Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:22

Eind schooljaar: gaan ze over?

Hoe is het met de laatste loodjes?
Gaan ze over?


Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 09:55

Skik 2

Overigens, valt me mee dat ze je dochter niet gelijk willen laten afstromen. Hier moeten ouders nog weleens de strijd aan om te zorgen dat een kind mag blijven en een klas mag overdoen ipv gelijk wegwezen en afstromen. Maar je hebt gelijk, havo 2 overdoen is saai, heeft mijn oudste ook ooit gedaan. Ik zou gelijk de eerste maand de nieuwe mentor aan zijn jas trekken en beginnen over het pluswerk. Misschien kan de de leerkracht van de theatervakken bijstaan met de les aan jongere klassen.

Fio, afstromen

Afstromen kan niet, het is een havo/vwo school. Op zich is de school ook best coulant met het geven van kansen, ook kinderen met een vmbo/havo-advies worden vaak aangenomen en ze proberen leerlingen m.b.v. doubleren binnenboord te houden t.o.v. van school sturen.

Die opmerking dat m'n dochter niet kan wachten op het pluswerk was sarcastisch bedoeld hoor, zij zit echt niet te wachten op extra opdrachten voor zoete koek.

skik

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 10:42

Skik

Afstromen betekent hier vaak ook opzouten naar een andere school....

Blijven zitten erg?

Er was een bericht vorige week dat kinderen die blijven zitten dat eerst wel vervelend vinden maar er toch op terug kijken dat het ze goed gedaan heeft. Ze hebben dan ook meer geleerd en betere cijfers gehaald en gaan daardoor ook makkelijker richting eindexamen.
Zoon hier is ook een keer blijven zitten. Dat vond ik zelf aanvankelijk wel vervelend want gezien de cijfers was hij een bespreekgeval maar de mentor hield dat tegen ondanks dat anderen in de school hem op de lijst wilden hebben. Daar heb ik nog moeite voor gedaan. Maar voor zoon werkte het ook goed. In die periode had hij veel tijd nodig om sociaal in te halen wat hij gemist had door zijn autisme en het gepest en gedoe op de basisschool, in de derde was hij voldoende 'ontdooid' en hij heeft daardoor ook tijd gehad om zijn sociale leven en zijn school beter te leren balanceren. Hij is gewoon gemotiveerd gebleven. Ik heb hem de keus gegeven of hij na de derde naar het MBO wilde maar het motiveerde hem juist om de HAVO door te zetten. Na de zomervakantie gaat hij naar zijn examenjaar.

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 19:30

Annej

Oh soms is dat erg ja, zeker als je de stof best beheerst maar door een tiende punt blijft zitten. Het kost je een heel jaar en als je toch al niet dol bent op school is dat best...een heel jaar. Mijn zoon viel vaak in slaap tijdens de les, toen hij de brugklas overdeed. Dat deed hem wel weer goed, dat dutje, maar verder was het toch vrij nutteloos allemaal.

Annej

Ik geloof best dat in specifieke gevallen zittenblijven positief kan uitpakken. Maar specifieke gevallen kan je niet zomaar extrapoleren naar niet-specifieke gevallen. Als het echt alleen maar om een tiende punt te weinig gaat door een ongemotiveerde werkhouding gaat zittenblijven geen soelaas bieden.

Ik heb dat bericht waar je het over hebt even opgezocht. 399 Leerlingen hebben gereageerd op een oproep om hun ervaringen met zittenblijven te delen. Ik hecht er niet veel waarde aan. Uit wetenschappelijk onderzoek met een representatieve steekproef en harde cijfers blijkt dat zittenblijven niet, of zelfs averechts werkt. Maar een heel klein deel schiet er echt iets mee op. Het doublurejaar gaat beter, maar de positieve effecten zijn het jaar daarop al weer verdwenen. Bovendien verlaten zittenblijvers vaker de school voortijdig of scoren ze slechter op examens. En dan niet vergeleken met probleemloze doorstromers, maar met gelijkwaardige leerlingen in gelijkwaardige omstandigheden.

skik

Skik

over die werkboeken en zo ga ik niks zeggen, raar verhaal.

maar die tiende punt waar jij zo op hamert, die blijft me dwars zitten.

ten eerste: is je dochter door die tiende punt te weinig vanuit de bespreekzone naar de 'definitief blijven zitten' gezakt?

Of van de 'zeker over naar volgend jaar' naar de bespreekzone?

het 2e geval lijkt me beduidend knulliger en lastiger te accepteren dan het eerste...

maar desondanks...please...focus niet zo op die ene tiende van die laatste toets...

Een schooljaar in de 2e telt minimaal 100 cijfers. En hoe wrang ook...als het dan aankomt op 1/10 punt van de allerlaatste toets, dan is dat gewoon een beetje dom. Er waren minimaal 99 andere cijfers waar ook nog wel eea aan extra's te halen was geweest. Is een beetje living on the edge als je het (zonder echte excuses als ziekte of weet ik wat) helemaal op het einde laat aankomen. Met risico dus. Ik schat zelf in dat de kans ook best groot kan zijn dat als je zoon/dochter met deze benadering wel kantje boord overgaat dat de typisch puberale learning curve is dat het dan volgend jaar weer net zo gaat lukken. ook niet echt wat je wilt denk ik.

Voorbeeldje uit eigen praktijk: Ik heb zelf ook bezorgde vaders op de mail gehad die probeerden om me om te praten een kind er een paar tiende bij te geven voor een 5 minder op zijn eindrapport.

Tja. Zelfde jongen had ook een dikke onvoldoende staan op een van klasgenoot gecopy-paste practicumverslag. Als ie dat anders had gedaan waren al die zorgen niet nodig geweest. Zo basic is het soms.

Ing

Met die ene tiende punt was ze een bespreekgeval geweest. Of als dat boek niet kwijt geweest was, ook. En als dat allebei aan de orde was geweest was ze zonder meer over. Je moet buiten een maximaal aantal onvoldoendes 59 punten hebben, dochter had zelfs nu 59,7 punten.

"Een schooljaar in de 2e telt minimaal 100 cijfers. En hoe wrang ook...als het dan aankomt op 1/10 punt van de allerlaatste toets, dan is dat gewoon een beetje dom." Eéntiende van honderd bepaalt dus of je over mag of niet. Wat is nou 1 promille?

"Ik schat zelf in dat de kans ook best groot kan zijn dat als je zoon/dochter met deze benadering wel kantje boord overgaat dat de typisch puberale learning curve is dat het dan volgend jaar weer net zo gaat lukken. ook niet echt wat je wilt denk ik." Ik denk dat ze nu genoeg geschrokken is en verschrikkelijk baalt en eindelijk inziet dat je het op zijn janboerenfluitjes niet haalt, zodat ze volgend jaar harder en Ik schat zelf in dat de kans ook best groot kan zijn dat als je zoon/dochter met deze benadering wel kantje boord overgaat dat de typisch puberale learning curve is dat het dan volgend jaar weer net zo gaat lukken. ook niet echt wat je wilt denk ik. zal werken. En ik weet zeker dat als ze blijft zitten, er precies gebeurt wat jij zegt. Want dat is namelijk al bewezen, dat je met een sloppy werkhouding het op een promilletje haalt.

Bovendien is werken voor iets wat je graag wil een stuk makkelijker op te brengen dan voor 'strafwerk'.

skik

Skik...

dat dacht ik al...dat ze net onder uit de bespreekzone was gekukeld. Maar dan mag je niet zeggen dat ze 'op een tiende' is blijven zitten. Dan is de kans levensgroot dat ze ook met een 7 of zelfs een 8 op die ene laatste toets nog steeds (als 'stevig' bespreekgeval) niet was bevorderd naar de 3e.

Neemt niet weg dat ik snap dat je baalt hoor....

gabrielle

gabrielle

18-07-2013 om 16:28

De rust is terug

Ik herken je gevoel helemaal, Skik. Hier ook 2 kinderen die erg nipt zijn afgewezen. En bij alle 2 hebben we een katerig gevoel.
Dochter heeft aan het begin van het schooljaar ivm zware persoonlijke omstandigheden een slechte start gemaakt. Daarna is zij opgekrabbeld en zijn er verwachtingen gewekt en beloftes gedaan (bij 1 vak waren man en ik erbij, wij weten dat er beloftes zijn gedaan, ook al ontkent leraar) die, toen puntje bij paaltje kwam, niet zijn waargemaakt. Ze is uiteindelijk, ondanks haar harde gewerk en aanzienlijke verbetering van cijfers toch blijven zitten op Atheneum 4 met 4 vijfen. De frustratie die dit alles bij haar opgeroepen heeft en met name het gedrag van een onbetrouwbare en incompetente leraar (en dat zal ik niet snel zeggen), heeft er voor gezorgd dat ze overgestapt is naar een andere school. En ze kan een ander vakkenpakket kiezen. Ze gaat daar V4 opnieuw doen en ze kan daarvoor gelukkig wel motivatie opbrengen, niet voor de andere school.
Zoon had 3 vijfen en geen compensatie. Vergadering heeft met 1 stem verschil beslist dat hij naar tl3 moet ipv h2 overdoen. We hebben nog een gesprek gehad op school maar daar is het alleen maar de vergadering beslist. Dus ondanks al onze argumenten waarvoor men begrip zegt te hebben, blijft het een keiharde nee. We hebben nog overwogen om zoon ook van school te laten veranderen maar in de onderbouw wil men niet leerlingen aannemen van andere scholen, althans, niet hier in de regio.
We hebben dus een enerverende periode die voor dochter een fijner einde heeft dan zoon achter de rug. Daarna hebben we een fijne vakantie gehad, de rust is wat wedergekeerd.
Dus ja, Skik, ik begrijp je enorm. Vanuit het kind denken is lastig voor scholen,geloof ik. Bovendien spelen een heleboel andere factoren mee, hebben we gemerkt. Zo zijn op de huidige school de h2 klassen volgend jaar erg groot en toeval of niet, meisjes met slechtere rapporten dan zoon mogen wel doubleren, de jongens mogen allemaal afstromen. Dat is allemaal toeval, volgens de directie. Ik weet het zo onderhand niet meer.

Marjolein

Marjolein

22-07-2013 om 10:27

Skik

Jeeemig op 1 tiende, wat %^$#@@%&&&~~!!
Hoe je het ook bekijkt, dat is gewoon echt rot.
Wij hebben de vakantie er alweer op zitten.... ik hoop dat de vakantie jullie wat rust en acceptatie geeft.

Marjolein

Marjolein

22-07-2013 om 10:41

Ingridt

Fijn te horen dat jouw school er zo mee omgaat. En leerlingen in de bespreekzone echt besproken worden. En dat er ook wel eens in het voordeel van de leerling besloten wordt.
Hier is dat echt heel anders. Zorg maar dat je uit de bespreekzone blijft, anders ga je gewoon niet over.
De bespreekzone betekent hier gewoon afgewezen en dat is dan niet blijven zitten, maar afstromen.
Waar die leraren over praten is mij een raadsel. Niemand schiet er iets mee op. Uitkomst is: afgewezen. Ja, ook als je maar met 1 tiende een bespreekgeval bent.
Na 3 jaar VO kennen we inmiddels zeker zes vrienden van mijn kinderen die uit de bespreekzone zo zijn afgestroomd.
En de laatste daarvan inderdaad op een tiende... één 5,4 teveel door een tegenvallende toets uit de toetsweek.
En we kennen er niet één die als bespreekgeval toch over mocht....

Marjolein

Marjolein

22-07-2013 om 10:44

Fio!

Hoera! Wat fijn!
En ook goed om te horen dat er op jouw school, net als op die van IngridT, ook positief wordt besloten nav de "vergadering".

Gabrielle

Gabrielle

22-07-2013 om 11:33

Marjolein

Marjolein: "En we kennen er niet één die als bespreekgeval toch over mocht.... "
Ik ken er eentje op de 8 die om mij onbegrijpelijke gronden door mocht. De rest mocht allemaal afstromen. En jongens al helemaal. Een aantal komt na het examen op lager niveau wel weer terug, een aantal niet.
Ik las deze vakantie in de krant over een experiment. leerlingen die net zijn blijven zitten of bespreekgevallen waren worden gedurende 2 weken aan het begin van de zomervakantie intensief begeleid in een of 2 vakken waar ze zwak op hebben gescoord. 87 % scoort daarna goed en gaan alsnog over. Doordat de basis van dat vak verbeterd is, blijven ze beter in dat vak, ook het jaar erop. Ik moet er wel bij zeggen dat de meest kansrijke kinderen werden geselecteerd, maar toch.
Voor mijn zoon zou dat ideaal zijn geweest, voor dochter trouwens ook. Maar helaas ...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3474564/2013/07/12/Experiment-summerschool-groot-succes.dhtml

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2013 om 14:29

Marjolein

Ja heerlijk he. Vooral omdat zittenblijven voor hem zou betekenen dat hij MBO niveau 1 zou moeten gaan doen...afstromen was geen optie, scholen alhier willen geen afstromers in de examenklas..

Marjolein

Marjolein

23-07-2013 om 11:53

Summerschool....

Interessant artikel Gabrielle, dank voor de link!
Summerschool kan nuttig zijn, maar ook als "straf" worden ervaren... twee weken langer doorwerken dan je vrienden is heeeel erg voor een puber natuurlijk. Maar ach, dan heb je nog 5!! weken vakantie over...
En twee weken ipv een jaar overdoen, dat is wel motiverend natuurlijk. En zeker ook kostenbesparend.
Maar nog een briljant idee: Waar volgens mij al een enorme efficiency winst te behalen is, is in de laatste weken van het schooljaar. Ik heb mij verbaasd, (nou ja, zeg maar gerust dat ik me er aan heb geërgerd ), is dat de laatste twee weken op school de lessen werden verspild.
Spelletjes, films kijken en andere onzin, omdat het bijna vakantie was. Of "ga maar naar buiten, het is mooi weer" ... Zo idioot, de toetsweek moest nog komen! Gebruik die lestijd voor les. Werk aan de toetsstof met die scholieren, zodat ze goed zijn voorbereid. Heel revolutionaire gedachten natuurlijk.....

Gabrielle

Gabrielle

23-07-2013 om 14:48

Precies

Dat vond ik nou ook, die summerschool is een interessant project. Mag van mij ingevoerd worden. Helaas nu niet van toepassing voor onze kinderen maar mogelijk wel voor broertjes/zusjes en natuurlijk alle andere kinderen.
Ik zelf vind dat er erg veel gewicht wordt gegeven aan de proefwerken in de laatste toetsweek. Vaak telt die laatste periode al zwaarder mee en dan die laatste proefwerkweek helemaal. Dochter had bijvoorbeeld een proefwerk dat over het hele jaar 30 % ( 3/10 !!!) meetelde. De rest van het jaar ( 9 a 10 maanden) telt 70 % mee. Die laatste proefwerkweek is al vaak niet zo prettig ivm warm weer (mijn kinderen hadden over de 30 graden) en moe zijn etc en dan wordt er ook nog eens zo'n gewicht aan gegeven. Bovendien heb je geen enkele kans meer als je al wankel stond en en je haalt een matig cijfer (wat dochter had). Ja, moet je de rest van het jaar betere cijfers halen maar toch, ligt dat laatste onderwerp je minder dan heb je pech ...
En Marjolein, wat jij zegt, die laatste weken worden niet zo effectief besteed. Of er wordt nog een enorme heoveelheid stof in snel tempo doorgejast die dan niet echt goed blijft hangen of er wordt film oid gekeken. Herhaal dan de stof of zo, als je klaar bent, dat kan geen kwaad, lijkt mij of geef extra oefenmateriaal. En dat is trouwens bij iedere proefwerkweek zo.

Fiorucci

Fiorucci

23-07-2013 om 15:31

Marjolein

Dat herken ik helemaal niet, hier wordt de laatste weken voor de toetsweek gewerkt, veel ingehaald,etc. Na de laatste toetsweek zijn de leerlingen vrij, behalve diegenen die nog toetsen of opdrachten moeten inhalen. Zij worden van 8.30 tot 17.00 op school verwacht tot alles af is.
Een enkele keer wordt er een taak meegegeven voor de zomer.

Balen gabrielle

Dat je daar nou zo helemaal niks over te zeggen hebt he? Begrip voor je argumenten maar er geen kant mee op kunnen, zelfs niet naar een andere school. Ziet je zoon het zitten om na het vmbo alsnog de havo te doen? Dan komt het op hetzelfde neer, in zes jaar een havo-diploma, maar dan via een omweg.

skik

Hoop doet leven!

Afgelopen vrijdag een gesprek gehad op school. Op de eerste dag na de vakantie gaan ze het nogmaals bespreken. Er zijn namelijk twee nieuwe feiten, zoals de onderbouwcoördinator het noemde. Ten eerste dat de mentor ons direct na de rapportvergadering had moeten bellen, zodat wij nog argumenten zouden kunnen aanvoeren voor de revisievergadering de dag erna (wat hij dus niet gedaan heeft, wij kregen de volgende dag een mailtje) en ten tweede dat het aardrijkskundewerkboek kwijt was. Dochter heeft die 1 gekregen voor de logistiek en niet voor de inhoud. Normaal gesproken heeft ze er altijd een 7 voor en met die 7 zou ze een bespreekgeval zijn met dan één vijf en een 4,494. We wachten dus nog even af!

skik

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2013 om 09:49

Skik

Ik duim!

Karmijn

Karmijn

24-07-2013 om 11:07

Skik

Klinkt goed!
Zo zie je maar weer, dat het toch wel zin kan hebben om te protesteren en mee te denken als ouder. Vooral dat van dat aardrijkskunde, dat vind ik echt onzin.
Bij ons krijgen ze trouwens nooit cijfers voor hun werkboeken/schriften. Voor bio kreeg zoon wel een cijfer voor een samenvatting. Moest hij elk hoofdstuk maken. Hij kookte van woede en toen heb ik dat maar voor hem gemaakt. Werkverschaffingsopdrachten vind ik dat. Ik kreeg elke keer een mager zesje . Ik wilde het ook weer niet te goed doen, want dan zou het zo opvallen....

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2013 om 12:51

Proest karmijn

Ik werd opgebeld door mijn zoon: Mam, we zijn over!
Hij haalt tienen voor engels zonder iets te doen namelijk, maar moet wel dat suffe huiswerk maken. Ik doe dat tijdens een goeie film en hij oefent hard met zijn band.....
Dat is namelijk zijn toekomst.

Dat 'bespreekgeval'

daar hebben wij ook geen goede ervaringen mee.
Dochter was nipt bespreekgeval: ze had 3 vijven en 2 compensatiepunten. Ze is dus op een 5 gestruikeld ...
Ipv door naar de 5e van het tweetalig VWO stroomt ze nu dus af naar de 4e van de havo .

Ik, maar vooral dochter, hebben er van alles aan gedaan: opties van een extra taak, de input van bijlesleraar die goed vooruitgang zag (struikelblok was mn m&o), alsnog m&o ruilen voor aardrijkskunde etc etc enfin ik heb er uitgebreid over gepost.
School was onvermurwbaar, en ik had werkelijkniet de indruk dat het echt 'besproken' zou worden maar dat het al beslist was: beter een heel goede havo-leerlinge dan een zwakkere vwo-leerling. Het is nog steeds pijnlijk, eerlijk gezegd.
Dochter vertelde vd week dat ze 's nachts had gedroomd dat ze een mailtje van school had gekregen dat ze toch naar vwo5 kon. Ahh...

Skik, ik duim dat t goed uitpakt!

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gabrielle

Gabrielle

25-07-2013 om 10:17

Wat kunnen we er aan doen

De ervaring van de meesten hier is dat in geval van twijfel de leerling afstroomt. Zoals Mare zo mooi omschrijft: "Beter een hele goede havo-leerlinge dan een zwakkere VWO-leerlinge" (vul uiteraard elk ander niveau in). Mijn oudste dochter is een van de weinige twijfelgevallen: geen bespreekgeval, mag wel doubleren. Zoon is wel een van die gevallen.
Maar nu we dit geconcludeerd hebben, wat kunnen we eraan doen? We zitten allemaal onze eigen dingen te bepleiten maar als individu kun je eigenlijk niets doen. De school heeft macht, die beslist en soms op basis van wel heel schimmige argumenten.

Gabrielle

Gabrielle

25-07-2013 om 10:20

Skik

Ik hoop dat de school van jouw kind meer doet dan alleen maar begrip hebben voor jullie argumenten. Ik duim voor je.
Mijn zoon ziet het op zich wel zitten. Hij hoeft nog minder te doen, denkt hij. Het hypocriete is wel dat school hem ook voorhoudt dat hij na zijn examen eventueel verder kan naar de havo, mits hij voldoet aan de voorwaarden. Waarom een kind niet meteen die kans geven? Vooral als het beter is voor de ontwikkeling van het kind.

Doen?

We kunnen er niets (meer) aan doen Gabrielle. Dat is gedeeltelijk ook de frustratie denk ik; dat ondanks alle (valide) argumenten, de achtergrond (hard werkend gemotiveerd kind etc.) school beslist. Punt uit.
Eenzijdig. Want het bij ons gestelde dat als kind bespreekgeval wordt school 'in samenspraak met ouder en leerling' beslist is een wassen neus. Het was een mededeling, die zelfs al per mail wer d gemeld nog voor de zogeheten 'revisie-vergadering'.

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie

Marie

26-07-2013 om 22:16

Hier wel doubleren in vwo-4

Hoi
Onze dochter gaat aankomend schooljaar "gewoon" VWO-4 nog een keer doen. Ze had ook mogen afstromen (zelfs naar Havo-5, maar dat had dan in mei al gemoeten geloof ik), naar Havo-4, maar dat wil dochter beslist niet. Ze voelt zich daar niet thuis. En aangezien ze helemaal nog geen flauw idee heeft over wat ze later wil gaan doen, kan ze daar nog mooi een jaartje langer over denken. Het is alleen jammer dat ze haar vriendinnen nu minder kan zien, maar dan had ze maar wat harder moeten werken en dingen beter moeten plannen. Verder is ze ook ziek geweest afgelopen winter en een vriendje......
Maar in elk geval is het blijven zitten in samenspraak met ons gegaan. Als ze wel was overgegaan had ze in een paar (profiel)vakken zo'n achterstand gehad die ze gewoon niet meer kon inhalen (je blijft dan achter de muziek aanlopen om zo maar te zeggen). Door te doubleren kan ze een goede basis opbouwen voor VWO-5 en 6.
Op deze school mogen leerlingen trouwens een keer in de onderbouw en een keer in de bovenbouw doubleren.
Mare, weet je de reden ook waarom je dochter niet mag doubleren? Echt jammer dat ze nu de kans niet krijgt om te laten zien wat ze in haar mars heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.