Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vakantieganger

Vakantieganger

01-10-2016 om 07:07

Eindexamen doen in 5 VWO voor enkele vakken

Gister kwam puber thuis en zei dat docent wiskunde had aangeraden om volgend jaar eindexamen te doen in dit vak. Puber zit nu in 4VWO. Hierdoor zou hij de komende 1,5 jaar sneller door de stof kunnen, en zich niet gaan vervelen als hij het klassentempo moet aanhouden. Tevens heeft hij dan extra tijd in de 6e om zich op de overige eindexamen vakken te richten. Mogelijk zou hij nog een vak versneld kunnen doen. Puber vind het wel een aardig idee. Verveelt zich inderdaad bij dit vak.
Na het weekend wordt op school hierover verder gesproken met decaan, mentor en docent. Maar ik denk graag al van te voren na over de vragen de we school kunnen, moeten stellen.
Ivm numerus fixus wil Puber eindexamen halen met 8 gemiddeld. Als hij in 5e examen doet en uitslag valt tegen, mag hij dan in de 6e herkansen?
Wanneer moet je definitief beslissen of je examen doet in 5e? Stel dat het niet zo vlot, kan je dan in mei zeggen ik doe het niet?
Waaraan moeten we nog meer denken? Heeft iemand recente ervaringen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Triva

Triva

01-10-2016 om 08:08

Heeft

hij het nodig om meer tijd te hebben voor andere vakken in de zesde? Dus zijn er vakken waar hij hard aan moet trekken en zo ja: komen die vakken dan al niet in de vijfde juist in de knel? Realiseert hij zich ook dat hij bij die vakken in de zesde niet meer les krijgt maar tijd krijgt om meer thuis te doen?

Ik heb het voordeel hiervan nog niet gezien en als hij naar cum laude wil moet je juist zorgen voor de hoogste kans op een 10 op je beste vak.

Tina

Tina

01-10-2016 om 08:31

loopbaan

Op de voorlichtingsavond vorige week van dochter (A5) werd verteld dat vanaf schooljaar 2017-2018 universiteiten/hbo's zelf overgaan tot het selekteren van studenten, decentrale selektie ipv numerus fixus. Dat houdt in dat er gesprekken gevoerd gaan worden. Cijfers zullen een rol spelen maar ook andere factoren. Bijvoorbeeld dat je echt interesse hebt getoond in het vak dmv bezoeken universiteit/hbo, meegekeken hebt met iemand die dat vak beoefent. Zelfs het invullen van LOB op de middelbare school kan meespelen (daar werd voor gewaarschuwd, dat je dat serieus en gemotiveerd invult en bijhoudt, niet alleen voor jezelf maar ook voor vervolgonderwijs). De aanstaande student zal zijn/haar motivatie in een gesprek moeten laten zien. Maar dat zal bij jullie op school ook wel verteld zijn.

Lente

Lente

01-10-2016 om 10:14

Ander idee

Hij zou in klas 5 en 6 pre-university kunnen doen. Of Junior Med als het om de studie geneeskunde gaat. Dan heb je èn extra uitdaging èn hoef je niet te loten.
Voorbeeld Erasmus: http://www.erasmusmc.nl/desideriusschool/juniormedschool/
Pre-university wordt op meerdere universiteiten aangeboden.

Daarnaast zou hij kunnen versnellen met wiskunde dit jaar. Dat geeft meer ruimte als hij inderdaad een extra programma gaat doen en minder verveling dit jaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-10-2016 om 10:26

Herkansen

Je examen dat je doet in de vijfde doet gewoon mee voor je ene herkansing die je mag doen in de zesde. Bij dochter op school hadden ze de leerlingen zo geselecteerd dat bijna alle kinderen die vervroegd examen deden op hun eindlijst een 8 of 9 kregen, een enkeling een 7.

Triva

Triva

01-10-2016 om 13:59

Vesper

En wat is dan nu toch het voordeel? Het is een vak wat je al makkelijk vindt maar je moet er toch examen in doen. Dat kost in de vijfde dus meer tijd dan de tijd die anderen hebben. Die tijd kan ook ten koste gaan van je slechtere vakken en wat is de uitkomst: een 8? Nee, ik vind het dat niet waard. Als het nu een 9 of 10 is. Zeker met een 7 vind ik het echt een heel slecht plan geweest.

Lente

Lente

01-10-2016 om 14:13

Logica klopt niet Triva

"Dat kost in de vijfde dus meer tijd dan de tijd die anderen hebben. "

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Hij verveelt zich in de vierde klas met wiskunde maar moet wel het standaardprogramma meedoen. Als hij op eigen tempo mag, kan hij in de lesuren werken aan zijn programma en is hij mei vijfde klas klaar met Wiskunde voor het VWO. Dat kost hem niet meer tijd dan anderen hebben, dat kost hem juist minder tijd, namelijk een heel jaar wiskundelessen.

Tip van de wiskundedocent

Hier op school waren een paar lln die in 5vwo een examen deden in een vreemde taal. Ze slaagden en wonnen zo meer tijd voor het examen een jaar later zodat die resterende examens ook beter verliepen.

Als de wiskundedocent dit voorstel oppert, zal die docent heus wel weten wat hij doet. Hij kent de jongen het best.
Kwestie van goede begeleiding.

Op zich lijkt het mij goed voor je 'CV' en een pre voor aanmelding als je wiskundig inzicht in 5vwo al op examenniveau verkeert. Belangrijk in het versneld doorlopen van de leerstof is de gelegenheid tot het stellen van vragen.

Mikke

Mikke

01-10-2016 om 20:15

Gedaan

Zoon heeft hier in V5 examen gedaan voor een vak en doet dit jaar de rest. Hij heeft er niet meer werk aan gehad, want hij schoof gewoon bij V6 aan, ipv z'n eigen lessen te volgen. Over herkansen heb ik nooit nagedacht, hij was (en is) zo goed in dit vak dat het onmogelijk was om een laag cijfer te halen. Bovendien wil hij geen fixusstudie gaan doen, dus hoeft hij z'n examen alleen maar te halen.

Echt rustiger heeft hij het dit jaar trouwens niet, want met nog 2 extra vakken is z'n rooster nog even vol. Ik verwacht niet ook dat hij het op z'n andere vakken nu ineens beter gaat doen. Wel denk ik dat leerlingen die eerder examen doen in een (of meer) vak(ken) het gemiddeld al beter doen dan de rest... maar of dat door dat vroege examen komt is natuurlijk moeilijk te zeggen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-10-2016 om 20:53

Triva

Wij zijn blij dat drie compensatiepunten al binnen zijn En dit jaar toch een beetje rustiger, al is het nog steeds wel een hoop werk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-10-2016 om 23:02

Loopbaan

Tina, bij mijn zoon (5VWO) op school is ons juist verteld dat de cijfers bij de overgang 5 naar 6 VWO veel sterker mee wegen en dus belangrijker zijn dan eerst omdat toekomstige universiteiten/werkgevers deze overgangscijfers 5-6 VWO nu ook meenemen in plaats van alleen naar de eindexamencijfers (dus 6 VWO) te kijken. Schijnt ook onderdeel te zijn van het hele "matching" gebeuren.
LOB is idd heel belangrijk en moet goed gedaan worden. Als je niet aan de eisen LOB hebt voldaan, krijg je geen diploma omdat het tegenwoordig onderdeel is van het eindexamenprogramma. Wij gaan dus de komende maanden (verplicht) een aantal open dagen bijwonen en dan moet zoon ook nog de beroepsoriënterende stage doen in november. VWO 5 is toch best pittig; vandaar dat zoon besloten heeft om dit jaar niet vervroegd examen te doen zoals zijn docent eind vorig jaar al had voorgesteld.

marie

marie

01-10-2016 om 23:17

4 en 5 VWO in 1 jaar

Bij dochter op school was een meisje dat VWO 4 en 5 in één jaar heeft gedaan.
Wellicht is dat ook een optie?

Vakantieganger

Vakantieganger

02-10-2016 om 11:17

Bedankt alvast

Voor jullie reacties. Geeft weer wat extra stof tot nadenken. Puber doet nu 2 profielen met nog een extra vak uit de EM richting en mist nu ook al bepaalde uren ivm dubbele roosters. Puber leert makkelijk.
Van het LOB had ik nog nooit gehoord. Dat overgangscijfers 5-6 VWO belangrijker worden wist ik niet.
Wat ik wel al had gehoord was dat motivatie ook wordt meegenomen in het aanname-beleid van de HBO-Uni opleidingen. Niet alleen cijfers zijn meer belangrijk.

Voorlopig kan en mag puber vooruit werken met alle vakken en zijn er genoeg contact momenten met alle docenten. Er hoeft nu gelukkig nog niets beslist te worden.
Bedankt nogmaals voor deze tips, we nemen ze mee in de gesprekken met puber en school.

Lente

Lente

02-10-2016 om 11:36

Vakantieganger

Krijgt je zoon als hij vooruit werkt, ook de toetsen eerder dan de rest van de klas? Dat zou wel ideaal zijn.

Tina

Tina

02-10-2016 om 18:34

pff

Allereerst voor Eliza, volgens mij zeggen we niet zo heel veel anders, hoor. En mag ik opmaken uit je uitleg dat je zoon aardig mee kan doen aan het hele programma, ondanks zijn zieke?
Ook voor de rest, als ik dit zo lees, wat ligt er toch al een druk op (oudere) kinderen. Eerst op de basisschool of je wel de juiste resultaten haalt voor het juiste vervolgonderwijs. Dan in de onderbouw voorkomen dat je afstroomt. Dan in de bovenbouw nog steeds ook wel dat afstromen maar ook de juiste punten halen voor toelating hoger onderwijs. En dan zit je daar moet je zorgen dat je voldoende punten haalt in je eerste jaar want anders krijg je een negatief bindend studieadvies en kun je stoppen met de studie en dikwijls ook (tijdelijk) een studie in het zelfde studiegebied. Of zelf switchen kost je een hoop geld op hbo/wo ivm bijlenen (of werken of je ouders nog een jaar langer lief aankijken). Een fout maken is er eigenlijk niet meer bij. Je zou er een burnout van krijgen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2016 om 19:34

Tina

Voor mij was het nieuw dat de overgangscijfers 5-6 VWO tegenwoordig dus kennelijk ook zwaar meetellen en niet alleen de eindexamencijfers. En inderdaad gezien zoon zijn ziekte is dit wel een zorg. Hij knokt verschrikkelijk hard omdat hij ook dit jaar niet wil moeten overdoen wegens ziekte maar als je continu zo ontzettend uitgeput en ziek bent is het heel zwaar en heel moeilijk. Hij verzuimt een halve lesweek of meer door zijn ziekte maar hij krijgt het met veel pijn en moeite toch voor elkaar om ruime voldoendes te halen voor zijn toetsen. Hij heeft gelukkig eindelijk geleerd te studeren. Dus hij heeft aan weinig contacturen op school genoeg om toch huiswerk te maken en toetsen te doen. Net als op de universiteit.
Maar dan heb je nog de LOB en de stage. Dat komt erbij en vergt ook veel tijd en energie. Was zoon niet ziek geweest, had hij ook in een vak vervroegd eindexamen dit jaar gedaan maar het zou te veel worden.
Ik ben het verder roerend met je eens dat er heel veel gevraagd wordt van die kinderen. Ze moeten al heel vroeg keuzes maken en zich gaan toeleggen op mogelijke studies en beroepen. En als je eenmaal bent gaan studeren, is switchen niet meer zo makkelijk. Ik wist pas toen ik eind 20 was wat ik wilde gaan doen en ook toen nog ben ik vaak geswitcht van studie en baan. En dan is mijn zoon nog maar 15... Gelukkig weet hij al wel in welke richting en waar hij wil gaan studeren maar dan nog.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-10-2016 om 20:07

LOB?

Daar heb ik niets over gehoord. Is dat de beroepskeuzemotivatie? Dat wordt bij dochter samen met de decaan ingevuld.

LOB

Ach dat stelt echt niet zoveel voor. Je moet een aantal punten halen (in de 4e al en in de vijfde nog wat meer), maar die zijn vrij gemakkelijk te verzamelen: je vult wat vragenlijsten in, je gaat naar wat open dagen, nog eens naar een voorlichtingsdag of avond en dan ben je er wel.

Je moet wel echt een enorme oelewapper zijn om daar op te zakken

Vakantieganger

Vakantieganger

03-10-2016 om 15:17

@Lente

Ja, puber mag ook toetsen eerder doen dan de klas, is de bedoeling.

vakantieganger

Een van mijn kinderen zit in gymnasium 3 maar volgt nu ook een vak in de vierde. Het lijkt me logisch dat hij als hij klaar is met de stof (wat dan op zijn laatst in de vijfde is), hij ook eerder examen doet. Het alternatief is een jaar geen les meer en dan examen. Dat lijkt me niet echt een aanbeveling.
Het eerder examen doen lijkt me dus vooral een logisch gevolg van sneller door de stof gaan, en niet zozeer iets wat verder voordelen heeft. Het sneller door de stof gaan heeft natuurlijk wel als voordeel dat het verveling voorkomt (of beperkt) en dat dat het kind ook hopelijk op andere vlakken 'wakker' houdt. Dus dat vind ik geen onlogische keuze.
Ik neem aan dat mocht het tegenvallen, je ook later in dit of komend schooljaar kunt beslissen toch weer bij de reguliere 'stroom' aan te sluiten. Misschien wel handig om daar dan vast wat over af te spreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.