Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia

Julia

13-11-2017 om 10:32

Eikenprocessierups

Op het schoolplein van mijn kind staat een oude eik. De gemeente heeft de zorg voor het schoolplein en daarmee ook de eik aan school overgedragen. Afgelopen jaren zat de eikenprocessierups in de eik. De school wil de eik vanwege de koste niet preventief behandelen, maar pas als de eikenprocessierups er in zit. Dit betekent dat meer dan de helft van de kinderen uit de klas van mijn zoon last had van uitslag door de eikenprocessierups, en vaak ook nog meerdere keren in een seizoen.
Omdat dit al meerdere keren voor is gekomen en mijn kind hier ook enorm last van heeft (schreeuwend van de pijn wakker worden en de hele dag jeuk), wil ik dit volgend jaar voorkomen.
Heeft iemand advies welke stappen ik het best kan ondernemen? Via de MR van school aankaarten? Toch bij de gemeente?
Ik overweeg zelfs om hem volgend jaar als de eikenprocessierups weer op het schoolplein is hem thuis te houden en in die periode thuisonderwijs te geven. Maar mag dat?

Julia

Tango

Tango

13-11-2017 om 11:10

School

Als school inderdaad het beheer heeft over het schoolplein, dus ook de eik, dan moet je het bij school aankaarten. Ik zou inderdaad bij de MR beginnen.
Ik heb even zitten lezen en de bestreiding moet vroeg in het seizoen gedaan worden, dus ik denk vroeg in het voorjaar. Zeker verstandig om nu al actie te ondernemen. School kan wel contact opnemen met de gemeente, want vaak loopt bestreiding wel via hen. Het is ook best een ingewikkeld proces, dus daar kan je niet zelf aan beginnen. Een deel van het schoolplein afzetten in de periode van de rupsen helpt ook niet. De haren van de rups verspreiden zich ook door de wind.
Ik vind het een zorgelijke situatie hoor en zou er hetzelfde in staan als jij. De reacties op de rupsen kunnen inderdaad behoorlijk heftig zijn. Probeer ook meerdere ouders mee te krijgen in jouw plan. Die moeten er zeker zijn als ik lees dat de helft van de klas er last van had.
Thuis houden kan altijd nog, maar gaat al gauw om een periode van 2 maanden. Dat zou ik pas doen als er echt niets gedaan wordt aan de situatie.

Tine Winkel

Tine Winkel

13-11-2017 om 11:20

lijkt me logische keuze. Misschien kan JGZ ook nog wat betekenen?

Thuis houden - daar mag Lavell een antwoord op geven, maar ik zou het misschien wel doen. School is nalatig waar het gaat om de gezondheid van je kind?

Julia

Julia

13-11-2017 om 11:20

Meerdere ouders

@Tango: ja, er zijn inderdaad meer ouders die zich er zorgen over maken en dat ook uiten, zowel naar ouders als naar school. Maar nadat de periode van de eikenprocessierups voorbij is wordt het dan ineens heel stil.
Ik zal het in elk geval gaan voorleggen bij de MR in de hoop dat er volgend jaar tijdig iets aan gedaan wordt.
Maar wat als het (weer) niet preventief door de school opgepakt wordt?

Julia

Julia

13-11-2017 om 12:02

JGZ

@Tine: JGZ is goed idee om ook eens te informeren.

Als er door school niet preventief gehandeld wordt en de eikenprocessierups weer in de boom zit volgend jaar, laat ik hem niet meer naar school gaan. Dat kan dan ziek melden worden of thuis lesgeven.

Teuntje

Teuntje

13-11-2017 om 18:31

misschien niet alleen JGZ maar ook de afdeling publieke gezondheid van de GGD.

Op omze school

Onderhielden wij wel alle bomen maar de rups werd door de gemeente bestreden. Wie weet is dat bij jullie ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.