Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:22

Eind schooljaar: gaan ze over?

Hoe is het met de laatste loodjes?
Gaan ze over?


Annet

Is je vakkenpakket en latere studiekeuze niet veel meer bepalend dan de middelbare school die je doet? Het klinkt allemaal heel gewichtig maar eenmaal op de universiteit doet het er niet meer toe.

Sowieso zal je zoon betere kansen hebben dan je dochter, want zo is onze maatschappij nou eenmaal ingericht. Leuk of niet, maar wel waar.

Primavera

Primavera

22-06-2013 om 06:03

Geweldig vera

Dat is goed nieuws. Complimenten voor je dochter!

Ha super.

Duits ging slecht zei dochter, maar ze had toch maar mooi een 8! Nu wiskunde en aardrijkskunde nog afwachten.

'slecht' met een 8?

Sjonge, wat haalt je dochter als ze het goed doet ?

Hier nog steeds spannend. Cijfer NL was ok, blijft afgerond n 6 maar levert helaas (net) niet die zo benodigde extra compensatiepunt op. Cijfer M&O is een 4.7 maar is ook met afstand haar slechtste vak dus tikje ingecalculeerd.
Dat wordt nu een 5, en daar staat dan die ene compensatiepunt tegenover.

Spannend wordt het nu voor economie en wiskunde. Daar moeten wel stevige zessen voor gehaald zijn om beide vakken boven een 5.5 uit te laten komen. Wiskunde staat ze nu een 5.49, dus daar hebben we nog wel hoop op.
Economie ging wel aardig, nu enorm hopen dat dat ook zo uitpakt. Fingers crossed!

Overigens, hoe is dat bij jullie scholen geregeld met de overgangsnorm?
Hier mag je van VWO4 naar VWO5:

- 1 x 5, en de rest een 6 of hoger, of
- 1 x 5 en 1 x 4, of 2 x 5 en de rest een 6 of hoger, en het gemiddelde moet een 6 zijn

Als ik dat uitleg als:
- als je 1 vijf hebt, hoeft het gemiddelde geen 6 te zijn (ergo: je hebt geen compensatiepunt nodig), en
- meer dan 1 vijf, het gemiddelde moet 6 zijn, dus voor 2 x 5 heb je 2 compensatiepunten nodig
klopt dat dan?
Of lezen jullie het als, je mag sowieso 1 x 5 hebben, voor iedere volgende 5 of 4 moet je compensatiepunten hebben?
Ik dacht het eerste, maarbegin erg te hopen op het tweede...

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

'slecht' met een 8?

Sjonge, wat haalt je dochter als ze het goed doet ?

Hier nog steeds spannend. Cijfer NL was ok, blijft afgerond n 6 maar levert helaas (net) niet die zo benodigde extra compensatiepunt op. Cijfer M&O is een 4.7 maar is ook met afstand haar slechtste vak dus tikje ingecalculeerd.
Dat wordt nu een 5, en daar staat dan die ene compensatiepunt tegenover.

Spannend wordt het nu voor economie en wiskunde. Daar moeten wel stevige zessen voor gehaald zijn om beide vakken boven een 5.5 uit te laten komen. Wiskunde staat ze nu een 5.49, dus daar hebben we nog wel hoop op.
Economie ging wel aardig, nu enorm hopen dat dat ook zo uitpakt. Fingers crossed!

Overigens, hoe is dat bij jullie scholen geregeld met de overgangsnorm?
Hier mag je van VWO4 naar VWO5:

- 1 x 5, en de rest een 6 of hoger, of
- 1 x 5 en 1 x 4, of 2 x 5 en de rest een 6 of hoger, en het gemiddelde moet een 6 zijn

Als ik dat uitleg als:
- als je 1 vijf hebt, hoeft het gemiddelde geen 6 te zijn (ergo: je hebt geen compensatiepunt nodig), en
- meer dan 1 vijf, het gemiddelde moet 6 zijn, dus voor 2 x 5 heb je 2 compensatiepunten nodig
klopt dat dan?
Of lezen jullie het als, je mag sowieso 1 x 5 hebben, voor iedere volgende 5 of 4 moet je compensatiepunten hebben?
Ik dacht het eerste, maarbegin erg te hopen op het tweede...

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vera*

Vera*

22-06-2013 om 16:57

Primavera

Ik ben ook superblij voor haar. Haar zwakke taalkant haal je er wel uit maar als ze dat kan compenseren met de onderdelen van Nederlands en Engels waar ze wel goed in is.
Ook is de aangepaste fiets met trapondersteuning besteld, haar maat is niet te koop in de winkel . Dan is het stuk naar en van school fietsen ook minder vermoeiend zodat ze energie overhoudt om op te letten of huiswerk te maken. En, wat ze zelf ook belangrijk vindt, kan ze haar vriendinnen bijhouden

Vera*

Vera*

22-06-2013 om 17:01

Mare

Even gecopieerd van de bevorderingsnormen:
Leerjaren 4 (t)havo, 4 (t)vwo en 5 (t)vwo
De normen voor deze leerjaren zijn afgeleid van de examennormen volgens de nieuwe tweede fase.
a. Een leerling is bevorderd als:
- alle eindcijfers 6 of hoger zijn
- er 1 x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger
- er 1 x eindcijfer 4 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger, waarbij het gemiddelde tenminste 6,0 is
- er 2 x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger, waarbij het gemiddelde tenminste 6,0 is
- er 1 x eindcijfer 4 en 1x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger, waarbij het gemiddelde tenminste 6,0 is
M.u.v. het gestelde onder punt c.
b. Een leerling wordt besproken als:
- er 1 x eindcijfer 4 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger, waarbij het gemiddelde lager dan 6,0 is
- er 2 x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger, waarbij het gemiddelde lager dan 6,0 is
- er 1 x eindcijfer 4 en 1x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger, waarbij het gemiddelde lager dan 6,0 is
- er 3 x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger
- er 1 x eindcijfer 4 en 2 x eindcijfer 5 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger
- er 2 x eindcijfer 4 is behaald en voor de overige vakken een 6 of hoger
c. Een leerling wordt eveneens besproken als:
- er 1 x een eindcijfer 4 of 2 x een eindcijfer 5 behaald wordt voor één van de vakken Nederlands, Engels of wiskunde.
d. In alle overige situaties is de leerling afgewezen.

Vera*

Vera*

22-06-2013 om 17:02

Melleke

Goed gedaan van je dochter!

Hier basisschool

En na een paar jaar buitenland is hij als jonge leerling na kerst in groep 3 gestart, heeft alle lesstof ingehaald en gaat met zijn nieuwe maatjes uit de klas mee naar groep 4!
Ja, daar ben ik wel trots op

Jongste zit in een instroomgroep 1 en kleutert vrolijk verder. .

Mare

Dan haalt ze hetzelfde haha. Ze kan gewoon niet goed inschatten hoe ze een toets gemaakt heeft . Dat blijkt wel weer want ook voor aardrijkskunde, wat ze echt tegen vond vallen, had ze een 6,9. Nu alleen wiskunde afwachten. Daar had ze een heel goed gevoel over, dus nu denkt ze dat dat betekent dat het een vette onvoldoende wordt. Haar logica, haha. We zullen het zien.

Ze gaat dinsdag nog 2 toetsen herkansen voor een hoger gemiddelde en dan heeft ze nog so-tjes van Duits en Engels en dan is het klaar.

Vera

Dankjewel

Miep

Miep

22-06-2013 om 23:07

Gepaste trots

Hoi,
Ik ben gepast trots op mijn dochter die nu gym 2 doet. Ze had 4 x een 5 op haar vorige rapport en bij 3 x 5 zou ze een bespreekgeval worden. Om dat te bereiken moest ze voor 1 vak met een 5,4 gemiddeld 0,1 punt hoger komen. Als ze een bespreekgeval zou worden, zou ze waarschijnlijk overgaan omdat de docenten haar wel een 'echte gymnasiast' vonden. Alle reden om even door te zetten dus. Ze heeft het ook erg naar dr zin in haar klas en dat stimuleerde haar ook wel om te blokken.
De laatste toetsweek is voorbij, van het slechtste vak heeft ze nog geen cijfer gehoord. Maar de andere vijfen zijn allemaal voldoendes geworden dus ze heeft er nog maar 1 en kan over naar 3 gym!
Miep

P

P

22-06-2013 om 23:19

Vandaag

.... kwamen Pman en ik thuis van het boodschappen doen en stond oudste met de Nederlandse vlag te zwaaien.

Ik had werkelijk geen idee wat hij daarmee bedoelde maar dat werd snel duidelijk. Het hele jaar had hij alleen maar dikke onvoldoendes voor Engels leesvaardigheid en luistervaardigheid, het hoogste was een 4,4. Om geen onvoldoende op zijn rapport te krijgen had hij een 5,1 nodig voor de leesvaardigheid van maandag (70 teksten met 70 vragen) en wat had hij? Een 7,3!!!!

Hoeraaa!

Strengere normen hier

Dochter is over, was ook nooit twijfel over, dus heel goed voor mijn gemoedsrust. In geen van de 3 4vwo klassen(atheneum, gymnasium en tto) is er iemand blijven zitten.

Op haar school zijn de overgangsnormen voor bovenbouw havo/vwo:

- Voor elke tekortpunt moet er minimaal 1 compensatiepunt zijn.
- een 5 is een tekort, een 4 is 2 tekorten.
- een 7 is een compensatiepunt, een 8 of hoger is 2 compensatiepunten.
- maximaal 2 tekorten.
- geen lagere gemiddelde cijfers als 5.00 voor Engels, Nederlands en wiskunde.
- 2 van de 3 vakken voldoende voor Engels, Nederlands en wiskunde.

Bespreekgevallen:
- 1 of 2 tekorten en onvoldoende compensatiepunten.
- 3 tekorten en voldoende compensatiepunten
- cijfer onder 5.00 voor Engels, Nederlands of wiskunde maar verder wel voldoende compensatiepunten.
- 2 onvoldoendes in Engels, Nederlands en wiskunde maar voldoende compensatiepunten.

Koolmees

Koolmees

23-06-2013 om 12:44

Als bij wiske

Hier zijn de normen precies zo als wiske ze beschrijft.

Wow!

skik

Primavera

Primavera

23-06-2013 om 18:21

Overgangsnormen hier (italië)

Alle vier de kinderen zijn ruimschoots over, maar dat hadden we wel verwacht.

De overgangsnormen hier in Italië zijn heel simpel: Voor alle vakken moet je minimaal een 6 staan. Punt.

Iedereen die tekorten heeft is een bespreekgeval. Zijn de tekorten niet te veel en te groot (over het algemeen niet meer dan 3) dan krijg je een herkansing en kun je na een zomer studeren en zomerlessen volgen via de school alsnog een mondeling en schriftelijk in die vakken afleggen. Haal je daar tenminste een 6 op dan ben je alsnog over. Zoniet, dan moet je het jaar overdoen.
Studenten met ernstige en/of heel veel tekorten, waarvan verwacht wordt dat dat onmogelijk is die in te halen moeten het jaar over doen.

Marjolein

Marjolein

23-06-2013 om 20:02

Miep, vera en zebra!

Gefeliciteerd!

Marjolein

Marjolein

23-06-2013 om 20:05

Super melleke!

Wat goed Melleke, heerlijk voor het zelfvertrouwen van je dochter. Ze gaat steeds beter.
Nu moet zij (en jij?) er nog even in gaan geloven, jullie mogen trots zijn!!!

Marjolein

Marjolein

23-06-2013 om 20:08

Haha p

Herkenbaar!
Vorig jaar had ik gezegd, als je een 6 haalt voor Engels hang ik de vlag uit. Het heeft 7 maanden geduurd.... Maar daar hing hij trots te wapperen in de stromende regen
En dit schooljaar een nieuwe juf, alleen nog maar voldoendes!

P

P

24-06-2013 om 06:54

Zoon

Zoon hoopt echt verschrikkelijk op een andere leerkracht na 2 jaar. De parallelklas (er is er maar één) heeft zo ongeveer de beste leerkracht van de hele school en hij moet het doen met ..... nou ja. Ook ergert de hele sectie Engels zich aan de methode maar die is helaas nog niet aan vervanging toe en dat soort dingen pikt hij op natuurlijk.

Helaas... niet gered

Vandaag stroomden de cijfers binnen van de toetsenweek.
En helaas; die vielen enorm tegen. Een 5.5 voor wiskunde waardoor ze op een 5.3 eindigt.
Een 5 voor economie, wat nu ook een 5.0 als eindcijfer is. En ze had al een 4.7 voor m&o. En met ieder alecht cijfer werd het duidelijker: het zit er niet meer in...

Dikke tranen dus net. Ze had zich op school groot gehouden, maar was echt enorm verdrietig.
En ik eerlijk gezegd ook, maar ik hield me voor haar groot. Zo enorm hard voor gewerkt, en dan toch niet gehaald...

Tuurlijk bedenk ik me dan dat als het ondanks al dat harde werken, en de nodige bijlessen, niet lukt, het er gewoon niet inzit. Maar mn moederhart doet ook wel n beetje pijn als ik haar verdriet en teleurstelling zie.

Morgen, stond al ingepland, een gesprek met de decaan om te zien wat nu de beste vervolgstappen zijn.
Doubleren en VWO4 nog een keer doen met hetzelfde E&M pakket?
Doubleren en VWO4 nog een keer doen maar met C&M pakket, dus zonder struikelblokken economie en m&o (zelf wil ze dat liever niet, ook omdat ze voor vervolgopleiding die ze nu wil E&M moet hebben)
Afstromen naar HAVO4?

We zullen wel zien. Haar eerst maar helpen deze teleurstelling te verwerken, trots te zijn op hoe hard ze gewerkt heeft en in te zien dat ze in een nieuwe klas ook echt, heus, weer leuke mensen leert kennen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gabrielle

Gabrielle

24-06-2013 om 16:32

Nummer 1

Nummer 1 heeft het niet gered. Er waren wel fouten gemaakt: wiskundecijfer was weergegven al wiskunde a terwijl ze wiskunde c gaat doen. Ze staat dan nog een 5 voor wiskunde. De docent maw heeft haar aan het begin van het jaar wat toezeggingen gedaan die hij nu niet waarmaakt. CKV blijkt opeens geen compenstaiepunt op te leveren. Gevolg: 4 x 5 en 2 x 7. Niet genoeg dus. Van de vergadering mag ze doubleren, zelf wil ze naar havo5 (dat mag ze ook) om er zo snel mogelijk van af te zijn. We gaan eerst nog een gesprek aan met een andere school: daar zijn meer mogelijkheden voor een ander pakket. Ze wil af van Duits, op huidige school is dan het alternatief tekenen, ook geen topvak voor haar. Jammer dat een heel erg vervelend jaar ook een vervelend einde heeft voor haar.

Wat jammer mare.

Dat zijn geen leuke dingen. Zo hard werken en het dan toch niet redden . Verdrietig voor je dochter. Het gaat vast goed komen volgend jaar, maar dat ziet ze nu nog even niet natuurlijk.

Gabrielle

Jammer, ook niet gered. Spannend nog even wat ze gaat doen komend jaar dus. Heel veel succes en ook voor haar komt het uiteindelijk allemaal goed!

Van vwo4 naar havo5?

Dochter haalt t niet om over te gaan. Nou ging ik er van uit dat overstap van vwo4 naar havo5 niet kon/mag; maar door wat Gabrielle zegt in haar posting hieronder ben ik toch nog eens gaan spitten in de schoolgids.

Er staat niets over vermeld, maar bij het overzicht vd overgangscijfers (zoveel bevorderd van vwo4 naar vwo5, zoveel gedoubleerd etc, staat ook: bevorderd van vwo4 naar havo5: 1. Het is dus vorig jaar 1x gedaan.
Nou ben ik erg benieuwd: kan dat/gebeurt dat bij jullie op school?

Ik kan me goed voorstellen dat het (heel) lastig is hoor, omdat je in 4havo al veel voorbereid op het examen. Maar als er n kansje is, evtl met wat extra werk id vakantie, willen we dat wel graag meenemen id overwegingen.

Grt Mare
(Wiens hoofd tikje omloopt van alle opties en wat nou de juiste vervolgweg is)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2013 om 21:04

Toetsweek vandaag gestart

Zoon is vandaag gestart met de toetsweek. Het kan nog alle kanten op. Hij staat op vrijwel alle vakken ongeveer een zes. Een of twee verprutste toetsen, en hij belandt in de gevarenzone.
Hier trouwens een ander systeem dan ik in veel andere berichten lees. Alles onder de 6 telt hier als tekortpunt. Een 5,8 is dus 0,2 tekortpunt. Met max. 3 tekortpunten op je eindlijst ga je over. Heb je 3,1 tot 4,9 tekortpunt ben je bespreekgeval. Bij 5 tekortpunten blijf je zitten.

Yura

Yura

25-06-2013 om 14:06

Van havo 4 naar vwo 5

Op de school van mijn kinderen kan dat wel, ik ken iemand die dat gedaan heeft. Ze heeft wel eea in moeten halen. Mijn zoon gaat als het goed is (hij zit middenin de toetsweek) na de vakantie naar vwo 4 en ik hoor van iedereen hetzelfde: "degenen die met de hakken over de sloot over zijn gegaan van 3 vwo naar 4 vwo stranden allemaal in 4 vwo". Ik vraag me dus af of ik hem niet beter al nu naar havo 4 kan laten gaan ook als hij over is, want dan kan hij tenminste een taal laten vallen, als hij over een jaar alsnog van vwo 4 naar havo 5 gaat, zit hij nog met die taal, want dan kan hij lijkt mij geen geschiedenis ofzo meer nemen, omdat hij dan een jaar gemist heeft. Hij zou er dan helemaal niks mee op schieten om van vwo naar havo over te stappen, want het grote voordeel van havo is voor hem nou juist dat je daar een taal minder hoeft. Aan de andere kant: om nu al op te geven? Voor proefwerken van Duits haalt hij alleen maar onvoldoendes, maar voor luistertoetsen minimaal een 8, leestoetsen vindt hij ook moeilijk (meestal tussen een 5 en een 6), maar dat kun je oefenen door meer te lezen. En luister- en leestoetsen zijn belangrijke onderdelen van het eindexamen, dus dat moet wel weer te doen zijn voor hem, alleen die 4 en 5 vwo even door komen.

Ruimschoots

Hier inmiddels alle cijfers binnen en oudste zoon is over naar gymnasium 2 (hij heeft op zijn eindlijst 4x7, 8x8, 1x9 en 1x10 (voor latijn)). Wel is zijn werkhouding -eh- suboptimaal. Toen ik daar over begon en zei: "op je cijfers valt weinig aan te merken..." onderbrak onze puber in wording mij meteen met: "maar je doet het toch maar even wel?"

Ijsvogeltje

Succes!!
Erg spannend als het zo beide kanten op kan gaan.
Dochter idem, en uiteindelijk is ze gestrand op 1 vijf teveel. Ze had er 3, verder (afgeronde) zessen, en 2 x 7. Totaal gemiddelde is 5,88, en overgangsnormen zegt dat het een 6.0 moet zijn, en dat er max 2 vijven, of 1 x 5 en 1 x 4 mogen zijn. Dus tsja...

Had ze net dat ene puntje extra gehaald bij m&o, was t net wel gelukt om de toets binnen de tijd af te maken...etc.

Ze is nu bespreekgeval, en dat betekent dat ze niet over is. En dat wij moeten beslissen of ze naar havo4 gaat, of vwo4 nog een keer doet.

Hoop dat t bij jouw zoon net wel goed uitpakt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.