Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamenkandidaten 2014?

Nog meer ouders waarvan het kind dit jaar eindexamen doet? Hoe gaat het tot nu toe? Is er al wat stress te bemerken?

Hier doet dochter eindexamen MAVO, oftewel VMBO-TL. Helaas heeft ze het niet gemakkelijk en of ze slaagt dit jaar is nog heel onzeker maar ze gaat er wel voor. Spannend dus.


Melleke

Ik herinner me je verhalen van vorig jaar. Veel succes! EN dochter: go for it girl!

Melleke75

Melleke75

11-02-2014 om 20:30 Topicstarter

Die verhalen...

Op dit moment lijken mijn zorgen van toen waarheid te worden. Ze loopt aardig vast en heeft nog geen enkele voldoende op een toets weten te behalen. Ik heb haar vandaag ziek gemeld. De druk is erg groot en ze loopt met hoofdpijn rond. Van mij mag het zover zijn, examen maken en uitrusten .

Melleke75

Melleke75

11-02-2014 om 20:31 Topicstarter

Mach

En bedankt natuurlijk!

hier ook een eindexamenkandidaat

Zoon zit in het laatste jaar van de HAVO. Zijn profielwerkstuk is gelukkig al goedgekeurd.
Hij vind het wel veel stress dus inderdaad zoon is hier ook gisteren en vandaag thuis geweest. Hij hoest zich ook al kapot maar kan ook niet goed ontspannen en is echt sjacherijnig. Hij doet zijn best om zich in te houden. Gelukkig kan hij zich wel wat afleiden met muziek maken. En hij vind allerlei manieren uit om te leren. Van de week had hij een uur op het toilet gezeten met zijn laptop en weer een werkstuk gemaakt. Volgens hem ging dat echt efficient in dat kleine prikkelarme hokje. Ik hoop dat hij het haalt. Hij staat niet supergoed.
Als hij zakt doe hij het over.

Melleke75

Melleke75

11-02-2014 om 22:00 Topicstarter

Toilet

Haha, op het toilet! Of ze het hier over doet is nog de vraag. Het probleem is wat ingewikkelder en loopt al een paar jaar, dus wat de beste optie is weet ik nog niet.

Op het profielwerkstuk had ze een 8, presentatie is ook al geweest. één van de weinige dingen die wel goed gaan.

koffiekwast

koffiekwast

11-02-2014 om 22:25

ook hier

dochter zit in 6 gym en voelt de stress ondanks het feit dat haar cijfers prima zijn. Profielwerkstuk is gelukkig goed afgerond en "het huis uit" (ik vond de meelwormen productie in de achterkamer toch iets minder geslaagd toen de torren begonnen te vliegen)
Stress betekent hier een emotioneel achtbaantje af en toe.

Op afstand volgen we ook onze gastdochter van vorig jaar die dit jaar in Italië examen doet en net zo'n stresskip is.

Kortom, ik zal blij zijn als het schooljaar achter de rug is.

Melleke en AnneJ - sterkte!

havomoeder

havomoeder

12-02-2014 om 14:05

hier ook havo

Examen. En er moet nog veel gebeuren. NOg een aantal boeken gelezen, profielwerkstuk moet nog afgemaakt, en gepresenteerd. (gelukkig voor maatschappij combi gedeelte een heel goed cijfer, dus geen dikke stress)

Aantal vakken gaat redelijk vanzelfsprekend, andere vakken vette stress.

Wat ze hierna wil, is nog zeer onduidelijk, Nog nergens voor ingeschreven, nog nergens intresse in.....aaaaahhhhh

melleke, jee

alleen maar onvoldoendes klinkt wel heel sneu! Hoe houdt ze motivatie nog vast?

Melleke75

Melleke75

12-02-2014 om 16:24 Topicstarter

Mach

Ze blijft het proberen omdat ze misschien wel naar vavo kan als ze zakt. Hoe meer vakken ze dan gehaald heeft, hoe beter. Maar ze heeft het erg moeilijk
en zit geregeld huilend op de bank. We spreken na elke dip weer af dat ze doorknokt zodat ze in elk geval weet dat ze er alles aan gedaan heeft mocht het slagen niet lukken. Beter zakken en weten dat je je best hebt gedaan, dan zakken en weten dat het je eigen schuld is omdat je niet alles hebt gegeven.

melleke

zwaar jaar hoor! Op het VAVO kan je dacht ik maar 2 of 3 vakken doen. Moet je worden toegelaten en ze laten je alleen toe als ja kansrijk bent. Tenminste, dat is hier zo bij havo en vwo op de vavo.
Is instromen op MBO 2 niet handiger. Sorry, misschien zit je niet meer te wachten op die discussie. Maar ik bedoel het als advies.
Voorlopig veel succes! Alle vakken die je haalt zijn meegenomen, maar ze moet er natuurlijk niet aan onderdoor gaan.

Melleke75

Melleke75

12-02-2014 om 20:11 Topicstarter

Mach

O ja, ik zeker wel te wachten op die discussie, want eerlijk gezegd zit ik best al te piekeren over wat we nu moeten als ze het niet haalt. Ik meende dat ze door school uitbesteed kan worden aan de vavo. Dat je niet veel vakken kan doen daar vind ik wel logisch, want anders kan beter het hele jaar over op de huidige school. MBO 2 zou een uitkomst zijn, want dan kan ze ook na 4 jaar niveau 3 afronden. Als ze het jaar over doet en dan naar niveau 3 gaat doet ze er ook 4 jaar over. Alleen heeft de overheid besloten dat je vanaf dit schooljaar niet meer zonder diploma naar MBO2 mag. Ze zou dan moeten beginnen op niveau 1 en hoewel ze nu een niveau te hoog zit, zou niveau 1 wel een heel stuk beneden haar niveau zijn. Zelf wil ze of vavo, of MBO1 doen. Ze is er heel stellig in. Absoluut niet nog een keer het examenjaar!

Ik vind het lastig, wat is nu het beste? Ik wil een blij kind wat het naar haar zin heeft en niet op dr tenen hoeft te lopen en een goede kans heeft op het afronden van een MBO3 opleiding.

Sawo

Sawo

12-02-2014 om 20:55

Zoon

Hier een zoon in de 6e

Hij is vrij relaxt. Pws moet overmorgen ingeleverd worden. Stress alleen over Nederlands maar daar heeft hij nu bijles in. Voor ons scheelt het dat het de 2e is. Studiekeuze is ook bijna gemaakt. Dus veel minder stress dan bij eerste.

Succes met jullie kinderen.

Hier een dochter in V6

Na jarenlang school op haar sloffen gedaan te hebben met hoge cijfers moet er nu echt stevig gewerkt worden. Goede voorbereiding op de vervolgstudie! En een goed moment om te ontdekken dat je je tijd goed verdelen moet. Een 9 voor het maatschappijleerproject is prachtig, maar als daar een 5.5 voor natuurkunde tegenover staat, is de tijdsverdeling waarschijnlijk niet optimaal geweest.

Wat vakkenkeuze betreft, bij de school van mijn kinderen wordt (zeker voor de betavakken) gesteld dat je meestal wel 1 a 2 punten zakt met het gemiddelde tussen V4 en V5 (en tussen H3 en H4). Dat klopt voor mijn dochter. Is dat jullie ervaring ook, dat een 8 in V4 kan zakken naar een 6 in V6?

Druif

Druif

12-02-2014 om 21:46

Nee hier klopte dat niet.

Ik denk dat het zakken met de cijfers te maken heeft, met de input.

Onze dochter deed in de vierde gewoon minder dan nu. En haalde vergelijkbare cijfers.

Nu in vwo 6 is het wel zware stress. Want ze moet allemaal dingen doen waar ze van baalt. Profielwerkstuk afronden. (ga nu beginnen!)
Presentatie Nederlands. Etc. Etc.

Ze zal blij zijn, als ze er zo vanaf is.

koffiekwast

koffiekwast

12-02-2014 om 22:24

cijfers

Hier zijn de cijfers vooral omhoog gegaan, mn wiskunde en scheikunde. Alleen natuurkunde is wat gezakt tov V4.
Docher heeft de 5e in minder tijd gedaan, omdat ze de eerste 3 maanden van het schooljaar in Spanje op uitwisseling was. Ze had bij terugkeer zo'n motivatie om sceptische leraren te bewijzen dat ze het kon, dat ze meteen beter scoorde dan voorheen. Inmiddels is de drive er wel weer een beetje uit, maar ze heeft er zeker van geleerd hard te studeren als het moet.

Melleke75

Melleke75

12-02-2014 om 23:38 Topicstarter

Profielwerkstuk

Ik hoor er een hoop over stressen, maar bij mijn dochter kreeg ze er een week vrij voor. Elke dag tot half 1 op school er aan werken, dan samen thuis verder. Op maandag eerst de planning en deelvragen e.d. doorgeven, af laten tekenen en dan elke dag af laten tekenen wat je gedaan hebt. Vrijdag de presentatie. Dochter en klasgenoot werkten op school zo hard dat ze thuis niet veel meer hoefden te doen. Ze hadden voor hun project dan ook een 9. Het uiteindelijke cijfer werd een 8. Nu dus geen omkijken meer naar dat profielwerkstuk, geeft ook wel rust. Maar nu is dat Mavo, op de hogere niveaus wordt vast meer verwacht. Sowieso de presentatie in de aula voor ouders, leerlingen en docenten, terwijl dochter het alleen voor de klas hoefde te doen.

Mijn dochter werkt harder

Mijn dochter werkt echt veel harder in V6 dan in V4. In de vierde verveelde ze zich nog, daar heeft ze nu geen last meer van. Het zijn voornamelijk de projecten, PWS, de PO nederlands en maatschappijleer waar ze heel veel tijd in steekt. Ook gaat het samenwerken in groepjes niet soepel, waardoor ze veel tijd is met aansturen en opjutten van anderen of het toch maar zelf doen. Ook dat is een goede leerschool voor haar vervolgopleiding: hoe om te gaan met werkverdeling in projectgroepne.

Marie

Marie

13-02-2014 om 12:26

hier 4 BB

Hier een dochter in de vierde van VMBO-BB Zorg en Welzijn.
Ze staat er wel redelijk (zesjes) voor, alleen Biologie en Wiskunde moet nog wat opgehaald worden.
Dat komt ook omdat ze er gewoon te weinig voor doet. Maar dat komt weer (denk ik) omdat ze nooit gewend is geweest om thuis iets te doen. Dat is dan ook weer het nadeel van LWOO in de onderbouw, daar deden ze al het huiswerk op school. Ze heeft dus nooit de routine opgebouwd om thuis aan de gang te gaan.

zoon V6

Hoi,

Hier een zoon in V6 die nog steeds te weinig doet. Meestal gaat dat goed maar soms ook niet en dan staat er gewoon een onvoldoende. Vooral bij Latijn wil dat nog wel eens gebeuren.
Je zou denken dat mijn zoon gewoon lekker relaxt in het leven staat en alleen maar doet wat hij moet doen. Dat is helaas niet waar. Hij is in zijn hoofd constant bezig met alles wat er nog moet gebeuren en hij komt vervolgens niet tot daden. Hij kan een hele dag piekeren en tegelijkertijd niks doen want er zijn altijd vluchtmogelijkheden in de vorm van schermpjes en spelletjes. Wanneer je deze wegneemt, dan zijn er altijd en over letters te vinden die geabsorbeerd kunnen worden. Dit is best wel een probleem en mijn zoon ziet het zelf ook in want hij zei laatst dat hij nu al opzag tegen zijn afstudeerscriptie. Nou, dat is toch zeker nog een jaartje of vijf hiervandaan, maar hij snapt ontzettend goed dat daar discipline en een werkhouding voor nodig is. En dat je dan niet op het laatste moment een boekje in kunt kijken en een voldoende halen.
Tijdens de introductie van zijn gewenste studie bleek dat hij een risicoleerling is als het gaat om slagen of niet slagen in je studie. Leerlingen die gewend zijn weinig te werken en toch goede cijfers te halen op de middelbare school (dat doet hij voor scheikunde), lopen het grootste risico om uit te vallen. Mijn zoon gaat hier vervolgens diep over nadenken maar niet zijn gedrag veranderen.
Dus: dat diploma zal er wel komen, maar er zijn nog genoeg dingen om aan te werken. Docenten begrijpen dit gedrag trouwens helemaal voor geen meter. Als er een voldoende staat dan houden ze meestal op met nadenken. Genoeg ergere gevallen. Verschillende gesprekken over de werkhouding van kind hebben weinig opgeleverd. Er lijken ook geen oplossingen te zijn. Ik ben benieuwd wie hier nog eens op gaat promoveren.

groet, Jutta

Jutta

En om het nog erger te maken: na de afstudeerscriptie komt het echte leven, met echt werk. En als je hoogopgeleid bent is de kans vrij groot dat je terechtkomt in werk dat lange-termijnplanning vereist.

Ik weet niet in hoeverre er iets te doen is aan extreem uitstelgedrag, maar het is het uitzoeken waard. Want dit kan je hele leven verpesten. Ik herken het maar heb het minder erg. Maar vooral wat je beschrijft: donders goed weten wat je moet doen, er voortdurend in je hoofd mee bezig zijn, en het toch niet doen, dat ken ik, en dat vreet aan je. Regelmatig roep ik dat ik caissiere bij Ap wil worden, dan heb je tenminste nooit werk dat aan het eind van de dag (week, maand, jaar) niet af is...

Groeten,

Temet

Melleke75

Melleke75

17-02-2014 om 12:48 Topicstarter

MBO gebeld.

Misschien wat vroeg, maar daar waren ze alleen maar blij mee. Ik moet in gesprek met de decaan op de school van dochter om een plan te maken voor het geval ze zakt. In principe moet ze dan naar niveau 1, maar met goede motivatie van de huidige school kan ze misschien ook naar niveau 2. Maar dat ligt helemaal aan de decaan en haar mentor. Decaan is er vandaag niet, dus morgen maar zien of we een afspraak kunnen maken. Maar eens zien wat school te vertellen heeft.

Melleke75

Melleke75

18-02-2014 om 16:33 Topicstarter

Decaan gesproken.

Huidige school erkent dat ze een niveau te hoog zit en de decaan ziet haar het jaar niet over doen. Decaan wil gaan voor niveau 2, of vavo, of eventueel een combi. School lijkt in elk geval achter haar te staan. Nog 2 maanden bikkelen en dan rest alleen het examen nog.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 17:06

Melleke

Wat verschrikkelijk zonde want als school eerder gezien had dat ze naar kader had gemoeten had ze na de zomer naar een MBO3 of soms zelfs een MBO4 gekund. Is ze dit jaar zo achteruit gegaan of in de derde en ging in het de tweede nog goed?

Melleke75

Melleke75

18-02-2014 om 20:26 Topicstarter

Nee

Het probleem zit hem in de hoeveelheid. Ze is zonder tekorten van 1 naar 2 en van 2 naar 3 gegaan. Van 3 naar 4 met 1 5. Hier heeft ze alleen uren voor moeten leren. Minstens 4 a 5 uur per dag en in de weekenden de hele dag. Dit jaar redt ze het niet meer nu de toetsen met 3 hoofdstukken tegelijk gaan. Ze heeft op wiskunde en maatschappijleer na, op nog geen enkele toets een voldoende gehaald. 2 jaar terug heb ik al aangegeven dat het niet ging, maar vanwege haar toch goede gemiddelden wilden ze niet aan afstromen denken.Eigenlijk moet ze zelfs naar niveau 1, maar het ROC wil verder kijken, mits ze de steun van school heeft.

Melleke, Fiorucci's zoon

Als ik het goed begrepen en onthouden heb schreef Fiorucci hier op het forum dat haar zoon zijn mavo-examen vanwege omstandigheden in twee delen mag doen: de helft van de vakken dit jaar, de andere helft volgend jaar. Als jouw dochter voornamelijk moeite heeft met de hoeveelheid zou dat een optie kunnen zijn. Als ze nu zou zakken en volgend jaar alles opnieuw zou doen loopt ze tegen dezelfde hoeveelheid aan. En ze is nog nooit blijven zitten toch, dus qua leeftijd/schooljaren zou het best kunnen toch? Ik zou hierover eens een balletje opgooien bij dochter zelf en bij haar school.

skik

Melleke75

Melleke75

19-02-2014 om 12:56 Topicstarter

Skik

Ik zal er eens naar vragen bij haar op school, bedankt!

Marie

Marie

19-02-2014 om 13:07

Melleke - kader examen?

Kan je dochter niet gewoon de Kaderexamens maken? Of mag dat niet, omdat de schoolexamens TL zijn? Het zou toch te gek zijn dat ze helemaal geen diploma heeft straks?

Marie

Bij kader horen heel veel praktijkuren en een praktijkexamen. Dat is nu niet meer in te halen, dat begint al in de derde klas.

Melleke75

Melleke75

19-02-2014 om 18:21 Topicstarter

Dat dus.

Het kan dus niet, ze heeft de praktijk niet gehad. Ze zit dus echt klem helaas. Deze week moest ze zich in laten schrijven. Vandaag dus in laten schrijven op MBO3, wetende dat de kans dat ze de opleiding daadwerkelijk gaat doen heel erg klein is. Ze heeft vandaag 2 herkansingen gebruikt, maar het ging weer niet goed. Ik zie haar zelfvertrouwen wegebben. Ze kijkt zo zorgelijk steeds. Ze gaat elke toets al in met het idee dat ze het toch niet kan. Wel blijft ze hard leren. Ook om op school te laten zien dat ze gemotiveerd blijft.

Marie

Marie

19-02-2014 om 18:29

weet ik - theorie

Dat van de praktijk weet ik natuurlijk (dochter doet B.
Ik bedoelde de theorievakken zoals Nederlands en Engels e.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.