Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:22

Eind schooljaar: gaan ze over?

Hoe is het met de laatste loodjes?
Gaan ze over?


Tineke

Tineke

02-07-2013 om 18:46

Raxtor

Neuh, ik ken zowel moeders als vaders die het niet of maar moeilijk kunnen verkroppen als hun kind moet afstromen.
Afstromen is prima als je daar gelukkiger van wordt, maar dat is helaas in veel gevallen niet het geval, dat maakt het ook zo lastig.

Over!

Vandaag zou de mentor bellen wanneer een leerling een bespreekgeval was of zou blijven zitten. Dochter is niet gebeld, dus gewoon over. En dat wisten we ook eigenlijk wel, want ze heeft niet meer dan één 5. Alleen van Engels was alles nog steeds niet op magister ingevoerd, maar dat hoort zo aldus dochter. Volgens haar komen er ook niet meer bij. Ik heb er meerdere keren een hard hoofd in gehad dit schooljaar, maar met hulp van school en inzet van haarzelf, is het dan toch gelukt. Nu op naar het examenjaar. Dat zal ook wel weer spannend worden, maar eerst vakantie!

Marjolein

Marjolein

03-07-2013 om 08:00

Heidi

Hoi Heidi,
Fijn dat hij over is. Maar dat jij je zorgen maakt, dat kan ik me ook voorstellen...
Ach, nieuwe ronde nieuwe kansen... Wie weet hoeveel makkelijker (?) hij het volgend jaar oppakt. Laten we het hopen!
Marjolein

Marjolein

Marjolein

03-07-2013 om 08:02

Gabrielle, zijn ze al uitvergaderd?

En wat wordt het? 3 TL of 2 Havo?
Of zitten ze nog steeds te vergaderen

Marjolein

Marjolein

03-07-2013 om 08:07

Mare, sorry te laat...

Mare, ik zie je bericht nu pas, dus ik ben te laat voor input.
Heb je nog een mail gestuurd met pleidooi?? Of niet?
En wat heeft de leraren vergadering besloten?
Marjolein

Helaas...

Ik heb idd nog n mail gestuurd met daarin puntsgewijs waarom dochter toch het voordeel vd twijfel zou moeten krijgen. En tot slot mijn beide tel.nrs. (Prive mob en werk mob), dat man en ik op t werk waren maar wel beteikbaar waren. Die de hele dag steeds bij me gehouden zodat ik het telefoontje niet zou missen.
Krijg ik s middags whatsappje van dochter: mentor had haar gebeld op de huistelefoon: advies is havo4 . En nog n keer dat ze dus alleen thuis was toen hij belde. Baalde ik van.
Werk afgesloten en naar huis, nog wachtend op telefoontje mentor: niks. Gebeld naar school: niet te bereiken. Dan maar mailtje gestuurd dat wij, als ouders, toch ook graag achtergrond van besluit wilden horen.

's Avonds belde hij, met tikje irritatie dat hij dochter ook al had gesproken maar het ons ook nog wel wilde uitleggen. Maar goed, hij heeft uitgelegd dat ze bang zijn dst dochter in vwo5 vastloopt en 'dan geen kant meer op kan'. Ben ik het niet mee eens, maar school beslist. Inspraak van ouders en leerling is dus nogal wassen neus imho. En dat door 1 vijf teveel... 1 toets met een punt meer en ze was automatisch bevorderd.

Hoe dan ook: er werd zo gepusht op havo, dat ik er toch maar weer een mailtje aan heb gewijd: of ik nou goed begreep dat ze itt schoolreglement ook niet mocht doubleren? Neenee, dat had ik verkeerd begrepen... Dochter ziet inmiddels geen heil meer in doubleren 4vwo. Jammer, maar zij moet het doen uiteindelijk.
En na het definitieve nieuws werd ook per mail gemeld vanmorgen dat ze vandaag voor 13.00 moest laten weten als het vwo werd, en dat het anders automatisch havo werd. Daar heb ik een vervelend gevoel aan over gehouden eerlijk gezegd. Kon dat nou niet 1 dag later? Hoezo 'forceren'?

Had ze net bedacht dat ze dan iig m&o laat vallen en biologie er bij neemt (havo profiel EM dus), hoort ze dat dat op havo niet kan tenzij ze NG of NT neemt. Tegenvaller...
Hoort ze vandaag dat ze dan wellicht bij n paar meiden komt waarvan jongens uit haar klas zeggen dat die heel vervelend zijn... Zucht.
Tuurlijk weet ik dat teleurstellingen er bij horen maar we gaan wel met n tikje zwaar gemoed de vakantie in.

Dusss... ik had me erg graag tussen de 'pfff op t nippertje, en nu maar lekker vakantie' groep geschaard, maar helaas!

Mare

Vera*

Vera*

03-07-2013 om 22:14

Mare

Dat is balen voor je dochter (en jullie).
Het is hier ook gebruikelijk dat de mentor belt en naar het kind vraagt.
Eerst belde de mentor van oudste om aan oudste zélf te melden dat hij bleef zitten (door hersenschudding te veel gemist) en daarna belde de mentor van de jongste. Dochter snapte eerst niet waarom hij nou belde, maar dat was om haar te vertellen dat ze naar 2 tvwo mocht.
Voor de oudste was het geen verrassing (en voor ons ook niet) maar als je nog met vragen zit kan ik mij goed voorstellen dat je graag tijdens het telefoontje bij je dochter had willen zijn.

Yura

Yura

04-07-2013 om 09:10

Mare

Balen zeg en wat vervelend dat het zo gelopen is. Ben ook wel een beetje bang voor dit scenario volgend jaar. Vwb vast lopen in 5 vwo. Ik dacht dat je met een overgangsbewijs van 4 naar 5 vwo ook naar het hbo mag, maar heb alleen de klok horen luiden. Misschien is dat iets om even naar te googelen vandaag voor 13.00 uur. Dat maakt het risico van doubleren in 4 vwo iets minder groot, bovendien mag ze blijkbaar in 4 vwo wel die vakken wisselen? Dan is vwo misschien nog wel makkelijker voor haar dan havo? Kan niet in jullie portemonnaie kijken, maar heb je de middelen voor jaartje Luzac? Dan kan dat bij stranden in 5 vwo nog een uitvlucht zijn, dan doe je 5 en 6 vwo in 1 jaar. Veel wijsheid gewenst en laat even weten wat het geworden is.

Yura

Voor HBO moet je minimaal een havo of MBO nivo 4 diploma hebben. Met overgangsbewijs VWO kom je er niet. Zelfs niet als je zakt in VWO 6 kan je niet naar het HBO

Sporty

Sporty

04-07-2013 om 21:01

Yes

Hier gaat zoon na jaar keihard werken met matige resultaten over naar Havo4 maar hij gaat overstappen naar het Cios (MBO Sport en Bewegen). Trots op zijn doorzettingsvermogen.

Havo4

Dank voor de steunende woorden!
Dochter wilde toch echt liever naar de Havo, ook al betekent dat dat ze dus zowel een niveau zakt, als de vierde over moet doen. Vwo4 had ze wel gewild om haar IB programma te continueren, maar school maakte duidelijk dat dat geen optie was omdat het programma dan te zwaar zou worden.
In alle eerlijkheid: wij vinden dat enorm jammer. We denken dat het er wel degelijk in zit, en zeker als ze dus weer opnieuw profiel zou kiezen (en m&o er uit zou gooien), hadden wij het wel aangedurfd.

Dochter gaf echter aan absoluut niet het risico te willen lopen dat ze, als ze in vwo5 dan alsnog vast zou lopen, van school zou moeten. En ook, in de vele gesprekken van deze week, werd steeds duidelijker hoe zeer ze zichzelf steeds onder druk zette om te moeten presteren - en hoe teleurgesteld ze was als het resultaat weer tegenviel.
Weet niet of ik gemeld had dat dochter ook een studie/profielkeuze traject was ingegaan? Daar kregen we op de valreep het advies van binnen. En ook daarin was uit de gesprekken gebleken dat dochter een geweldige inzet en werkhouding heeft - maar daar ook wel gewoon goede resultaten voor terug wil zien.

Dus tsja... uiteindelijk denken we dat het belangrijk is dat ze vertrouwen houdt in haar eigen kunnen, en beloond wordt voor haar inspanningen met gewoon weer die hoge cijfers die ze voorheen altijd zo makkelijk binnen haalde.
Wel heeft ze nu gekozen voor een EM profiel, met als 1e keuzevak Frans - zodat ze wel die 2e taal houdt als ze toch na de Havo alsnog de VWO wil doen. Manlief opperde idd de optie dat als ze dat wil, een school waar ze dan 5 en 6 VWO in 1 jaar kan doen, misschien een goede route is. Luzac kost je idd een berg geld- maar als zij dat echt wil, en het biedt haar de mogelijkheid om alsnog beter voorbereid verder te studeren willen we dat best overwegen. Desnoods ga ik wat extra uren werken oid.

Uit dat profielkeuze verhaal kwamen overigens dat ze door die gesprekken (met thema's als kernkwadranten, willen, kunnen) wel nu meer interessante studies ziet. Taal en communicatie, maar ook design bijvoorbeeld. Dat gaf haar ook meer lucht, want ze was erg gefocust op die dierenstudie waar ze biologie voor moest hebben.

Kortom, het is bij vlagen nog behoorlijk pijnlijk, maar ze is er heel open over naar haar vriendinnen. We hopen enorm op een fijne start van het nieuwe schooljaar.

M.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yura

Voor zover ik begrepen heb is er wel de mogelijkheid, verschilt per school, om als je in vwo5 blijft zitten, over te stappen naar Havo5. Je hebt dan in vwo5 immers ook al gewerkt aan je eindexamendossier, en dat kun je meenemen.
Wel schijnt de stof, vwb de onderwerpen, te verschillen tussen havo en vwo, dus dat is soms een hindernis.

Ik heb dat aangekaart bij ons op school maar die zijn, zoals we al vaker gemerkt hebben, niet erg flexibel. Wellicht kan dat bij jou op school wel, en is dat nog een escape mocht vwo5 bij jullie niet lukken?

Spannend he, dat wel/net niet halen? Ik had toch prima ouders, maar kan me niet herinneren dat ze zo intens met mij of mn zussen meeleefden qua school

M

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yura

Yura

04-07-2013 om 22:36

Mare

Wat een gedoe en geregel allemaal zeg en wat veel waar je rekening mee moet houden. Ik hoop dat je dochter in ieder geval een goed jaar zal hebben. Ik ken wel iemand op onze school die van 4 vwo naar 5 havo is gegaan, die heeft wel eea in moeten halen, zoals maatschappelijke stage en examens die de anderen al hadden gedaan. Van 5 vwo naar 5 havo moet dan dus ook wel kunnen lijkt mij. Ik ga er in de 4e vanaf het begin bovenop zitten, hij heeft strakke controle nodig en we zien wel weer hoe het gaat, nu eerst even genieten van de rust.

Ruk!

Dochter blijft zitten op 0,006 punt tekort. School veegt al mijn argumenten om (voorwaardelijk) over te gaan van tafel. Wij balen verschrikkelijk en dochter ziet als een berg op tegen volgend jaar.

skik

Geen onderwerp

Enorm frustrerend Skik. Dat moet maar even flink zakken. Frustrerend omdat je weet dat het kwartje ook net goed had kunnen vallen en toch kun je er niets aan doen.
Nou ja, sterkte voor je dochter en jezelf.

Niet grappig

Hmmm... onderwerp heet 'Geen onderwerp' nu wist ik zeker dat ik er wat krachttermsymbolen had neergezet.
@#%!!***

Fiorucci

Fiorucci

13-07-2013 om 14:55

Skik

He gatver, wat enorm rigide zeg. Sterkte!

Fiorucci

Fiorucci

13-07-2013 om 17:28

En hier....

Alledrie over. De een ondanks vier vijven, omdat men niet alleen naar de cijfers kijkt, gelukkig, de andere twee zeer royaal. Nu lekker lummelen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-07-2013 om 19:35

Skik

Shit. Sterkte en hopelijk volgend jaar stukken beter.

Ponsje

Ponsje

15-07-2013 om 09:25

Zo opgelucht

Ik heb weliswaar niet meegepraat hier, maar ik heb wel meegelezen. Wij hebben bij onze oudste ook erg in spanning gezeten. Tot op het laatst van de rapportvergadering is het spannend gebleven. De laatste tijd had hij heel veel werk verzet, maar eigenlijk was hij natuurlijk veel te laat begonnen met echt aanpakken. Was het genoeg of niet? Met veel dank aan zijn mentor, die vertrouwen in hem bleef houden... HIJ IS OVER NAAR DE TWEEDE!!! We zijn er zo verschrikkelijk blij mee. Zo krijgt hij toch nog een allerlaatste kans om te laten zien dat hij op deze opleiding hoort.

Ponsje

Ponsje

15-07-2013 om 09:26

Skik

Wat verschrikkelijk balen zeg!

Dank

Bedankt voor jullie medeleven. Ik ben echt woest. Eéntiende hoger op de laatste toets had alle verschil van de wereld gemaakt. Ik heb een heel pleidooi geschreven waarom ik denk dat zittenblijven en de hele boel overdoen meer kwaad dan goed zal doen. Dochter is nu blijven zitten omdat ze categorisch te makkelijk heeft gedacht. En dan helpt het ook niet als de mentor steeds zegt dat het prima gaat en ze vast wel overgaat. Kunnen wij mooi de boom in met onze waarschuwingen. Het antwoord van school was: het kan veel lucht geven om volgend jaar boven de stof te staan en te zien dat het dan allemaal makkelijker gaat. Ja, dat is 't 'm nou juist! Gaan we nog even bevestigen dat ze volgend jaar lekker rustig aan kan doen. Hoe gaat dat ooit een goede werkhouding teweeg brengen? Grrr...

skik

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2013 om 18:10

Skik

Blijven zitten op niks is echt heel rigide, echt ongelofelijk. Als het verschil zo klein is ligt verveling hevig op de loer....welke klas deed ze? Kan ze misschien vooruitwerken, boekverslagen ofzo?
Dat scheelt het jaar erna weer.
En je dochter is niet blijven zitten omdat ze te makkelijk dacht. Ik weet dat veel kinderen te makkelijk denken hoor, maar blijven zitten op eentiende punt is gewoon l*llig van school. En helemaal niet in haar belang.

P

P

16-07-2013 om 21:53

He bah

Wat vervelend skik.

Fio: "Als het verschil zo klein is ligt verveling hevig op de loer...."

Zou het werkelijk uitmaken of het verschil zo klein is of 0,1 punt of wellicht nog meer voor die verveling? Je blijft zitten op meestal een paar onvoldoendes en ik denk dat je altijd die verveling kan krijgen als het maar net net is toch?

View van de docentenkant....

net alle overgangsrapportvergaderingen achter de rug. Eerste keer, leerzaam.

Ik neem aan dat onze school (lyceum) niet erg uniek is in zijn benadering...dus wat ik hier vertel zal voor veel scholen gelden:

Er zijn 3 'gebieden' waar je als leerling in kunt vallen op basis van je eindrapport...je gaat over, je bent 'bespreekgeval' of je doubleert/stroomt af.

Voor ieder leerjaar zijn duidelijke grenzen aangegeven voor die zones, waarin zowel tekorten als compensatiepunten worden meegenomen. De bespreekzone is best breed.

Op een tiende punt blijven zitten is dus iets wat niet echt bestaat.... Als je een 'echte' zittenblijver was qua categorie, dan had je met een tiende meer in de bespreekzone waarschijnlijk ook niet veel kans gehad het te 'redden'. Ben je op een tiende punt 'van boven' in de brede bespreekzone gekukeld dan is de kans heel reeel dat je 'gewoon' over mag.

En mijn ervaring is dat er voor leerlingen in die bespreekzone echt heel serieus gepraat en gekeken wordt naar wat men denkt dat voor de leerling het beste gaat uitpakken. En zelfs voor niet bespreekleerlingen...als er gegronde redenen zijn worden kinderen die op zittenblijven staan 'gewoon' doorgelaten naar het volgende jaar. En omgekeerd wordt een enkele keer een kantje boord bevorderde leerling wel eens (vrijblijvend, maar toch...)geadviseerd toch te doubleren of een ander niveau te kiezen.

Persoonlijk was ik best onder de indruk van de betrokkenheid en integriteit waarmee die discussies gevoerd werden.

Los daarvan kan ik natuurlijk niks zeggen over de specifieke gavallen uit dit draadje, maar ik wilde toch even een view van de andere kant geven...en even dat 'op een tiende punt blijven zitten' verhaal een tikje nuanceren.

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2013 om 22:40

Ingrid

Dat weet ik. Kijk,mijn zoon had moeten afstromen, nee, sterker nog, hij had MBO niveau 1 moeten gaan doen, terwijl hij al heel goed weet wat hij wil na de mavo. Maar in het geval van Skik: als ze die eentiende punt had gehad, en dus had voldaan aan de officiele norm, had men haar niet kunnen laten doubleren. En die gedachte is toch zuur?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-07-2013 om 22:47

Bespreekgeval

Balen Skik.
Ik snap trouwens goed wat Ingrid zegt, dat schoot ook door mijn hoofd. Als ze die 0,0006 punt hoger had gehad, was ze dan bespreekgeval geweest of juist zondermeer over? Hier op school is er ook best een ruime marge voor de bespreekgeval. Oudste zoon was vorig jaar zo'n bespreekgeval. 0,1 punt hoger en hij was zondermeer overgegaan. 1,8 lager, en hij was nog steeds bespreekgeval. Hij zat dus 'aan de goede kant'. Ik heb ook de mentor een mailtje gestuurd: "let op, probleem is werkhouding, en die werkhouding wordt nog slechter als hij een jaar alles mag gaan herhalen. Doe hem en jullie zelf een plezier, en laat hem overgaan." Hij mocht over, gelukkig.

Ingridt

Mijn dochter heeft dyslexie, dus voor Duits en Frans zal ze altijd wel vijven blijven houden. Dat betekent dat ze zich voor de andere vakken helemaal niks kan permitteren. Op Duits kwam ze dus 0,006 punt tekort voor een vijf, voor aardrijkskunde had ze een 1 gekregen voor het werkboek, wat ze volgens eigen zeggen ingeleverd had maar wat de docent niet heeft. Daar had ze normaal gesproken zevens voor. Had dat boek niet kwijt geweest en had ze op de laatste toets Duits een 6,1 gehaald in plaats van de voor haar doen al zo keurige 6,0 dan was ze zonder meer over gegaan. Dus waar hebben we het in godsnaam over?

Overigens is er net weer een onderzoek gepubliceerd waarin (net als in alle onderzoeken vanaf 1969 naar zittenblijven) waaruit blijkt dat simpelweg een jaar overdoen niet helpt of zelfs negatief kan uitpakken.

Mijn oudste heeft door ziekte teveel gemist en moet het jaar overdoen en daar staan wij achter. Zijzelf ook trouwens. Maar in geval van jongste dochter denken wij dat zittenblijven meer kwaad dan goed zal doen. Dochter ziet het over de hele linie al helemaal niet meer zitten. Lekker begin.

skik

Fio

Dochter deed havo 2. School heeft gezegd dat ze volgend jaar pluswerk krijgt. Een extra opdracht voor geschiedenis, of een emmer water uit de sloot halen en kijken wat er in zit voor bio. Nou, ze kan niet wachten...

Zelfs de door haar zo geliefde theatervakken vind ze niet leuk om over te doen. Daar was ze supergoed in (met een 9 voor motivatie en inzet), maar daarin wil ze ook graag vérder leren.

Fijn te horen dat de school van jouw zoon meer naar het kind dan naar de cijfertjes kijkt!

skik

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 09:53

Skik

Het verbaasde mij ook, hoor, de coulance. Vooral de mentor, die wij een ijskoude tang vonden, heeft zich hard gemaakt voor hem. Maar het heeft ook te maken met het feit dat vmbo basis scholen helemaal geen zin meer hebben in afstromende mavo leerlingen die even een jaartje examen komen doen. De enige optie is dan MBO niveau 1, of de vavo. Nou is de vavo hier niet zo denderend en dat vindt school dus ook. Daar komt bij dat hij na volgend schooljaar een MBO 4 opleiding wil gaan doen, en school vindt het ook wel verfrissend dat ze er eens een hebben die weet wat hij wil. Het werkte in zijn voordeel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.