Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:22

Eind schooljaar: gaan ze over?

Hoe is het met de laatste loodjes?
Gaan ze over?


@kaatje

ik zat daar zelf ook zo nu en dan over te twijfelen, dus even opgezocht

Volgens de meeste woordenboeken zijn categoraal gymnasium en categoriaal gymnasium allebei juist en betekenen beide woorden hetzelfde.

In de grote Van Dale (2005), een woordenboek dat meestal iets historischer van aard is, wordt nog een onderscheid tussen categoraal en categoriaal beschreven dat vroeger gehanteerd werd. Categoraal wordt omschreven als "één categorie uitmakend" en categoriaal als "naar categorieën". Omdat met categor(i)aal gymnasium bedoeld wordt dat de school alleen het schooltype gymnasium omvat, is categoraal gymnasium de oorspronkelijke aanduiding. (Gek genoeg heeft Van Dale het juist over een categoriaal gymnasium.)

Het verschil tussen categoraal en categoriaal is in de praktijk al zo lang aan het vervagen dat categoriaal gymnasium inmiddels ook zonder bezwaar gebruikt kan worden in dezelfde betekenis. Het komt zelfs vaker voor dan categoraal gymnasium

Tijgeroog

Tijgeroog

20-06-2013 om 17:54

Categodinges (ot)

http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/categoraal-categoriaal-gymnasium

Mag dus allebei, maar waarschijnlijk is het eigenlijk categoraal.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2013 om 18:39

Schooltje

Schooltje, ik weet niet of jouw uitleg voor mij was bedoeld? Natuurlijk weet ik hoe het zit. Ik zeg dan ook helemaal niet dat P ongelijk heeft.
Mijn reactie ging alleen over het in de praktijk hanteren van bepaalde termen, dus over de spreektaal, en staat helemaal los van de definities.

zebra

zebra

20-06-2013 om 18:56

Over

zoon is over en gaat na de vakantie naar havo 3.

Vic

Vic

20-06-2013 om 19:27

Het zou toch bizar zijn

Dochter had vandaag haar proefwerk Latijn. Ze moet hoger dan een 4 halen om een 4 te staan, maar denkt dat ze het heeft verkl**t (in haar woorden: 'Het was een belachelijk proefwerk met allemaal woorden die we maanden geleden hadden gehad' - dus imho wel een gevalletje eigen schuld, maar toch). Het zou bizar zijn als ze op dat cijfer blijft zitten. Dan nog een keer de tweede, maar Latijn kiest ze dan natuurlijk niet, met alleen maar vakken waarvoor ze dikke voldoendes had. Dat kan toch niet?!

Annet

Annet

20-06-2013 om 19:28

What's in a name?

Volgens mij snapte iedereen wat ik bedoelde en daarmee is de rest geneuzel. Ik had moeten schrijven: een willekeurige 4-vwo- klas.
Niet dat dan meer mensen mij zouden begrijpen (wat een hele goede reden zou zijn) maar omdat er dan geen reden zou zijn om te neuzelen.
Waar komt die haat t.a.v. categorale gymnasia vandaan?
Mijn dochter heeft op de basisschool zoveel kinderen geholpen bij hun leerproces dat ze wel wat credits verdiend heeft om zelf ook wat te mogen leren !

Tineke

Tineke

20-06-2013 om 19:33

Andersom natuurlijk annet

Er is geen enkele haat tegenover categorale gymnasia. Ik hoor echter wel een laagdunkend toontje als je het hebt over 'afstromen naar vwo', alsof een atheneum minderwaardig zou zijn aan een gymnasium. En dat is wat stoort.

Tineke

Tineke

20-06-2013 om 19:37

En on topic

Hier een zeer ontspannen zoon, morgen nog een proefwerk wiskunde en dan is het schooljaar gedaan. Over naar de bovenbouw, andere locatie ook (heel groot), en dat is opeens toch best spannend. Afscheid nemen van het heel vertrouwde juniorcollege, weer een periode afgesloten.
Succes iedereen met de laatste loodjes, zeker als het spannend is.

Tineke

Tineke

20-06-2013 om 19:56

Juist taalgebruik

Als we dan toch bezig zijn foutloos te schrijven: ik bedoelde in een eerder berichtje natuurlijk laatdunkend, want laagdunkend bestaat waarschijnlijk niet eens.

Tikje jaloers...

... Ben ik wel, maar ik snap ook enorm jullie opluchting dat WE (hahaha, herkenbaar!) over zijn.
Dochter heeft morgen de laatste van de 9 toetsen in de proefwerkweek. Pas 1 cijfer terug, n aardige 7.1 voor nederlands, maar daar stond ze al goed voor.

Belangrijke vakken zijn m&o (heeft ze geen idee of 't goed ging, ze had 't in ieder geval niet helemaal afgekregen helaas...), staat ze nu een 4.6 voor. Moet iig een (afgeronde) 5 zijn, als 'teen 4 wordt houdt het verhaal al op.
Verder wiskunde: staat ze nu een 5.49 dus heel dicht bij een (ok, supermager maar toch) zesje. Had het idee dat het 'wel ging' maar durft er eigenlijk niks over te zeggen. Als dat een 6 wordt: heel fijn!
Economie vandaag: ging 'best goed'. Staat ze nu een 5.3 voor, zou ook (minstens) naar een 5.5 moeten, zodat ook dat zo'n skinny 6-je wordt.
En tot slot muziek: jaargemiddelde was 6.8 tot dramatisch slechte toets in toetsenweek 3 die gemiddelde omlaag trok naar 5.3. Ook dit moet minstens een 5.5 worden.

Ik zie t regelmatig behoorlijk somber in, maar heb veel respect voor dochter die onverminderd gemotiveerd keihard doorwerkt en - leert. Alleen daarom zou ik het haar al gunnen.
Wel blijft knagen of het wijsheid is, als dit al zo kielekiele gaat, nog twee jaar zo verder te gaan.

Deze week zal 't uitwijzen denk ik. En stiekem hoop ook ik toch heel, heel erg dat t met n tikje mazzel - en vooral dankzij haar keiharde werken en tomeloze inzet - toch net lukt.
En dat ze opgelucht en wel haar boeken in kan leveren en lekker genieten van een lange, ontspannen zomer!

Duimen jullie mee?

Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

20-06-2013 om 20:12

Tsjor

En dat omdat ik 1x de aanhalingstekens vergeten ben! Zou de reactie dan echt anders zijn als die aanhalingstekens er wel hadden gestaan? Dat zou triest zijn.
Voor ouders en kinderen die bewust voor een categoraal examen gekozen hebben, voelt het wel als afstromen, ook al vindt ool dat de term niet klopt
Mijn jongste begint volgend schooljaar in een Atheneum-plusklas. Als hij het jaar daarna naar de havo/ atheneum klas moet of het jaar daarna naar de gewone Atheneumklas moet, dan voelt dat voor kind en ouders als afstromen, al vinden anderen dat geen correcte term. Hij kiest tenslotte niet voor niets voor deze klas. Ik vind het mooi dat een kind deze ambitie heeft en ik zal hem zoveel mogelijk stimuleren om zijn doel te behalen.

P

P

20-06-2013 om 20:20

Annet

Waarom zou ik een categoraal gymnasium haten? Wat een onzin. Ik vind gewoon dat VWO VWO is en dat je toch prima zou kunnen zeggen dat je van het gymnasium afstroomt naar het atheneum.

Hoe denk je dat het heet als je op een gymnasium zit op een scholengemeenschap en je kind stroomt af?

Nogmaals ik heb niets tegen een categoraal gymnasium en ik gun jouw kind de wereld maar (los van deze VWO discussie naam) ik vind gewoon dat ELK kind de opzet van zo'n gymnasium gegund zou moeten worden. Niet alleen jouw dochter maar ook mijn zoon. Waarom zou hij wel goed gedijen op een grote scholengemeenschap met allerlei niveau's en vervelende basisschoolklasgenoten en jouw dochter niet? Waarom zou dat liggen in dat ik jouw dochter het niet gun dat ze eindelijk wat gaat leren? Wat heeft dat met de discussie te maken? Als ze nu na de derde toevallig niet verder wil met Latijn en Grieks, noem je dat dan ook afstromen naar het VWO? Is het niet gewoon moeilijker tot en met de derde klas en is het dan gewoon over en kun je ook op het atheneum wellicht een zwaard pakket kiezen met meer vakken dan nodig?

Tihama

Tihama

20-06-2013 om 21:37

Vroeger al

Ach, ik zat niet op een categoraal gym, maar op een scholengemeenschap. Wij vonden destijds naar het atheneum overstappen ook al afstromen

Ik had in de derde allang ontdekt dat die klassieken me niet echt interesseerden, maar ja, stoppen betekende gevoelsmatig 'opgeven' 'afstromen' 'afzakken'. We hadden vanaf de 4e clusterklassen met de bèta's van het atheneum, dus qua klasindeling maakte het niets uit, maar toch was het een soort falen als je het niet afmaakte. Je was er per slot van rekening aan begonnen, dan voltooi je het ook.

Vrijwel alle gymleerlingen kozen ook extra vakken. Ik ook, want latijn was een extraatje, niet iets dat in plaats van een relevant vak mocht komen. De atheneumleerlingen mochten natuurlijk net zo hard een extra vak kiezen, maar in praktijk deden ze dat zelden.

In de 5e en de 6e zaten we bij alle lessen gemixed.

Overigens: 'wij van de scholengemeenschapgym' vonden de leerlingen van het categorale stedelijk gym weer elitair, want die wilden zich wat te graag afscheiden van het 'plebs' naar onze immer bescheiden mening. Zij op hun beurt vonden ons geen 'echte' gymnasiasten, want wij gingen niet eens naar Rome en waren te weinig bezig met cultuur van de oudheid

Over het nut dat Latijn en Grieks heeft gehad, ben ik na 30 jaar nog steeds niet zeker. Ik denk nog steeds dat het veel zinvoller was geweest als ik in diezelfde tijd Spaans had geleerd.

Tihama

Schooltje

Schooltje

20-06-2013 om 22:30

Annet en p

Ik snap niet waarom je het over verdiende credits van dochter hebt: alle kinderen hebben toch recht op een veilige en uitdagende leefomgeving, ongeacht hun niveau? Het moet wel heerlijk voor je dochter zijn om na een lastige basisschooltijd "thuis" te komen. Nu leg ik je wel wat woorden in de mond, maar ik hoor ouders van leerlingen die gepest werden om hun werkhouding en manier van doen op de basisschool dit vaker verzuchten. Een categorale school kan een verademing zijn, ook omdat ze ambitieus mogen zijn.

P, ik geloof niet dat elk kind gedijd op een tamelijk homogene en kleine school. Of anders denk ik dat de achtergrond van de ouders vaak bepalend is. Zelf kom ik van een schooltje in een achterstandswijk en heb ik op een brede school mijn gymnasiumdiploma gehaald. Mijn man en meeste studievrienden komen uit een welvarende en hoogopgeleide omgeving. Die wereld herken ik op het categoraal gymnasium en vind ik voor mijn eigen kinderen te beperkt. Mijn man vindt het gymnasium weer een meerwaarde hebben, vooral de veiligheid. Ik ben een vakidioot en geef graag les aan VWO-ers, op een gym is dat gegarandeerd. Ik vind het fijn op een school te werken die voor een bepaalde groep leerlingen (ook kinderen met ASS en Asperger) Een uitkomst is. Alls een van mijn kinderen daartoe zou behoren dan werd het ook een kleine categorale school. En toch vind ik een scholengemeenschap aantrekkelijker. Dat komt door mijn eigen wortels, maar ook omdat ik op scholengemeenschappen meer sociale bevlogenheid proef dan de op mijn bekende gymnasia. Allemaal emotie en politieke kleur dus, geen feiten en dat zal voor veel ouders zo zijn.

Annet

Annet

21-06-2013 om 08:19

Categoraal was keus van dochter

Reden: "ik denk dat ik hier harder moet werken". Die conclusie had zij als elfjarige getrokken op basis van open dagen en proeflessen.
Ze had ook naar een scholengemeenschap gemogen. Latijn en Grieks vonden wij niet belangrijk, wel een uitdagend niveau van onderwijs.
Jongste heeft een andere keus gemaakt, een scholengemeenschap. Het wordt de atheneum plusklas, dus ook hier extra vakken naast het gewone pakket. We blijven kiezen voor een stimulerende leeromgeving hoewel die op deze school beperkter zal zijn dan op school van oudste.

Waarin zit dat dan?

'We blijven kiezen voor een stimulerende leeromgeving hoewel die op deze school beperkter zal zijn dan op school van oudste.' Waarin zit het dan dat je verwacht dat een categoraal gymnasium meer uitdaging zal bieden dan atheneum (plus nog wel).

Tsjor

neteret mut

neteret mut

21-06-2013 om 12:18

Afwachten nu

vandaag hadden ze (oudste dochter en zoon 3) hun laatste examens. De anderen gisteren of al eerder. Nu met spanning afwachten op de uitslagen van vooral de tweeling (zoon 3 en 4) in klas 6, maandag of dinsdag telefoon als ze het niet gehaald hebben. Over de anderen maak ik me geen echte zorgen.

Mega verschil

tsjor, het verschil in niveau tussen een categoraal gymnasium en vwo is overduidelijk. Dat zit 'm in werktempo en in dat wat de leerkrachten van de leerlingen verwachten.
De lesstof (boek) wordt in hoog tempo doorgenomen, elk trimester blijft er extra tijd (weken!) over om extra diepgang te behandelen buiten het boek om. Ook tijdens de les wordt er dieper en breder op de stof/vraagstukken ingegaan.
Mijn dochter had in 4 vwo nog steeds een voorsprong omdat ze de eerste 2 jaar categoraal gymnasium had gedaan.
Formeel is van gym naar vwo niet afstromen. Maar het niveauverschil is ondertussen enorm. Op een categoraal gymnasium leer je meer.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

21-06-2013 om 15:22

Wat zichtbare verschillen die ik zo kan bedenken

Oudste gaat in vijfde klas 3 extra vakken doen. Dit mag niet op a.s. VO van jongste.
Oudste combineert dit jaar het extra vak Kunst met een NT-profiel. Die combi kan niet op andere school.
School van oudste doet volop mee aan allerlei olympiades en andere vormen van uitdaging. Andere school veel minder.
School van oudste heeft intensief contact met universiteiten en doet mee aan programma voor klas 4 en hoger. Zo heeft mijn dochter dit jaar aan een filosofie-serie mee mogen doen en aan masterclasses debatteren. Dit alles grotendeels onder schooltijd.
Andere school doet dit veel beperkter. Zij hebben bijvoorbeeld één Atheneumplusklas per schooljaar op 12 brugklassen. Hoewel de extra's in zo'n klas leuk zijn, kunnen ze niet bieden wat school van oudste kan bieden met 750 leerlingen op één niveau.

Dit zijn wat voorbeelden waar ik nu aan denk die zichtbaar zijn. Verder sluit ik me aan bij M Lavell. De verschillen zitten in alles.

Vera*

Vera*

21-06-2013 om 17:58

Dochter is heel erg blij

Ze gaat over van 1 thavo naar 2 tvwo!

Schooltje

Schooltje

21-06-2013 om 19:27

Miriam

Tussen categorale gymnasia bestaan kennelijk grote verschillen: ik ken drie gymnasia van binnen, maar herken jouw verhaal niet. Voor alle vakken wordt gewoon de lesstof behandeld, met als enige verschil dat het met iets minder tijd moet (lessentabel). Ik zie die verdieping ook niet terug in veel hogere examenresultaten, sterker nog het gemiddelde voor Latijn ligt voor categorale gymnasia lager dan het landelijk gemiddelde. Dat geeft met die strenge aanname-eisen van die gymnasia wel te denken... Buitenschoolse activiteiten zijn er bij ons ook heel veel, dat dan weer wel. Het zwaarste gedeelte van een VWO-opleiding is de bovenbouw en juist daar bestaat geen wezenlijk verschil tussen gymnasium en atheneum. En vandaar ook dat de diploma's even veel "waard" zijn. Met die strenge toelating (545) zou het wel een slecht teken zijn als de slagingspercentages niet boven het landelijk gemiddelde uitkwamen. Dat is zelfs bij ons zo en dat komt door de relatief makkelijke en homogene leerlingpopulatie. In de onderbouw stromen de zwaksten ook nog eens af naar het atheneum.

Lilie

Lilie

21-06-2013 om 20:00

Nog 1 week....

Poeh, zoon houdt ook de spanning erin. Er rollen goede cijfers binnen voor de vakken waar ie al goed voor stond. Gisteren met een somber gezicht thuis. Repetitie voor vak waar ie een 5,5 voor met halen vond ie vreselijk. Agghh. Volgende week nog 1 drama op het programma (wiskunde) moet ook een 5,5 worden. En hij snapt er nog maar weing van zegt ie. Los van feit dat ie ook compleet geen puf meer heeft. Kortom we halen met de tong op de schoenen de vakantie.

Annet

Annet

21-06-2013 om 20:32

Cijfers van 'ons' categoraal gym

Het gymnasium van oudste scoort als volgt ten opzichte van het landelijk gemiddelde voor VWO:

slagingspercentage: 95% t.o.v. 87% gemiddeld
gemiddeld eindcijfer: 7,04 t.o.v. 6,72
doorstroom naar WO: 85,4% t.o.v. 71,4%
De doorstroom binnen de school heb ik niet bij de hand maar die is ook bovengemiddeld.

Vic

Vic

21-06-2013 om 20:54

Nou hartstikke mooi annet

Dan is jullie school dus beter en moeilijker dan de rest. Alleen er staat straks wel gewoon 'vwo' op het diploma.

Gabrielle

Gabrielle

21-06-2013 om 21:48

Tja

Ik heb categoraal gymnasium gedaan. Boven mijn diploma stond, ook 30 jaar geleden al, gewoon VWO, bij school stond dan wel Stedelijk Gymnasium Stad ingevuld. In mijn arbeidsloopbaan heb ik nog nooit gemerkt dat het een pre was dat ik gymnasium heb gedaan en wel op een categoraal gymnasium. Mijn diploma is net zoveel waard als ieder ander VWO-diploma.
In mijn tijd zaten de kinderen van gegoede komaf op het gymnasium. Sommigen waren bollebozen, anderen hebben het gered via oneindige bijlessen (en een beetje hulp), sommigen zijn overgestapt naar de buren, een scholengemeenschap. Rond de tijd dat ik op die school vond er een soort omkering plaats, de bollebozen uit de lagere klasse(n) kwamen op het gym.
Laatst heb ik een reunie gehad en het grappige was dat van de meesten hun kinderen liever naar een tweetalig VWO of technasium lieten gaan dan het gymnasium. De meesten konden ook niet echt zeggen of ze nou veel voordeel van de klassieken hadden gehad in hun loopbaan. Wel vonden we allemaal de beschermde omgeving wel prettig.
Ik geloof dat tegenwoordig vaak de nadruk op de beschermde omgeving gelegd wordt en dat de klassieken gezien worden als escape voor een moderne taal voor met name beta's.

Annet

Annet

21-06-2013 om 22:03

Vic

Ik reageer op schooltje die niet de ervaring heeft bij de gymnasia die zij kent, dat zij hoger scoren, terwijl je dat logischerwijs wel mag verwachten gezien de hoge instroom. Daarom heb ik de cijfers van school van oudste gegeven. Niet om deze zure reactie te krijgen.
Misschien is het moeilijk te begrijpen maar het gaat mij er niet om wat op het diploma staat. Mijn dochter gaat vanaf de vijfde klas drie extra vakken doen, misschien komt er geen één op het diploma omdat ze net ervoor zegt: ik vind het goed zo.
Zij zoekt de uitdaging die ze nodig vindt en dat kan deze school bieden.
Veel andere vwo-scholen kunnen dat niet bieden. Daarom zijn dochter en ik blij met de keuze die ze gemaakt heeft.

Schooltje

Schooltje

21-06-2013 om 22:27

Annet

Ik heb nergens gezegd dat gymnasia niet hoger "scoren", integendeel. Latijn is de uitzondering. Wat ik wel zeg: een categoraal gymnasium met strenge toelatingseisen, een zwaardere onderbouw (dus vroege afstroom van de "zwakkere" leerlingen en een overwegend wit, hoogopgeleid (de ouders) en dus homogeen publiek moet wel heel slecht zijn als de slagingspercentages niet boven het gemiddelde uitkomen. Het zegt me met andere woorden niet zo veel. De scholen in de top tien in de Elsevier zijn niet direct de beste scholen van Nederland, ze scoren alleen goed op o.a. de door jou genoemde punten. Een atheneum op een scholengemeenschap in Oost-Groningen met een slagingspercentage van 83% presteert gezien de leerlingpopulatie misschien wel veel beter. Tsjor legde een tijd terug de vinger op de zere plek: gymnasia nemen de "makkelijke" leerlingen. Ik geloof niet dat het mijn verdienste is dat mijn leerlingen gemiddeld hogere cijfers voor het CSE halen. Ik zou niet al te best functioneren als het niet zo zou zijn...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-06-2013 om 22:47

Niet overal hoor

"Tsjor legde een tijd terug de vinger op de zere plek: gymnasia nemen de "makkelijke" leerlingen."
Hier in de stad zo'n 10 scholen met een VWO. En het zelfstandig gymnasium heeft juist de laagste toelatingseis van die scholen. Op het zelfstandig gymnasium word je zondermeer toegelaten met een havo/vwo-advies van de leerkracht en een cito-score van 543. Op de scholengemeenschappen hanteren ze 545 + vwo-advies om rechtstreeks naar het VWO te mogen.

Vic

Vic

21-06-2013 om 22:47

Latijn

Dochter had zowaar een 5,2 voor Latijn. Ik geloof dat ik voor het eerst gejuicht heb om een onvoldoende Als er nu geen gekke dingen meer gebeuren gaat ze gewoon over.

Schooltje

` Ik zie die verdieping ook niet terug in veel hogere examenresultaten, sterker nog het gemiddelde voor Latijn ligt voor categorale gymnasia lager dan het landelijk gemiddelde`

En dat is eigenlijk ook wel weer logisch. Wie eenmaal op een categor(i)aal gymnasium zit, blijft daar zitten tenzij het echt niet meer te doen is. Bij een gymnasiumafdeling op een scholengemeenschap zullen degenen die Latijn niet meer zien zitten het makkelijker laten vallen, je kunt immers op dezelfde school blijven. Zo blijven alleen de diehards over.
Voor Latijn geldt dus dat de zwakkere broeders op de categor(i)ale gymnasia wel meedoen en zo het cijfer drukken, terwijl ze bij de scholengemeenschappen al eieren voor hun geld gekozen hebben en niet meer meedoen.

En dat was ook al zo toen ik eindexamen deed in 86, onze scholengemeenschap scoorde bij de klassieke talen ook altijd hoger dan het stedelijk gym.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.