Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:22

Eind schooljaar: gaan ze over?

Hoe is het met de laatste loodjes?
Gaan ze over?


Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 10:28

En hoe gaat het met de "afstromers"? (heidi / gabrielle?)

In April liep er een draadje over halve klassen die moesten afstromen. Inmiddels blijkt hier dat dit soort meldingen aan alle twijfelgevallen wordt gehangen, maar dat het uiteindelijk wel lijkt mee te vallen dit jaar.
Vorig jaar moesten er echt klassen samengevoegd worden omdat er een derde deel van de kinderen afstroomde. Dit jaar valt het mee, maar? 4 waarschijnlijk.
Hoe gaat het met (de kinderen van) Heidi en Gabrielle?

Tineke

Tineke

16-06-2013 om 10:45

En dochter melleke

Hoe staat zij ervoor?

Nee, hopelijk, integendeel en ja

Oudste zit momenteel erg met zichzelf in de knoop, dat kwam er gelukkig onlangs uit nadat ze het jaren voor zichzelf had gehouden. Ze krijgt nu ondersteuning. Vorig weekend kwam ze tot de realisatie dat ze het dit jaar qua schoolwerk niet gaat redden. Dit gaf haar en ons opluchting. Ze blijft dit jaar dus zitten.

Tweede zal vanwege haar dyslexie voor Duits en Frans altijd wel onvoldoendes houden en moet dus zorgen dat de rest op peil blijft. Dat is in principe ook haalbaar, ware het niet dat zij zo chaotisch is dat ze laatst een dikke onvoldoende haalde voor een vak waardoor ze nu in het zicht van de haven op 'zitten blijven' staat. Er moet nog even hard aan getrokken worden in de toetsweek, dan komt het wel goed.

Derde kind heeft dit jaar groep 6 overgeslagen, maar gaat binnenkort beginnen in een Leonardoklas. Daar gaat hij groep 7 overdoen. Hij had prima rapporten, cito's en entreetoets, maar daar kunnen ze hem genoeg uitdaging bieden zodat hij niet zo jong naar het vo hoeft.

Vierde kind gaat met gemiddeld een 9 over naar de volgende groep.

Het was weer een enerverend schooljaar.

skik

Vic

Vic

16-06-2013 om 12:36

Ze maakt het spannend ;-(

Mijn dochter (2 vwo) heeft het hele jaar al moeite met Latijn. Halverwege het jaar hebben we aan de mentor gevraagd of ze het niet kon laten vallen maar beleid van de school is om dat niet te doen (anders zouden er nog meer verzoeken komen, kon niet met klasindeling etc.). Haar cijfer bleef onveranderd zo rond de 5, maar nu heeft ze op het laatste moment even twee keer een 1 binnengehaald dus staat nu een 4 ;-( Er komt nog een proefwerk aan, en als dat mis gaat zou ze dus gewoon kunnen blijven zitten. Zelfs met haar gemiddelden voor de andere vakken tussen de 6,5 en 8,7. Dochter vond het leuker om te proberen om een paar negens op haar rapport te krijgen, maar ik hoop dat mijn betoog over die 4 en dreigend zittenblijven is aangekomen. Vreselijk toch, zo'n kind

Vic

Vic

16-06-2013 om 12:38

En jongste

Met jongste (groep 4) gaat het gelukkig helemaal goed. Ze zit lekker in haar vel en ook de cito's zien er goed uit. Volgend jaar groep 5 en dan is ze alweer halverwege de basisschool!

P

P

16-06-2013 om 14:36

Skik

Hoe kan het dat jouw tweede zich wel kan handhaven op Engels?

Zoon heeft de komende week proefwerkweek maar hoeft gelukkig niet meer voor Engels te leren (leesvaardigheid) en de rest staat zo goed dat komt wel goed.

Is het zo dat je bij de overgang van havo 3 naar 4 (volgend jaar) al geen twee vijven of 1 vier voor Eng/Nl/wiskunde mag hebben want die vier zit er volgend jaar wel in denk ik zo.

Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 15:36

Lol skik

"Het was weer een enerverend schooljaar."
Gaat het weer een beetje mevrouw Dröge?

Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 15:45

Skik, handen vol

Fijn voor je oudste dat ze even rustig aan kan doen, ik hoop dat het snel weer beter met haar gaat.
Dan 1 met dyslexie (..) en 1 naar Leonardo klas: fijn!
En gaat de vierde met allemaal 9ens straks ook richting Leonardo?
Schouderklopje voor jou, je hebt zeker je handen vol!

Marjolein

Marjolein

16-06-2013 om 15:50

P, hou moed

De tweede klas was hier ook een ramp met Engels. Met moeite het cijfer op een 3,6 gehouden, dus een 4 zodat hij over kon.
Vanaf het begin van de derde klas had hij het ineens wel door, waarom weten we niet echt ?
Veel muziek geluisterd, dat wel. Betere juf, dat ook. Laptop met kurzweil voor de tekst- en werkboeken, dat ook. Veel films gekeken, (ondertiteling teveel moeite), helpt ook.
Maar het kwartje is gevallen lijkt het.

P

P

16-06-2013 om 16:09

Twee tekorten

Ik heb het net opgezocht en een plan gemaakt: bij meer dan 1 tekort op de kernvakken is hij een bespreekgeval. Dus 1 vijf op Engels mag maar 1 vier niet.

Tot de kerst zetten we alles op alles met extra begeleiding van mij (hebben we zo nog niet gedaan) en als hij dan een vijf staat gaan we het in bijles zoeken en dan wil ik een native die alleen Engels met hem praat.

Ik heb al aan taalcursussen gedacht maar dat vind ik onzinnig. Je stuurt ze een hele week weg voor 900-1000 euro en daarin krijgen ze 15 uur les! Dat geld kan ik beter in bijlessen stoppen van een goed instituut.

Eindelijk

hier gaat oudste ein-de-lijk van de basisschool af. Voor haar was het echt uitzitten, volhouden, positief blijven en doorgaan. Nu naar een gymnasium waar ze veel extra vakken hebben als chinees, kunst/tekenen, spaans enzovoort. ze kijkt er erg naar uit, alhoewel ze er tegen op ziet om weer haar plekje te vinden op de nieuwe school.

Jongste gaat naar groep 6, en zit ook haar tijd uit. helaas nog 3 jaar te gaan. Gelukkig heeft ze volgend jaar -naar mijn idee- redelijk goede juffen, ik ben hoopvol gestemd! Op school merken ze nu veel van de bezuinigingen, alle extra's worden langzamerhand weg genomen: projecten/tijd voor kinderen die wat meer kunnen, sociale vaardigheidstrainingen enzovoort enzovoort. jammer, maar wel goed te begrijpen.

Lilie

Lilie

16-06-2013 om 18:44

Zware laatste loodjes

Hier zware laatste loodjes. Zoon in brugklas. Hij gaat over met mooie cijfers maar valt in de bespreekzone en dat valt hem zwaar. Vorige week een wat tegenvallend cijfer voor engels en toen ging het koppie hangen. Deze week nog een hele pittige week voor de boeg met veel so's, proefwerkenrepetites en verslagen die ingeleverd moeten worden. Ik sleur me gek en hou de ene peptalk na de andere

Hier (alweer) heel spannend

Jongste zit in 4e van tweetalig VWO, maar heeft het erg zwaar gehad met haar E&M profiel. Mn wiskunde, economie en m&o vallen haar zwaar, maar ze moet dit profiel hebben voor de vervolgopleiding die haar voor ogen staat.
Ze heeft nu 4 x een 5,en maar 1 compensatiepunt...
Ze moet dus drie vijven ophalen in de toetsenweek die morgen van start gaat. Stress all over the place dus. En, ook hier, opbeurende gesprekken en peptalks.
Terwijl, mag ik hier wel zeggen, ik steeds vaker denk: lief kind, ga toch HAVO doen! Vervolgopleiding is hogeschool dus geen VWO nodig.

Maar ze wil zelf heel graag VWO, wil ook perse door met tweetalig (engels) wat alleen op vwo is. En, ze is daardoor supergemotiveerd, werkt hard en gedisciplineerd. Dus tsja...

Ze stond er eigenlijk best goed voor, maar de vorige toetsenweek ging heel slecht, met voor n aantal vakken een 4, of zelfs een 3.4. Daarmee zakte het gemiddelde van nog 3 vakken net in de kritieke fase waardoor het nu wel n hele toer zal worden om het te redden.

Het is een jonge leerlinge (ze zou nog 15 zijn als ze naar 5vwo Ou gaan), dus blijven zitten is wat dat betreft niet zo erg. Wel vindt ze het erg om de aansluiting met haar vriendengroep te verliezen.

Maar goed, komende toetsenweek zal het uitwijzen. Gaat het heel goed, dan redt ze het misschien net, en hopen we op een wat soepeler jaar. Redt ze hetnet niet, dan wordt ze bespreekgeval en vermoed ik zeer dat school zal adviseren om te doubleren of, liever nog, af te stromen naar Havo4. Dat laatste vinden wij dan weer jammer want zowel de vierde over doen als afstromen is wat dubbelop.
Liever zouden we dan een overstap naar havo5 zien, maar wat googlen levert op dat dat niet mogelijk is.

Spannende tijden dus, ook hier!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

K. heksenvet

Met jouw geheugen is niets mis .

Op dit moment staat ze op overgaan (met een 5 voor biologie), maar er moeten nog wat toetsen gemaakt worden. Het was geen gemakkelijk jaar. Het begin was niet zo best, ze herpakte zich en de rest van het schooljaar schommelde het nogal, maar al met al lijkt ze dus over te gaan. De helft van haar klas staat er beroerder voor. Ze kon de concentratie voor de laatste loodjes eigenlijk niet meer opbrengen, maar vandaag is ze toch nog even flink in de boeken gedoken, hopelijk met goed resultaat. Als ze overgaat gaat ze het examenjaar in, maar het blijft dus nog heel even spannend. Deze week 3 toetsdagen, volgende week een mogelijkheid voor 2 herkansingen en de tas ver achterin de kast en vakantie vieren!

Marie

Marie

16-06-2013 om 21:29

Mare

Hoi Mare
Ook hier een dochter die het waarschijnlijk niet gaat redden in 4 VWO, maar zij gaat dan gewoon het jaar overdoen.
Ik weet dat er een aantal in haar klas laatst al zijn afgestroomd naar Havo-4 zodat ze nog dingen kunnen afronden en na de vakantie naar Havo-5 kunnen zodat ze geen jaar "verspelen".
Onze dochter wil trouwens ook niet afstromen en ze heeft nog helemaal geen idee wat ze later wil gaan doen dus wat extra bedenktijd geeft niks. Trouwens van Havo naar HBO valt toch vaak tegen, met Vwo hebben ze gewoon een betere basis

Tineke

Tineke

16-06-2013 om 21:45

Melleke

Ja, ik heb me het verhaal van jouw dochter toen best aangetrokken. Hoog op haar tenen of afstromen naar een klas met haar pestkop, wat een keuze...
Knap hoe ze dit jaar toch doorgeworsteld is, ik hoop echt dat ze de toetsen redelijk goed maakt. En dan lekker onbezorgd vakantie vieren, dat heeft zij (en jij) wel verdiend. Succes!

Marjolein

Vierde zit al twee jaar in een Leonardoklas, zijn tweelingbroer komt hem vergezellen. Voor het eerst bij elkaar in de klas!

skik

K, heksenvet

Een echte keuze hadden we daardoor inderdaad niet, dus ze ia doorgestrompeld en heeft toch wel een leuk jaar gehad. Ze is zelfs door school nog uitgekozen om voor een internationaliseringsproject mee te gaan naar Frankrijk. Dit heeft ze aan haar inzet te danken. Zowel mentor als afdelingshoofd hebben haar aanbevolen en ze heeft er een geweldige week gehad. Ze heeft het hele schooljaar vrijwillig bijles wiskunde gehad en is daardoor op een ruime 6 blijven hangen en daarbij is ze ook nog eens in haar vrije uren naar verschillende mensen geweest die haar hebben geholpen met biologie. Helaas is het resultaat daarvan op die 5 blijven hangen. Ze moet er examen in doen, dus dat vak baart nog wel wat zorgen. Voor die 5 heeft ze voor de overgang een compensatiepunt nodig en daar heeft ze er wel een paar van, maar dan moeten de toetsen wel goed gaan deze week. Nou ja, al met al gun ik haar die overgang zo. Dan kan ze in elk geval met haar vriendinnen de buitenlandreis maken en de examenstress delen.

P, engels

Oh, daar wilde ik je nog wat over vertellen in jouw draadje over je zoon die moeite heeft met Engels.

Mijn dochter kijkt zich suf aan tv series uit Amerika die hier niet of pas veel later uitgezonden worden. Glee, Pretty Little Liars, dat soort werk. Van boekenseries die ze leuk vindt zoals Vampire Academy leest ze online een deel dat nog niet in het Nederlands vertaald is. Het heeft ook vast wel geholpen dat we onlangs tweemaal een maand door Amerika getrokken hebben. Ook houdt ze van zingen en leert Engelse songteksten uit haar hoofd. Als Taylor Swift nou eens een liedje zou maken met Franse werkwoordvervoegingen.... Kortom: ze neemt Engels in grote hoeveelheden tot zich. Voor haar leestoets en een luistertoets had ze de afgelopen week een 10 en een 9,4. Verder kan ze nog geen twee woorden achter elkaar zonder spelfout schrijven, maar gelukkig tellen die fouten maar voor de helft mee. Maar de woordenschat en grammatica, leesvaardigheid en tekstbegrip zit gebeiteld. Ze spreekt de taal ook vloeiend inmiddels.

Met Duits en Frans heeft ze die onderdompeling helaas niet. Daar moet ze keihard op blokken en dan zijn de cijfers nog maar zo zo. Muziek, tijdschriften of tv-series in het Duits en Frans kan ik niet of nauwelijks vinden en aangezien ze eigenlijk wel een achterstand in die talen heeft vindt ze het ook niet zo leuk om er mee bezig te zijn. Misschien krijgt ze deze zomer wel een Duits of Frans vakantievriendje dat geen Engels spreekt. Hoewel, de taal van de liefde heeft geen woorden nodig ;0)

Op een cursus van Balans over vreemde talen en dyslexie leerde ik dat de volgorde van het leren van woordjes als volgt is: eerst het woord juist leren oplezen, goed uitspreken. Dan de betekenis leren en pas daarna de spelling.

Misschien kan je voor je zoon ook iets vinden dat zijn interesse heeft zodat hij spelenderwijs Engels leert. Zoiets? http://failblog.cheezburger.com/. Flauwe grapjes, korte zinnetjes, bekijk ze samen, laat hem ze oplezen en vertalen. Kan je op youtube filmpjes over zijn sport met commentaar in het Engels vinden? Een speelfilm zonder ondertiteling is wat veel ineens, maar korte fragmenten zijn vast wel te doen.

skik

Vic, blijven zitten op latijn

Er even vanuit gaande dat je dochter niet op een categoraal gymnasium zit: wat nou als je dochter blijft zitten vanwege een 4 voor Latijn en dat ze besluit volgend jaar atheneum te gaan doen? Dan is ze eigenlijk met terugwerkende kracht al over.

skik

Yura

Yura

17-06-2013 om 11:13

Hier heel spannend

Dochter (2 gymnasium) is eigenlijk al over. Ze hebben nog 1 normale week en dan een proefwerkweek. Maar ze staat er zo goed voor dat de cijfers van die proefwerkweek eigenlijk niks meer betekenen. Zoon (3 atheneum) is allemaal wat spannender. Hij moet gemiddeld een 6,5 staan en dat staat hij net sinds enkele dagen. Alleen moet 1 docent (die van economie weer, schreef er al eerder over) nog een belangrijk cijfer op magister zetten. Ik ben eigenlijk heel erg bang dat ze het kwijt is (hij staat nu een 6,4 voor eco en dat moet een 6,5 worden), hij heeft nog een toets in een proefwerkweek dus kan het dan misschien nog wel ophalen, maar daar zijn we liever niet van afhankelijk. Mocht ze het cijfer kwijt zijn en blijft hij daarop zitten dan denk ik dat school helaas voor ze toch echt wel een kort geding aan zijn broek heeft. Maar goed ervan uitgaande dat het cijfer op duikt zal hij wel gewoon over gaan, hij moet alleen even opletten in de proefwerkweek dat hij geen dikke onvoldoendes haalt (< 4), met name talen zijn allemaal op het randje, maar zijn eigenlijk allemaal lees/luistertoetsen en daar is hij dan wel weer redelijk goed in.

Kort geding

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1351110
Onderwerp in Brandpunt. Ouders gaan vaker procederen. Jammer dat het nu weer bij de ouders neergelegd wordt. Ook de overheid zet de zaak op scherp. Aan het begin van het onderzoekstraject met mijn kinderen over het Passend Onderwijs zag ik dat de overheid door de regelgeving ouders dwingt om jurisprudentie op te leveren. Ook in de zorg en in het arbeidsrecht neemt de juridisering toe. Het is onvermijdelijk dus een goede rechtsbijstandverzekering geen luxe meer. Zoon overweegt ook een carriere als advocaat. Daar is groeiend werk in.
Neemt niet weg dat je er alles aan moet doen om dat te vermijden denk ik. Hopelijk valt er gewoon te praten over een verdwenen cijfer. En soms neem je dan genoegen met een voor jou onvoordeliger uitkomst.

Vic

Vic

17-06-2013 om 13:53

Skik

Volgens de regels van de school kun je ook blijven zitten op vakken die je volgend jaar niet kiest. Van Latijn heeft ze al besloten dat dit haar laatste jaar is. In de praktijk zal die soep (hopelijk) niet zo heet gegeten worden, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Gabrielle

Gabrielle

17-06-2013 om 14:24

Marjolein

Hier heeft onze zoon een dip in zijn cijfers gehad na de mededeling "tl3?". Gelukkig heeft hij de laatste cijfers wel aardig gedaan. Alles zal dus afhangen van de proefwerkweek. Hij doet op zijn manier zijn best. Het eerste cijfer is al binnen. Net genoeg voor een 6 op het rapport, dus die is binnen.
Ook zijn zus maakt het spannend. Zij zit op VWO4 en heeft dit jaar een dip gehad. Gelukkig is ze daar weer over heen en zij kan met wat mazzel en goodwill nog overgaan. Dat zou ik een topprestatie vinden want zij stond op het eerste rapport 2 drieen, 2 vieren en nog wat vijfen. Zij mag echter wel doubleren. Een geval van iemand met veel inzicht maar weinig ijver. Dus het gaat spannend worden in huize Gabrielle.

Gabrielle

Gabrielle

17-06-2013 om 14:48

Anne j

Ik ben getriggerd door "Ook de overheid zet de zaak op scherp" Kun je dat toelichten?

Overheid

vroeger ging een kind die dat nodig had naar het speciaal onderwijs via de directeuren van beide scholen. Nu moet je je invechten in een bureacratisch systeem waar diverse partijen hun rol moeten nemen. School heeft al genoeg aan haar hoofd of ziet het niet zitten dus werkt tegen.
Het gaat er niet meer om of een kind goed terecht komt maar of iedereen zich aan de regeltjes houdt. De regeltjes zelf zijn een proeftuin dus aan de hand van de jurisprudentie zouden zaken anders moeten gaan.
Hier ook bijvoorbeeld de school die een stuk moet aanleveren voor een dossier voor indicatiestelling. Dat moet wettelijk binnen een bepaalde tijd. Maar als ze dat niet doen dan mag je naar de rechter om dat af te dwingen. Natuurlijk probeer je dat eerst op andere manieren af te dwingen, maar op een gegeven moment denk je 'kort geding' dat gelazer doen we niet nog een keer.

Overheid

Natuurlijk ook het vreemde jeugdzorgsysteem. Als school of hulpverlening meent dat ouders niet volgzaam genoeg zijn dan volgt een melding en dan mag je bij justitie je gelijk halen. Gedwongen hulpverlening is vreemd en je zou zeggen dat je dat zoveel mogelijk moet zien te vermijden, maar het werkt nu eenmaal zo dat het zoveel oplevert voor scholen en instellingen dat het hand over hand toeneemt. Onenigheid, onbegrip, zorgmelding, justitie.

Aanval

De aanval is de beste verdediging, dus het wordt profijtelijker om de school aan te vallen om te voorkomen dat school jou, via zorgmelding, aanvalt en van het bord speelt.

Marie

Eens dat VWO een betere basis is. Vooral omdat dochter wel al jaren focust op 1 bepaalde (dieren-)opleiding, maar zo af en toe komt tegenwoordig ook wel eens een andere studie langs waar dan weer wel VWO voor nodig is.
Dat pleit voor doubleren in VWO-4.
Echter, de moeite die ze met die exacte vakken heeft zal ondanks goede bijles sinds kort mogelijk wel blijven. En wat als ze daar nogmaals over struikelt; in 4 of 5? Ze mag maar 1 keer doubleren, en moet bij n 2 e keer van school af.
Dat pleit dan weer voor de 'zekere' route van HAVO. Ik denk eerlijk gezegd dat als de optie er was geweest we halverwege t jaar wel serieus overwogen zouden hebben te afstromen naar HAVO zodat ze nu over zou gaan naar 5HAVO.

Op dat moment zag t er allemaal wat positiever uit, en leek er een stijgende lijn te zijn. Met toetsenweek 3 is die geheel 'gecrasht'; en werden de 2 vijven met 2 compensatiepunten (dus niks ad hand) 4 vijven en 1 compensatiepunt .
We hebben vlg week nog gesprek op school over de (on-)mogelijkheden: aanpassing profiel, is n overstap (als ze wel overgaat) van VWO5 naar HAVO5 mogelijk etc.
Verder zullen de resultaten vd toetsenweek doorslaggevend zijn.
We duimen!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vera*

Vera*

17-06-2013 om 17:51

Hier

Zoon zet altijd in op een eindsprint en doet verder zo min mogelijk. Helaas gooit nu een fikse hersenschudding roet in het eten en kan zoon die eindsprint wel vergeten. De cijfers die er stonden waren net goed genoeg maar als je bijna de hele vierde periode niet kan scoren...... Volgend jaar wordt het dus weer de vierde van tweetalig vwo.
Dochter (thavobrugklas) kreeg bij het derde rapport een voorlopig advies (tweetalig) vwo-havo/vwo en nu zijn we heel benieuwd naar het cijfer voor History. De toetsweek zit erop en nu kunnen we alleen maar afwachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.