Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paal

Paal

08-04-2014 om 16:59

Engels

Zoon zit in 4Havo. Engels was nooit zijn sterkste kant, maar op TL toch geslaagd met een 7.
Nu op de Havo heeft hij een leraar Engels die weinig tot geen Nederlands kent. Als zoon uitleg vraagt dan knikt hij een keer, volgens zoon, en loopt dan weg.
Ondertussen heft zoon wat bij lessen gekregen van zijn vorige docent, maar dat blijft bij teksten lezen en maken. Niet op regelmatige basis.
Verder heeft een vriend, die leert voor docent Engels, hem bij het laatste tentamen geholpen. Dat is voor een deel nu beter gegaan.
Het ellendige is dat hij iedere keer 1 tentamen mag herkansen, dat is dus altijd Engels. Zo kan hij nooit een andere tentamen verknallen, en dat gebeurt echt wel eens.
Zoon leert hard,maar als het niet gaat dan houdt het op.
Alleen ben ik er nog niet van overtuigd dat het niet gaat.
Wat kunnen we nog doen?
Er staat nu een gesprek met docent gepland. Mag ik van hem verwachten dat hij ook een rol speelt in het ophalen van de cijfers?

Vera*

Vera*

08-04-2014 om 19:18

Taalkamp

Twee weken een taalkamp doet wonderen

????

Een leraar Engels die het Nederlands zo slecht beheerst dat hij zijn leerlingen niet begrijpt en daarom geen uitleg kan geven?

Lijkt mij niet eens zozeer een zaak van de individuele docent - al zou ik die inderdaad spreken, al is het maar om te zien of die taal inderdaad het probleem is - maar ook een probleem van de school als geheel. Ze hebben feitelijk gewoon een docent in dienst die het vak niet beheerst. Mij lijkt tenminste dat het geven van begrijpelijke uitleg aan de leerlingen een belangrijk onderdeel is van het vak.

Als het alleen maar ging om goed Engels praten kon ik ook wel voor de klas gaan staan, dat kan ik namelijk prima. Maar dat vindt men terecht niet goed, want bij doceren komt meer kijken. Hoop je dan toch tenminste...

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

08-04-2014 om 22:27

Temet

En we willen wel allemaal een native voor de basisschoolklas Mijn zoon had een lerares Frans die met een wel heel erg verschrikkelijk accent sprak maar goed het lukte om haar ook in het Nederlands iets duidelijk te maken.....

4 havo

Ik vind wel dat je in4 havo mag verwachten dat iemand instructie in het engels redelijk begrijpt. Daar ga ik eerlijk gezegdvwel vanuit. De een heeft hier bijles voor nodig en de ander voor wis of natuurkunde of wat dan ook.

dc

dc

09-04-2014 om 18:20

zeker weten?

Misschien doet de docent alleen maar alsof om de kinderen te dwingen hun best te doen in het engels. Dat is echt de moeilijkste stap in een taal en als kinderen doorhebben dat de docent ze in het nederlands ook wel begrijpt, dan doet niemand z'n best meer.

Ik vind het sowieso de beste manier om een taal te leren. Eigenlijk de enige.

Paal

Paal

09-04-2014 om 19:19

Spreken

Het lijkt mij ook logisch dat leerlingen op die leeftijd al wel wat kunnen, maar als dat niet gaat dan lijkt het me logisch dat de docent dit kan uitleggen.
Ik mag verwachten dat mijn leerlingen de tafels kennen, zo niet, dan help ik ze er mee, toch?
Docent heeft nog niet gereageerd. Wacht nog 1 dag.

Dalarna

"En we willen wel allemaal een native voor de basisschoolklas "
Nou ik niet per se. Een goede uitspraak van het Engels vind ik dan wel weer prettig, als stone coal English voorkomen kan worden is dat toch mooi meegenomen.
In mijn jaartje buitenland was ik bevriend met een native speaker die ooit Engelse les gegeven had in Polen. Er moet nu in Polen een groep mensen rondlopen die Engels heeft leren spreken met een moddervet Noord-Iers accent. Ik bedoel maar: native speaker wil niet meteen betekenen dat het ook prettig Engels is.

Zelf heb ik ooit cursussen Indonesisch gevolgd bij de Volksuniversiteit. Het eerste jaar werd gegeven door een Nederlandse. Het tweede jaar door een Indonesiër en van die klas heeft niemand het derde jaar gedaan omdat we dan dezelfde docent weer zouden krijgen. De man was vriendelijk, belezen en sprak uiteraard prachtig Indonesisch, maar kon totaal niet uitleggen. Met name begreep hij niet wat wij niet begrepen. Dat snapte die Nederlandse docent juist perfect, want zij was zelf ook tegen al die dingen aangelopen. Maar goed, dat probleem is vermoedelijk bij Indonesisch veel groter dan bij het Engels, want Engels en Nederlands zijn tenminste nog familie van elkaar.

Maar goed, van een vakleerkracht Engels zou ik dus verwachten dat die a) een redelijk standaard soort Engels spreekt en b) aan Nederlanders kan uitleggen hoe het in elkaar steekt.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

10-04-2014 om 10:03

Temet

Het is natuurlijk een andere discussie en ik vind een native op de basisschool ook niet perse nodig maar ze hoeven daar natuurlijk niet uit te leggen. Het gaat er om dat kinderen het Engels zo vroeg mogelijk horen (mijn mening) en dan liever niet het Nederlands-Engels. Dit door middel van liedjes, woordjes, tellen etc, uitleggen hoeft niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.