunnen wisselen.
Die examens blijken inderdaad precies het goed niveau!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.