Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindcito groep 8

Hier nog meer mensen met kinderen in groep 8 die de eindcito doen?
Mijn ene zoon kwam met zo iets vreemds thuis: zijn juf had gezegd dat bij opgave 13 van taal (volgens mij) alle mogelijkheden goed waren. Was een foutje bij Cito. Hij heeft toen (natuurlijk ) gewoon wat aangevinkt en is doorgegaan met opgave 14.
Heeft iemand van jullie ook zoiets van zijn/haar kind gehoord?
Ik vond het erg vreemd eerlijk gezegd...
De juf die het gezegd heeft, staat de rest van de week niet meer voor de klas, dus ik kan het haar morgen niet eventjes vragen.
Waarom zou ze zoiets gezegd hebben? Omdat kinderen anders aan zichzelf zouden gaan twijfelen? Zou het door Cito gezien zijn en doorgegeven zijn dat leerkrachten het de kinderen moeten vertellen?

Groetjes, Petuut

Ilva

Ilva

11-02-2014 om 22:18

Vreemd

Ik heb niets gehoord van mijn zoon. Ik zal het morgen nog eens vragen maar ik vind het wel vreemd hoor.

Petuut

Petuut

11-02-2014 om 22:33 Topicstarter

mijn andere groep 8-er

heb ik er ook niet over gehoord, maar goed, die zit in de andere groep 8. Morgen hem ook maar eens vragen of er bij hem in de klas ook iets over gezegd is.

69er

69er

12-02-2014 om 08:23

ook niets

Ik heb het ook even gevraagd. De meest vage vraag ging volgens mijn kind over insecten wervels en kieuwen....., maar die kon het niet zijn, want daarbij waren niet alle antwoorden goed.

Cito

Cito

12-02-2014 om 08:43

Klopt

Er is een mail van Cito gekomen met deze melding. Cito heeft een fout gemaakt. Er werd alleen ook bijgezegd niets tegen de kinderen te zeggen om ze niet in verwarring te brengen. Dom dus van de juf dat ze het toch gezegd heeft.

69er

69er

12-02-2014 om 08:55

goh,

dat het zo moeilijk is om een foutloze toets te maken....

Kind verzuchtte dat het wel l...ig is voor kinderen waarbij het net het verschil kan maken in schoolniveau advies.

Ilva

Ilva

12-02-2014 om 09:36

gevraagd

Ik had het vanochtend aan mijn zoon gevraagd maar bij hem in de klas was niets gezegd.

Evanlyn

Evanlyn

12-02-2014 om 09:48

Foutje bedankt

Dat krijg je dus als die toetsen zo belangrijk worden gemaakt, dan kan één foutje cruciaal zijn. Scholen zouden zich echt eens moeten afvragen of dat handig is.

In het taal-huiswerk van gisteren stond: "Iemand met haar op zijn kind is een...." Het antwoord moest "baardaap" zijn. Typo. Ook geen prettige woorden om een kind te leren trouwens, die pikken ze vanzelf wel op. Mijn dochter had 'm vorig jaar ook al gehad, dus dat wordt niet gecorrigeerd. Zij dacht: "moeder", haha!

Petuut

Petuut

12-02-2014 om 11:59 Topicstarter

Andere groep 8

Hier is het in de andere groep 8 ook medegedeeld.
Plus dat die leerkracht had verteld (wat de juf uit de andere groep 8 dus niet gezegd had) dat er bij rekenen een aantal opgaven waren, die gingen over stof die zij nog niet behandeld hadden.... Hoe vreemd kun je het maken?

Overigens vind ik het van de ene kant wel fijn dat juf het verteld heeft. Zoon gaf al aan dat ie anders vast heel lang ging zitten nadenken over wat nou goed was, nu kon ie gewoon door... Voor een dyslect is het al lastig genoeg, hahaha. Ik zie hem al gaan: 'volgens mij is A goed... huh, B lijkt me ook goed te kunnen... maar C is toch ook goed?? En D dan.. die is ook goed... Whaaaaah... en er is er altijd maar eentje goed' Dus weeeer teruglezen in de tekst, weeeeer die vragen nog een keer lezen.. "Time keeps on ticking"

@Evanlyn: serieus? Wordt een woord als baardaap gevraagd?

Zou 1 zo'n opgave echt het verschil kunnen maken in het schoolniveau-advies? Ik neem aan dat deze opgave 'gewoon' wegvalt in de beoordeling. De normering zal toch wel aan de foutieve opgave aangepast worden?
Ik begreep van onze RT-er (extern) dat de normering sowieso niet ieder jaar hetzelfde is. Het ene jaar scoor je nog 550 met 13 fouten, het andere jaar kan dat zomaar 1 of fouten meer of minder zijn..

We zien wel, vandaag dag 2. Ze gingen weer redelijk relaxed naar school. In tegenstelling tot sommige andere kinderen helaas.

Evanlyn

Evanlyn

12-02-2014 om 12:22

Niet de CITO

Maar het was wel taal-huiswerk, dat ik ongecorrigeerd van twee verschillende scholen in huis heb gehad.

Ze moeten ook woorden als "thans" en "ijlings" leren. Nou, die woorden kennen de meeste ouders ook niet. Laten ze wat meer aandacht aan werkwoordspelling en zinsontleding besteden, daar hebben ze wat aan.

Yvonne

Yvonne

12-02-2014 om 12:40

Evanly

Dus het taal-huiswerk is serieus het beantwoorden van de vraag "iemand met haar op zijn kin is een…." en dan moet het antwoord 'baardaap' zijn?

Doe mij dan maar thans en ijlings, dat de ouders die woorden niet kennen is niet zo erg maar zijn in ieder geval geen 'spotwoorden'.

69er

69er

12-02-2014 om 13:00

iemand met haar op z'n kin

is een sikman ( het zal toch wel geen vrouw zijn !?) ( 12-jarige)

69er

69er

12-02-2014 om 13:05

ijlings/eilings

Meer OT
Eilings ( gesproken) :"Is dat iets met tweelingen of zo"?

:"wat doe je"? , "moeilijkevragen.nl of zo"

Dalarna

Dalarna

12-02-2014 om 13:19

69er

Waarom zou dit verschil kunnen uitmaken? Die vraag wordt gewoon bij iedereen goed gerekend (Petuut, ik denk dat de vraag was welke FOUT was, niet welk antwoord GOED was) en de percentiel zal iets veranderen waardoor je nog steeds net zoveel mensen hebt met een 550 en het gemiddelde weer ergens rond de 535 ligt

69er

69er

12-02-2014 om 13:40

dalarna

klopt, ik heb mijn kind ook gezegd dat de vraag dan gewoon niet mee telt en er niemand benadeeld wordt.

Evanlyn

Evanlyn

13-02-2014 om 13:55

pff, het zit er op...

Nog even en zoon komt thuis, dan mag hij heerlijk achter de computer. En van het weekend taart!

Ilva

Ilva

13-02-2014 om 14:41

En nu

En nu wachten tot 10 maart. Ik heb begrepen dat vanaf die datum de uitslag komt. Hopelijk voor iedereen wat verwacht wordt (of beter!).

Evanlyn

Helaas is de tune onlangs gewijzigd, maar tot voor kort was het liedje bij Brandweerman Sam - een poppenanimatieserie voor kleuters (ik weet helaas niet meer welke zender, ik meen Nick JR)

"Hoort hij de alarmbel gaan/Brandweerman Sam treedt ijlings aan".

Zowel 'ijlings' als 'aantreden' in één zin! In een kleuterprogramma! Ik heb me er wel altijd over verbaasd, moet ik zeggen. En ik was kennelijk niet de enige, want vziw is de tekst nu anders.

(Bron van ergernis was dan weer dat de plaats waar alles zich afspeelt vertaald is als Piekerpolder, terwijl er toch overduidelijk bergen in de buurt zijn. Of polder, of bergen, maar niet beide! Maar nu dwaal ik ernstig af).

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

13-02-2014 om 20:25

oh brandweer sam

. . . dat is een jeugdsentiment van toen oudste die leeftijd had. In de categorie Engie Bengie komt eraan, "voor alle astronauten en piloten". Mooi die vertalingen inderdaad
gr Angela

Evanlyn

Evanlyn

14-02-2014 om 14:41

en bedankt, Temet....

Nou zit dat vreselijke deuntje de rest van de dag weer in mijn hoofd.

Lucerna

Lucerna

14-02-2014 om 21:42

iemand met haar op zijn kind is een...

...vader (11-jarige) of hermafrodiet (14-jarige) Ik had mijn achtstegroeper nog niet gehoord over het foutje, maar veel indruk maakt het niet, merk ik.

Lucerna

Lucerna

14-02-2014 om 21:44

IJlings, onlangs, thans...

Arendsogen zitten er ook vol mee, dat soort woorden. Mijn kinderen kennen ze dus

Evanlyn

Evanlyn

14-02-2014 om 23:15

Lucerna

Ja, maar dan is het functioneel. Het past bij de stijl en je kan uit de tekst opmaken wat het betekent. Dat is toch wat anders dan het in je hoofd stampen omdat het moet van de juf.

Overigens maakte het foutje hier ook alleen op mij indruk, want zoon had zijn huiswerk weer eens niet gemaakt, maar wel laten slingeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.