Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:22

Eind schooljaar: gaan ze over?

Hoe is het met de laatste loodjes?
Gaan ze over?


Gesprek met decaan gehad

En nee; overstappen van vwo4 naar havo5 kan niet op deze school, omdat er dan teveel ingehaald moet worden.

Verder de overige opties besproken, waaruit vooral de opties:
Doubleren vwo4, en afstromen havo4 kwamen. School is erg voor het afstromen 'dan doe je er nog steeds 6 jaar over, en je doet eindexamen tegelijk met je huidige klas' etc. Argumenten waar dochter wel gevoelig voor is.
Wat ik erg jammer vind van die route is dat ze eigenlijk 2 stappen achteruit zet: doubleren en afstromen. Tuurlijk is het fijn om, na al het harde werken, het een jaar makkelijk te hebben, maar dochter is juist nogal ambitieus en heel toegewijd.

Over naar VWO5, met een aanpassing van pakket (m&o eruit, aardrijkskunde erin met een taak om bij te werken deze zomer) vind school ook geen goed idee. Achteraf hebben we dus wel spijt vd keuze voor m&o maar het leek dochter een nuttig vak bij economie. Niet wetende dat juist dat vak het moeilijkste zou zijn.

Als ze VWO4 over zou doen, voelt ze niet veel voor, zouden we iig wel een wijziging in haar pakket aanbrengen: m@o eruit, en ak erin.

En Yura; ik herken wel dat met de hakken over de sloot ober van vwo3 is stranden in vwo4.
Achteraf (maar ja, dat is achteraf) zouden wij het echt anders hebben gedaan hebben; nl van 3vwo naar 4havo. Destijds enorm over getwijfeld, maar dochter was zo vastbesloten om door te willen gaan met vwo - en met het tweetalig onderwijs want dat kan niet bij havo), en ze ging zonder bespreekgeval te zijn over dus we hebben haar die kans gegund. Regelmatig gedurende het jaar wel spijt gehad dat we niet toch voor havo hadden gekozen... Want bij ons kan die overstap nu dus niet meer zonder dat het je een extra jaar kost.

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Van 5 naar 2 tekorten

Zoonlief heeft het laatste kwartaal niet al te veel gedaan, met als gevolg 5 tekorten. Als een speer is hij laatste maand gaan leren en nu 2 tekorten en 4 tegoeden. En die tekorten zijn niet voor profielvakken.Over dus naar 4H. Best wel trots dat hij het toch heeft weten op te pakken.

Het blijft nog even spannend

Dochter heeft voor Duits een 6 gehaald, ze had een 6,1 nodig om een vijf als eindcijfer te houden. Met de vijf voor Frans heeft ze nu één tekort teveel en is ze een bespreekgeval. Tenzij ze nog een andere toets verkloot heeft, dan kan het wel ineens helemaal de verkeerde kant opgaan. Zij is zo grillig (had deze rapportperiode voor een vak een 10 en een 1 gehaald), dat we niet weten waarop we kunnen rekenen. Als het goed is staan maandag alle cijfers online.

skik

Vic

Vic

28-06-2013 om 12:56

Voorzichtig juichen

We kunnen het niet in detail nakijken want Magister is dicht (en dochter helemaal van slag door zulk onrecht), maar het lijkt erop dat ze over is met alleen een 5 voor Latijn. Maandag weten we het zeker.

Hier

Zijn van alle vakken alle cijfers bekend, behalve die van Engels. Daar missen nog 3 cijfers die respectievelijk 1, 2 en 3 keer meetellen. Wat het eindcijfer worden gaat weten we dus niet. Biologie is een 5,1 geworden, de rest is voldoende. Nu heeft ze ook nog bedacht dat ze een keuzevak wil wisselen. Namelijk LO2 ipv aardrijkskunde. Het leren voor biologie kost haar zoveel moeite dat het voor haar wel fijn zou zijn als ze aardrijkskunde zou kunnen laten vallen. Ze heeft alleen aardrijkskunde gekozen omdat ze met gym last van haar knieen had begin van het schooljaar. Nu haalt ze voor LO2 mooie cijfers en wil ze die toch liever aanhouden. Ik heb maar een mail gestuurd naar de decaan en hoop dat er nog iets mogelijk is.

Rustig hier

Hier het eerste jaar zonder zorgen. Vorig jaar nog een dochter die al 4 maanden thuis zat en waarvan niet duidelijk was wanneer ze weer naar school ging, waar, en of ze dan wel over mocht naar de volgende klas. Allemaal goed gekomen. Nu gaan beiden, zoon en dochter, gewoon goed zonder twijfel over naar de volgende HAVOklas.
Zoon volgend jaar alweer de eindexamenklas.

Ilva

Ilva

28-06-2013 om 20:15

Over (en vic)

Hier is mijn zoon over. Geen enkele onvoldoende. Op naar 2VWO.

Vic, het magister was na 12 uur weer open vandaag. Ik kon in ieder geval alle cijfers zien. Zal wel raar zijn als ze blijft zitten op Latijn.

Vic

Vic

28-06-2013 om 21:00

Ilva (o.t.)

Ja, ik zag het net. Zijn alle cijfers nu compleet? Dan is het bij die ene 5 gebleven. Er is helaas wel een 8 verdwenen, maar met overwegend zevens mogen we niet klagen

Marjolein

Marjolein

28-06-2013 om 22:19

Feest!

Allebei over!!
Dus niks afstromen... lange neus...!
Maar 1 vijf en dat is nog een 5,4 ook...
Supertrots op allebei!

Hier ook allebei over

zoon wisten we al, dochter had proefwerkweek slecht gemaakt wat resulteerde in 2x een 5,4. Een 5 op rapport dus,voor de profielvakken,maar wel over.
Zoon van collega is pas de avond voor het ophalen van het rapport gebeld dat ie bleef zitten, dat lijkt me zo erg. Denk je: morgen ophalen en klaar,blijf je dus zitten!

Wat 'n mooie berichten!

Gefeliciteerd!
En idd Marjolein: dikke neus -> hoezo afstromen? Wat wordt daar toch snel mee gewapperd zeg! Bij mogelijk doubleren komt n school al snel met afstromen. Ik snap het wel: want voor school voordelen als fraaie geslaagdenpercentages op zowel vwo (twijfelgevallen waar mogelijk naar niveau lager) als havo (die voormalige vwo-ers zijn erg kansrijk om daar met hoge cijfers te slagen).

Of de betreffende leerling daar echt bij gebaat is zal per kind verschillen, maar die achtergrond maakt het lastig om het advies van school zuiver te nemen.

Wij hangen nog in onzekerheid: met 1 vijf teveel is ze bespreekgeval - en zijn we dus 'overgeleverd' aan beslissing lerarenverg. En uit gesprekken weten we eigenlijk al dat daar een afstroomadvies naar 4Havo uit gaat komen.

Mocht ze toch kiezen voor doubleren 4vwo, dan hangt als zwaard van Damocles boven haar hoofd dat als ze in 5e ook doubleert ze van school af moet . Daarnaast ziet ze er zelf weinig heil in.

We hebben besloten een traject op te starten met September keuze-advies. Dochter houdt zich nu strak vast aan keuze vervolgstudie (dierenstudie aan hogeschool Wageningen) waar havo voldoende voor is, maar wel profiel EM. Dat zou de keuze afstromen maar wel die voor haar moeilijkere vakken vergemakkelijken. Steeds vaker echter hoor ik wat barstjes in die keuze, en begint ze over een studie rechten. Of iets met fotografie... Wellicht helpt het haar, en ons, als er meer opties met vervolgopleidingen en de eis havo of vwo in beeld komen.

Dinsdag is de lerarenverg.... we wachten gespannen af!

Mare

Ilva

Ilva

29-06-2013 om 17:50

Vic (o.t.)

Volgens mij zijn dit wel alle cijfers. Zelfs de cijfer voor het project rekenen stond erop. En bij OC stonden alle cijfers ingevuld. Mijn zoon had drie zessen (voor de talen) en verder heel veel zevens en twee achten. En één 10 voor Latijn. Maar goed, dat was natuurlijk maar 1 overhoring waar hij een 9,5 voor had. Dat zal volgend jaar wel anders zijn.

Aardrijkskunde

Mal van decaan: aardrijkskunde mag er af, LO2 blijft. Dat geeft haar weer lucht voor het examenjaar.
Nog steeds geen cijfers voor Engels binnen, morgen moet alles er op staan geloof ik, want dinsdag is de vergadering. Iedereen met 2 5en of meer wordt dinsdag gebeld door de mentor. Wij zijn niet thuis, maar als het goed is blijft het bij de 5 voor biologie.

Yura

Yura

30-06-2013 om 14:04

Nog spannend

Afgelopen week was de proefwerkweek, dochter had die niet echt meer nodig, kon op bijna alles een 1 halen ofzo. Voor zoon is het erg spannend. Van een aantal vakken zijn de cijfers inmiddels op magister verschenen. Hij had 2 ijzers in het vuur, of een 6 voor Duits of een 5,2 voor economie. Nou de eerste is dus een 5,8 helaas, waardoor hij een 5,44 staat en die laatste zal hij wel weer pas dinsdag horen als ze naar school moeten om de proefwerken in te zien, de economie-docent is het afgelopen jaar niet echt uitgeblonken in het snel nakijken en snel op magister zetten. Hij denkt wel dat hij een voldoende heeft, maar het is erg spannend. Daarnaast gaat het gerucht dat er zo ontzettend veel kinderen van 3 vwo naar 4 havo willen overstappen (van zoons klas precies de helft), dat er mogelijk wat soepeler met de normen wordt om gegaan, anders houden ze geen vwo'ers meer over. Maar ik ben geruster als hij gewoon aan de norm voldoet ipv een bespreekgeval te worden.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2013 om 07:41

Nog spannend

Bij zoon hangt het af van deze dagen, of hij zijn cijfers opkrikt en of hij de laatste opdrachten nog afmaakt...inhaalslagje dus.

Relithe

Relithe

01-07-2013 om 10:58

Over!

Hier zijn ze allemaal over, bij middelste had het niets over, zat in de discussie maar alle docenten vonden toch dat hij een kans verdiende omdat ze wisten dat hij het best kon. Alleen die werkhouding moet wel veranderen volgend jaar. We gaan ervoor!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn

Karmijn

01-07-2013 om 11:58

Ziet er goed uit

Het ziet er goed uit. Zoon staat nu een vijfje voor Duits, maar als hij zijn leestoets een beetje goed gemaakt heeft, haalt hij dat weer op. En verder zessen (5.7;5.6;5,8), zevens en zelfs een acht. Ik ben trots op hem. Hij heeft hard gewerkt.

Yura

Yura

01-07-2013 om 12:52

Yess

Ja gelukt, alle cijfers binnen. Hij is over naar 4 vwo. Blijf het spannend vinden of hij dat gaat redden, want dan wordt het lastiger wat je moet doen. Maar hij heeft er dit jaar af en toe teveel met de pet naar gegooid, dus als hij wat meer doet moet het lukken. Ik zit er zelf in ieder geval vanaf het begin bovenop komend jaar en niet pas als het mis gaat.

Lilie

Lilie

01-07-2013 om 13:07

Over....maar...tips?

Alle cijfers binnen en zoonlief heeft een prachtige lijst. Ik ben bere trots. Het brugklas jaar zijn we met vallen en opstaan doorgekomen. Ik ben onder de indruk van het doorzettingsvermogen van zoonlief. Maar nu komt de maar......dikke tranen zijn er gisteren gevloeid want ondanks alles komt ie wat punten te kort om naar het door hem felbegeerde havo te mogen. (hij moest duidelijk op gang komen, laatste kwartaal beste van het hele jaar) zijn mentor heeft al een paar keer duidelijk aangegeven dat ze heel streng zijn ; geen riante cijfers betekent niet naar de havo. We wachten de uitkomsten met spanning af maar ik voel de bui al hangen. Iemand alvast opbeurende tips ??

69er

69er

01-07-2013 om 13:22

Lilie

Op de school van mijn kind stroomt een kind soms in het begin van het 2e jaar nog op ( tot ongeveer kerst?). Als je kind deze stijgende lijn doorzet is dat wellicht nog mogelijk.

Gabrielle

Gabrielle

01-07-2013 om 14:46

En nog een

En ook zoon is afgewezen voor h3. Hij heeft 3 vijven en geen compensatie. De vergadering heeft besloten dat hij naar tl3 moet. Ons verzoek hem te laten doubleren ligt nog op school (hebben gesprek gehad met coordinator h2). Daar krijgen we snel wat over te horen. Anders gaan we het toch bij een andere school proberen.
Dochter gaat wel naar andere school. Zij kan een ander pakket kiezen en vindt het prettig dat ze niet dezelfde boeken, leraren etc wee opnieuw heeft. Ze is daar al aangenomen en de inschrijfformulieren zijn al ingeleverd.

Even urgent jullie input nodig

Verhaal staat hierboven maar in n notendop:
Dochter doet tweetalig vwo met E&M profiel. Daarbij ook als vak m&o gekozen. Ze struikelt over wiskunde, economie en dus m&o; drie vijven en maar 2 compensatiepunten. Net 1 vijf teveel dus om automatisch bevorderd te worden. Paar wkn geleden gesprek mentor gehad en daaruit bleek wel dat als ze bespreekgeval zou worden ze afstromen naar havo4 zouden adviseren. Eerlijk gezegd, met m&o erbij zien wij vwo5 ook wel zwaar in...

Nav gesprek met decaan heb ik vorige week nog, in een ander bericht, de suggestie gedaan dat ze wel bevorderd zou worden naar vwo5 maar, alsnog, m&o ruilt voor aardrijkskunde. Dat vak ging altijd prima. Maar dan zou ze met een taak deze zomer de achterstand van een jaar moeten wegwerken. Daar kregen we een neutrale reactie op: 'we zullen het in de leerlingenverg bespreken'. Die vergadering is morgen.

En nu heb ik enorm de neiging om nog vanavond een mail naar mentor te sturen. Een soort 'pleidooi'. Met daarin dat dochter van 5 onvoldoendes op rapport 1 toch in de loop van het jaar (bijna) alle cijfers heeft opgehaald, en nu nog maar 3 x 5 heeft. Dat bijlesdocent (wiskunde en economie) er ook wel vertrouwen in heeft. Dat als ze m&o mag ruilen voor aardrijkskunde dat die ene 5 teveel meteen 'wegstreept'. Enfin...

Man is het daar niet mee eens; die is meer van de 'het loopt zoals het loopt' variant, en eigenlijk wel voorstander va havo. Ik ben wat strijdvaardiger , en wil eigenlijk het gevoel hebben dat we er alles aan gedaan hebben.

Wat denken jullie? Doen of niet? Zou 't verschil maken?

M.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

01-07-2013 om 19:40

Waar heb je liever spijt van?

Geen idee of het uit zal maken, maar persoonlijk heb ik veel liever spijt van iets wat ik wel gedaan heb, maar niet goed gelukt is, dan dat ik spijt krijg van iets wat ik niet gedaan heb door gelaten af te wachten.
Maar goed, ik ben dus ook van het strijdvaardige soort.
Ik zou dus zeker schrijven juist voor het gevoel er alles aan gedaan te hebben en dan manlief eerst de mail na laten lezen voor het verzenden voor het geval de taal iets te strijdvaardig is en daarbij in het verkeerde keelgat kan schieten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2013 om 19:41

Hier

Zoon (12) is over van 2 naar 3 Gym. Een vijf (wiskunde, z'n slechtste vak) en de rest zessen, zevens en achten. Het ging niet van een leien dakje (zijn ADHD zit hem behoorlijk in de weg) maar dankzij hulp met plannen en studievaardigheden, enkele bijlessen wiskunde alsmede een moeder die er bovenop zat is het hem gelukt. Ik ben heel blij en heel trots en heb alle vertrouwen in volgend jaar! En nu lekker vakantie, heerlijk

koffiekwast

koffiekwast

01-07-2013 om 21:56

Over naar 6 gym "in 6 maanden"

School had dochter zonder probleem toestemming gegeven om aan het begin van het schooljaar 3 maanden naar Spanje op uitwisseling te gaan. Maar ze hadden er een hard hoofd in of het daarna nog wel goed zou komen met het inhalen. De wiskunde lerares zei zelfs dat ze misschien beter terug kon naar de 4e want het zou te lastig worden.

Maar dat was net even de verontwaardiging die dochter nodig had om te bewijzen dat het echt kon - keurig alles ingehaald bij terugkeer in januari en nu over met ozelfs een 10 op wiskunde. De lerares is uiteraard helemaal om. Ze heeft er hard voor gewerkt en mooi bewezen dat ze het kon. De uitwisseling heeft haar zelfvertrouwen al enorm positief beinvoloed maar dit is er nog een mooie schep bovenop. Ze denkt nu dat ze de hele wereld aankan.

Marije

Marije

02-07-2013 om 13:49

Gabrielle

TL en dan Havo kan toch ook? Vergis je niet, je zoon kan zich dan geen misstap in bijv. 4 Havo meer veroorloven. Ik ken ouders die hun kind ook perse op de Havo wilden houden, maar van een koude kermis thuis kwamen toen hun kind 2 keer doubleerde. Dus denk goed na.

Heidi*

Heidi*

02-07-2013 om 14:35

Ja, met de hakken over de sloot

..........ik was al helemaal ingesteld op afstromen, is hij toch nog over!
Ik weet echt niet of ik blij moet zijn, omdat het 2 5-en zijn en verder 6-en een 7.
Wat zijn de kansen voor volgend jaar met zo'n mager rapport?

Heidi*

Heidi*

02-07-2013 om 14:37

Marjolein

Ik mail toevallig net: hij is over! Maar wel heel mager.
Ik houd mijn hart vast voor het volgende jaar en weet nog steeds niet of ik blij moet zijn.
Raar hè?

Vaderlijk of moederlijk?

Krijg bijna de indruk dat moeders daarin anders reageren dan vaders.. Mijn dochter zit nu op tweetalig VWO, maar gaat het, ondanks huiswerkbegeleiding, niet redden. Advies is nu 3 havo, wereldklas (extra Engels en zo).

Ik heb er zelf geen moeite mee en vind vooral dat m'n dochter weer lekker in haar vel moet zitten (ze is momenteel knap in mineur), maar ik voorzie nog een flinke discussie met mijn vrouw...

Heidi*

Heidi*

02-07-2013 om 16:51

Reactor

Meestal zijn het ook de moeders die veel energie in de begeleiding stoppen. Ik hoop niet dat ik nu te makkelijk generaliseer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.